Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de enkleste rasene?


simira

Recommended Posts

Er ikke collier nervøse, stressede vrak som må sosialiseres godt for å ikke være redd mennesker? Altså, satt på spissen med samtlige fordommer i boks?

Jo, enkelte individer kan være nervøse eller reserterte ja, men det som ofte kjennetegner slike collies er at de er særdeles enkle å ha med å gjøre fordi de bare blir passive og trekker seg inn i seg selv ("dør på seg"), de gjør altså ikke så mye ut av seg. Fælt for collien det gjelder men enkelt for eieren og omgivelsene altså... Men finnes heldigvis en god del collies som ikke har problemer med reserverthet da men som fortsatt er greie å ha i hus men av triveligere grunner :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Vi ( altså mamma da jeg bodde hjemme ) har hatt til sammen 3 Collie tisper. Alle har vært litt vare for høy/mye lyd. Og de har vært sære på andre hunder. Uinterresserte egentlig, har bare lekt med andre av samme rase.. :icon_confused: Mennesker har aldri vært noe prob.

Den mamma har nå fikk jeg hovedansvaret for som 17 - åring. Det var ikke noe prob. Litt sær som sagt, men absolutt enkel hund og oppdra "alene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som får til "feilfrie" labradortisper uten å trene dem opp, må være vampyrer, slik at de ikke har mat i huset - for da er det jo heller ikke noe mat hunden kan stjele.

Labradorunghunder (ja, tisper også) kan være ganske ville og ivrige, men det er jo på sett og vis umulig å "ødelegge" en labradortispe. Hun er ikke nervøs, og trenger ikke sosialisering og miljøtrening for å være en trygg hund. Men oppdragelse trenger de definitivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie (både kort og langhåret) er som regel ganske ukompliserte hunder å ha i hus.

Fordi som ikke har parkett eller fliser kanskje?

Jeg vet om få hunder som bare har klart å gå på glatt underlag uten noe trening. Men mange som har problemer med det, tilogmed noen som ikke klarer/gidder å trene det vekk.

Men nå er det ikke noe hemmelighet at det er myyyye dårlig mentalitet på collie. Men om man er obs og velger fra bra linjer, så kan man helt sikkert få en ukomplisert collie.

PS: Dette er mitt inntrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi som ikke har parkett eller fliser kanskje?

Jeg vet om få hunder som bare har klart å gå på glatt underlag uten noe trening. Men mange som har problemer med det, tilogmed noen som ikke klarer/gidder å trene det vekk.

Gjelder dette spesielt for collie altså? At de sliter med glatte underlag? Vet du i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også til å nevne setterrasene, foruten at de selvfølgelig ikke alltid kommer på innkalling, men mange eiere har dem jo da i bånd, og der tusler de fint.

Dessuten er det faktisk veldig vanlig at man omtrent slipper renslighetstrening med de rasene, de skjønner det liksom så raskt.

Enig. Har man ikke behov for en hund som er grei å ha løs vil jeg si at setterne er uhyre ukompliserte!

Flere, men ikke alle?

*Nysgjerrig*

Helt sikkert alle- men jeg har bare personlig erfaring med ES og GS, så jeg ville ikke være såå bombastisk at jeg inkluderte alle!

Ja, jeg lurer også på hvilke settere som kommer med innkalling. Ingen jeg har sett ihvertfall. :P

For meg var det HELT ukomplisert å ha setter som ikke alltid kom på innkalling, og så lenge ikke det er et issue er det superenkle hunder i mitt hode. Man har jo ikke de samme behovene, så man kan ikke lage en universell form som heter "enkel" som passer til alle. Har du ikke behov for innkalling, så er ikke manglende innkalling et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi som ikke har parkett eller fliser kanskje?

Jeg vet om få hunder som bare har klart å gå på glatt underlag uten noe trening. Men mange som har problemer med det, tilogmed noen som ikke klarer/gidder å trene det vekk.

Men nå er det ikke noe hemmelighet at det er myyyye dårlig mentalitet på collie. Men om man er obs og velger fra bra linjer, så kan man helt sikkert få en ukomplisert collie.

PS: Dette er mitt inntrykk!

PS: Gulvredsel forekommer nokså sjelden hos korthårscollien bare så det er sagt :-). Ellers er det vanskelig å si hvor utbredt det er hos langhårscollien da det ikke er samlet inn noen statistikk på det. Varierer nok en del både i kull og linjer tenker jeg. Forekomsten er kanskje like stor som hos f.eks golden retriever der det også finnes en del gulvredsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette spesielt for collie altså? At de sliter med glatte underlag? Vet du i så fall hvorfor?

