Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg traff en hund i matbutikken!


simira

Recommended Posts

Gruff. Det er sjelden jeg lar meg irritere stort over folks mer eller mindre tankeløse foretagener med hundene sine, men i dag ble jeg litt paff.

Jeg var og handlet på Storo-senteret, hvor det i utgangspunktet er forbudt med hund (selv om man, som vanlig, er unnskyldt om man skal på dyrebutikken). Dette var da i matvarebutikken, ICA Maxi. Jeg skulle til å passere to reoler da en dame med en vogn kom frem mellom dem, og jeg skvatt skikkelig da det plutselig kom et bjeff. I barnesetet på vogna lå et pledd, og der stod det en chihuahua og så seg rundt, og bjeffet litt på folk. Damen hysjet på hunden, og gikk videre og handlet med den største selvfølgelighet. Det var på ingen måte en snartur innom for å handle melk og brød! Jeg prøvde å si fra til en butikkansatt, som henviste meg videre til en annen. Han var åpenbart ikke norsk, og trodde jeg prøvde å finne damen, og oppfattet tydeligvis ikke problemet.

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde fått summet meg til å snakke med damen. Evt. neste gang jeg skal ned dit og handle skal jeg ta med Kovu og hive ham oppi vogna mens jeg handler (eller kanskje Odin, han elsker å kjøre trillebår, og da er det plass til varer også!). Damen med chihuahuaen ble jo ikke kastet ut, enda jeg sa fra. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Irriterende faktor det der ja.. Chihuahuaer er alt for vanlig å se inni butikker. Det som er mest irriterende er jo at de som jobber der ikke bryr seg, fordi den er så "liten og søt, og skader jo ingen..". Så ja jeg synes du skal ta med Kovu neste gang jeg! :rolleyes2: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er satt opp tydelige skilt om at det ikke er tilatt med hunder, og så lenge ingen alergikkere får problemer. Vel det er jo alltid lov å irritere seg, det får stå for egen regning.

Man kan jo ikke vite at man ikke utsetter allergikere for unødigheter før man går inn på butikken? Og de kan jo komme etter at man har dratt og for den saks skyld, og fortstt reagere kraftig. Og det er jo ikke direkte hygienisk å ha med hund i en MATbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund som ikke rører bakken og ikke er til faktisk sjenanse, slik at betjeningen faktisk synes det er greit. Vel, mennesker i seg selv er nok mer uhygieniske nå i disse influensatider.

Størrelse har INGENTING å si, hund er FORBUDT ved norsk LOV i matvareforretninger, samt inne på serveringsteder! Hvorfor forstår vi med stor hund dette, men ikke de med små??

EDIT: og denne loven gjelder selv om det IKKE er skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse har INGENTING å si, hund er FORBUDT ved norsk LOV i matvareforretninger, samt inne på serveringsteder! Hvorfor forstår vi med stor hund dette, men ikke de med små??

EDIT: og denne loven gjelder selv om det IKKE er skiltet.

Nettopp. Matbutikk ER matbutikk, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tulip! Arlig talt! Ta hensyn dere å, selv om de er små! Lurer på hva som foregår i hodene deres noen ganger altså. Jeg har mine mistanker, men da blir det ball om jeg sier det høyt! :( Og man lurer på hvorfor småhundeiere har ett dårlig rykte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan virkelig ikke forstå at det er så vanskelig for noen å skjønne at en hund alt i alt er en hund, uansett om det er en Chihuahua eller ikke. Det er ikke størrelsen på hunden som avgjør hvorvidt det er allright å ha med hunden inn i matbutikken mener nå jeg. Det er mange hensyn som ligger til grunn for forbudene som legges ned spesielt på butikker, ikke bare det at en hund er for stor og upassende der inne. Allergi og hygienehensyn er selvsagt en av de viktigste grunnene til at det ikke er lov.

Er man på steder der det ikke er greit med hund, gjelder det for absolutt alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Størrelse har INGENTING å si, hund er FORBUDT ved norsk LOV i matvareforretninger, samt inne på serveringsteder! Hvorfor forstår vi med stor hund dette, men ikke de med små??

EDIT: og denne loven gjelder selv om det IKKE er skiltet.

Enig med Tulip! Arlig talt! Ta hensyn dere å, selv om de er små! Lurer på hva som foregår i hodene deres noen ganger altså. Jeg har mine mistanker, men da blir det ball om jeg sier det høyt! :rolleyes2: Og man lurer på hvorfor småhundeiere har ett dårlig rykte

Ja, jeg kan virkelig ikke forstå at det er så vanskelig for noen å skjønne at en hund alt i alt er en hund, uansett om det er en Chihuahua eller ikke. Det er ikke størrelsen på hunden som avgjør hvorvidt det er allright å ha med hunden inn i matbutikken mener nå jeg. Det er mange hensyn som ligger til grunn for forbudene som legges ned spesielt på butikker, ikke bare det at en hund er for stor og upassende der inne. Allergi og hygienehensyn er selvsagt en av de viktigste grunnene til at det ikke er lov.

