Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de enkleste rasene?


simira

Recommended Posts

Labbis, jeg vet iallefall flere her på Hadeland som har jakthunder som (nesten) kun står i hundegård utenom jakta, og opptreningen. Jeg vet om noen få som får tur og slikt, men de aller fleste elghundene jeg vet om, står i hundegård nesten hele tiden. De fleste harehundene også, selv om jeg kjenner noen som har dem boende inne. Og setterne, der er det både og. Og de aller fleste går lite tur med dem. Kjenner EN som har elghunder boende i hundegård som aktiviserer elghundene sine jevnlig utenom jakta også. (han har i tillegg en fin, lang opptreningsperiode på dem før jakta, så de kommer i form, det er det en del som ikke har, vet jeg.)

Edit: Det er såklart mange som også har bikkjene sine boende inne, og som aktiviserer dem jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Golden ser jeg ikke på som en enkel hund. Spesielt hannhundene, der er det myye stress, og mye kjønnsaggressjon. Iallefall de jeg kjenner. Det er også en del seperasjonsangst på rasen. Tispene er ganske mye bedre.

Det inntrykket har jeg også. Ikke at de trenger å være så vanskelige, men at det er mange stressa og relativt uhåndterbare goldens der ute har jeg bitt meg merke i. Og da som du sier spesielt hos hannhundene. Mye rar lyd, typisk stressa lyder, mye rar oppførsel rundt små hunder/valper osv. Har sett flere goldens bli tatt hardt av eieren og med så myke hunder skal det lite til før de tilter en smule.

Over halvparten av goldens jeg møter på tur går med en eller annen form for sele som gjør at de skal dra mindre. Nesten halvparten av de jeg har møtt har bjeffet fra de så oss til vi var borte, noe som skal være utypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hundeholdet i Hadeland tydeligvis noe annet enn både her og i Bergen. For jeg snakker ikke om elghunder eller harehunder, men om settere. Jeg vet ikke om mange settere som bor i hundegård, og OM de gjør det, så betyr jo ikke det nødvendigvis at de bor der 24t i døgnet? Eller observerer du flere settere sine hundegårderer døgnet rundt for å se hva de får av mosjon?

Og dersom mange settere bor i hundegård uten å få aktivisering, så betyr jo ikke det at det er en enkel hund? Det meste er enkelt når det bor i en hundegård, og får de ikke aktivisering er det sikkert en grunn til at de ikke vil ha de innendørs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare min mor og kjæresten som bruker hundene til jakt hele året? Greit at det er en jaktsesong, men de (med mange flere i området) jakter med hundene året rundt. De har egne områder hvor det er spesialtillatelse til å jakte store deler av året, og på vinteren konkurrerer de på vinterprøver og nå vårprøver. Ellers brukes mye av båndtvangstiden til å trene ro i oppflukt osv.

Også lurer jeg litt på om det er en myte at de fleste jakthunder bor i hundegård. Og om de gjør det, betyr det at de ikke får mye aktivitet ellers?

Nei, det er ikke bare din mor og kjæreste. Jeg bruker mine hunder hele året. Om høsten er det jakt, vintertid er det trening og jaktprøver. Vår og sommer blir brukt til apport prøver og kondisjonstrening. Og jeg er ikke alene om det .... (selv om jeg er ganske alene her inne :lol:)

Jeg tror det er flere hare og elg hunder som står 24t i hundegården. Jeg kjenner veldig få fuglehunder som bare står i hundegården, men kjenner flere hare/elg hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare din mor og kjæreste. Jeg bruker mine hunder hele året. Om høsten er det jakt, vintertid er det trening og jaktprøver. Vår og sommer blir brukt til apport prøver og kondisjonstrening. Og jeg er ikke alene om det .... (selv om jeg er ganske alene her inne :lol:)

Enn så lenge :ahappy: Snart kommer jeg og joiner deg!