Jeg kjenner ihvertfall flere som sliter med det, og har hørt om mange hunder med det problemet. Vet ikke helt hvordan det har oppstått men det blir vel noe av det samme som skuddredsel, og det er har da rett og slett ikke blitt avlet bort.

Collie-klubben nekter jo for at mentaliteten på rasen er litt hips om haps, og mener at mentaltesting er unødvendig. Nå mener ikke jeg at man skal måtte mentalteste osv. (selvom jeg er for det selv), men at oppdrettere bør sette seg inn i hva slags hunder de faktisk bruker i avlen sin, altså hvordan de er som familiehunder, hva slags svakheter de har og ikke minst hvilke svakheter ser man i avkommene (klart også det samme med gode egenskaper, men dette skulle ikke bli et mentalitetsforedrag heller).

Jeg er litt på ustø grunn, men jeg mener at det faktisk er sånn at man bør åpne øyne for hvilke hunder man har i sin rase og hvilke avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ihvertfall flere som sliter med det, og har hørt om mange hunder med det problemet. Vet ikke helt hvordan det har oppstått men det blir vel noe av det samme som skuddredsel, og det er har da rett og slett ikke blitt avlet bort.

Collie-klubben nekter jo for at mentaliteten på rasen er litt hips om haps, og mener at mentaltesting er unødvendig. Nå mener ikke jeg at man skal måtte mentalteste osv. (selvom jeg er for det selv), men at oppdrettere bør sette seg inn i hva slags hunder de faktisk bruker i avlen sin, altså hvordan de er som familiehunder, hva slags svakheter de har og ikke minst hvilke svakheter ser man i avkommene (klart også det samme med gode egenskaper, men dette skulle ikke bli et mentalitetsforedrag heller).

Jeg er litt på ustø grunn, men jeg mener at det faktisk er sånn at man bør åpne øyne for hvilke hunder man har i sin rase og hvilke avles på.

Jøss. Det fremstår jo som noe mer upraktisk enn skuddredsel, tross alt. Det burde man definitivt ta hensyn til i avlen sammen med annen mentalitet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette spesielt for collie altså? At de sliter med glatte underlag? Vet du i så fall hvorfor?

Er ikke spesielt for langhårscollien nei, det forekommer i andre raser også som f.eks hos golden retriever. Har sett gulvredde settere også og til og med en og annen schæfer (selv om det sikkert ikke er vanlig i rasen). Det er gjerne harde glatte og/eller blanke overflater enkelte hunder reagerer på. Ikke godt å si hvorfor, annet enn at det i de tilfellene hvor det forekommer oftere i en rase enn i andre, kan være en genetisk faktor inne i bildet; altså at noen hunder lettere utvikler (gulv)redsel enn andre; at de er predisponert for det. Enkelte teorier går ut på at det kan være noe med hundens syn som gjør hunden mer usikker på glatte overflater; andre prøver å forklare det med glatte poter og at hunden sklir og blir redd og sliter med å avreagere. Uansett så kan det være lurt av oppdrettere å ta hensyn til det i avlen da det vil kunne redusere problemet i en rase på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke. Noen raser vil oppleves enkle for noen, men ikke for andre.

Etter at jeg fikk saluki så sverger jeg på at boxer må være det enkleste her i verden. Men hadde jeg kjøpt meg en golden istedet for saluki så kan det hende jeg i dag ville tenkt at hva i all verden har jeg tenkt på som har hatt boxer i 25 år når det fins andre raser som er så fantastisk enkle.

:lol: Jeg må le, for her kunne jeg har 4 Lupiner og de hadde enda ikke nærmet seg en Kahlo :lol: Virker som det er forskjell på korthåret og langhåret lukis.

Men enkle og greie, vel - mange cavalierer jeg har vært borti, inkludert min egen, var mattyver til gangs, men ellers perfekte førstegangshunder, om man ikke fikk et stresset eksemplar da.. Eller sykt.

Golden slår meg som en ypperlig enkel og grei hund som lar seg prege av eier.

Collie, ja, om man ikke får en lydberørt eller gulvredd.

Noen av bichon-rasene, vet havanaisen skal være enklere enn friseen, men jeg har bare erfaring med friseen som en enkel og grei rett frem hund.

