Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anette

  

113 stemmer

  1. 1.

    • Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97


Recommended Posts

Jeg føler at jeg tar avsvar selv om jeg har mine løse. Også for vilt. Mine hunder er i nærheten, så vilt vil ikke forstyrres mer enn at jeg er der. Mine jager ikke fugler, de har ikke drept ei mus engang, og her jeg bor er det ikke mye vilt som rådyr,harer feks. Jeg snakker kun for min egen del nå, og jeg vet også at mine hunder har behov for å løpe løs, spesiellt mynden må få strukket seg ut ukentlig for å trives. Det klarer jeg ikke med sykkel rett og slett. Jeg har heller ikke nok hageplass til det. Jeg kan gå på fjelltur med han i bånd og når jeg kommer hjem er han klar for en runde i full peising. Det er hans måte å få ut steam på (det tror jeg alle med mynder kan være enige i).

Jeg ferdes mest på stranda, og jeg vet hvilke strender/områder fulger hekker på, og ser jeg tjelden der, slipper jeg de ikke. Heller ikke på steder hvor måkene og ærfulg hekker. Vi har mange flotte øyer hvor fuglene er på. Jeg tør påstå at jeg kjenner områdene her jeg bor ganske godt, til å vite hvor jeg bør holde meg unna og hvor jeg kan ferdes uten å skremme viltet. Jeg føler meg slettes ikke som en forbryter.

Jeg skjønner at folk som bor andre steder må tenke annerledes. Både med tanke på hvilke hunder de har og hvilke områder de bor på. Og de som bor på slike steder kanskje tenker slik dere gjør. Og det er nok endel som ikke tar hensyn og som vil ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Jeg føler at jeg tar avsvar selv om jeg har mine løse. Også for vilt. Mine hunder er i nærheten, så vilt vil ikke forstyrres mer enn at jeg er der. Mine jager ikke fugler, de har ikke drept ei mus engang, og her jeg bor er det ikke mye vilt som rådyr,harer feks. Jeg snakker kun for min egen del nå, og jeg vet også at mine hunder har behov for å løpe løs, spesiellt mynden må få strukket seg ut ukentlig for å trives. Det klarer jeg ikke med sykkel rett og slett. Jeg har heller ikke nok hageplass til det. Jeg kan gå på fjelltur med han i bånd og når jeg kommer hjem er han klar for en runde i full peising. Det er hans måte å få ut steam på (det tror jeg alle med mynder kan være enige i).

Jeg ferdes mest på stranda, og jeg vet hvilke strender/områder fulger hekker på, og ser jeg tjelden der, slipper jeg de ikke. Heller ikke på steder hvor måkene og ærfulg hekker. Vi har mange flotte øyer hvor fuglene er på. Jeg tør påstå at jeg kjenner områdene her jeg bor ganske godt, til å vite hvor jeg bør holde meg unna og hvor jeg kan ferdes uten å skremme viltet. Jeg føler meg slettes ikke som en forbryter.

Helt enig. Folk virker bare veldig oppsatt på at man bryter loven enn at hunden faktisk har det bra. Ser jeg folk på munkodden, elelr andre hunder slipper jeg de jo ikke. Men de har det aldri bedre enn etter de har fått løpe løs i 5minutter og burne litt rundt meg enn om jeg går med de i bånd i timesvis.

Jeg får være en lovbryter da, og ha det bra med det. Regner med at ting blir annerledes i Oslo men frem til da skal jeg nyte de daglige jordeturene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når naturen er på sitt mest sårbare, og det er masse nyfødte unger bikkjene kan jage og skade, da er det kjekkest å ha hunden sin løs. Kjempelurt!

Jepp. For den store skumle hunden min knekker nakken på alt som går og flyr. Ikke minst så jager hun dem, huff og huff. Må jo skjønne at dyrene har det vondt. :whistle:

Les hva jeg skrev lengre oppe. Hun er en stor pingle og er redd for søte, små, pjuskete hare bebiser. Hun hadde aldri turt å jage de ei heller spist dem, kresne sjelen.

Om sommeren er det varmt og tørt ute. Hunden min liker da ekstra godt å få lov til å løpe fritt og jeg liker ekstra godt å gå tur i fjellet og skauen. Da er hun løs da, tenk. Orker ikke å bli dratt ut i busker og kratt fordi hun syns det er en god lukt der. Ei heller løpe over fjellet og snuble i steiner fordi hun ønsker å løpe litt. Lat? Jeg, nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. For den store skumle hunden min knekker nakken på alt som går og flyr. Ikke minst så jager hun dem, huff og huff. Må jo skjønne at dyrene har det vondt. :whistle:

Les hva jeg skrev lengre oppe. Hun er en stor pingle og er redd for søte, små, pjuskete hare bebiser. Hun hadde aldri turt å jage de ei heller spist dem, kresne sjelen.

