Gå til innhold
Hundesonen.no

Heve kjøpet?


elinebj93

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Jeg kjøpte en valp nylig, og da fra en superseriøs, meget erfaren og fornuftig oppdretter. Valpen hadde dog diarrè - et par til i kullet hadde det når vi hentet vår. Min bare fortsatte, fortsatte og fortsatte med å bærsje "flytende".

Så etter en prat med vet'en min ga jeg først en skikkelig ormekur (ja, hun hadde såklart fått flere hos oppdretter).

Fikk en kur med DHS-tabletter (dihydrostreptomycin) som hun skulle ha i noen dager (var det kanskje en uke?)

Også byttet jeg hardt og brutalt fra tørrfôr til vom og hundemat kylling (rå, ren kylling).

I løpet av få dager fikk hun knallfin mage, og har ikke vært dårlig siden.. (Selv om hun har spist myye rart). Gikk etterhvert over på 50:50 med tørrfôr, så hun ikke skulle bli FOR hard i magen.

Ang. papirer - allerede nevnt her. Valpene i kullet bør selges, alle kjøpesummene skal komme inn på konto, og SÅ registrerer man valpekullet. Noen oppdr. forhåndsregistrerer kullet, og da har NKK dette i sitt register. Noen oppdr. gjør det IKKE, kanskje må de få inn penger for noen valp før man kan betale det, etc.

Så en prat med oppdrettere - spør om de er forhåndsregistrert i NKK. (I så fall skal du få tilsendt et tilbud på forsikring som oppdr. har fått fra NKK + registreringsnr. på hunden)

Hvis de ikke er forhåndsregistrerte spør du NÅR oppdr. anser det som reelt å tro at de kommer/når det blir sendt inn til NKK.

Om du skal heve kjøpet? Tja, det må du vurdere selv. Men hvis du ikke greier å få info fra oppdr om dette med registrering, så er det neppe så enkelt å få tilbake pengene sine også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spørr om nr på han og sånne ting, så sier hun at hun ikke vet.

Men stemte ikke nummeret jeg ga deg igår?

Og chipnummer får du lett, må gjerne stikke innom her når du vil så skal jeg lese det av, forutsatt at hunden er chippet.

Vet ikke om det er et krav for å få registrert dem (forhånds altså), men det finnes ihvertfall oppdrettere som leverer ferdig chippete hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg har gitt han ett par pølser.

Med hva da? Valp? 33? 25? Kylling?

Samme diare?

Fikk han da ikke noe annet for, godbit, ikke no annet han spiste som han fant på egenhånd ute/inne, men kun V&H?

Et par pølser - hvor mange dager var det?

Jeg spør og spør :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg:

Regnr på valpen har du fått tidligere i tråden.

Ring NKK og spør hvordan det ligger an med stamtavlene samt om du er registrert som eier.

Vet kan scanne etter chip - er det ingen chip der er det heller ikke noe nr.

Les så kontrakten nøye: Skal valpen leveres med chip? Hvis ja og chip mangler - få vet til å sette den i og send regning til oppdretter.

Ikke krisemaksimer før du har funnet ut fakta i alle fall.

Diare er i seg selv ikke en grunn til å heve kjøpet: du visste om dette da du kjøpte ham. Få ham sjekket grundig hos vet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde løs mage i nesten to uker like etter jeg fikk ham. Fikk en ormekur, canikur og zoolac. Han har fått en canikur til og i skrivende stund bruker jeg litt zoolac ved behov. Jeg gikk også over til V&H og det løste stort sett alt. Ting skulle vært ganske alvorlige før jeg hadde tenkt tanken på at noe var unormalt.

Fikk forresten papirene mine ganske mange måneder etter kjøpet, så der tror jeg du kan ta det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han får ikke noe annet enn mat. jeg ha prøvd kylling, laks, ris og valpeforet. han har samme diare. ser ut som vann som bae renner, bare at d er brunt

Men hvor lenge har du prøvd hver enkelt da? Du må ikke bruke kylling en dag, laks neste, ris neste osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi magen og tarmene tid til å stabilisere seg, valpen er enda veldig ung og det virker ut som om på det du skriver at du har prøvd ut mye- På kort tid. Prøv ET valpefor, stick to it og dra til veterinæren og ta en bakterieprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men når jeg nevnte noevet for hun, så sa hun at da solgtehun den helle til noen andre.

nei. Vomen prøvde jeg vell litt over en uke hver. risen brukte jeg ikke så lenge. Ellers har jeg gått på ett valpefor siden. Jeg skal oppsøke vet i morgen, å få dette skjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. Vomen prøvde jeg vell litt over en uke hver. risen brukte jeg ikke så lenge. Ellers har jeg gått på ett valpefor siden. Jeg skal oppsøke vet i morgen, å få dette skjekket.

Kan du være så snill og sjekke opp chipnr. i samme slengen? Veterinærer har som oftest (aldri opplevd noe annet selv) chipavleser, og kan sjekke dette raskt og gratis selvfølgelig.

Ang. fór så er det som andre sier her, noe du må holde deg til, også leste jeg et tips om en ormekur tidligere. Notér deg typen og ta det med til veterinær :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vet du, når du er så usikker som det du gir utrykk for nå, så burde du kanskje bare levere tilbake hunden og spørre pent om å få heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt overrasket over at du har prøvd så mye; alle typene med vom, tørrför, ormekur, zoolac osv, men ikke tatt prøve av avføringen? Det hadde spart deg mye tid og penger, og ikke minst hjulpet valpen.

Og prøvd på alt dette på 1 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd all tørrforet. Det har jeg ikke. Jeg har gjort det folk ha anbefalt, og det da vomen. Ormkur og zoolack har jeg prøvd. Ja, det kunne nok spart meg og valpen mye.

1 mnd? Jeg har hatt han i vertfall 2 mnd :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...