Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er de enkleste rasene?


simira

Recommended Posts

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes også at Nuffe er en enkel rase. Store og mye pelsstell, men sånn i væremåte veldig enkel. Jeg er oppvokst med en familie som på sitt meste hadde 5 stk, og etterhvert som jeg ble større så falt noen fra og nye kom til. I senere tid hadde de også engelsk setter og en terriertype (Norwich tror jeg). Jeg har passet dem alle sammen mange ganger, og jeg må si at disse Nuffene var desidert letteste å ha med å gjøre. De bare var der, og gjorde det du ba om og gikk så lang du ville og ellers ikke noe stress eller annet og var tilfreds uansett.

Var også med de på Nuffetreff og utstilling utdendørs, og det var en ganske behagelig plass å være på :)

Ellers har jeg også inntrykk av at Tibber er ganske enkle, men der har jeg bare mine tantes to hunder som referanse og det betyr jo slett ikke at alle Tibber er like enkle som dem :P

Villa er verdens enkleste ihvertfall, det vil jeg påstå :aww: Men om alle Sheltier er like dann, det er en annen sak. De jeg har møtt virker ikke som noen veldig krevende hunder.

Men kanskje man legger litt forskjellig i hva man anser som er en "enkel" rase? Siden noen nevner Cavalier og andre BC. For en som ikke har noen erfaring med hund og skal ha sin første vil jeg tro at BC ikke er enkel fordi den krever ganske mye, mens for de med BC så er jo de vant til rasen og synes alt det som følger med er naturlig og enkelt i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke etter (og kan ikke fordra uttrykket :P ) førstegangshund. Sheltie bjeffer. ;)

Ikke alle sheltier bjeffer. Min gjør ikke det :) Et lite gledesbjeff når hun er veldig gira og leker ute.

Men kaller ikke det bjeffing i den forstand som du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men kanskje man legger litt forskjellig i hva man anser som er en "enkel" rase? Siden noen nevner Cavalier og andre BC. For en som ikke har noen erfaring med hund og skal ha sin første vil jeg tro at BC ikke er enkel fordi den krever ganske mye, mens for de med BC så er jo de vant til rasen og synes alt det som følger med er naturlig og enkelt i hverdagen?

Det er det som blir sagt på forumer i tråd etter tråd, men jeg personlig mener fortsatt at en bc er en ukomplisert hund, som krever særdeles lite av sin fører. Da snakker jeg selvfølgelig om hunder av god avl, ikke den som kanskje var noe buhund i som blir solgt på billigsalg..

BC er en enkel og ukomplisert hund, de krever noe fysisk morsjon, men det gjør vel samtlige Gruppe 1 hunder og det er vel ikke kriteriet for å være en krevende hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk ulvehund, har hørt at de er en av få raser som kommer ferdig oppdratt fra oppdretter :lol::wub:

Ferdig oppdratt fra oppdretter er nok å ta litt i... :ahappy:

Hadde Ulvehund før, og han var snill som dagen var lang, trengte ikke å gå timeslange turer hver dag (selvom han ikke hadde noe problem med det), barnevennlig etc.

MEN når du har en hund som er så stor, er det mye å passe på som man ikke trenger å tenke på med andre, mindre raser. F.eks. at han er på høyde med kjøkkenbenken og alt som ligger der, han kan skritte opp i sofaer/senger/stoler og tar generelt stor plass.

I tillegg er de ikke den mest lærevillige rasen :P De kan være litt sta og trege, noe som gjør at en annen rase, som f.eks. Sheltie, vil være lettere både mtp størrelse og lærevillighet :ahappy: Å ha med en Sheltie bort er som regel ikke noe problem, de følger eieren og er små, nette hunder, mens å ha med en Ulvehund på 70 kg kan være en større utfordring :lol:

Men for all del, Irske Ulvehunder er fantastiske hunder, jeg vil GJERNE ha en igjen (når jeg har større plass :lol:), snille, tålmodige og vakre. Men at de er en av de letteste rasene å ha, er jeg ikke helt enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som blir sagt på forumer i tråd etter tråd, men jeg personlig mener fortsatt at en bc er en ukomplisert hund, som krever særdeles lite av sin fører. Da snakker jeg selvfølgelig om hunder av god avl, ikke den som kanskje var noe buhund i som blir solgt på billigsalg.. BC er en enkel og ukomplisert hund, de krever noe fysisk morsjon, men det gjør vel samtlige Gruppe 1 hunder og det er vel ikke kriteriet for å være en krevende hund?

Neida, jeg bare prøvde å se det fra en person uten erfaring med hund sin side som vil ha en enkel hund. Og da kan det være at man legger ulikt i hva enkel egentlig er.

