Gå til innhold
Hundesonen.no

Broholmer


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ja, jeg faller jo gjerne for disse rasene som ikke er så mange av her til lands :D Broholmer har jeg sett litt på, og hvis jeg skulle hatt en slik type hund (massiv) ville jeg nok ha vurdert en broholmer. Ihvertfall utseendet messig og det lille jeg har lest om dem.

Er det noen her som vet noe om denne rasen? Er det noen oppdrettere her i landet? :)

DanishBroholmerP3130032.JPG

danish-broholmer-09.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av vaktgreier :) ( men er nok hakket mer enn dalmatiner. Men det gjør heller ikke noe ). Jeg er litt usikker uansett da, jeg synes de er fine liksom, men de er hverken fugl eller fisk, om du skjønner. Litt slappe i det, litt lite hode, litt blandingshundpreg nesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo ikke akkurat noen WOW hunder. Men det er få av molosserhundene jeg liker. Liker jo st.bernard og leonberger feks. men de har for mye pels eller blir for slappe i fisken. Jeg kunne tenkt meg en stor hund, men som var rolig, omgjengelig og hadde bra gemytt. Det er sikkert mange som har det, men har ikke funnet noen til nå, bortsett fra broholmer som virket bra størrelse messig og ikke for slapp og bra pelslengde. Samt ikke har for mye instinkter (sånn type "bøllete" type som jeg ser for meg boerboel, bullmasiff etc kan være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

np :)

vaktinstinktet kan man jo redusere ganske mye om man er flink til å sosialisere valpen på diverse måter da.

er det ikke relativt lite vokting i bullmastiff i forhold til boerboel da? kjenner ikke så godt til bullmastiff jeg men.

innbiller meg at broholmer og bullmastiff er mindre vaktsomme/krevende enn boerboel. men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at det kan reduseres. Er på min andre dobermann nå så har endel erfaring innen det. Mine har ikke voktet mye pga jeg har dempet de, men det ligger latent i dem. Uansett hvor mye man trener så vil de vokte siden de er avlet for det.

Usikker på voktingen mellom bullmastiff og boerboel, men har intrykk av at bullmastiffen er en tøffere type hund enn hva jeg har inntrykk broholmeren er. Men har somsagt lite erfaring med disse type hunder. Men boerboel er hakket mer tøff syns jeg, ihvertfall det inntrykket jeg har av de har har møtt. Sånn type blåse seg opp og utfall hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at Broholmer er en meget liten rase tallmessig, og det derfor er meget streng kontroll med hvem som får kjøpe og hvem/hvordan de skal avles? Synes å huske at en dansk bruker her fortalte det, nå husker jeg ikke nicket hennes lenger.. Hun har to cavalier hanner nå, tror jeg?? Charlie ett eller annet, muligens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på voktingen mellom bullmastiff og boerboel, men har intrykk av at bullmastiffen er en tøffere type hund enn hva jeg har inntrykk broholmeren er.

Usikker på hva du mener med dette. Men jeg har ihvertfall inntrykk av at bullmastiff ikke vokter til daglig hvis ikke du VIL det, men at de trår til hvis det trengs. Vet om ei som var hjemme da noen prøvde å bryte seg inn i huset hennes, og hundene KLIKKA! Dette er sånne hunder som hvem som helst vanligvis kan komme på besøk til (med unntak av en tispe som står på avstand og bjeffer litt). Trygt å si at huset ikke ble rana den kvelden. Jeg så det også på Baghera da vi gikk MH. Han er en laid back type som ikke leer et øyelokk hvis det kommer noen bort til han når han ligger og soler seg feks. Når noen kommer på besøk, så går han bort for å hilse, og hvis de koser han skikkelig, så bjeffer han, men det er jo fordi han er glad. Han har aldri reagert på ringeklokker/banking på døra etc. Allikevel er jeg ganske sikker på at de har voktingen latent, og vet hva de er laget til, hvis de trenger det. På MH'en, så sa han klart og tydelig fra hva han syns om spøkelsene. Han gjorde ikke noe med de, men han sa med store bokstaver at de kunne pelle seg til h... vekk. Da jeg bodde og jobbet på kennelen, og det plutselig ringte på døra mange ganger klokka tre på natta en gang, så er det han som ble med ut for å åpne døra. :lol:

Vet ikke om dette hjalp noe, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broholmere er flotte hunder, og en av de jeg tittet litt på til nr. to. Ta gjerne kontakt med folkene bak broholmerskogen som det linkes til lengre opp. Jeg hadde en veldig bra samtale med dem på Bjerke i fjor om rasen, og hilste på et par fine eksemplarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du mener med dette. Men jeg har ihvertfall inntrykk av at bullmastiff ikke vokter til daglig hvis ikke du VIL det, men at de trår til hvis det trengs. Vet om ei som var hjemme da noen prøvde å bryte seg inn i huset hennes, og hundene KLIKKA! Dette er sånne hunder som hvem som helst vanligvis kan komme på besøk til (med unntak av en tispe som står på avstand og bjeffer litt). Trygt å si at huset ikke ble rana den kvelden. Jeg så det også på Baghera da vi gikk MH. Han er en laid back type som ikke leer et øyelokk hvis det kommer noen bort til han når han ligger og soler seg feks. Når noen kommer på besøk, så går han bort for å hilse, og hvis de koser han skikkelig, så bjeffer han, men det er jo fordi han er glad. Han har aldri reagert på ringeklokker/banking på døra etc. Allikevel er jeg ganske sikker på at de har voktingen latent, og vet hva de er laget til, hvis de trenger det. På MH'en, så sa han klart og tydelig fra hva han syns om spøkelsene. Han gjorde ikke noe med de, men han sa med store bokstaver at de kunne pelle seg til h... vekk. Da jeg bodde og jobbet på kennelen, og det plutselig ringte på døra mange ganger klokka tre på natta en gang, så er det han som ble med ut for å åpne døra. :)

Vet ikke om dette hjalp noe, jeg.

Takk for forklaringen :lol: det jeg tenker på bullmastiff som tøffere type er at hvis det er noe, så mener den alvor hvis den må og kanskje er mer skeptisk for "trusler". Mens broholmeren har jeg fått inntrykk bare er glad i alle på en måte. Jeg vet ikke. bare intrykket jeg har.

Ja så på linken til broholmerskogen. De har bare hatt et kull til nå, men ville nok vært en fin informasjonskilde uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen :lol: det jeg tenker på bullmastiff som tøffere type er at hvis det er noe, så mener den alvor hvis den må og kanskje er mer skeptisk for "trusler". Mens broholmeren har jeg fått inntrykk bare er glad i alle på en måte. Jeg vet ikke. bare intrykket jeg har.

Det vet ikke jeg heller, har aldri vært i en situasjon der Baghera har trengt å ta kontrollen. Har heller ikke hørt om noen andre som har gjort det. Nå skal det sies at en bullmastiff som mener alvor allikevel ikke skal være farlig. De ble avlet, og brukt, til å gå rundt på områdene til de engelske herrene for å beskytte viltet for krypskyttere. Hvis de kom over en krypskytter, så skulle de hoppe på den kriminelle og holde den fast. Ikke noen biting eller dreping eller noe sånt. :) Selvsagt, hvis du får 60 kg hund på brystet, så kan det fort hende at det går noen ribbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det hørtes ikke godt ut :)

Men bullmastiff generellt, har de kjønnsagressjon? Svarer ved konfrontasjon av andre hunder?

Jeg tror det også er litt sånn hva man gjør det til selv? Nå har jo ikke jeg hatt Baghera hele livet hans, men han har alltid gått bra med andre hunder, av begge kjønn. Hvis noen uprovosert flyr på han, så svarer han, men han har aldri skada noen verre enn at en annen hund har fått en rift. Han liker ikke hormonelle hannhunder som er i utfordringshumør, men han gjør ikke noe mer ut av det enn at han blir stiv i kroppsspråket og gjør det tydelig at han ikke syns det er gøy, så jeg kan fint avbryte det ved å fjerne han fra situasjonen lenge før det skjer. Søsteren min og ei venninne gikk tur med Nemi, Bella (datter av Nemi) og Baghera, også møtte de en annen hund. De var midt i en bakke dekket av is, så de mistet alle tre hundene. Nemi og Bella kranglet med den andre hunden (ingen ble skadet), mens Baghera snudde og gikk sin vei. :lol:

Generelt har jeg ikke inntrykk av at det er noe problem. Man er som regel veldig klar over det hvis hunden har kjønnsaggresjon, og jeg har ikke inntrykk av at det uansett er så ille at det blir vanskelig å gå tur, feks. Jeg har vært på bullmastifftreff hvor det var klart overvekt av hannhunder, pluss en løpetispe. Det var ingen krangling eller knuffing. Rundt bullmastiffringen er det aldri noe bråk, jeg har heller aldri opplevd noe bråk på Bulltreffet, som er den årlige bullmastiffspesialen. Der er det gjerne opp til 100 bullmastiffer samlet på et lite område.

Jeg har det med å legge ut i det vide og det brede, seg jeg! Men nei, jeg opplever ikke at det er et utbredt problem på bullmastiff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...