Gå til innhold
Hundesonen.no

Heve kjøpet?


elinebj93

Recommended Posts

Vet du, når du er så usikker som det du gir utrykk for nå, så burde du kanskje bare levere tilbake hunden og spørre pent om å få heve kjøpet.

Tenkte det samme, det kan virke litt som om TS ser etter en enkel utvei på et kjøpe h*n angrer på.

Jeg har tatt ormkur på han, noe jeg kjøpte hos vetrinæren. Vetrinæren sa også at de anbefalte vetrinærfor om han forsatte med diareen.

Hva het ormekuren? For mitt inntrykk var at den ormekuren som ble nevnt (husker ikke navnet) var annerledes, og visstnok hadde fungert på den hunden. Dessuten er det ikke sikkert ormekuren har fungert.

Om veterinæren anbefalte vet. fór så ser vel ikke h*n på dette som et utrolig stort problem. Dette fóret er derimot som oftest dyrt, opptil dobbel pris. Jeg ville absolutt heller gått for billigere alternativ som V&H, bare passe på å holde deg til anbefalt mengde (ca. 4% av kroppsvekt på valp om dagen) og prøve det en periode, på f.eks. 2 uker, uten at hunden får noe annet. Da jeg mener jeg verken godbiter eller tyggebein (ihvertfall den første uken).

Du virker rett og slett litt impulsiv på meg, men det kan være måten du skriver/ordlegger deg på kanskje. Men syntes rett og slett du skal ta en pust i bakken å finne ut hva du vil. Om du ser at denne hunden rett og slett ikke passer for deg, og det blir for mye styr, så ville jeg gjort som Gråtass sier. Deretter lært deg mye mer om hund og hundehold før du evt. vurderer å skaffe deg en ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Jeg ble medlem her, for å få hjelp, og det har jeg fått. Jeg sier kun det jeg har prøvd, selv om det høres rart ut eller ei, så har jeg prøvd det. Ja, jeg er sikkert veldig masete, men jeg er bare jækla redd for bikkja mi. Så hjelp hadde jeg satt mer pris på enn at det skal sies sånt som det gjør.

Kom med tips, og om det så skal komentere at alt er så rart, så heller la være-

Jeg kjøpte, men jeg har passet på den før. Jupp. vetrinæren har sakt jeg skulle prøve forbytte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte, men jeg har passet på den før. Jupp. vetrinæren har sakt jeg skulle prøve forbytte osv.

Plis! Kan du lese litt om hvordan skrive i forumet! Blir rent stresset av alle innleggene dine :icon_confused:

Du har en knapp som heter rediger, og siter og multisitat. Bruk disse! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble medlem her, for å få hjelp, og det har jeg fått. Jeg sier kun det jeg har prøvd, selv om det høres rart ut eller ei, så har jeg prøvd det. Ja, jeg er sikkert veldig masete, men jeg er bare jækla redd for bikkja mi. Så hjelp hadde jeg satt mer pris på enn at det skal sies sånt som det gjør.

Kom med tips, og om det så skal komentere at alt er så rart, så heller la være-

Du har fått mange gode tips gjennom hele denne tråden. Les den grundig og ikke ta den som kritikk. Vi kan bare være litt impulsive iblant også skyte fra hofta. :icon_confused:

Veterinær og prøver av bla. avføring er noe som går igjen gjennom hele tråden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! Da tar jeg meg en tur innom vet, så får jeg svar deffra. Dette ble bare sinnsykt mye tull..

Du har da fått masse konstruktive flotte svar.

I mine øyne trenger du ikke dra til vet, annet enn for å få lest av den chippen, om den er der da :whistle:

Men rett og slett ta en pust i bakken, bruke et fór, og bare et en periode fremover. Selvom det ikke blir bedre på noen dager, så er det bare å være tålmodig, noe valpetiden handler om :icon_confused:

Om ting ikke blir bedre da, så er nok veterinær noe å oppsøke, men vit at de gjerne prøver å prakke på deg veterinærfór, og ofte mener at V&H er noe tull.

Og så raskt du er til å svare har du kanskje misset noen innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når jeg bytter for så har jeg altid brukt ca en måned på det samme foret.Før jeg har byttet til noe annet har også hørt om hunder som har regart og stabilisert magen sent.

