Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fôrer du?


Kaja

Recommended Posts

Rase: Engelsk springer spaniel

Alder: Snart 9 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Har gått på Eukanuba (Sensitive Joints og Senior) de siste 6 månedene

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: Jeg måler ikke opp nøye, men ca 250 gram om dagen kanskje?

Tilskudd: PlaqueOff, selolje og glukosamin (sistnevnte når jeg har)

Hold: Vi slet en periode med overvekt, nå er han i veldig fint hold

Pelskvalitet: Flott og glansfull pels

Rase: Engelsk springer spaniel

Alder: 3 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Vom og Hundemat (nr. 25 og Sprint)

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: 400-500 gram daglig

Tilskudd: PlaqueOff

Hold: Det er litt vanskelig å holde henne i passe vekt, hun svinger mellom perfekt og litt for tynn

Pelskvalitet: Flott og glansfull pels på henne også :)

Edit: de får forøvrig en del godbiter og tyggeting utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Rase: Pinscher

Alder: 1 år (blir 2 år i juni)

Kjønn: Tispe

Fores med: Royal Canin Medium Adult

Hvor ofte: 2 ganger daglig

Hvor mye: 160 g (80 x 2)

Tilskudd: Lakseolje

Hold: Passe

Pelskvalitet: Fin blank pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Australian Shepherd

Alder: 3 år

Kjønn: Kasterert tispe

Fores med: Hills Sensetive Skin

Hvor ofte: 2 ganger om dagen (morgen og kveld)

Hvor mye: Rundt 200 gram

Tilskudd: Skal begynne med fiskeolje igjen snart

Hold: Slank, vurderer å få henne litt rundere..Men siden hun er kasterert, så vil jeg heller ha henne litt tynn, enn litt tykk,tror jeg.

Pelskvalitet: Myk og blank, men røyter for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Golden Retriever

Alder: 7,7 mnd

Kjønn: Sir

Fôres med: V&H, av og til utblandet med tørrfor for å få fart på sakene. Får også rester og grønnsaker.

Hvor ofte: To ganger om dagen

Hvor mye: 500 - 700 gram V&H daglig.

Tilskudd: Selolje.

Hold: Gikk bevisst fra 1 kg V&H ned til 0.5 kg en periode for å slanke ham litt. Ser bra ut nå, schtram.

Pelskvalitet: Blir litt grumsete etter noen uker, men eller bra. Røyter som en snøstorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Rottweiler

Alder: 3 i juni

Kjønn: Kasterert tispe

Fores med: V&h og Labb

Hvor ofte: 2 ganger om dagen (morgen og kveld)

Hvor mye: 250gr v&h om kvelden 2 kaffikopper Labb om morgonen

Tilskudd: Ingen

Hold: Slank, nå litt dvask etter litt lite fysiskfostring under sykdom

Pelskvalitet: Blank og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Breton

Alder:9,5 år

Kjønn: Tispe (sterilisert)

Fores med: Vom og Hundemat nr 25 og senior tørrfor fra Pro Plan

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: Med 100% VH er det ca 250gram om dagen og ved 100% tørrfor er det en litt under en stor forkopp om dagen.

Tilskudd: OmegaNor sin olje

Hold: Blir fort tjukk.

Pelskvalitet: Dårlig pels etter sterilisering

Rase: Breton

Alder: 2,5 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Vom og Hundemat nr 25 og tørrfor fra Pro Plan

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: Med 100% VH er det ca 500gram om dagen. Med 100% tørrfor er det en toppet forkopp + litt til. Gir mer i aktive perioder (jakt)

Tilskudd: Olje fra OmegaNor

Hold: Perfekt

Pelskvalitet: Perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Breton

Alder: 4 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Vom og hundemat

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: 200-250 g pr gang

Tilskudd: Ingen

Hold: Litt tynn akkurat nå fordi han har fått mer mosjon enn vanlig i hele høst/vinter. 250 g om gangen er derfor mer enn han pleier å få.

Pelskvalitet: God pels, men ikke spesielt blank.