Er man på steder der det ikke er greit med hund, gjelder det for absolutt alle hunder.

2348945% enig med dere! En liten chihuahua er en hund den også, og er absolutt ikke mer verdt enn en stor grandis, og trenger heller ikke spesialbehandling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip, vi får ta oss en tur på Solsiden med hr. Dimling og frk. Fryd, og handle litt lørdagssnop på Menybutikken. Det er bare å stappe dem i handlevogna eller bære dem med oss, så er det ikke til noens sjenanse. Regner ikke med at vi blir jaget ut, bikkjene våre kommer ikke engang til å bjeffe - og så lenge vi bærer dem eller triller dem i vogna vil de jo hverken berøre gulvet eller matvarene :(

Forøvrig var jeg i en butikk nylig (ikke matbutikk, men med hunder forbudt-skilt på døra) hvor det var en dame med barnevogn med sånn babyteppe over. Plutselig begynte babyen å bjeffe, men da løftet bare damen på babyteppet og hysjet på nakenhundene sine :innocent:

Så det var altså helt greit, det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Må butikkene sette opp skilt for alt som ikke er lov i en butikk?

Hvis ikke det norske folk har litt mer vett mellom øra og må ha skilt for å fortelle

dem hva som er lov å ikke lov, da er det på tide å granske oss selv føler jeg.

Det er ikke lov med dyr i matbutikken. Så enkelt er det. Uansett hvor stor hunden er.

Hvis butikken får kontroll og det faktisk befinner en hund seg i butikken, så kan det resultere

i bøter for butikken. Er ikke str eller om den sitter i vogn som er avgjørende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund som ikke rører bakken og ikke er til faktisk sjenanse, slik at betjeningen faktisk synes det er greit. Vel, mennesker i seg selv er nok mer uhygieniske nå i disse influensatider.

Den er ikke til sjenanse? Så gneldring mot folk er ikke sjenanse? :rolleyes2: JEg kjenner at jeg blir så forbanna over sånn instilling altså.

HOLD BIKKJA HJEMME, den har ikke en dritt i matbutikken å gjøre samme f... hvor stor den er. :(

Størrelse har INGENTING å si, hund er FORBUDT ved norsk LOV i matvareforretninger, samt inne på serveringsteder! Hvorfor forstår vi med stor hund dette, men ikke de med små??

EDIT: og denne loven gjelder selv om det IKKE er skiltet.

Nemlig.

Dessuten så står det da et skilt klistret på de aller fleste matbutikkdører (om ikke alle?) at det er forbudt med hunder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke engang gidder å bry meg om folk har med seg sine miniatyrer på butikk.... Det er verre med alle som grafser og klemmer på alle matvarer med pølsefingrene sine som man ikke aner hvor har vært hen før... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen løper full fart inn på lokalbutikken for å kjøpe melken de glemte forrige runde kan jeg overse. Men å ta "lørdagshandelen", på et senter som er merket med forbud for hund, og i den største matbutikken i bydelen, som man må gå gjennom hele senteret for å komme til (i den grad det skulle spille noen rolle)?

Tollef bærer fortsatt litt på Kovu hver dag, for at han skal være vant til å bli løftet. Det hadde vært greit å bære ham med rundt i matbutikken, siden han ikke rører bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip, vi får ta oss en tur på Solsiden med hr. Dimling og frk. Fryd, og handle litt lørdagssnop på Menybutikken. Det er bare å stappe dem i handlevogna eller bære dem med oss, så er det ikke til noens sjenanse. Regner ikke med at vi blir jaget ut, bikkjene våre kommer ikke engang til å bjeffe - og så lenge vi bærer dem eller triller dem i vogna vil de jo hverken berøre gulvet eller matvarene :rolleyes2:

Deal! Jeg kan øve på brannmansløft og -bæringa mi, når/om jeg blir sliten setter jeg henne i vogna. Men da må snopet mitt være i din vogn sammen med Dimlemann, for frøkna treng hele sin vogn alene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hund i matbutikk er forbudt! Tidligere jobbet jeg i dagligvaren, og i flere år med ferskvarer. Dengang ble det så strengt at om jeg skulle inn på kjøla med varer (den kjøla som de fleste butikker med ferskvaredisker har bak kjøledisken) så måtte jeg ha på meg engangslue og frakk. Dette måtte jeg ha på selv om jeg ikke var i nærheten av diskene.

Er ikke mer enn 14 dager siden jeg møtte ei med en hund inne i en butikk, det var en liten valp som lå gjemt inne i jakka til "oppdretteren". Hun skulle bare inn og kjøpe ett par liter melk. Selv om butikken ikke hadde ferskvaredisk og valpen var utrolig søt, så synes jeg ikke at det var noe kjekt å møte hunden inne i selve butikken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er hund!

