Maria Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Ja, som overskriften sier. Jeg vil se folk skrive EN rase som de liker best i hver av FCI hundegruppene og hvorfor. Hvis dere ikke liker noen av rasene i en gruppe, skriv gjerne hvorfor. Bare en tråd for moro skyld! For ordens skyld: Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Gruppe 3, Terriere Gruppe 5, Spisshunder Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder Gruppe 7, Stående fuglehunder Gruppe 8, Apporterende hunder Gruppe 9, Selskapshunder Gruppe10, Mynder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gr 1 schipperke. Likern fordi den er liten og aktiv Gr 2 riesenschnauzer sort. Har blitt utrolig glad i bartedyr Gr 3 tysk jaktterrier. Liten selvstendig og tøff. Gr 5 norsk lundehund. Pen hendig størrelse og det med bevegiligheten i kroppen fasinerer Gr 6/4 petit basset griffon vendeen. huff den er jo bare søt og kortdriver Gr 7 blå picardie spaniel. Har desverre bare sett den på bilde og falt pladask. Ellers så er det strihåret vorsteh Gr 8 så klart Flatcouted retriever Gr 9 er det ingen som fasinerer meg mest Gr 10 skotsk hjortehundstørrelsen og pelsen som fasinerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Australian Kelpie (var det noe tvil liksom ) Gruppe 2: Entlebucher sennenhund (En rase jeg har snust på før) Gruppe 3: Miniature bull terrier (Ser morsome ut ) Gruppe 4: Kanindachshund strihåret (egentlig den gruppen jeg liker minst, men om jeg må velge) Gruppe 5: Siberian husky () Gruppe 6: black and tan coonhound (Stilig hund) Gruppe 7: Bracco italiano (En enda stiligere hund som virkelig kan ta pusten fra enn) Gruppe 8: Labrador retriever (Har alltid vært ett alternativ) Gruppe 9: Mops (En famillie svakhet ) Gruppe 10: Spansk Galgo (merkelig fasinert av de individene jeg har mødt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yodel Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Legger ut link til de forskjellige gruppene og hvilke hunder som tilhører hvem her: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1086195989321 Tja... EN fra hver gruppe? 1: Shetland Sheepdog (Den var vel åpenbar ). Vi vil ha en ny Sheltie i hus etterhvert tror jeg. 2: Dvergpinscher (Er vel egentlig ingen hund jeg vil ha, litt liten og gneldrete, men det var den som utpekte seg i denne gruppen. Alt av store hunder/ typiske siklehunder og slikt utgår. Egentlig er jeg fascinert av GD'en men den er iallefall for stor, så om man tenker på hvilken hund det er mest sannsynlig at jeg skulle hatt fra en gruppe må det bli DP- men jeg kommer nok aldri til å ha noe slikt). 3: Irsk Terrier (Vanskelig valg. Er mange kule terriere, men ingen jeg eegentlig kunne tenkt meg tror jeg) 4: Dvergdachs, strihåret. (Dachsene er heller ikke noe for meg, men skal jeg velge en blir det den) 5: Basenji (Bombe??) (I denne gruppen er det mange jeg er smålig forelsket i.Norsk Lundehund, Shiba, Thai Ridgeback, Siberian Husky og Etnahund appelerer veldig til meg- særlig Shiba'n og Lundehunden, men det er tvilsomt at de kommer i hus da det er Basenjien (og tildels Sheltien) som ligger våre hjerter nærest og nok alltid vil gjøre det.) 6: Rhodesian Ridgeback (Igjen- for stor, men det er nå denne som utmerket seg om jeg må velge) 7: Irsk Setter (Aldri noe jeg vil ha, men gode barndomsminner om denne rasen gjør at den ligger nære hjertet) 8: Labrador Retriver (Vil nok aldri ha noen fra denne gruppen heller, men hvem er det som ikke liker Labradoren, da ) 9: Mellompuddel (faktisk.. ikke noe som kommer inn her, men liker de litt) 10: Whippet /Saluki (De liker jeg. Klarte ikke å velge bare en av