Om sommeren er det varmt og tørt ute. Hunden min liker da ekstra godt å få lov til å løpe fritt og jeg liker ekstra godt å gå tur i fjellet og skauen. Da er hun løs da, tenk. Orker ikke å bli dratt ut i busker og kratt fordi hun syns det er en god lukt der. Ei heller løpe over fjellet og snuble i steiner fordi hun ønsker å løpe litt. Lat? Jeg, nei. :)

Det skal ikke så mye til for å skremme en mamma med unger. Og du som har så stor og skummel hund, blir vel neppe dratt ut busker og kratt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke så mye til for å skremme en mamma med unger. Og du som har så stor og skummel hund, blir vel neppe dratt ut busker og kratt heller.

Nei, men poenget er at hun vil ut der og jeg gidder ikke å gå ut der. Om min hund skremmer vette av unger og mor fordi hun passerer dem, så burde det vært båndtvang for katter også. Katter gjør mer enn å bare gå forbi dem til og med, de både jager og spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. For den store skumle hunden min knekker nakken på alt som går og flyr. Ikke minst så jager hun dem, huff og huff. Må jo skjønne at dyrene har det vondt. :)

Den hunden jeg har hatt som tok livet av mest vilt var faktisk min første Tibetanske Spaniel, av alle ting.. Han kverka fugler og fugleunger som hakkamøkk. Stakk av og jaget sau gjor han også så han nesten ble skutt av bonden..

Jeg har hatt en hund som jaget alt den kom over som kunne løpe og han holdt jeg å bånd, sykklet med eller svømte med om sommeren. Eneste gangene han fikk gå løs var når han jobbet, inngjerdet område eller veldig oversiktlige områder.

Rart det der hvor mange som tror båndtvangen er for folk sin del og ikke viltet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for viltet men man kan ha medmennsklighet og ikke slippe hunden midt der det er masse folk f.ex.

Det handler nå om å ta hensyn og gjelder hele året, og har egentlig veldig lite med båndtvang (som i ekstraordinær) å gjøre. Når båndtvangen er opphevet så har ikke hunden noe mer "lov" til å springe løs og herje på tett befolkete område enn når det er båndtvang :whistle:

Man går ikke med en hest på en strand med masse folk, på lik linje som man ikke går med en løs hund. Det handler om normal høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng ble tatt opp lengre oppi (av OB tror jeg).... hva med kattene? Jeg har selv hatt mange katter, skal jeg gå rundt med de i bånd? Tipper katta mi gjør mer skade enn Thia noen gang kommer til å gjøre, katta mi kommer trossalt inn med døde fulger i hytt og pine. Men det er helt greit det?

Jeg synes man kan vise kjønn. Har man hund som jager og jakter og skal ta alt som kryper og går, ja da slipper man de ikke. Men har man en hund med bra innkalling og som ikke stikker så ser jeg ærlig talt ikke problemet. Hvis vi skal tenke på at passeringer SKREMMER VEKK dyremødre så får vi slutte å gå i skogen hele gjengen da! Bli hjemme på parkeringsplassen istedenfor.

og dere kan argumentere i hytt og pine, men min mening om at båndtvang er laget av mennesker FOR mennesker står jeg fast ved. Jeg har bare med min lille valp møtt flere titallsmennesker som hyler og ber meg ta den ***** bikkjen i bånd og jeg TVILER på at det var på grunn av fuglene i skogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng ble tatt opp lengre oppi (av OB tror jeg).... hva med kattene? Jeg har selv hatt mange katter, skal jeg gå rundt med de i bånd? Tipper katta mi gjør mer skade enn Thia noen gang kommer til å gjøre, katta mi kommer trossalt inn med døde fulger i hytt og pine. Men det er helt greit det?

Nei, faktisk gjør de mer skade. Er det slik at hvis noen andre er værre, skal den som gjør mindre skade bli fritatt?

Men du kan som eier gjøre endel enkle håndgrep istedet for å vente på at loven skal komme om man bekymrer seg for det. Ved å kastrere så vandrer katten mindre, og blir ofte latere på dette med å jakte. Du kan skaffe ett selvutløsende halsbånd med bjelle på som "varsler" fugler om at det er noe som driver å sniker seg innpå.