Ellers bruker alle jeg kjenner fuglehunden sin året rundt. Det er riktignok ikke jakt hele året, men det relatert til det og ellers kondisjonstrening og slikt. Samt jaktdressurtrening en gang i uken igjennom hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare din mor og kjæreste. Jeg bruker mine hunder hele året. Om høsten er det jakt, vintertid er det trening og jaktprøver. Vår og sommer blir brukt til apport prøver og kondisjonstrening. Og jeg er ikke alene om det .... (selv om jeg er ganske alene her inne :lol:)

Vår brukes også hele året, blant annet for å ha god nok grunnkondisjon til å tåle jakten. I tillegg ville det være helt feil for oss å ha en så aktiv hund uten å la den få bruke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en enkel hund som jeg ser det kommer ikke an på hvor lettlært den er, om den kan fly løs uten problemer og slike ting. En enkel hund er noe jeg tenker som en flott familiehund, en som bare er der på en måte. Jeg har aldri sett på èn rase på den måten, det går mer på individer.

Vi har hatt Am.Cocker som ren familiehund, og det var en slik hund - en som bare var der. Jeg har vært borti border collie som folk helt uten annen hundeerfaring eide. Og den også bare var der. Helt ukomplisert! Ikke ble den brukt til å gjete med heller. Også har man disse vimsette setterne. Vært borti flere herlige familiehunder, som "bare" er en familiehund. Igjen - de bare er der. Om de går løse aner jeg ikke, men MÅ en hund man ser på som enkel kunne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon av en enkel hund:

En hund man ikke trenger mye forhåndskunnskap for å kunne lykkes med, som er enkel å ta med seg overalt, som er sosial og som man har stor tabbekvote på. Det er også en hund uten "diller" som man må være obs på og forebygge.

Mopsen passer utmerket innunder den beskrivelsen. Glade i alt og alle, stor tabbekvote og er mer eller mindre ferdig oppdratt fra valpekassa

Ellers, å si at alle småhunder er enkle fordi man kan ta dem under armen når de ikke oppfører seg, er en sannhet med modifikasjoner. De som sliter med redsel, mye stress, hundeaggresjon el. har jo et like stort problem som en stor hund med de greiene. Ja, det er enklere for eier å kontrollere dem fysisk, men problemet er jo fortsatt der. Det er like kjipt å leve med en liten hund med adferdsproblemer som en stor, det er kanskje bare slik at omverden merker mindre til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge :ahappy: Snart kommer jeg og joiner deg!

Vår brukes også hele året, blant annet for å ha god nok grunnkondisjon til å tåle jakten.

Bra vi er flere :D:D:D

Hva som er en enkel hund kommer vel ann på hvem som skal ha hunden. Min første familiehund var en golden og har var med på alt og han bare var med. Enkel og grei.

For meg som elsker å gå tur i skog og mark er det et krav å kunne ha hunden løs, fordi jeg synes det er mer behagelig enn å gå med bånd. Rusken, golden vi hadde, gikk alltid løs, 2-3 meter bak meg. Veldig enkelt og deilig. Hender jeg savner å ha sånn type hundehold igjen. Jakthundene flyr avgårde og kan ihvertfall ikke gå løse rundt bebyggelse slik Rusken gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som elsker å gå tur i skog og mark er det et krav å kunne ha hunden løs, fordi jeg synes det er mer behagelig enn å gå med bånd. Rusken, golden vi hadde, gikk alltid løs, 2-3 meter bak meg. Veldig enkelt og deilig. Hender jeg savner å ha sånn type hundehold igjen. Jakthundene flyr avgårde og kan ihvertfall ikke gå løse rundt bebyggelse slik Rusken gjorde.

Det er en av grunnene til at jeg har gått for en annen rase denne gangen. Bretonen er aldri borte lenge, men jeg er såpass kontrollfreak at jeg vil SE hunden hele tiden hvis jeg skal kunne slappe skikkelig av, i hvert fall her i nærheten hvor det er ganske stor tetthet av folk og hunder i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig enig.

