Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anette

  

113 stemmer

  1. 1.

    • Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97


Recommended Posts

Etter Siri Eveline som skriver i AN om båndtvang og ekstraordinært lurer jeg på hvordan soniser forholder seg til dette.

Jeg er oppvokst med helårsbåndtvang og ignorer dette ganske godt. Jeg slipper mine på områder det ikke er folk, i skogen, på båthavna etc. Det har aldri falt meg inn at jeg kan få bot, og jeg har aldri fått noen reaksjon fra noen på det. De fleste jeg kjenner slipper hundene sine her på nøtterøy i mer eller mindre kontrollerte former. skulle jeg liksom latt hundene mine bare gå på bånd hele livet sitt? :thumbs:

Så hvordan gjør dere det? Selv politimannen oppi gata har jo sin golden retriever løs, så jeg vel egentlig bryr meg veldig lite. Ser jeg et rådyr så slipper jeg dem jo ikke. Gjerne kommenter her og si din erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Jeg slipper hundene løse i skogen, på jordene og i skiløypa (er vår egen private skiløype, er bare jeg og naboen som bruker den og de bryr seg ikke om jeg har hundene løse der :P For noen dager siden møtte jeg en eldre (og ganske hissig) dame som jamret seg over at det var båndtvang og at jeg for all del ikke kunne ha de løse i skiløypa :thumbs: Trodde ikke båndtvangen var før 1 april jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper Laika kun der jeg VET at vi ikke treffer folk hun ikke kjenner. Om hun er løs og vi treffer folk vi ikke kjenner, løper hun etter dem og bjeffer på dem. Tror nesten den eneste plassen jeg slipper henne er på hytta, fordi der har vi kun to naboer, og disse kjenner hun :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nøye i sommerbåndtvangen, slipper ikke i skog uten god sikt. Dette for å beskytte vilt/viltbabyer. Nå er ikke Valpis overvettes int i annet enn fugler, men lell.. Hun kan gjerne gå løs på stier med langlina hengende etter seg, hun drar sjeldent ut av syne. På brakke jorder slipper jeg henne helt fri. Men den generelle helårs båndtvangen som gjelder på stier, i parker, kirkegårder, boligfelt osv, DEN bryter jeg titt og tett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke båndtvangen var før 1 april jeg?

Båndtvang er forskjellig fra kommune til kommune. Men det er felles for hele landet med sommerbåndtvang fra 1/4-20/8, så kan det være perioder og steder der det er forlenget pga beitende husdyr/jakt ol. Sjekk på lovdata hva som gjelder i din kommune, kanskje dere har helårs båndtvang?? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er forskjellig fra kommune til kommune. Men det er felles for hele landet med sommerbåndtvang fra 1/4-20/8, så kan det være perioder og steder der det er forlenget pga beitende husdyr/jakt ol. Sjekk på lovdata hva som gjelder i din kommune, kanskje dere har helårs båndtvang?? :thumbs:

Tbg(mener nå det) og nøtterøy har helårs iallefall. Men Pappilon bor jo i skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Hampzen, slipper så sant vi ikke er i trafikkerte/folksomme områder. Men det har ikke noe med båndtvangen å gjøre for min del, jeg har de i bånd i sånne områder uansett. Har møtt rådyr et par ganger på skogstur, og bølla mi holder seg pent ved meg. Den ene gangen var deg jeg som oppdaget dyret, og Marvin merket ingen ting før han luktet ferten av det ETTER at det var gått...

Ellers slipper jeg bikkjene løs i skogen jeg altså. Det eneste jeg er "redd" for om det skulle være noe, er huggorm ikke bota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig påpasselig med hvor jeg slipper løs bikkjene, båndtvang eller ei. Jeg går ikke inn i tetteste skoger for å unngå folk (er vel søren ikke derfor det er båndtvang?!)- jeg vil ha full oversikt (selvom mine aldri har løpt etter vilt, ennå de har vært med hunder som har gjort det). Så åpne plasser (store parkeringsplasser, jorder, gressletter, golfbaner (utenfor sesongen) o.l er jeg trygg nok.