Jeg sier ikke at fysisk mosjon vil si at det er en krevende hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='labbis' timestamp='1300278989' post='1038824'

I mine øyne er ikke nuffe heller enkle hunder, fordi hunder som krever gudsåinni****** med pelsstell ikke er enkle hunder i mitt hode (for meg er 3-4 timer med pelsstell i uken mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke jeg har sett noen nevne italiensk mynde her. DET er enkle hunder, det! (Bortsett fra at man må kle på dem og ikke tråkke på pipestilkene).

Tenkte akurat jeg skulle nevne den rasen. Kort pels, lite lyd, liten vekt, få sykdomer. Og det beste med at de er så små er at man kan ha flere, 2-3 stykker så slipper man å trimme dem da de gjør det selv når man slipper dem ut=P Og å ha flere betyr mindre separasjonsangs, kjedsomhet og avhengighet=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at cavalieren er jo en enklere hund enn BC.

Etter de jeg har møtt på treff osv. virker jo cavalieren som en enkel rase

Trenger sånn middels mosjon og bc trenge jo, som det står lenger oppi her en del mosjon.

Jeg ville ha heller anbefalt cavalieren enn en bc til en nybegynner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg vil påstå at cavalieren er jo en enklere hund enn BC.

Etter de jeg har møtt på treff osv. virker jo cavalieren som en enkel rase

Trenger sånn middels mosjon og bc trenge jo, som det står lenger oppi her en del mosjon.

Jeg ville ha heller anbefalt cavalieren enn en bc til en nybegynner ;)

Men nå var ikke spørsmålet OM cavalier var enklere enn bc. Spørsmålet er hvilkE rasER som er enkle. Det er heller ikke spørsmål om hvilke hunder man anbefaler til nybegynnere, det er hvilke hunder man har en del slingringsmonn med.

For meg så er ikke mengden morsjon avgjørende for om en hund er enkel eller ikke. Eller hvor mye pelsstell, eller hvor mye den bjeffer eller hvor barnevennlig den er. For meg er en enkel hund, en hund som man ikke trenger å jobbe noe særlig med for at den skal skjønne normale husregler, det er en hund som ikke krangler med andre hunder, det er en hund som ikke drar avgårde på jakt i 16 timer, det er en hund som ikke engasjerer seg nevneverdig i alt som skjer rundt den, det er en hund som jeg kan feile med uten at den blir krystallvase av den grunn. Det er en hund jeg kan ta med meg i de aller fleste situasjoner uten å tenke på om hunden har gjordt det før. Det er en hund som jeg ikke må lage unnskyldninger eller forklaringer for hvorfor den ikke takler ting. En enkel hund er for meg en miljøsterk hund, med god førerorientering, høy samarbeidslyst, god avreaksjon og lite redsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var ikke spørsmålet OM cavalier var enklere enn bc. Spørsmålet er hvilkE rasER som er enkle. Det er heller ikke spørsmål om hvilke hunder man anbefaler til nybegynnere, det er hvilke hunder man har en del slingringsmonn med.

For meg så er ikke mengden morsjon avgjørende for om en hund er enkel eller ikke. Eller hvor mye pelsstell, eller hvor mye den bjeffer eller hvor barnevennlig den er. For meg er en enkel hund, en hund som man ikke trenger å jobbe noe særlig med for at den skal skjønne normale husregler, det er en hund som ikke krangler med andre hunder, det er en hund som ikke drar avgårde på jakt i 16 timer, det er en hund som ikke engasjerer seg nevneverdig i alt som skjer rundt den, det er en hund som jeg kan feile med uten at den blir krystallvase av den grunn. Det er en hund jeg kan ta med meg i de aller fleste situasjoner uten å tenke på om hunden har gjordt det før. Det er en hund som jeg ikke må lage unnskyldninger eller forklaringer for hvorfor den ikke takler ting. En enkel hund er for meg en miljøsterk hund, med god førerorientering, høy samarbeidslyst, god avreaksjon og lite redsler.

Beskrivelsen av schäfer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var ikke spørsmålet OM cavalier var enklere enn bc. Spørsmålet er hvilkE rasER som er enkle. Det er heller ikke spørsmål om hvilke hunder man anbefaler til nybegynnere, det er hvilke hunder man har en del slingringsmonn med.