Tesh har ikke blitt trent mye i noenting, hun kommer hver gang vi roper, hun sitter før hun skal ut (lært av Cosmo :P) hun legger seg når hun får beskjed om det og ja, hun kom liksom ferdig hustrent (måtte trene litt på ikke tisse inne da men dog)Sitter rolig i bilen og titter ut, til tross for kanskje maks 6 turer i bil.

Akkurat nå har hun en liten spøkelsesperiode, å boffer på både det ene og det andre men slutter når vi sier nok.

Hun har til i dag (15 uker) ikke ødelagt noenting annet enn leker og slipper gladelig om vi tar det fra henne (uten å ha trent på det å).

Men igjen, det er en rase som blir veldig stor da.

Du kan regne med at GD'ns pubertet kommer i 6-7 mnds alder :P Da kan det være litt æddabædda du greier ikke fange meg :lol:

12-14 mnd alder kan de komme i den berømte spøkelsesalderen, være redd og boffe på ting de ikke har reagert på før. Noen blir også fjosete før første løpetid (som kan komme fra 8mnd's alderen).

Når de nærmer seg 2 år begynner en GD å bli voksen i hode, men kroppen utvikler seg gjerne enda noen år, før de er helt satt i kroppen :)

Selv om de er store har det fungert fint som førstegangshund for meg, selv om folk ikke like det ordet :P De blir store og man må være konsekvent, noe jeg mener man skal være uansett rase og størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hundeholdet i Hadeland tydeligvis noe annet enn både her og i Bergen. For jeg snakker ikke om elghunder eller harehunder, men om settere. Jeg vet ikke om mange settere som bor i hundegård, og OM de gjør det, så betyr jo ikke det nødvendigvis at de bor der 24t i døgnet? Eller observerer du flere settere sine hundegårderer døgnet rundt for å se hva de får av mosjon?

Og dersom mange settere bor i hundegård uten å få aktivisering, så betyr jo ikke det at det er en enkel hund? Det meste er enkelt når det bor i en hundegård, og får de ikke aktivisering er det sikkert en grunn til at de ikke vil ha de innendørs..

Nå trodde jeg det var litt snakk om jakthunder generelt, jeg da, men. Men jo, jeg vet om noen settere som bor i hundegård, og stort sett det. Og såvidt jeg vet, får de ikke så mye mosjon utenom. Det er ikke mange, altså, men de fins. Jeg vet jo om flere som er "bare" familiehund og ikke brukes til jakt i det hele tatt, enn de som bare bor i hundegård utenom jakta. Men de jeg VET om som bor i hundegård, gjør det 24/7, iallefall nesten. Og nei, jeg overvåker ikke hundegårdene hele døgnet.. Jeg kjenner eierne, fordi de pleier å ha bikkjene her på pensjonatet når de er på ferie. :aww: Så sånn vet jeg det.

De hundene som er bare familiehunder er jo faktisk ofte de triveligste setterne, synes jeg, personlig, av de setterne jeg kjenner, men det kan være like mye individene som hundeholdet for alt jeg vet. Og så er det flest tisper som er "bare" familiehund, (dvs gås tur med, jogges med, sykles med osv), faktisk, av en eller annen grunn, av de som er innom pensjonatet, altså. :aww: Jakthundene er ofte mer stresset og masete, av en eller annen grunn, ikke vet jeg hvorfor, igjen, sikkert bare individforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare min mor og kjæresten som bruker hundene til jakt hele året? Greit at det er en jaktsesong, men de (med mange flere i området) jakter med hundene året rundt. De har egne områder hvor det er spesialtillatelse til å jakte store deler av året, og på vinteren konkurrerer de på vinterprøver og nå vårprøver. Ellers brukes mye av båndtvangstiden til å trene ro i oppflukt osv.

Også lurer jeg litt på om det er en myte at de fleste jakthunder bor i hundegård. Og om de gjør det, betyr det at de ikke får mye aktivitet ellers?