I sommerhalvåret har jeg de vel for det meste løs kun når vi er på plasser og skal bade og hvor det ikke kryr av folk, eller når jeg trener. MEN jeg slipper ikke bikkjene løs før jeg har fått kontakt og stoler 99.9% på at bikkja ikke skal finne på no tull. Og må jeg, så bruker jeg langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter båndtvanget daglig og lever helt fint med det. Noen reaksjoner blir det, men de aller fleste synes det er helt naturlig at hunder går løse.

I starten var jeg ganske hissig på å sette på kobbelet når jeg møtte folk i lysløypa, men nesten alle jeg møter sier "nei nei, du trenger ikke gjøre det. Ikke for meg!" nærmest som de får dårlig samvittighet for at pelsen må i bånd. Nå nøyer jeg meg med å ta en titt på hva hun holder på med og ser til at hun passerer på en beroligende måte for de vi måtte møte.

Og så tar jeg selvsagt hensyn til den opprinnelige intensjonen med båndtvanget i forhold til andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter båndtvanget daglig og lever helt fint med det. Noen reaksjoner blir det, men de aller fleste synes det er helt naturlig at hunder går løse.

I starten var jeg ganske hissig på å sette på kobbelet når jeg møtte folk i lysløypa, men nesten alle jeg møter sier "nei nei, du trenger ikke gjøre det. Ikke for meg!" nærmest som de får dårlig samvittighet for at pelsen må i bånd. Nå nøyer jeg meg med å ta en titt på hva hun holder på med og ser til at hun passerer på en beroligende måte for de vi måtte møte.

Og så tar jeg selvsagt hensyn til den opprinnelige intensjonen med båndtvanget i forhold til andre dyr.

Jeg har min løs bak meg når jeg går på ski. Belte ble bare styr. Fant ut at det beste var å la han gå bak, så styrer jeg tempoet og han vil ikke bli gått fra. Når han må løpe såppass, så har han ikke tid til å tulle med andre i løypene :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, i Bærum, er det kun ordinær båndtvang. Tiltross for at det ble prøvd på å innføre helårsbåndtvang ifjor eller forifjor, noe vi klare å bekjempe.

Dessverre har det nå blitt innført ekstraordinærbåndtvang på dårlig grunnlag, og omtrent uten mulighet til å oppheve om forholdene forandrer seg.

Det er utrolig surt for meg som faktisk prøver å følge loven i perioden 1. april til 20. august, om jeg ikke attpåtil skal få nesten 4 måneder til å forholde meg til. Det blir jo til at jeg ser meg nødt til å drite i det en gang iblant, for at hunden min skal få strukket litt på beina.

Hadde grunnlaget for å innføre en slik ekstraordinærbåndtvang vært fornuftig, hadde det vært mye greiere å akseptere uten å starte en klagekampanje, men dessverre er det ikke slik.

Derfor ser jeg mer på dette som en mulighet for dem som ønsker helårsbåndtvang. Etter noen år med behov for ekstraordinærbåndtvang, vil de kunne argumentere med at det uansett har blitt innført ekstraordinærbåndtvang i januartiden de siste årene, og at man da like greit bare kan forholde seg til helårsbåndtvang. Dette er jeg ekstremt redd for, og det gjelder å angripe dette ved roten, og raskest mulig :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine løse flere ganger i uken slik at de får løpt, hele året. Det må de kunne gjøre. Jeg er så heldig at jeg bor ganske landlig, at det er null problem å finne seg et bortgjemt sted uten folk. Jeg slipper ikke løs hunden på populære turstier, men har da langbånd på dem. Har de heller ikke løs i boligområdet og ved veier. Jeg liker best strender å ha dem løse på. Oversiktlig og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, i Bærum, er det kun ordinær båndtvang. Tiltross for at det ble prøvd på å innføre helårsbåndtvang ifjor eller forifjor, noe vi klare å bekjempe.