Må man vente til det kommer en lov for å gjøre håndgrep? (nå snakker jeg generellt og ikke om det personlig, fo jeg har ikke peiling på hva du har gjort med kattene dine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har alltid vært sterilisert/kastrert, men jeg merket ingen mindre jaktlyst av den grunn... og jeg mener at vi trenger da ikke være så hysterisk når det finnes flertall av verre dyrearter som går i det fri.

Dessuten tviler jeg på at dagens fugler er så redde at hvis det passerer noe så stikker de for så å aldri komme tilbake? Altså, det passerer nok mange dyr i løpet av en dag (hjort f.eks.) som hører naturen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tviler jeg på at dagens fugler er så redde at hvis det passerer noe så stikker de for så å aldri komme tilbake? Altså, det passerer nok mange dyr i løpet av en dag (hjort f.eks.) som hører naturen til.

Du ser forsjellen på å passere og jage/nedlegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men igjen, som jeg skrev tidligere, DERSOM man har en hund som jager/tar vilt så slipper man den selfølgelig ikke. Jeg slipper ikke en hund for deretter å drite i hva den driver med, jeg skal alltid ha den under oppsyn og den skal alltid ha innkalling, dvs om den blir unormalt interessert i vilt så vil jeg selvfølgelig kalle den inn. Men så vil jeg heller ikke slippe den om jeg ser vilt, da går jeg et annet sted...

POENGET mitt (igjen):

Jeg synes man kan vise kjønn. Har man hund som jager og jakter og skal ta alt som kryper og går, ja da slipper man de ikke. Men har man en hund med bra innkalling og som ikke stikker så ser jeg ærlig talt ikke problemet.

også vil jeg legge til at med stikker, så mener jeg: ute av ditt syn. Vil også legge til: og selfvølgelig ikke viser stor jaktlyst. Min egen rase er jo jakt, så om jeg finner ut at hun har for sterke innstinkter til å gå løs, så får hun ikke gå løs, det er jo ikke vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men igjen, som jeg skrev tidligere, DERSOM man har en hund som jager/tar vilt så slipper man den selfølgelig ikke. Jeg slipper ikke en hund for deretter å drite i hva den driver med, jeg skal alltid ha den under oppsyn og den skal alltid ha innkalling, dvs om den blir unormalt interessert i vilt så vil jeg selvfølgelig kalle den inn. Men så vil jeg heller ikke slippe den om jeg ser vilt, da går jeg et annet sted...

Men du sammenligner med katt. Dersom du hadde hatt en katt du viste var ram på å jakte og drepe, ville du gjort noen tiltak da?

Forøvrig syns jeg det er vanskelig å sammenligne katt og hund. Katt og hund kan begge ta smådyr o.l. Men hunden kan nedlegge og jage dyr til døde, gjerne hele flokker. Katten tar gjerne bare ett og ett smådyr.

Og nei, jeg sier ikke at smådyr er mindre verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men igjen, som jeg skrev tidligere, DERSOM man har en hund som jager/tar vilt så slipper man den selfølgelig ikke. Jeg slipper ikke en hund for deretter å drite i hva den driver med, jeg skal alltid ha den under oppsyn og den skal alltid ha innkalling, dvs om den blir unormalt interessert i vilt så vil jeg selvfølgelig kalle den inn. Men så vil jeg heller ikke slippe den om jeg ser vilt, da går jeg et annet sted...

også vil jeg legge til at med stikker, så mener jeg: ute av ditt syn.

Som jeg også har sagt før, ser jeg mennesker eller rådyrene på jordet/munkodden så tar jeg og går på asfalt og går med de i bånd istedenfor, men jeg foretrekker å la de få løpe løs, selvom jeg går like langt får de mer mosjon og lykke av det. Enig med deg jeg Hapzen :whistle:

Det er ikke svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men poenget er at hun vil ut der og jeg gidder ikke å gå ut der. Om min hund skremmer vette av unger og mor fordi hun passerer dem, så burde det vært båndtvang for katter også. Katter gjør mer enn å bare gå forbi dem til og med, de både jager og spiser.

Et godt poeng ble tatt opp lengre oppi (av OB tror jeg).... hva med kattene? Jeg har selv hatt mange katter, skal jeg gå rundt med de i bånd? Tipper katta mi gjør mer skade enn Thia noen gang kommer til å gjøre, katta mi kommer trossalt inn med døde fulger i hytt og pine. Men det er helt greit det?