dem) Jeg er og blir et gruppe- 5 menneske tror jeg 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Tja skal vi se La til link til bilder å jeg da. ;P Gruppe 1 - Australsk kelpie Bilde av Talli, høhø. Gruppe 2 - Grand Danois Gruppe 3 - Amstaff, av de lovlige, engelsk staff Gruppe 5 - Xoloitzcuintle Gruppe 6/4 - Dalmatiner Gruppe 7 - Pointer Gruppe 8 - Flat coated retriever Gruppe 9 - Chinese Crested Gruppe 10 - Azawakh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wednesday Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gr.1: Schäferhund Gr.2: Berner sennenhund Gr.3: Amerikansk staffordshireterrier Gr.5: Basenji Gr.6/4: Blodhund Gr.7: Ingen jeg liker spesielt godt Gr.8: Ingen her heller Gr.9: Ingen her heller gitt Gr.10: Saluki Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wildah Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder - Groenendael, selvsagt Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder - doberman Gruppe 3, Terriere - Amstaff Gruppe 5, Spisshunder - Samojed Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder - haldenstøver Gruppe 7, Stående fuglehunder - Irsk setter Gruppe 8, Apporterende hunder - Golden retriever Gruppe 9, Selskapshunder - stor puddel Gruppe10, Mynder - saluki Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Whoopsis Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Malinois (Min store forelskelse) Gruppe 2: Grand Danois Gruppe 3: Nja, ingen spesielle. Som jeg kommer på i farta i hvert fall. Gruppe 4: ... Gruppe 5: Shiba Gruppe 6: Dalmatiner Gruppe 7: Vorstehhund korthåret Gruppe 8: Golden retriever. Eller labbisen kanskje? Gruppe 9: Mellompuddel Gruppe 10: Greyhound 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hampus Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gr 1. Lancashire heeler. Ordentlig hund i liten forpakning. Gr 2. Dansk / Svensk gårdshund, men det er jo ingen bombe. Gr 3. Miniatyr bull terrier. Kult utseende. Gr 4/6. Beagle. Alltid likt denne rasen, men igjen kun basert på utseesnde. Gr 5. Shiba så klart. Gr 7. Korthåra weimaraner, pen hund. Gr 8. Nova scotia duck tolling retriever, nyyyydelige hunder. Gr 9. Boston terrieren er jo mitt desiderte førstevalg i denne gruppa, naturlig nok. Gr 10. Whippet. Når det er sagt så er jeg ganske sikker på at jeg nok ikke kommer til å kjøpe hund fra en hel del av gruppene. Gr 3,4/6,7 og 10 er pr i dag i hvertfall ganske så utelukket selv om det er mange flotte raser i også disse gruppene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djervekvinnen Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gr 1: Det må blir Hvit gjeterhund. Gr 2: Dobermann, selvfølgelig Peneste rasen Gr 3: Hmm ikke så stor fan av gruppa, men hvis jeg må velge blir det manchester terrier De ligner jo litt på dobbis og så tror jeg ikke de er typisk terrier aktig. Gr 4/6: Langhåret krem dachs og Dunker. De er penest utseende messig Gr 5: Lundehund Gr 7: ingen av dem appelerer til meg.. Gr 8: Flatcoat er penest, men å ha selv måtte det ha blitt en gul, slank labrador Gr 9: Ikke så stor fan av denne gruppa heller, men kunne nok ha vurdert en storpuddel Gr 10: Greyhound of course. Den beste mynden i mine øyne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Epson Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1 : Australian cattledog Gruppe 2:Dobermann Gruppe 3: Amstaff Gruppe 5: Akita Gruppe 6/4: Dalmatiner Gruppe 7: Vizla Fant egentlig ingen jeg likte Gruppe 8:Ingen Gruppe 9:Ingen, men Petit Babancon eller noe slik var litt søt Gruppe10: Absolutt ingen men hvis jeg må velge, grayhound eller irsk