Dessverre har det nå blitt innført ekstraordinærbåndtvang på dårlig grunnlag, og omtrent uten mulighet til å oppheve om forholdene forandrer seg.

Det er utrolig surt for meg som faktisk prøver å følge loven i perioden 1. april til 20. august, om jeg ikke attpåtil skal få nesten 4 måneder til å forholde meg til. Det blir jo til at jeg ser meg nødt til å drite i det en gang iblant, for at hunden min skal få strukket litt på beina.

Hadde grunnlaget for å innføre en slik ekstraordinærbåndtvang vært fornuftig, hadde det vært mye greiere å akseptere uten å starte en klagekampanje, men dessverre er det ikke slik.

Derfor ser jeg mer på dette som en mulighet for dem som ønsker helårsbåndtvang. Etter noen år med behov for ekstraordinærbåndtvang, vil de kunne argumentere med at det uansett har blitt innført ekstraordinærbåndtvang i januartiden de siste årene, og at man da like greit bare kan forholde seg til helårsbåndtvang. Dette er jeg ekstremt redd for, og det gjelder å angripe dette ved roten, og raskest mulig :thumbs:

Jeg ser da personlig ikke poenget, fordi jeg har vokst opp med helårs, mine hunder løpe som de vil og jeg har aldri fått noen reaksjon på det. Holder du faktisk Tinka alltid i bånd/langline hele sommerhalvåret?

Hadde jeg gjort det måtte jeg syklet noen mil med bordern hver dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da personlig ikke poenget, fordi jeg har vokst opp med helårs, mine hunder løpe som de vil og jeg har aldri fått noen reaksjon på det. Holder du faktisk Tinka alltid i bånd/langline hele sommerhalvåret?

Hadde jeg gjort det måtte jeg syklet noen mil med bordern hver dag :thumbs:

Det er nok fordi du har vokst opp med helårs ja, for jeg har nå faktisk sjansen til å være med å bekjempe det.

Utenom båndtvangen kan jeg ha hunden min løs omtrent hvor jeg vil, så lenge jeg har kontroll, og det er utrolig deilig.. slippe å tenke på at jeg bryter noe lov.

Selvfølgelig har jeg henne av og til løs utenom, men det er da mer snikete og jeg er mye mer på vakt og absolutt ikke i nærheten av så avslappet som jeg var da jeg var på tur idag. Dessuten gjør jeg det kun på friområdet i nærheten her.

Men ja, det blir en del sykling om sommeren, mer trening (da er hun selvfølgelig løs, og jeg prøver å få til øvelser som er litt mer aktive). Dessuten har jeg flexibånd som tillater litt mer frihet, og selvfølgelig langline, og der må jeg innrømme at jeg ikke holder i andre enden, selvom loven tilsier det.

Jeg spørr dere, hvorfor ha helårsbåndtvang når man kan unngå det? Hvorfor gi seg uten å gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det helt ulogisk at dere slipper hundene UTENFOR folksomme områder, mens dere lar hunden løpe løs i skogen. Hvor er det viltet oppholder seg liksom? Båndtvangen er ikke laget til fordel for mennesker, jeg trodde det skulle være ganske kjent nå.