For meg så er ikke mengden morsjon avgjørende for om en hund er enkel eller ikke. Eller hvor mye pelsstell, eller hvor mye den bjeffer eller hvor barnevennlig den er. For meg er en enkel hund, en hund som man ikke trenger å jobbe noe særlig med for at den skal skjønne normale husregler, det er en hund som ikke krangler med andre hunder, det er en hund som ikke drar avgårde på jakt i 16 timer, det er en hund som ikke engasjerer seg nevneverdig i alt som skjer rundt den, det er en hund som jeg kan feile med uten at den blir krystallvase av den grunn. Det er en hund jeg kan ta med meg i de aller fleste situasjoner uten å tenke på om hunden har gjordt det før. Det er en hund som jeg ikke må lage unnskyldninger eller forklaringer for hvorfor den ikke takler ting. En enkel hund er for meg en miljøsterk hund, med god førerorientering, høy samarbeidslyst, god avreaksjon og lite redsler.

Beskrivelsen av schäfer :D

Kanskje bortsett fra: det er en hund som ikke krangler med andre hunder. :whistle::lol:

Beskrivelsen passer også til Lhasa, en enkel rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er ikke mengden morsjon avgjørende for om en hund er enkel eller ikke. Eller hvor mye pelsstell, eller hvor mye den bjeffer eller hvor barnevennlig den er. For meg er en enkel hund, en hund som man ikke trenger å jobbe noe særlig med for at den skal skjønne normale husregler, det er en hund som ikke krangler med andre hunder, det er en hund som ikke drar avgårde på jakt i 16 timer, det er en hund som ikke engasjerer seg nevneverdig i alt som skjer rundt den, det er en hund som jeg kan feile med uten at den blir krystallvase av den grunn. Det er en hund jeg kan ta med meg i de aller fleste situasjoner uten å tenke på om hunden har gjordt det før. Det er en hund som jeg ikke må lage unnskyldninger eller forklaringer for hvorfor den ikke takler ting. En enkel hund er for meg en miljøsterk hund, med god førerorientering, høy samarbeidslyst, god avreaksjon og lite redsler.

Hvilket kort og godt er en hund som er godt sammensatt mentalt, uavhengig av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvilket kort og godt er en hund som er godt sammensatt mentalt, uavhengig av rase :)

Jupp.

Alle dyr er like, men noen er likere enn andre- George Orwell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke uttrykke meg om hvilke raser som er enkle uten å ha grunnlag for dette. Jeg skal kjenne til flere individer av rasen og se fellestrekk før jeg kan trekke en slik konklusjon. Individer av rasen kan være veldig forskjellige alt etter hvordan f.eks. eierne deres er. Jeg kjenner to sheltier. Den ene er veldig rolig, men sky og skeptisk for andre mennesker, mens den andre sheltien ikke har problemer med skyhet, men er ganske urolig. Og disse eierne er ganske forskjellige, men hundene ganske like eierne sine sånn sett. Så jeg tror at at hva som kan anses som enkle hunder kommer veldig an på eierne(og noen raser er kanskje litt mer tilpasningsdyktige enn andre) - og hva eierne ønsker å legge i hundeholdet. Å anskaffe seg en rase som grunnet instinkter og forbruksområde krever mer stimulering og mosjon enn det du ønsker/er i stand til, vil jo ikke akkurat gjøre det så enkelt..

Når det skal sies, har jeg en tibetansk spaniel som er utrolig snill, rolig og generelt lett å ha med å gjøre. Hun var stueren da jeg fikk henne, lærte seg raskt å være alene hjemme, har ikke problemer med å kjøre bil eller kollektiv og hun er så langt i fra sky mot fremmede som går an... :D Men en tibbe kan være fryktelig sta, gjør litt som den vil angående lydighet( :lol: ), og Chica er ikke

så høy i hatten angående andre hunder(dette er vel mer for dårlig sosialisering). Rasen er dessuten en varslingshund, og kan nok lett bli en gneldrebikkje.. Men sånn utenom dette, er det en veldig tilpasningsdyktig, rolig og behagelig rase(perfekt for de som elsker å kose masse med hunden sin)!

Ellers, å si at alle småhunder er enkle fordi man kan ta dem under armen når de ikke oppfører seg, er en sannhet med modifikasjoner. De som sliter med redsel, mye stress, hundeaggresjon el. har jo et like stort problem som en stor hund med de greiene. Ja, det er enklere for eier å kontrollere dem fysisk, men problemet er jo fortsatt der. Det er like kjipt å leve med en liten hund med adferdsproblemer som en stor, det er kanskje bare slik at omverden merker mindre til det.

Enig med deg i dette! Er alltid like kjipt at en i flokken har problemer uansett om man er liten eller stor... Når det er sagt, jeg ville ikke hatt en stor hund, da jeg synes det er mer forsvarlig at jeg klarer å holde igjen hunden, og det er billigere og mer praktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...