Rase: Engelsk springer spaniel

Alder: 3,5 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Vom og hundemat

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: 200 g pr gang

Tilskudd: Ingen

Hold: Perfekt nå, var litt tykk når hun kom til oss i høst. Må kanskje øke dosen litt etter hvert for at hun ikke skal bli for tynn.

Pelskvalitet: Blank og fin pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Briard

Alder: 10,5 år

Kjønn: Tispe

Fores med: Eukanuba Seniorfôr for store hunder + litt Pro Plan m laks.

Hvor ofte: 1 gang pr dag, like før vi legger oss.

Hvor mye: et knapt målebeger, litt avhengig av aktivitetsnivå

Tilskudd: Egg og solsikkeolje

Hold: Utmerket

Pelskvalitet: Utmerket for alderen.

Rase: Briard

Alder: Snart 3 år

Kjønn: Hannhund

Fores med: Pro Plan laksefôr

Hvor ofte: 1 gang pr dag, om kvelden før vi legger oss

Hvor mye: 2 målebeger, kanskje noe mer ved høy aktivitet

Tilskudd: Egg og solsikkeolje

Hold: Slank og muskuløs

Pelskvalitet: Utmerket

Jeg fôra hundene mine på V&H et års tid, med knapt tilsetning av tørrfôr, men har ikke merket noen endring på hundenes pelskvalitet etter at vi gikk over til kun tørrfôr. Jeg har merket en kraftig bedring av hundenes kondisjon ved bruk av kun tørrfôr, dvs det er mye lettere å holde dem i riktig hold ut fra aktivitetsnivå. Dette syntes jeg var vanskelig med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Basenji

Alder: Ett år

Kjønn: Hannhund

Fores med: For øyeblikket Belcando active

Hvor ofte: en gang til dagen - noen ganger to

Hvor mye: 3dl ca

Tilskudd: egg avogtil, selolje avogtil

Hold: perfekt

Pelskvalitet: veldig fin glans og fin pels

Rase: Riesenschnauzer

Alder:2,5

Kjønn: tispe

Fores med: Belcando aktive

Hvor ofte: 1-2 ganger om dagen

Hvor mye: så mye hun vil ha - normalt rundt 1-1,5 liter

Tilskudd: egg/selolje

Hold: tynn

Pelskvalitet: Helt grei

Rase: Saluki

Alder: 8 mnd

Kjønn: hnhund

Fores med: Belcando active

Hvor ofte: 1-2 ganger om dagen

Hvor mye: ca 1 liter

Tilskudd: egg/selolje

Hold: Sånn han skal være - mynde i vekst.

Pelskvalitet: Veldig fin!

Gutta skal over på V&H igjen når jeg får kjøpt inn, og snusern skal jeg prøve å finne et mer høyaktiv for som gir henne mer fett og proteiner på mindre mengde mat. Hun er vanskelig i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får bare plommen - jeg husker ikke hvorfor i farta, men eggehviten er ikke helt bra. :lol: Og de får det bare når jeg husker det. :icon_redface:

Mine fikk bare eggeplommen før, men nå er jeg ikke så nøye på det lenger :). Jeg gir mellom 3-5 ganger i uka fordi egg er en fin kilde til mange gode næringsstoffer (men nei, jeg husker heller ikke nå hva eggeplommene inneholder eksakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggeplommen er stort sett proteiner og b-vit. Det er et stoff i hvita som hindrer opptak av b-vit, derfor sa man før at hvita var "farlig" Men så lenge man gir hele egget er det ikke noe prob, mne man skal ikke gi bare hviten. Dette gjelder rå egg, er det varmebehandlet kan man fint gi bare hvita om man vil.

Siri Du sa det var vanskelig å holde kondisjonen på V&H, hvordan da? På Valpis er to dagers justering nok, mens Gubben tok det litt lenger tid med om jeg ville ha ham ned, men aldri mer enn en uke. Nå trenes ikke min så ardt som dine, men lell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Rase: Australsk Kelpie

Alder: 7 og 4 år

Kjønn: Tisper, eldste er kastrert.

Fores med: Robur

Hvor ofte: 2 ganger om dagen

Hvor mye: Det justeres dag for dag. Alt fra bare noen kuler til ett förbeger.