Jeg har heldigvis aldri bodd i områder med helårs båndtvang, men jeg har ingen problemer med å gå med hundene i bånd under denne tiden. Da får de trekke mens jeg har magebelte, vi sykler eller andre ting. Dersom jeg slipper de så er det i parker uten dyreliv eller labradoren får tusle løs i folksomme områder fordi hun bare går ved beina mine. Skogen og sjøkanten kunne jeg faktisk ikke funnet på å sluppe de med mindre jeg trener (og da holder de seg med 2 meters radius). Hadde det derimot vært helårs båndtvang, så hadde jeg forsøkt å gjøre noe med det. Prøvd å få frislippområder, det er jo tydelig at det hjelper å pushe litt på kommunene :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det derimot vært helårs båndtvang, så hadde jeg forsøkt å gjøre noe med det. Prøvd å få frislippområder, det er jo tydelig at det hjelper å pushe litt på kommunene :thumbs:

Takk for at du tilsynelatende ser poenget mitt, Bærum er på kanten til å få helårsbåndtvang, og det er faktisk fortsatt mulig å forhindre det. Og jeg akter å gjøre så mye jeg klarer for å unngå det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry slippes veldig sjelden/aldri i skogen eller i andre områder med fugler og dyr den ordinære båndtvangstiden, av hensyn til viltet. Av erfaring vet jeg at han kan ta både fugl og små dyr, så han får ikke gå løs der det er mange sårbare dyr på bakken. Han jakter ikke større dyr, men smådyrene må jo få være i fred de også... Mot andre hunder og mennesker er han bare snill og god, så ellers i året er det ikke noe problem å ha ham løs.

Norma har jeg ganske ofte løs i båndtvangen, men da er jeg ekstra påpasselig. Hun har foreløpig ikke jaget verken fugl eller andre dyr til tross for at de har vært helt oppi henne, men for all del; går det galt en dag må jeg ta fullt ansvar.

Dog må jeg passe mer på henne når hun er løs blant folk enn jeg må med Orry. Hun er litt usikker på fremmede, og kan lage noe lyd. Greit nok at hun ikke mener spesielt mye med det, men hun trenger ikke å skremme "fanden på flat mark" heller :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Prøvd å få frislippområder, det er jo tydelig at det hjelper å pushe litt på kommunene :P

Det kan være vel og bra det, men et 'hundejorde' med frilek er jeg egentlig ikke interessert i, og kan aldri erstatte en god tur i skogen løs... :thumbs:

Takk for at du tilsynelatende ser poenget mitt, Bærum er på kanten til å få helårsbåndtvang, og det er faktisk fortsatt mulig å forhindre det. Og jeg akter å gjøre så mye jeg klarer for å unngå det!

Enig!

Mitt syn på båndtvang er at hundeeiere er hundeeieres værste fiender..

Sant det og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syter og bærer seg over båndtvang skulle prøvd å ha bikkjer man UANSETT båndtvang, ikke kan slippes løs. Egentlig synes jeg det er ganske utbredt og klokt utført (både blant husky-eiere og evt. eiere av hunder som ikke har innkalling i det hele tatt) - men det er mulig jeg bor i et område hvor folk er rimelig oppegående :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vel og bra det, men et 'hundejorde' med frilek er jeg egentlig ikke interessert i, og kan aldri erstatte en god tur i skogen løs... :P

Hvem har sagt at friområdet skal være et hundejorde? I Stavanger har de 130 mål med skog som friluftsområde, i Bergen er det visst også mulighet for å gå lange turer med hunden løs. Hvorfor ikke prøve å få til det ? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syter og bærer seg over båndtvang skulle prøvd å ha bikkjer man UANSETT båndtvang, ikke kan slippes løs. Egentlig synes jeg det er ganske utbredt og klokt utført (både blant husky-eiere og evt. eiere av hunder som ikke har innkalling i det hele tatt) - men det er mulig jeg bor i et område hvor folk er rimelig oppegående :thumbs:

Ingen her som syter og bærer seg, kun oppegående mennesker som ønsker å beholde perioden de kan ha sine lydige hunder løse.

Har du ikke en hund som kan gå løs, så er det jo eget valg, enten av rase eller manglende trening. Hvorfor skal det gå utover eiere med hunder som fint kan være løse?

Det er vel sånne som deg som ødelegger for sånne som meg som ønsker å unngå helårsbåndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...