V&H er et billig alternativ men da må du gi det over lengere tid enn det du har gjort. Det er også uten korn og de fleste hundene får fast mage på det.

Er hunden nervøs stresset så kan det også slå ut på magen og gi diare.

Det kan også være en gjenstridig mark i hunden

Det kan ret og slett vere en gjenstridig diare som den har fått. Bruke et halvår på en voksen hund jeg hadde som var stabil og fin i magen også fikk den diare

Gamle råd for å få stopp på diare er Biola naturell, Cultura naturell, fiskeboller i kraft, ris.

Men først og fremst snakk med vetrinæren og legg fram alt og om hva du har prøvd, hva du har gjort som markkur og hvilken. Kom til buns idet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på stamtavlen før valpen er fylt 9mnd, da først trenger du den i forbindelse med feks utstillinger og slike ting.

Og ang om valpen har diare, så kan det være noe så "enkelt" som feks en forintoleranse.

Villa ha byttet til et for som ikke inneholder kylling, feks Hills Lam og ris eller ProPlan laks og ris (sistnevnte inneholder kyllinghydrolysat men dette har sjelden noe å si i forhold til intoleranse og allergier fordi det er spaltet ned).

Evt vom og hundemat mat laks, eller norwegian polar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på stamtavlen før valpen er fylt 9mnd, da først trenger du den i forbindelse med feks utstillinger og slike ting.

Du trenger dog reg nr for forsikring (måtte iallefall jeg ha! )

Men nå har vi jo funnet frem til reg nr om hun bare dobbeltsjekker med NKK at den står på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å flisespikke; så trenger man ikke reg nr for å forsikre valpen, den blir da forsikret for maks sum som blandingshund ( i mitt selskap er dette 5000kr) så fort man får papirene så gir man beskjed til forsikringsselskapet så endrer de summen på forsikringen da, men nå har hun jo bare betalt 5000kr for hunden, så da spiller det jo forsåvidt ingen rolle om hunden får papirer eller ikke ift forsikring i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger dog reg nr for forsikring (måtte iallefall jeg ha! )

Men nå har vi jo funnet frem til reg nr om hun bare dobbeltsjekker med NKK at den står på henne.

Chip nr. kan også brukes :icon_confused: Det er hunden min registrert med.

Og Gråtass, man trenger ikke reg. nr. for å få hunden registrert til høyere sum. Du velger selv kjøpesummen på hunden din. Det øker jo bare premien, og har ingenting med rase og slikt å gjøre. Ihvertfall ikke i mitt forsikringsselskap.

Tinka kunne fint forsikres for det jeg kjøpte henne for, men jeg har valgt 1,500kr istedenfor, som er minstesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da fått masse konstruktive flotte svar.

I mine øyne trenger du ikke dra til vet, annet enn for å få lest av den chippen, om den er der da :whistle:

Eh, valpen har hatt diare i 2 mnd! Klart du drar til veterinær og får rundsjekket. En valp skal ha all næring den kan få og det trenger den for å vokse seg stor og fin (så stor en italiener kan få blitt). En slik diare-runde kan skade mer enn man aner og jeg foreslår rett og slett at får seg en skikkelig runde hos veterinæren og blir satt på en kort og grei kur med vet.for. Ja vet.for for å roe ned maven og som har skikkelig næring i seg. Mulig jeg er hysterisk :icon_confused:

Om du forsikrer nå vil du ikke få dekket utgiftene til dette uansett. Så enten må du betale dette ut av egen lomme, eller så får du bare levere han tilbake og finne deg en annen valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er egentlig litt overrasket over at du har prøvd så mye; alle typene med vom, tørrför, ormekur, zoolac osv, men ikke tatt prøve av avføringen? Det hadde spart deg mye tid og penger, og ikke minst hjulpet valpen.

Peke opp - MYE tid og frustrasjon hadde vært spart.

Jeg har ikke prøvd all tørrforet. Det har jeg ikke. Jeg har gjort det folk ha anbefalt, og det da vomen. Ormkur og zoolack har jeg prøvd. Ja, det kunne nok spart meg og valpen mye.

VETERINÆR!

Få sjekket hunden skikkelig!