Det her er bare noe av den mest barnslige argumenteringen jeg ser - katter tar vilt, de er slemmere enn hunder, de burde også gå i bånd :whistle: For the record, katter er et helt annet dyr enn hund. En katt kan ikke nedlegge større vilt, og de pleier heller ikke å knerte et helt rede med unger bare fordi det er gøy.

Og hvis dere tror at de kommer til å slakke opp på hundeloven fordi at katter også tar andre dyr, så tar dere skikkelig feil, blir det en forandring, så blir det til at katter må kastreres og holdes inne. Hva for slags lam unnskyldning skal dere bruke da?

Jeg synes man kan vise kjønn.

Det kalles blotting det, og det er heller ikke lov :)

Har man hund som jager og jakter og skal ta alt som kryper og går, ja da slipper man de ikke. Men har man en hund med bra innkalling og som ikke stikker så ser jeg ærlig talt ikke problemet. Hvis vi skal tenke på at passeringer SKREMMER VEKK dyremødre så får vi slutte å gå i skogen hele gjengen da! Bli hjemme på parkeringsplassen istedenfor.

Du veit du har en terrier? Du veit hva de er avlet for?

Jeg har bra innkalling på begge mine hunder jeg, ikke jakter de alt som kryper og går heller, men de KAN finne på å jakte vilt de støkker. Og hvis jeg klarer å gi mine hunder et tilfredsstillende hundeliv uten at de får mulighet til å knerte vilt, så burde fader meg dere med bikkjer under knehøyde klare det også. Noe annet er rett og slett egoisme og latskap.

og dere kan argumentere i hytt og pine, men min mening om at båndtvang er laget av mennesker FOR mennesker står jeg fast ved. Jeg har bare med min lille valp møtt flere titallsmennesker som hyler og ber meg ta den ***** bikkjen i bånd og jeg TVILER på at det var på grunn av fuglene i skogen!

Så du som har så god kontroll på hunden din, har klart å få kjeft fordi den går løs alt? Ganske bra gjort, du fortjener nesten premie for det, for det har ikke jeg klart å få på alle de 25 årene jeg har turet rundt med hunder. Kanskje du ikke har så god kontroll på valpen din allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du GIDDET å lest hva jeg skriver så hadde ikke dette vært noe tema

Du veit du har en terrier? Du veit hva de er avlet for?

Siterer meg selv jeg:

Min egen rase er jo jakt, så om jeg finner ut at hun har for sterke innstinkter til å gå løs, så får hun ikke gå løs, det er jo ikke vanskeligere...

føler egentlig ikke for å kommentere det utsagnet noe mer.

Jeg har bra innkalling på begge mine hunder jeg, ikke jakter de alt som kryper og går heller, men de KAN finne på å jakte vilt de støkker. Og hvis jeg klarer å gi mine hunder et tilfredsstillende hundeliv uten at de får mulighet til å knerte vilt, så burde fader meg dere med bikkjer under knehøyde klare det også. Noe annet er rett og slett egoisme og latskap.

Igjen, LES for pokker hva jeg har skrevet!

ja, men igjen, som jeg skrev tidligere, DERSOM man har en hund som jager/tar vilt så slipper man den selfølgelig ikke. Jeg slipper ikke en hund for deretter å drite i hva den driver med, jeg skal alltid ha den under oppsyn og den skal alltid ha innkalling, dvs om den blir unormalt interessert i vilt så vil jeg selvfølgelig kalle den inn. Men så vil jeg heller ikke slippe den om jeg ser vilt, da går jeg et annet sted...

det så ut som du overså dette og

Så du som har så god kontroll på hunden din, har klart å få kjeft fordi den går løs alt? Ganske bra gjort, du fortjener nesten premie for det, for det har ikke jeg klart å få på alle de 25 årene jeg har turet rundt med hunder. Kanskje du ikke har så god kontroll på valpen din allikevel?

Hvem sier at jeg har stålkontroll på hunden min? eneste grunnen til at jeg kan ha henne løs nå er fordi valpen min går ikke lengre enn 2-3 meter unna meg. Når hun blir eldre kommer nok jeg til å få merke problemer jeg også. Men ja, hun løper bort om hun ser mennesker, for hun eeelsker mennesker, og noen av de menneskene liker ikke hunder, uansett hvor små de er.

ps, du skrev jo lengre oppe at du overholder båndtvang så da er det jo ikke så rart at du ikke har fått noe beskjed!