ulvehund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarieR Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Enkelte raser er valgt ut fra egenskaper, andre kun basert på utseende (og nei, hadde jeg skulle kjøpt en av disse ville jeg ikke valgt på grunnlag av utseende). Gruppe 1: Schipperke - allsidige, lettlærte og kule små hunder. Gruppe 2: Mellom)Schnauzer - Flotte hunder, praktisk størrelse. Gruppe 3: Parson russel terrier - Tja...jeg bare liker dem, uten at jeg egentlig kjenner rasen. Gruppe 6/4: Dunker - Vennlige, flotte hunder. Mitt førstevalg om jeg begynner med jakt. Gruppe 5: Norsk buhund - Norges flotteste og mest allsidige rase. Gruppe 7: Stabyhound - Virker som de er litt mer allsidige enn en del av sine gruppekamerater. Ikke like utpreget Jakthund. Gruppe 8: Nova Scotia Duck Tolling Retriever - Selvsagt Gruppe 9: Kromfhorlander - Sjarmerende hunder, med et spesiellt og vakkert utseende (de individene som er fine vel og merke) Gruppe 10: Skotsk hjortehund - Stiligste, store hundene. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 8. Mars 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Min egen liste: Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder Det må bli shapendoes. De har noe veldig sjarmerende over seg og er i passende størrelse etter mitt skjønn. Men bearded collie og briard er også høyt oppe på lista her. Tror allikevel ikke det blir noen gruppe 1 hund her med det første. Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Jeg kommer alltid til å ha en liten drøm om en gang å få eie en dobermann. Vakre, vakre vesner! Hovawart er og en flott rase. Men dobermann er bare så utrolig flott! Gruppe 3, Terriere Wheaten terrier! Selv om jeg ikke liker barter sånn i utgangspunktet synes jeg wheaten har en sjarmerende klovnehumor, som jeg digger! Gruppe 5, Spisshunder En liten pomme, kanskje? Skal jeg ha en liten maskothund en gang er pomme virkelig en god kandidat! Stor hund i liten kropp. Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder Her går jeg kun etter utseende, for egenskapsmessig er det ingen av hundene i denne gruppen jeg kunne tenke meg. Så da skriver jeg dvergdachs langhåret, på grunn av deres vakre ansikt. Gruppe 7, Stående fuglehunder Heller ikke gruppen for meg. Men her må det bli kleiner münsterländer. Gruppe 8, Apporterende hunder Obvious! Portugisisk vannhund for alle penga. Foreløpig den eneste rasen jeg vil ha, sånn helt på ordentlig. Gruppe 9, Selskapshunder Liker fakrisk flere av hundene i denne gruppa. Men det må bli storpuddel, bichon havanais eller löwchen. Klarer ikke bestemme hvem jeg liker best. Selv om en staselig storpuddel er noe av det vakreste man kan se i mine øyne. Gruppe10, Mynder Afghansk mynde, uten tvil. Denne villkosten av en hund har alltid fascinert meg. At det kommer en i hus er nok heller usannsynlig, men jeg har bare en "ting" for denne rasen altså... Som det fremkommer av lista mi er jeg veldig glad i hunder med lang pels! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Australian Shepherd Gruppe 2: Rottweiler Gruppe 3: Lite begeistra for terriere, men om jeg MÅ velge, så får jeg vel si brasiliansk terrier, for den minner i det minste litt om en basenji i kroppen *vente på skudd fra Liv* Gruppe 5: Shiba, selvsagt Gruppe 6/4: Hygenhund Gruppe 7: Vizsla Gruppe 8: Kooiker Gruppe 9: Bichon Havanaise Gruppe10: Saluki Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Artemis Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Saarloos wolfhond. Lov å drømme vel? Gruppe 2: Grand danois Gruppe 3: Ingen stor terrierfan, men kanskje staffordshire bull terrier. Gruppe 5: Norsk lundehund. Evt. alaskan