Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de enkleste rasene?


simira

Recommended Posts

Når man skal velge raser så blir man ofte presentert for en rases utfordringer. Rasen passer fint, men det er viktig å sosialisere mye med mennesker. Eller andre hunder. Eller forebygge bjeffing. Eller vokting. Eller noe annet.

Men så er det noen raser som ser ut til å bare oppdra seg selv. Såklart går det noe på individ, eier, oppdretter og miljø, men noen hunder bare er rolige, slapper av inne, kommer på innkalling ute, bråker aldri med noen, stjeler aldri mat, osv. Hvilke raser er det som hovedsaklig kommer inn i denne kategorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet egentlig ikke. Noen raser vil oppleves enkle for noen, men ikke for andre.

Etter at jeg fikk saluki så sverger jeg på at boxer må være det enkleste her i verden. Men hadde jeg kjøpt meg en golden istedet for saluki så kan det hende jeg i dag ville tenkt at hva i all verden har jeg tenkt på som har hatt boxer i 25 år når det fins andre raser som er så fantastisk enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har en eneste RASE jeg kan si er enkel i forhold til det du setter som krav for enkle hunder, for jeg kjenner alltids noen hunder i hver rase som ikke kommer på innkalling, som stjeler mat, som bråker med andre hunder osv. :P

Tror det ligger mye, mye mer i individet og eier, enn i rasen, selv om man såklart har enkelte raser som er enklere enn andre.

Men joda, de rasene jeg synes er enkle, i forhold til de hundene jeg kjenner, må være mops, etnahund, sheltie, greyhound.. Ja, det var vel det.

Nå kjenner jeg bare en greyhound godt da, så det er vel ikke akkurat representativt. Men han er til gjengjeld en omplasseringshund, en heeeerlig sak. Og kjenner bare noen få sheltier, men inntrykket mitt er at de er ganske enkle hunder. Mops kjenner jeg jo noen av, og joda, det er noen som er bøllefrø av en annen verden i puberteten, men det er liksom ingen store PROBLEMER med å ha en mops. Etnahunden er jo hjerterasen min, så jeg er muligens litt inhabil, men jeg kan virkelig ikke forestille meg en enklere hund enn Lundii, og foreldrene og søsknene er jo like greie. :P

(jeg hadde hatt mye lettere for å nevne vanskelige/ikke enkle raser, enn de enkle rasene. :P )

Edit 2: editet vekk det jeg skrev negativt, det var jo ikke det tråden handlet om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var rart med den tibetanske spanielen jeg hadde en god stund. Hun var så enkel, hun. Som en katt. Aldri tygget hun på noe, trengte ingen alenehjemmetrening, spiste nå og da, tagg aldri ved bordet, var ca. ferdig husrein som valp, snill i bånd (eller vent, når jeg tenker meg om, hun synes andre bikkjer var kjipe om hun var i bånd og kunne bjeffe, men gikk lett bort etter litt trening).

Enklere hund finnes ikke! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere hund enn Aynï skal man lete LENGE etter. Hun har fått oppdra seg selv, og etter et litt småaktivt hundeliv hos oss, flyttet hun rett inn i en småbarnsfamilie og skled rett inn. Hun har fått litt innkallingstrening, og vi har lekt en god del sammen, men noe trening fikk jeg jo aldri til! :lol: Båndtrening har hun ikke fått, men hun går pent i bånd, og hun kan gå løs uten bånd i sentrum. Hun krangler ikke med andre hunder, hun stjeler ikke mat, hun stikker ikke av, hun har aldri hatt noe problem med å være alene, osv osv. Cairn terrier fra de rette linjer - og vips har man en sånn hund! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at INGEN kan misslykkes med en labrador tispe, jeg.. (En som er rett skrudd sammen i hodet, såklart)

Cavalier og tib.spaniel må jeg også så meg enig i står fram som enkle hunder å ha et problemfritt langt liv sammen med.

Ser for meg at Sheltie og Cocker også kan være på samme måte - men da med pelsstellet som KAN bli litt slitsomt for den late hundeeieren.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at uansett rasevalg, så må man være forberedt på at det faktisk er en hund man får i hus. Hunden kan være verdens snilleste av natur å alikvel bli "monsterhund" hvis man ikke er foreberedt på hva man får i hus. Jeg tror ofte at folk brenner seg på at de "baby gjør" hundene for mye, hunden får lov, fordi den er så søt... I slike tilfeller tror jeg selv verdens snilleste hund får nykker som er vanskelige å leve med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at Sheltie og Cocker også kan være på samme måte - men da med pelsstellet som KAN bli litt slitsomt for den late hundeeieren.

Susanne

Cocker er faktisk ekstremt mye mer aktive og hypre enn det de fleste tror. Kjenner flere som har blitt overrasket over hvor mye den krever. Jeg har også da sett masse stressede individer som bjeffer mye, meeeen jeg kan ha vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker er faktisk ekstremt mye mer aktive og hypre enn det de fleste tror. Kjenner flere som har blitt overrasket over hvor mye den krever. Jeg har også da sett masse stressede individer som bjeffer mye, meeeen jeg kan ha vært uheldig.

Må si meg enig i det. For meg er cocker ikke en enkel hund i det hele tatt, hverken den engelske eller den amerikanske, ut i fra de individene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at INGEN kan misslykkes med en labrador tispe, jeg.. (En som er rett skrudd sammen i hodet, såklart)

Pia (labrador tispe) er jo min/familiens første hund og da vi fikk henne hadde vi ikke allverdens kunnskap og vi gjorde nok en del feil, men hun er en fantastisk tålmodig og snill hund. Hun har selvfølgelig noen uvaner (som jeg mener er vår feil :icon_redface: ), men jeg vil si hun har vært en ganske enkel hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie, golden og labrador tisper (!), flere av setter-rasene ... Og BC selvsagt, for den kommer jo ferdig trent ;) (Neida)

Skulle også til å nevne setterrasene, foruten at de selvfølgelig ikke alltid kommer på innkalling, men mange eiere har dem jo da i bånd, og der tusler de fint.

Dessuten er det faktisk veldig vanlig at man omtrent slipper renslighetstrening med de rasene, de skjønner det liksom så raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie tør jeg påstå er enkle. Kan kanskje være litt stressa avogtil, men milde, snille, lettlærte hunder er min erfaring.

Tror jeg må komme tilbake til hvor enkle Golden er når bajasen her er ferdig med trassalderen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...