Pappa driver på året rundt også. Tror de fleste i deres omgang bruker hundene hele året, på en eller annen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i både hundegård og på kjetting som naboene sjeldent så meg gå tur med, tipper de satt og var omtrent like fordomsfulle mot oss som dere er mot jakthund-eiere. Han fikk tur han, selv om det ikke var i nabolaget, og han var inne selv om han ikke var det midt på dagen. Bare sier det, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere ser jeg på som enkle hunder. Iallefall tispene, og de fleste hannhundene. Noen hannhunder kan være litt kjønnsaggressive, men. De krangler stort sett aldri med andre hunder, de løper lykkelig rundt i sin egen vimseverden, de er enkle å få til å gå pent i bånd, og de er glade og lykkelige hele tiden uansett.

De er jakthunder ja, men hvor mange mnd i året blir de brukt til jakt, de som er jakthunder? Og hvor mange av jakthundene bor i en hundegård med hus resten av året? En setter som familiehund, spesielt gordon setter, som får noen gode turer, ser jeg på som svært enkle hunder. :ahappy:

Du skriver her om settere i hundegård, så jeg regner med at det er det vi diskuterer ikkesant? Og ikke elghunder, drever, haldenstøver eller noe annet.

Det virker som at du mener at disse setterne du kjenner er enkle hunder fordi de jaktes lite med og ellers bor ute i en hundegård? Hva er logikken i det?

Ellers syns jeg observasjoner man gjør på hundepensjonat ofte er lite sammenlignbart med hvordan hundene vanligvis er. Jeg har selv jobbet på hundepensjonat og vet at en del av de dyrene der oppfører seg helt annerledes hjemme. Det hadde mine egne også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver her om settere i hundegård, så jeg regner med at det er det vi diskuterer ikkesant? Og ikke elghunder, drever, haldenstøver eller noe annet.

Det virker som at du mener at disse setterne du kjenner er enkle hunder fordi de jaktes lite med og ellers bor ute i en hundegård? Hva er logikken i det?

Ellers syns jeg observasjoner man gjør på hundepensjonat ofte er lite sammenlignbart med hvordan hundene vanligvis er. Jeg har selv jobbet på hundepensjonat og vet at en del av de dyrene der oppfører seg helt annerledes hjemme. Det hadde mine egne også gjort.

Jeg sa at de setterne jeg kjenner som er familiehunder, som bor inne, og som ikke jaktes med, virker på meg som veldig enkle hunder. De setterne som bor inne og jaktes med, virker på meg som mindre enkle hunder, men helt ok, altså. De setterne som bor i hundegård, og som jaktes med, virker på meg som helt ok hunder, ca på lik linje som de som bor inne og jaktes med.

Jeg tok med elghund og harehund fordi du nevnte at det måtte være et veldig annerledes hundehold her på Hadeland. Da kom jeg inn på en sånn "jakthund-hundehold" linje av en eller annen grunn, jeg fikk det iallefall for meg at det var fornuftig å dra med de rasene. Bare surr fra min side, altså.

Anyways, er det forskjell på om det er en harehund, en elghund eller en setter som bor i hundegård? :aww:

Og ja, såklart de oppfører seg forskjellig fra hjemme når de er på hundepensjonat. Jeg bedømmer dem ikke kun utifra hvordan de er hos oss, men vi pleier faktisk å snakke med kundene våre, vi, så jeg har jo snakket med dem om hvordan bikkjene er mot andre hunder hjemme, hvordan de er å gå tur med, å håndtere, generelt, liksom. Og hvordan de har det hjemme og sånn. Ut i fra det, OG hvordan de er på pensjonatet i forhold til hverandre, har jeg lagt min vurdering av setterne fram her på forumet.

Og MIN personlige erfaring, utifra de individene jeg kjenner(også fra tidligere år når jeg gikk tur med alle hundene i nabolaget), er at settere som rene familiehunder er enkle fine hunder å ha med å gjøre, settere som jaktes med er litt mer krevende. Faktisk, av en eller annen grunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som bør få MYE fysisk mosjon, som alle fuglehundene(og alle andre hunder som krever det), ser jeg ikke på som enkle hunder for alle. De er enkel for dem som vil gå i skogen i 4 timer, men ikke for den som helst bare ville gått en tur rundt nabolaget på 30minutter.