malamute. Gruppe 6/4: Ikke "min" gruppe dette heller, men kanskje hygenhund? Gruppe 7: Her blir det tett i toppen. Men tror jeg må si irsk rød og hvit setter. Rett og slett fordi om jeg skulle ha meg en setter nå så hadde jeg valgt en rød og hvit en fremfor en helrød. Men de to irske setterrasene ligger begge, ikke overraskende, nært hjertet mitt. Gruppe 8: Måtte vel blitt engelsk springer spaniel fra engelske brukslinjer. Gruppe 9: Storpuddel kanskje? Gruppe 10: Irsk ulvehund, med greyhound som en god nummer 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Betty Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1 Australsk kelpie Gruppe 2 Rottweiler Gruppe 3 Staffordshire bullterrier Gruppe 4 Dachshund langhåret, under sterk tvil. Gruppe 5 Siberian huskey Gruppe 6 Dalmatiner Gruppe 7 Breton Gruppe 8 Nova scotia duck tolling retriever Gruppe 9 Storpuddel eller mellompuddel Gruppe 10 Saluki Hadde litt problemer i noen grupper, men siden det var hvem man likte best og ikke hvem man kunne tenke seg å ha så gikk det greit allikevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papillon Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Border collie! Ingen over, ingen ved siden av Men de pyreneiske gjeterhundene (med masse dreads på rompa ) er dritstilige de også! Sheltien er søt da.. Gruppe 2: Pyreneerhund - fineste vakreste hundene. Jeg blir like betatt hver gang hver gang jeg er på utstilling og ser de Gruppe 3: Norwich terrier - virker som kule hunder. Liker utseende, selvom jeg egentlig ikke er noen terrier fan.. Gruppe 4: En eller annen langhåret dachs.. Gruppe 5: Norsk elghund - fordi jeg liker utseende og det er norges nasjonalhund Gruppe 6: Drever - kun fordi jeg kjenner en kjempesøt drever Gruppe 7: Irsk setter - fordi vi hadde en irsk setterblanding når jeg var liten og jeg liker utseende og fargen Gruppe 8: Toller - fordi kusina mi hadde en som jeg har passet mye og jeg liker de på mange måter Gruppe 9: Papillon, haloo liksom! Eneste miniatyrhunden (og phalene) jeg faktisk kunne tenkt meg.. Gruppe 10: Hmm.. Enten saluki, sloughi eller Azawakh. Ikke hunder for meg, værtfal ikke nå, men helt sykt vakre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poter Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gr 1: Australian shepherd, men den rette typen kelpie, heeler eller schæfer liker jeg også Gr 2: Berner sennen, kanskje Gr 3: Har fått sansen for welsh terrier Gr 4/6: Rhodesian ridgeback helt klart! Gr 5: Her er det også flere jeg liker, alaskan malamute, norsk buhund og shiba Gr 7: Vostehhund korthåret Gr 8: Labradååre selvsagt, men da jaktvarianten Gr 9: Papillon Gr 10: Hm, jammen ikke sikker, saluki, kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Banshee Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Hollandsk gjeterhund, korthåret Gruppe 2: Dobermann eller dvergpinscher...klarer ikke velge. Gruppe 3: Amstaff Gruppe 6/4: Dalmatiner Gruppe 5: Lapsk vallhund Gruppe 7: Weimaraner, korthåret Gruppe 8: Golden retriever Gruppe 9: Boston terrier Gruppe 10: Saluki Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder: A. Kelpie Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Berner sennenhund Gruppe 3, Terriere Irish softcoated wheaten terrier evt. Cairn Gruppe 5, Spisshunder Islandsk Fårehund Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder Rhodesian ridgeback Gruppe 7, Stående fuglehunder Irsk setter Evt. Vizla Gruppe 8, Apporterende hunder Welsh springer spaniel Gruppe 9, Selskapshunder Bichon havanais eller Petit brabancon, eller Phalene/Pappilon (Ånei glemte Puddel) Gruppe10, Mynder: Irsk