Her i huset er vel basenjien den som hadde vært best som førstegangshund, tett etterfulgt av salukien. Basenjien er hårfint foran salukien fordi han ikke bjeffer på hunder, ser vi hunder ute så bare overser han dem. Men jeg får halve sonen på nakken om jeg sier basenjien er enkel basert på erfaringen med min. :lol:

De fleste rasene har vel "noe" med seg har jeg intrykk av, enten helse eller ting man må forebygge om man ikke ønsker diverse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, i forhold til trådstarters tema så mener jeg fortsatt at collien er en enkel rase å ha i hus, en rase som gjør lite ut av seg. Redsel for glatte gulv etc er vanskelig for hunden selvfølgelig men den collien får ikke raseriutbrudd av det og blir vanskelig å ha med å gjøre på den måten LOL; er mer at den collien som evt har det blir liggende passiv i en trygg krok. Det er nok en hund med et trist liv men ikke en vanskelig hund. Men det er vel et definisjonsspørsmål :-). Selv har jeg en colliegutt hjemme som i forhold til gjennomsnittet av rasen er en særdeles vanskelig hund (les= Livlig og foretaksom) men selv han er nokså ukomplisert sammenlignet med hanner fra andre mer "utfordrende" raser. Så det kommer vel an på hva man sammenligner med og ikke minst hva man legger i ordet "enkel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden slår meg som en ypperlig enkel og grei hund som lar seg prege av eier.

Collie, ja, om man ikke får en lydberørt eller gulvredd.

PS: Golden retriever som rase er muligens like plaget av gulvredsel og kanskje også lydberørthet som langhårscollien, bare så det ikke er glemt :-). Min tantes goldentispe f.eks har vært sterkt gulvredd hele sitt liv og hadde sultet ihjel om ikke tante hadde lagt et teppe mellom kjøkkenet og stua hver gang maten ble satt fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, i forhold til trådstarters tema så mener jeg fortsatt at collien er en enkel rase å ha i hus, en rase som gjør lite ut av seg. Redsel for glatte gulv etc er vanskelig for hunden selvfølgelig men den collien får ikke raseriutbrudd av det og blir vanskelig å ha med å gjøre på den måten LOL; er mer at den collien som evt har det blir liggende passiv i en trygg krok. Det er nok en hund med et trist liv men ikke en vanskelig hund. Men det er vel et definisjonsspørsmål :-). Selv har jeg en colliegutt hjemme som i forhold til gjennomsnittet av rasen er en særdeles vanskelig hund (les= Livlig og foretaksom) men selv han er nokså ukomplisert sammenlignet med hanner fra andre mer "utfordrende" raser. Så det kommer vel an på hva man sammenligner med og ikke minst hva man legger i ordet "enkel".

For meg er det en komplisert hund. Men så vil jeg ha en hund jeg kan hygge meg med, og som jeg an se at trives og sånn.

Og om jeg får en hund med gulvredsel, så er det logisk for meg at jeg må trene på det, ergo, en vanskelig hund.

Samt at det også er nervøse hunder, som lett kan ty til frustrasjonsbjeffing i situasjoner der den ikke føler seg vel.

Jeg er bare helt overrasket over hvor mye arbeid Monica123 har lagt ned i sin collie, Ebba. Hun har nådd kjempelangt med den hunden, men det har krevd utrolig mye fra hennes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en komplisert hund. Men så vil jeg ha en hund jeg kan hygge meg med, og som jeg an se at trives og sånn.

Og om jeg får en hund med gulvredsel, så er det logisk for meg at jeg må trene på det, ergo, en vanskelig hund.

Samt at det også er nervøse hunder, som lett kan ty til frustrasjonsbjeffing i situasjoner der den ikke føler seg vel.

Jeg er bare helt overrasket over hvor mye arbeid Monica123 har lagt ned i sin collie, Ebba. Hun har nådd kjempelangt med den hunden, men det har krevd utrolig mye fra hennes side.

Ok, min definisjon av vanskelig hund i denne tråden er mer veldig livlig eller rampete eller hundeaggressiv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke collier nervøse, stressede vrak som må sosialiseres godt for å ikke være redd mennesker? Altså, satt på spissen med samtlige fordommer i boks?

jo desverre så er de det og gjerne gulvredde samtidig,men det finnes jo de colliene som er riktig skrudd sammen selv om jeg synes det er veldig få av de.Collien lukker seg liksom inn i sin egen boble hvs det er noe de ikke liker og da er det heller ikke alltid like lett og få kontakt med de..Nå skal ikke jeg svartmale collien,men jeg mener den ikke er en enkel rase den krever sitt og krever mye at eier sjekker linjer opp og ned i mente.