Det jeg prøver å si er vel at det er veldig opp til hver enkelt person hva som er enkelt for den. Jeg som er vokst opp med vorstehhund, synes de er enkle, men de er jo ikke nødvendigvis det for en annen. Jeg hadde derimot ikke synes det var enkelt om jeg hadde fått en liten hund som ikke trengte mer enn 1 times turer, men som måtte brukes 4 timer på pelspleie i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowichlee: det er relevant å diskutere hvordan settere oppfører seg ved å "bo" i hundegård fordi det er den rasen vi diskuterer om er enkel eller ikke. Ikke elghunder.

Personlig ser jeg ikke på settere eller andre hunder som krever veldig mye aktivitet son enkle hunder. Det er ikke like lett å få en setter til å ligge i ro om man er syk en uke ift f.eks en mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie har jeg inntrykket er en grei og fin førstegangshund!

Skriver under på.

Sheltie er en hund som så å si "lærer opp seg selv" etter det inntrykket jeg har fått av dem.

Familiens sheltie bjeffet ikke noe særlig, gikk nesten aldri i bånd, stakk nesten aldri av (og de få gangene hun gjorde det var det for å følge etter eierne sine på fotballtrening), hun gikk å la seg i buret dersom hun var utilpass og lukket døra etter seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowichlee: det er relevant å diskutere hvordan settere oppfører seg ved å "bo" i hundegård fordi det er den rasen vi diskuterer om er enkel eller ikke. Ikke elghunder.

Personlig ser jeg ikke på settere eller andre hunder som krever veldig mye aktivitet son enkle hunder. Det er ikke like lett å få en setter til å ligge i ro om man er syk en uke ift f.eks en mops.

Krever alle settere veldig mye aktivitet? Og hvor mye aktivitet er mye aktivitet?

Og krever mops ingen aktivitet? Siden den er mye lettere å få til å ligge i ro om man er syk en uke.

Jeg tolker innlegget ditt dithen at: Om man er enslig så bør man ikke få seg hund som krever mye aktivitet i tilfelle man blir syk en uke, for da blir hunden vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som enkle hunder er hunder som ikke krever all verdens, men som gjerne blir med på mye. Hunder som ikke får masse unoter og som omtrendt er født trivelige og greie. De er ikke nødvendigvis lydige, men trivelige.

Settere, en hel haug med småhunder (dvs sheltie og mindre), husky (om man takler at man kan ende opp med en båndhund), en god del retrievere, lapphunder og svære hunder som GD, IU m.m. går under det. Det finnes selvfølgelig unntak som bekrefter regelen. Jeg har veldig lyst til å si rhodesian ridgeback også, da de aller aller fleste jeg vet om er enkle og trivelige hunder. Vår klarer seg i alle fall like fint med å ligge mange dager på sofaen som å være mange dager på fjelltur. I tillegg er hun trivelig med folk og dyr; en enkel hund rett og slett.

Edit: legge til puddel i alle fasonger og størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever alle settere veldig mye aktivitet? Og hvor mye aktivitet er mye aktivitet?

Og krever mops ingen aktivitet? Siden den er mye lettere å få til å ligge i ro om man er syk en uke.

Jeg tolker innlegget ditt dithen at: Om man er enslig så bør man ikke få seg hund som krever mye aktivitet i tilfelle man blir syk en uke, for da blir hunden vanskelig...

Da tolker du totalt feil. Jeg er enslig og har tre krevende, men min erfaring tilsier at en del raser takler mye bedre rolige dager enn det en setter klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummlest gjennom denne tråden, men den rasen som er skrevet mest som er en av de enkleste er:

Cavalier king charles spaniel og det er jeg enig i. :lol:

Lettlært, rolig og en søt hund.

Men siden jeg ikke leste skikkelig igjennom, var det cavalieren som er den enkleste rasen som er nemnt ?

Men Sheltien også er en nokså enkel rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...