edit, men når ting går på personangrep gidder ikke jeg å være med i diskusjonen lengre, dere får kose dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at jeg har stålkontroll på hunden min? eneste grunnen til at jeg kan ha henne løs nå er fordi valpen min går ikke lengre enn 2-3 meter unna meg. Når hun blir eldre kommer nok jeg til å få merke problemer jeg også. Men ja, hun løper bort om hun ser mennesker, for hun eeelsker mennesker, og noen av de menneskene liker ikke hunder, uansett hvor små de er.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synder litt på båndtvangen gitt - men prøver best jeg kan å ta hensyn til vilt. Er ikke så mye folk å ta hensyn til her heldigivis. :) Er ikke ekstraordinær båndtvang her enda, selv om jeg har rådyrtråkk gjennom hestehagen. :P:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden jeg har hatt som tok livet av mest vilt var faktisk min første Tibetanske Spaniel, av alle ting.. Han kverka fugler og fugleunger som hakkamøkk. Stakk av og jaget sau gjor han også så han nesten ble skutt av bonden..

Nå finnes det individ forskjeller. Jeg sier ikke at små hunder ikke kan gjøre slikt, men at min hund aldri har knerta en flue en gang, ei heller jaget noe. Vi har daglig i flere år gått tur PÅ en sauegård hvor flokker med sauer, mor og lam går løs. Det er moren som jager min hund om noen jager noen. Men jeg prøver selvsagt å unngå å gå hvor sauene er (om noen skal gidde å kommetere det) og jeg vet selvsagt hvorfor sauen gjør dette mot min hund, men noen ganger dukker de opp litt brått på. Har jeg tillatelse til å gå her og det ikke gjør noe skade for meg eller andre dyr, så går jeg der. Om noen igjen skal gidde å kommentere dette.

Jeg synes man kan vise kjønn. Har man hund som jager og jakter og skal ta alt som kryper og går, ja da slipper man de ikke. Men har man en hund med bra innkalling og som ikke stikker så ser jeg ærlig talt ikke problemet. Hvis vi skal tenke på at passeringer SKREMMER VEKK dyremødre så får vi slutte å gå i skogen hele gjengen da! Bli hjemme på parkeringsplassen istedenfor.

Enig!

Hadde jeg hatt en hund som jaget vilt (noe jeg ikke har) så hadde jeg selvfølgelig ikke hatt den løs i båndtvangsperioden. Hadde jeg hatt en hund med sterke innstinkter(noe jeg ikke har) for slikt som jeg dermed ikke kunne stolt på hundre prosent uansett hvor bra innkallingen var, så hadde jeg selvfølgelig overholdt båndtvangen. Men i dag, så er ikke dette aktuelt for meg. Hunden min jager ikke, hunden min dreper ikke og dermed bryter jeg båndtvangsloven da jeg mener min hund ikke gjør mer skade enn en katt. Det var mitt poeng da jeg drog opp katte eksempelet. Jeg kan godt synge i skauen jeg om det hjelper slik at dyrene vet jeg og hunden min kommer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

det er et unntak som bekrefter reglen, hun holder seg 2-3 meter fra meg UNNTATT når det kommer mennesker, trodde det var ganske greit skrevet slik at alle kunne forstå det!

Valpen min er foreløpig redd for fugler og andre hunder, men jeg VET jo at dette kommer til å forandre seg, derfor overholder jeg ikke båndtvangen nå som jeg vet at det ikke er nødvendig rett og slett fordi det ikke er sikkert jeg har sånn luksus senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et unntak som bekrefter reglen, hun holder seg 2-3 meter fra meg UNNTATT når det kommer mennesker, trodde det var ganske greit skrevet slik at alle kunne forstå det!

Men siden du står på ditt om at båndtvang er for menneskenes skyld, og har en hund du ikke har kontroll på når det kommer mennesker, så burde du jo i hvert fall holde den i bånd. :whistle: Mange som er redde hund, er også redd valper. Men de skal vel kanskje tåle at hunden din hopper på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puh, blir jo oppgitt jeg nå, men det ER jo derfor vi har SLUTTET å gå der det ferdes mennesker, det har jeg skrevet helt tidlig i denne tråden "vi går bare steder der det ikke er så mye befolkning".... poenget mitt med alt dette var jo bare for å vise at båndtvangen er blitt en mennesketing og derfor er de DE vi skjermer oss for, siden min hun IKKE kan være i nærheten av menensker som ikke liker dyr, MEN vi kan gå i skogen siden hun IKKE trenger å løpe bort til vilt...

har jeg gjort meg forstått nå? og jeg håper vi kan slutte å snakke om MEG og MIN valp, dette var et tema som gjelder generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...