Er ikke spesielt for langhårscollien nei, det forekommer i andre raser også som f.eks hos golden retriever. Har sett gulvredde settere også og til og med en og annen schæfer (selv om det sikkert ikke er vanlig i rasen). Det er gjerne harde glatte og/eller blanke overflater enkelte hunder reagerer på. Ikke godt å si hvorfor, annet enn at det i de tilfellene hvor det forekommer oftere i en rase enn i andre, kan være en genetisk faktor inne i bildet; altså at noen hunder lettere utvikler (gulv)redsel enn andre; at de er predisponert for det. Enkelte teorier går ut på at det kan være noe med hundens syn som gjør hunden mer usikker på glatte overflater; andre prøver å forklare det med glatte poter og at hunden sklir og blir redd og sliter med å avreagere. Uansett så kan det være lurt av oppdrettere å ta hensyn til det i avlen da det vil kunne redusere problemet i en rase på sikt.

Nja jeg vet ikke helt det jeg har fått inntrykk av på utstillinger er det flest langhårs collier som padler rundt i utstillings ringen og legger på ørene pga gulvredsel og jeg er faktisk nesten litt flau over og se på det.Samtidig er jeg enig med SiriE collien hadde nok vært litt mer mentalt stabil hvis oppdrettere av collie hadde giddi og mentalt testet,men nei da de trenger jo ikke det for de er jo så trygge hjemme :barfy:

Det sier ingenting om hvordan de fungerer i andre miljøer osv.Jeg pleier og passe en collie som er gulvredd og jeg synes faktisk det ikke er noe hygglig og ha en hud som krabber rundt på gulvet fordi hun er gulvredd..

Ja mange synes kanskje jeg tar litt hardt i nå,men jeg er litt lei at folk driver og unnskylder collien(langhårs) hele tiden med at nei de har en dårlig dag osv for som SiriE også nevnte har jeg lagt mye jobb i min collie og vi er enda ikke der jeg ønsker at hun skal være og jeg aner rett og slett ikke om vi kommer så langt.Hun er ihvertfall ikke gulvredd da :)

Edit:la til en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier

Sheltie

Golden

Mops

Enig med cavalier. Har møtt en del og de virker så rolige og lydige, til og med en valp virker rolig og lydig.

De er de herligeste rasene jeg vet om!

Men vil si at en dsg er en fin førstegangshund, bjeffer lite - kan være 1 eller 2 varselbjeff, lett lært - men lærer like godt negative ting som positive og de elsker kroppskontakt - blir veldig knytt til eieren + de er ikke plaget med så mye sykdommer heller.

Jeg vil si dsg er en "enkel" rase, er selv min første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rasene jeg ser på som relativt enkle, ut ifra erfaringene jeg har og det intrykket man har

Golden

Labrador

Sheltie

Cavalier

Puddel

Whippet

Berner sennen

St. bernard

Nuffe

Bichon frise/havanais

Finsk lapphund

Buhund

Papillion

Tibetansk spaniel

Cocker spaniel

Er ikke buhund og sheltie litt for gneldrete til å være enkle å ha i hus?

Whippet, mops, fransk bulldog, nuffe, st. bernard, berner sennen, tibbe, golden, labrador og cavalier ville jeg sett på som enkle å ha i hus etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sheltien er kjempeenkel å ha i hus jeg. Gneldrete? Bjeffer gjør jo papillonen også hvis det kommer noen.. Og de aller fleste andre hunder :aww:

Er så vanskelig dette med å definere en "ukomplisert" hund. Papillonen min hadde vært en veldig ukomplisert hund hu, om hu ikke hadde hatt den mentaliteten hun har.. Men sheltien her er så ukomplisert som man kan få det til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i det. For meg er cocker ikke en enkel hund i det hele tatt, hverken den engelske eller den amerikanske, ut i fra de individene jeg kjenner.

Ikke i boka mi heller. Hadde ei am. cocker tispe som min første egne hund og det var ikke det enkleste her i verden.

Whippeten derimot ser jeg på som en grei rase. De er ukompliserte og enkle sjeler de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...