Tilskudd: Egg og fiskeolje en gang iblandt.

Hold: Kommer og går, det justeres etter sesong. De er i litt bedre hold vinterstid enn sommerstid, men aldri overvektig.

Pelskvalitet: Fin og blank pels, en som røyter når og pelsen er deretter. Og ved røyting er det normalt med litt tørr pels og flassing på mine hunder.

For øyeblikket förer jeg ikke på V&H pga frysekapasitet etter flytting. Men tidligere har jeg föret 50% V&H. Ved ingen aktivitet har V&H blitt tatt bort. De har vel fått rundt 125g hver for dagen med det normalt. Grunnen til at V&H blir fjernet og ikke tørrför ved nedtrapping er pga, som Siri, at jeg har opplevd det som vanskeligere å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Du sa det var vanskelig å holde kondisjonen på V&H, hvordan da? På Valpis er to dagers justering nok, mens Gubben tok det litt lenger tid med om jeg ville ha ham ned, men aldri mer enn en uke. Nå trenes ikke min så ardt som dine, men lell..

Det ble vanskelig fordi ved riktig mengde fôr (så de ikke skulle bli feite) så jeg at hundene ikke var mette, de masa om mer mat hele tida. Dette har jeg heldigvis ikke når de fores på tørrfôr. Som Jeanette sier: om vinteren er det lettere å holde dem i kondisjon, men på sommeren er det mye vanskeligere å regulere aktivitetsnivå og rett fôrmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vanskelig fordi ved riktig mengde fôr (så de ikke skulle bli feite) så jeg at hundene ikke var mette, de masa om mer mat hele tida. Dette har jeg heldigvis ikke når de fores på tørrfôr. Som Jeanette sier: om vinteren er det lettere å holde dem i kondisjon, men på sommeren er det mye vanskeligere å regulere aktivitetsnivå og rett fôrmengde.

Så det har mest med sultfølelsen til hunden å gjøre, ikke kondisjonen i seg selv? Jeg opplevde jo at de eneste gangene Valpis kunne mase om mat var etter tørrfôrmåltid da hun var unghund. Det ble jeg jo kvitt da jeg overfôret henne en dag.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Mops

Alder: Seks år

Kjønn: Hannhund

Fores med: V&H + diverse rått kjøtt, bein og fisk

Hvor ofte: 1 gang om dagen

Hvor mye: Ca. 200g om dagen. Forer etter hold, så jeg måler ikke nøyaktig

Tilskudd: Et egg i uken ca

Hold: Akkurat passe

Pelskvalitet: god pelskvalitet, hvis den kunne vært blank ville den vært det

Rase: Lancashire Heeler

Alder: tre år

Kjønn: Hannhund

Fores med: V&H + diverse rått kjøtt, bein og fisk

Hvor ofte: 1 gang om dagen

Hvor mye: Ca. 200g om dagen. Forer etter hold, så jeg måler ikke nøyaktig

Tilskudd: Et egg i uken ca

Hold: Akkurat passe

Pelskvalitet: veldig blank og med svært god kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har mest med sultfølelsen til hunden å gjøre, ikke kondisjonen i seg selv? Jeg opplevde jo at de eneste gangene Valpis kunne mase om mat var etter tørrfôrmåltid da hun var unghund. Det ble jeg jo kvitt da jeg overfôret henne en dag.. :whistle:

Vel - begge deler egentlig. Nå er det jo så enkelt at mer trim + mindre mat = slankere hund, men jeg syntes det var vanskelig å finne akkurat rette mengde mat til hundene (jeg liker ikke jojo-vekt). Plutselig ble de bælfeite uten at jeg følte jeg hadde gitt for mye mat (antakelig fordi det ble sommer og litt mindre aktivitet), og reduserte jeg matinntaket ble det mas og kjas fordi det ble for lite vomfyll. Og når da tørrfôr fungerer like bra, men er lettere å regulere holdet med, så har jeg funnet ut at det er best for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - begge deler egentlig. Nå er det jo så enkelt at mer trim + mindre mat = slankere hund, men jeg syntes det var vanskelig å finne akkurat rette mengde mat til hundene (jeg liker ikke jojo-vekt). Plutselig ble de bælfeite uten at jeg følte jeg hadde gitt for mye mat (antakelig fordi det ble sommer og litt mindre aktivitet), og reduserte jeg matinntaket ble det mas og kjas fordi det ble for lite vomfyll. Og når da tørrfôr fungerer like bra, men er lettere å regulere holdet med, så har jeg funnet ut at det er best for oss.