Jeg ble medlem her, for å få hjelp, og det har jeg fått. Jeg sier kun det jeg har prøvd, selv om det høres rart ut eller ei, så har jeg prøvd det. Ja, jeg er sikkert veldig masete, men jeg er bare jækla redd for bikkja mi. Så hjelp hadde jeg satt mer pris på enn at det skal sies sånt som det gjør.

Kom med tips, og om det så skal komentere at alt er så rart, så heller la være-

Veterinær!!!

Del 2 - du skulle betale 2000 + 2000 + 1000 - du har hatt hunden i en måned etter at du ble enig om å kjøpe han sant? Har du betalt valpen?? For om du ikke har betalt valpen så er det ikke det minste rart at du ikke har fått stamtavle.

NKK har opptil 6 ukers behandlingstid på registrering - dvs. om du kjøpte valpen for en måned siden så kan det enda gå noen uker før du får stamtavle.

Om hunden er ID merket finner du ut hos vetten.

Man får ingen papirer på id-merkingen sånn med engang - kommer kanskje med litt flaks etterhvert fra dyreidentitet.

Du har da fått masse konstruktive flotte svar.

I mine øyne trenger du ikke dra til vet, annet enn for å få lest av den chippen, om den er der da :whistle:

Men rett og slett ta en pust i bakken, bruke et fór, og bare et en periode fremover. Selvom det ikke blir bedre på noen dager, så er det bare å være tålmodig, noe valpetiden handler om :icon_confused:

Om ting ikke blir bedre da, så er nok veterinær noe å oppsøke, men vit at de gjerne prøver å prakke på deg veterinærfór, og ofte mener at V&H er noe tull.

Og så raskt du er til å svare har du kanskje misset noen innlegg?

Du tuller nå eller??

Du synes det holder med rådene på sonen til en liten italienervalp som har hatt konstant diare i en måned?

Seriøst?

Synes du virkelig ikke at det er på sin plass å få denne valpen grundig sjekket?

Skånekost fra veterinær - i form av boksmat - har høyt næringsinnhold og smakelighet - det er ett helt glimrende alternativ for en stakkars valp med konstant diare.

(fortsatt sjokkert over utsagnene dine faktisk)

Du har ikke krav på stamtavlen før valpen er fylt 9mnd, da først trenger du den i forbindelse med feks utstillinger og slike ting.

Og ang om valpen har diare, så kan det være noe så "enkelt" som feks en forintoleranse.

Dette er tull fra ende til annen. Stamtavle skal sendes til kjøper så raskt som mulig. Er valpen betalt så skal man ha stamtavle uten unødig forsinkelser. Mange oppdrettere venter til alle valper er solgt og det er gjengs over vanlig - det er ytterst uvanlig å vente til valpen er 9 måneder - og det er også etter min mening en uting.

Men jeg ville i denne saken ikke vært bekymret over stamtavle i det hele tatt. Stamtavla er det aller minste problemet (forøvrig, hadde jeg solgt en renraset valp til den prisen så hadde det vært uten stamtavle for å forsikre meg om at den ikke ble brukt videre i avl). Det samme med chip eller ei. Problemet her er at 2 kilo valp har hatt konstant diare i minst en måned og DET er faktisk ikke bra.

Kom deg til veterinær med valpen og få sjekket den grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, valpen har hatt diare i 2 mnd! Klart du drar til veterinær og får rundsjekket. En valp skal ha all næring den kan få og det trenger den for å vokse seg stor og fin (så stor en italiener kan få blitt). En slik diare-runde kan skade mer enn man aner og jeg foreslår rett og slett at får seg en skikkelig runde hos veterinæren og blir satt på en kort og grei kur med vet.for. Ja vet.for for å roe ned maven og som har skikkelig næring i seg. Mulig jeg er hysterisk :icon_confused:

Du tuller nå eller??

Du synes det holder med rådene på sonen til en liten italienervalp som har hatt konstant diare i en måned?

Seriøst?

Synes du virkelig ikke at det er på sin plass å få denne valpen grundig sjekket?

Valpen har jo vært sjekket hos veterinær tidligere, og TS har vinglet frem og tilbake med fór. Og i mine øyne virker det mer som at den dårlige magen beror på det.

Om valpen virkelig ikke har hatt fast mage en eneste dag, fatter jeg virkelig ikke at veterinær ikke har gjort noe med det for lengst.