ulvehund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnart Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gøy tråd! Gruppe 1: Langhåret collie, uten tvil! Alltid ønsket meg en blue merle gutt. Gruppe 2: Doberman, ene og alene fordi de er så vakre Gruppe 3: Hmm.. Bull terrier Gruppe 4/6: Hamiltonstøver. Gruppe 5: Glatt en siberian husky! Gruppe 7: Weimaraner korthåret. Gruppe 8: Golden retriever Gruppe 9: Finner ingen som utmerker seg. Gruppe 10: Irsk ulvehund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Michellus Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 3, 4/6, 7 og 10 inneholder hunder som ikke passer til meg, så jeg har ikke sett på veldig mye på disse hundene. Så der ble det litt sånn valg i blinde Gruppe 1: Bruks-, hyrde og gjeterhunder Belgisk fårehund, groenendael og tervueren. Hallo liksom Gruppe 2: Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Engelsk bulldog og engelsk mastiff Klarer ikke velge bare en Gruppe 3: Terriere Hmm.. Airedale terrier kanskje. Gruppe 5: Spisshunder Akita, shiba og samojed. Klarer ikke velge en igjen Gruppe 6/4: Dachs-, drivende- og sporhunder Rhodesian ridgeback Gruppe 7: Stående fuglehunder Breton Gruppe 8: Apporterende hunder Labrador, toller og portis. Klarer ikke velge nok en gang Gruppe 9: Selskapshunder Stor puddel Gruppe10: Mynder Saluki Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TonjeM Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Gruppe 3, Terriere Gruppe 5, Spisshunder Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder Gruppe 7, Stående fuglehunder Gruppe 8, Apporterende hunder Gruppe 9, Selskapshunder Gruppe10, Mynder Gruppe 1: Australsk Kelpie, men jeg er også særdeles svak for schäfere.. Gruppe 2: Schnauzer, eller kanskje en pinscher? Kanskje t.o.m. en doberman? Gruppe 3: Ååå mange fine terriere.. border terrier eller en JRT Gruppe 5: Basenji - ingen over, ingen ved siden - men mange spisshunder jeg kunne tenkt meg;siberian, shiba, lundehund, malamute, islandsk fårehund og buhund Gruppe 6/4- Rhodesian Rigdeback Gruppe 7: Kleiner Munsterländer eller en breton Gruppe 8: Tja... en toller kanskje eller en chesapeake bay? Gruppe 9: Å her er det mange søte fine.. chi hua hua Gruppe 10: Også en gruppe med mange fine.. saluki, azawakh, whippet eller en skjør liten italiensk mynde Sukk, er så mange fine hunderaser! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lekr Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1: Schäferhund, og malinois hvis jeg kan jukse og si to raser. Gruppe 2: Dobermann, og rottweiler hvis jeg kan jukse og si to raser. Gruppe 3: Parson russell terrier Gruppe 4: Dachshund strihåret Gruppe 5: Lapsk vallhund Gruppe 6: Rhodesian ridgeback Gruppe 7: Weimaraner Gruppe 8: Labrador Gruppe 9: Storpuddel Gruppe 10: Ungarsk mynde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 8. Mars 2011 Rapporter Share Skrevet 8. Mars 2011 Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder Briard, briard og briard. Alternativt - om jeg virkelig skulle satset på å nå et stykke konkurransemessig - kunne jeg vurdert australsk kelpie eller malle Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder Dvergschnauzer sort/sølv tror jeg... Gruppe 3, Terriere Miniatyr bullterrier . Evt kerry blue. Gruppe 5, Spisshunder Siberian husky Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder Dunker Gruppe 7, Stående fuglehunder Bracco italiano, evt otterhound (er ikke den stående tro?) Gruppe 8, Apporterende hunder Cocker spaniel Gruppe 9, Selskapshunder Bostonterrier, trur eg... Gruppe10, Mynder Afghaner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts