Gå til innhold
Hundesonen.no

Heve kjøpet?


elinebj93

Recommended Posts

Hei!

Nå har det blitt mye mas her, men dette er nok d siste.

Som jeg skrev i går, så har jeg jo ikke fått stamtavlen. Jeg skjekket litt opp i dag, og fikk høre at papirer og sånne ting på han skulle vært i orden når jeg ga hun pengene. De/vetrinærer sier også det ikke er så normalt at valpen har så mye diare som han har..

Hva mener dere? burde jeg heve kjøpet? :/ Jeg er glad i nurket, men det kan ikke fortsette sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Man får ikke stamtavlen når man kjøper valp i Norge. NKK sender den senere når valpen er registrert på deg. Dette kan ta noen uker fra siste valp er solgt, slik du ble fortalt i går. De eneste papirene man får med når man kjøper valpen er kjøpekontrakten og veterinærbesiktigelsen.

At valpen har mye diare kan ha forskjellige årsaker - parasitter, orm, allergi, hvem vet. At en valp har mye diare er ingen grunn til å heve kjøpet.

Gjorde du som du ble rådet til i går? Ringe NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... på grunn av at du ikke har fått reg. papirene "tidsnok" og fordi valpen tidvis har diare'? Nei. Definitivt ikke.

Purr på papirene. Du skal nok se du får dem. Jeg synes fortsatt ikke at det har gått for lang tid. Det er høyst uvanlig å få dem så tidlig som ved 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det IKKE vanlig å få stamtavle når man får valpen, men det er vanlig å få en kontrakt der ev chipnr står, samt om valpen er forhåndsreg/foreløbig regnr.

Ang diareen, er det tatt bakterieprøve? Det er jo en grunn til at han har diare, om det er unormalt eller ikke kan man ikke si før man vet hvorfor han har det.

Om du skal heve kjøpet? Det kan jeg ikke svare på, men basert på det lille du har fortalt, så ville ikke jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg forrige valp ved 10 uker, men har da fortsatt tilgode å høre om kull jeg ikke skulle få stamtavle overlevert med valpen. Selv om jeg vet at det er tilfeller og årsaker til å registrere hundene senere. Om alle valpene i kullet er solgt, burde papirene ihvertfall vært sendt til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke ringt med tlfen min , så jeg får ikke ringt før i morgen.

Du må ringe mellom 10 og 15. Da finner du ut om stamtavlen er på vei, om du er registrert som eier osv.

Edit:

Nå fikk jeg forrige valp ved 10 uker, men har da fortsatt tilgode å høre om kull jeg ikke skulle få stamtavle overlevert med valpen. Selv om jeg vet at det er tilfeller og årsaker til å registrere hundene senere. Om alle valpene i kullet er solgt, burde papirene ihvertfall vært sendt til NKK.

Stamtavlene utstedes på eier i Norge - ergo kan ikke stamtavlene leveres med valpen siden man jo bruker å skrive kjøpekontrakten når man henter den. I Sverige derimot, utstedes ikke stamtavle på eier, og man får dem med når man henter valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stamtavlen kommer i posten, Men jeg har ikke fått ett eneste papir på han..

Nei, det er ikke tatt noe bakterieprøve, men han får diare hver gang han spiser noe mat. Byttet mat, men det fungerere ikke.

Ingen kontrakt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakt er det. Der står det at hunden selges som den er, med en brekk på halen, og om jeg finner ut om han har noen sykdommen og sånne ting etter kjøp, så har hun ingenting med dette å gjøre. det står.. så står d at chip og stamtavle følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får/fikk ham samme maten som hos oppdretter? Om man bytter brått og ofte på en valp er det ikke rart den får diare, mage/tarm system er fortsatt under utvikling og brå forandringer svekker systemet.

Edit: da har du jo et papir på ham, selv om det ikke er stamtavla. Står chipnr på kontrakten? Ert det en selvskrevet kontrakt, eller er det NKK kontrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han går på samme for som han gikk på, men han har fått diare av det foret fra første dag jeg tok over han.

Jeg passet også på han før jeg kjøpe han, og vi ble enige om at jeg skulle delebetale.. 2000-2000 og 1000 siste mnd, men plutselig litt etterpå så få jeg en melding "KOm å skriv kontrakten i morgen,og ta med 5000 i kontanter. Hvis du ikke gjør dette, så tar jeg han tilbake"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han går på samme for som han gikk på, men han har fått diare av det foret fra første dag jeg tok over han.

Jeg passet også på han før jeg kjøpe han, og vi ble enige om at jeg skulle delebetale.. 2000-2000 og 1000 siste mnd, men plutselig litt etterpå så få jeg en melding "KOm å skriv kontrakten i morgen,og ta med 5000 i kontanter. Hvis du ikke gjør dette, så tar jeg han tilbake"

Han hadde ikke diare de gangene du passet han, bare etter at du kjøpte? Da ville jeg definitivt tatt en test av avføringen, og sjekket for bakterie/orm. Så lenge dere begge underskrev kontrakten så telles ikke den avtalen dere hadde først, dessverre.. Men du kan fortsatt heve kjøpet dersom det er noe galt med valpen, men om du "bare vil bli kvitt ham" så kan du nok ikke kreve tilbake pengene.

nkk kontrakt, så står det chip nr som kan skrives, men der har hun ikke skrivi no.

Les kontrakten NØYE. Det står ganske klart hva som er lov og ikke lov i den. Bla at det ikke skal selges syk hund. Har du sjekket hos vet om Tassen HAR chip? Hvis ikke, så skal selvsagt oppdretter betale for å sette inn en, det har du jo kontrakt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av for har jeg prøvd. Han gikk ikke på valpefor, men prøvde det og blandet med det gamle, og gikk gradvis over. Han får ikke diare om jeg gir han fiskeboller, men det kan han ikke leve av-

I kontrakten står det at chip papirene endres til mitt navn og at det skal sendes til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har det blitt mye mas her, men dette er nok d siste.

Som jeg skrev i går, så har jeg jo ikke fått stamtavlen. Jeg skjekket litt opp i dag, og fikk høre at papirer og sånne ting på han skulle vært i orden når jeg ga hun pengene. De/vetrinærer sier også det ikke er så normalt at valpen har så mye diare som han har..

Hva mener dere? burde jeg heve kjøpet? :/ Jeg er glad i nurket, men det kan ikke fortsette sånn..

Valpen min er født 17.10., jeg hentet den 26.12. Har ikke fått stamtavle. Det er andre hunden jeg har kjøpt fra samme oppdretter, jeg tar det helt piano - stamtavla dukker opp i postkassa mi sikkert som Amen i kjerka. :icon_confused:

Diare: Har veterinæren tatt prøver av avføringen, blodprøve etc? Hvis ikke må jo dette gjøres så en finner ut hva som faktisk feiler dyret. Sånn normalt sett så kan jo ikke oppdretter noe for sykdom/diare som inntreffer etter at bikkja er solgt dersom den faktisk var frisk og rask hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...