Om hunden min får diaré av et fórbytte, og jeg hopper til et nytt fór, hvor jeg selvfølgelig forlenger diaré perioden osv osv. Så ser man jo at det sannsynligvis er det som forårsaker diarén. Nå snakker jeg jo av erfaring da :whistle:

Da jeg hadde en sånn periode i starten med min hund, når jeg da skjønte at det var best å holde seg til et fór gikk det bra med engang :whistle:

Altså vil jeg tro at hunden er mer sensitiv enn vanlig, og at TS har vært litt vinglete i fórveien. Pluss at h*n allerede har vært hos vet, og det er tydeligvis bare blitt gitt ormekur, og ellers foreslått vet. fór om dette vedvarer.

Men kun TS kan svare godt nok på dette.

Isåfall ville jeg forhørt meg om veterinæren jeg har vært hos, og eller oppsøkt en langt bedre veterinær, om den TS har vært hos er så talentløs at den ikke ser hva som er feil. Altså grunnet til at jeg ikke sier at veterinær neste, er fordi TS har vært der, vet. så ikke problemet i samme grad som er. Altså regner jeg med at den har hatt perioder med litt fastere bærsj, f.eks. når den gikk på fiskeboller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke tatt noe bakterieprøve, men han får diare hver gang han spiser noe mat. Byttet mat, men det fungerere ikke.

Valpen har jo vært sjekket hos veterinær tidligere, og TS har vinglet frem og tilbake med fór. Og i mine øyne virker det mer som at den dårlige magen beror på det.

Om valpen virkelig ikke har hatt fast mage en eneste dag, fatter jeg virkelig ikke at veterinær ikke har gjort noe med det for lengst.

Som du ser, hunden har ikke vært på skikkelige prøver! Er det ikke tatt bakterieprøver, så er det neppe tatt noen andre prøver heller.

Så finne seg en litt dyktigere veterinær som tar alle prøver, og ber eier ta med seg ett litt lettere vet.for en liten periode. Det er verdt det over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prakke meg for vetfor skal de ikke få gjøre.

Det er nettopp det du skal la dem få gjøre. Veterinærfôr - enten det er boksemat eller tørrfôr - er vel det eneste riktige å gi valpen for å få bukt med diarèen nå. Veterinærfôret for sensitiv mage er supert ved diarè. Det er svindyrt, men usedvanlig effektivt på sarte mager.

Det du også kan gjøre som en start, er å gi valpen fiskeboller (som vel var det eneste som fungerte?). Den må få i seg mat, og fiskeboller er skånsomt for magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du valpeeier!

Skjønner det er frustrerende og ikke fått papirene, men enkelte ganger kan det ta tid. Jeg har selv valpekull, og dessverre har det tatt tid og fått solgt disse. Jeg sender kontaktene til NKK når siste valp er solgt.

Syns derfor du må prøve og smøre deg meg tålmodighet og heller kose deg med valpen (noe jeg har forstått du allerede gjør)..

Har du byttet for etter du har kjøpt valpen? Kanskje han rett og slett reagerer på foret! Ta og prøv med fiskepudding eller fiskeboller da dette kan hjelpe til å binde magen hans. Ellers bør du som andre har skrevet få sjekket hos dyrlegen - kanskje har han parasitter eller allergisk for noe i foret han får?

Tilslutt vil jeg håpe du ikke hever kjøpet. Tror du fort vil kunne angre på dette. Ettersom du er blitt veldig glad i den lille gutten.

Mvh Tesa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, hunden har ikke vært på skikkelige prøver! Er det ikke tatt bakterieprøver, så er det neppe tatt noen andre prøver heller.

Så finne seg en litt dyktigere veterinær som tar alle prøver, og ber eier ta med seg ett litt lettere vet.for en liten periode. Det er verdt det over tid.

Det regner jeg under "medisin" omtrent jeg. Nå snakker jeg om å prakke på vet. fór resten av livet til hunden.

Har selv alltid bokser med i/d fóret til Hills stående, og det brukes det altså. Men det blir mer på lik linje som fiskeboller og slikt.

Men er det virkelig så talentløse veterinærer, som ikke tar prøver på en hund som har hatt sammenhengende diaré i mange måneder? Eller kan det være fordi det skjer så variende at vet. regner med at det ikke er noe farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...