jeg skjønner hva du mener på en måte, men HVORDAN er det lettere å regulere med tørrt? At etter to dager med en halv kopp mindre er de der du vil ha de uten matmas, elns? For det er sånn jeg har det med rått, gir mer rent protein/kjøtt når jeg vil ha ned vekta og mer fett/bein når jeg vil ha opp vekta. Og på valpis funker det fort, gikk litt saktere med Gubben som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva du mener på en måte, men HVORDAN er det lettere å regulere med tørrt? At etter to dager med en halv kopp mindre er de der du vil ha de uten matmas, elns? For det er sånn jeg har det med rått, gir mer rent protein/kjøtt når jeg vil ha ned vekta og mer fett/bein når jeg vil ha opp vekta. Og på valpis funker det fort, gikk litt saktere med Gubben som sagt.

Du fórer vel ikke på V&H da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva du mener på en måte, men HVORDAN er det lettere å regulere med tørrt? At etter to dager med en halv kopp mindre er de der du vil ha de uten matmas, elns? For det er sånn jeg har det med rått, gir mer rent protein/kjøtt når jeg vil ha ned vekta og mer fett/bein når jeg vil ha opp vekta. Og på valpis funker det fort, gikk litt saktere med Gubben som sagt.

På mine hunder er det tydeligvis iallefall lettere å regulere på tørrfôr enn V&H, jeg vet ikke hvorfor. De responderer fortere på tørrfôret iallefall. V&H "satt" liksom mer igjen på en måte og overvekten forsvant ikke like fort ved redusert fôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk bare eggeplommen før, men nå er jeg ikke så nøye på det lenger :). Jeg gir mellom 3-5 ganger i uka fordi egg er en fin kilde til mange gode næringsstoffer (men nei, jeg husker heller ikke nå hva eggeplommene inneholder eksakt).

Eggeplommen er stort sett proteiner og b-vit. Det er et stoff i hvita som hindrer opptak av b-vit, derfor sa man før at hvita var "farlig" Men så lenge man gir hele egget er det ikke noe prob, mne man skal ikke gi bare hviten. Dette gjelder rå egg, er det varmebehandlet kan man fint gi bare hvita om man vil.

Sånn var det, ja. Takker og bukker. Bruker eggehviten selv med ugjeven mellomrom, så den får de ikke. Min! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fórer vel ikke på V&H da?

Forhandleren som selger meg 25 kg pr mnd mener så...

Hva er forskjellen på om hun får 200g mer V&H eller et bein når jeg vil ha henne opp i vekt/gir henne to svinekoteletter, en kalkunfilet eller to biter tørrfisk istedenfor halv porsjon V&H når jeg vil ha henne ned? Jeg har gjort det også, vøtt :)

På mine hunder er det tydeligvis iallefall lettere å regulere på tørrfôr enn V&H, jeg vet ikke hvorfor. De responderer fortere på tørrfôret iallefall. V&H "satt" liksom mer igjen på en måte og overvekten forsvant ikke like fort ved redusert fôring.

Oki, jeg ser den. ref Gubben. Hundene er jo så forskjellige :)

Har du noen gang fôret 50/50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandleren som selger meg 25 kg pr mnd mener så...

Hva er forskjellen på om hun får 200g mer V&H eller et bein når jeg vil ha henne opp i vekt/gir henne to svinekoteletter, en kalkunfilet eller to biter tørrfisk istedenfor halv porsjon V&H når jeg vil ha henne ned? Jeg har gjort det også, vøtt :)

Ja men der ser du, du bruker andre ting i tillegg ;) Var det jeg mente vøtt.. for mitt inntrykk er at du råfórer mer naturlig om du skjønner hva jeg mener.

Sammenlignet med meg f.eks. som bare gir en dose av V&H pølsa og that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...