Stor, middels, liten, betyr ingenting.

På matbutikken har den ingenting å gjøre!

Det er faktisk ikke en baby, men en hund uansett hvor liten hunden er.

For noen år siden va det en gubbe som jevnlig gikk med ei diiiiiiger papegøye på skuldra på OBS.

Synes det var ekkelt, og jeg vil tro at veldig mange synes det samme om hund.

Fatter ikke at det ikke skal være mulig å gjøre innkjøp uten å involvere bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke falt meg inn å ta med henne inn, av flere grunner, det er ikke lov, uhygenisk etc, men jeg gidder ikke gå å masse på henne fordi hun vil se og utforske alt heller vel :innocent: Og om jeg ville kunne jeg jo tatt Amiga på armen men det faller jo hår av for det. Nei på butikken får hun være hjemme for jeg binder henne ikke på utsia :(

Men jeg tror jeg hadde dødd av latter om tulip og hr dimling møte opp i handlevogner. Nesten så dere bare må dra og stå på utsia med det og ta bilde :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes småhundeiere som både gjør dette selv, og syntes det er greit at andre gjør det virkelig bør tenke seg litt om. Det er faktisk ikke lov uansett om det er til sjenanse også.

Men det er vel ikke mulig å få "dere" til å innse det, blir jo samme som båndtvang. Noen fatter ikke at det faktisk ikke er lov å ha hunden sin løs, på lik linje som at noen ikke skjønner at de ikke kan ha med seg hunden i matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke engang gidder å bry meg om folk har med seg sine miniatyrer på butikk.... Det er verre med alle som grafser og klemmer på alle matvarer med pølsefingrene sine som man ikke aner hvor har vært hen før... :(

ENIG!

--

Jeg hadde ikke "sladret" til en ansatt, vi hundeeiere må jo stå sammen! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det blir krig i verden? :(

Å gidde å irritere seg SÅÅÅÅ mye for dette - når man er hundeeier selv og faktisk ikke bør plages noe enormt med at en går med en chi under jakka forbi potetene, liksom..

La de som faktisk plages, blir syke, etc, stå for all sutringen over dumme hundeeiere - jeg synes at VI hundeeiere burde holde oss for gode til det, i alle fall. Selv om det selvsagt er urettferdig at det går å gjøre med en bitteliten hund - men ikke en diger. To bad so sad, liksom...

Det blir bare værre og værre å være hundeeier, og jo fler som syter og klager jo fler restriksjoner og regler må gjennomføres for å slippe sutring fra almennheten.

Dere tror vel ikke at det er noen av OSS her inne som gjør det - slik at all "uff'ingen" er oppdragende for oss som ikke vet det?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det blir krig i verden? :rolleyes2:

Å gidde å irritere seg SÅÅÅÅ mye for dette - når man er hundeeier selv og faktisk ikke bør plages noe enormt med at en går med en chi under jakka forbi potetene, liksom..

La de som faktisk plages, blir syke, etc, stå for all sutringen over dumme hundeeiere - jeg synes at VI hundeeiere burde holde oss for gode til det, i alle fall. Selv om det selvsagt er urettferdig at det går å gjøre med en bitteliten hund - men ikke en diger. To bad so sad, liksom...

Det blir bare værre og værre å være hundeeier, og jo fler som syter og klager jo fler restriksjoner og regler må gjennomføres for å slippe sutring fra almennheten.

Dere tror vel ikke at det er noen av OSS her inne som gjør det - slik at all "uff'ingen" er oppdragende for oss som ikke vet det?

Susanne

Hvor i alle dager får du det fra at andre hundeeiere med store hunder missunnelige?? :(

Godt mulig enkelte her inne tar med hunden i butikken.. Bare å se hvoran de svarer på det som blir sagt her det. Og det at de tar med hunder i butikkene hjelper ikke akkurat på ryktet hundeeiere får på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar det være opp til de i butikken å passe på at hunder ikke kommer inn. Det er vel ikke lov å ha hund i matbutikk uansett str såvidt jeg har skjønt, så da får de ta den bota om de skulle være sløve med å følge opp reglene. Ikke mitt problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at folk skal følge norsk lov da. Er de uenige i det som blir bestemt av myndighetene så får de ta det opp i dertil egnete fora. Når det er sagt så synes jeg også at hundefientligheten i samfunnet har passert punktet hysteri for lenge siden. I forbindelse med at vi nå får inngjerdete hundeparker i Trondheim, uttalte Per Nymark i nyhetene at da han var ung gikk det løse hunder omkring over alt og alltid, nå ringer vi Falk og politi øyeblikkelig hvis vi ser en løs hund. Det sier noe om utviklingen i løpet av noen tiår.

For min del kan alle som vil ha med hunder i matbutikker, på restaurant og kafé, på badestranden, på kino, på buss og tog, på alle slags kontorer og i 17-maitoget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...