Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anette

  

113 stemmer

  1. 1.

    • Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97


Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Det hadde nok vært lettere å overholde båndtvangen hvis folk ikke slapp bort sin egen, når de ser meg leke med min egen hund i langline. For det skjer jo aldri skader på den måten. :lol:

Min er ganske ekstrem på å løpe, men det gjør hun ikke på friluftsområder hvor det er andre løse hunder. Hun skjønner nok at det ikke er spesielt lurt å leke kanin. Men da hjelper det jo å dra utenfor de tidene det ikke er så mange der, selv om det er kjedelig å reise i 45 minutter for så å risikere at det ikke funker akkurat da. Tar heller en tur med bånd i skogen, siden det er begrenset hvor mye gåing man får gjort i en park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, i Bærum, er det kun ordinær båndtvang. Tiltross for at det ble prøvd på å innføre helårsbåndtvang ifjor eller forifjor, noe vi klare å bekjempe.

Dessverre har det nå blitt innført ekstraordinærbåndtvang på dårlig grunnlag, og omtrent uten mulighet til å oppheve om forholdene forandrer seg.

Det er utrolig surt for meg som faktisk prøver å følge loven i perioden 1. april til 20. august, om jeg ikke attpåtil skal få nesten 4 måneder til å forholde meg til. Det blir jo til at jeg ser meg nødt til å drite i det en gang iblant, for at hunden min skal få strukket litt på beina.

Hadde grunnlaget for å innføre en slik ekstraordinærbåndtvang vært fornuftig, hadde det vært mye greiere å akseptere uten å starte en klagekampanje, men dessverre er det ikke slik.

Derfor ser jeg mer på dette som en mulighet for dem som ønsker helårsbåndtvang. Etter noen år med behov for ekstraordinærbåndtvang, vil de kunne argumentere med at det uansett har blitt innført ekstraordinærbåndtvang i januartiden de siste årene, og at man da like greit bare kan forholde seg til helårsbåndtvang. Dette er jeg ekstremt redd for, og det gjelder å angripe dette ved roten, og raskest mulig :D

Du bør anmelde kommunen, de misbruker nemlig lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør anmelde kommunen, de misbruker nemlig lovverket.

Det er iverksatt klager og kommunen har hatt noen møter og slikt. Nye papirer og dokumentasjon er sendt inn igjen og utrolig mange av hundeeieren her i kommunen har signert den. Så får vi se hvordan det går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er løse året rundt. Den yngste med langline etter seg fordi innkallingen fungerer dårlig. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at de ikke ville løpt etter vilt. Hvem kan si det 100% liksom? Men de har ikke gjort det enda som jeg vet.

Mulig det er min latskap eller dårlige kondis som er skyld i det. Men jeg mener selv at det ville være vanskelig for meg å få mosjonert de godt nok og riktig om de ikke fikk vært løs. Så ja, i manges definisjon er jeg en lovbryter som gir blaffen i båndtvangen.

Slik har jeg gjort i over tyve år og kommer sikkert til å fortsette med det i de neste tyve årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er løse året rundt. Den yngste med langline etter seg fordi innkallingen fungerer dårlig. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at de ikke ville løpt etter vilt. Hvem kan si det 100% liksom? Men de har ikke gjort det enda som jeg vet.

Mulig det er min latskap eller dårlige kondis som er skyld i det. Men jeg mener selv at det ville være vanskelig for meg å få mosjonert de godt nok og riktig om de ikke fikk vært løs. Så ja, i manges definisjon er jeg en lovbryter som gir blaffen i båndtvangen.

Slik har jeg gjort i over tyve år og kommer sikkert til å fortsette med det i de neste tyve årene.

Løpe etter - nei sikkert ikke, men du tenker ikke på at hundene dine kan skremme opp vilt/fugler/fugleunger, da? *oppgitt* Du vet, de kan nemlig utmerket godt skremme vilt/fugler/fugleunger selv om de ikke løper etter dem og heller ikke spiser dem. Det er vel ikke så himla stor prinsippsak, vel?

Som bl.a. Labbis tidligere har skrevet - du kan fint få mosjonert hundene selv om de har på bånd i båndtvangstiden dersom du gidder og dersom du har forståelsen for hvorfor det eksisterer en båndtvangsbestemmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel hunden min løs når vi er på tur i skogen. Jeg vet med sikkerhet at han kommer på innkalling selv om det løper både rev og rådyr rett foran snuten hans. Jeg vet også at han kommer på innkalling skulle han bli for fristet til å løpe etter et rådyr han ser. Prøver som regel å overholde båndtvangen, men kan ikke skryte på meg å være helt lovlydig dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel hunden min løs når vi er på tur i skogen. Jeg vet med sikkerhet at han kommer på innkalling selv om det løper både rev og rådyr rett foran snuten hans. Jeg vet også at han kommer på innkalling skulle han bli for fristet til å løpe etter et rådyr han ser. Prøver som regel å overholde båndtvangen, men kan ikke skryte på meg å være helt lovlydig dessverre.

Litt småmotsigende? Om han kommer på innkalling, da burde han jo ikke bli fristet til å løpe etter. Kan du også fortelle meg hvordan du vet med sikkerhet at han alltid kommer til å komme på innkalling?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ikke båndtvangen konsekvent, men jeg er restriktiv med hvor de får være løse (her er det kun vanlig båndtvang). De går løse på veier, våre egne jorder og så videre, men ikke i skogen i de verste periodene. Jeg har gjeterhunder - og jeg har gjeterhunder som dessverre jager/gjeter hvis de får sjansen (noe som kom helt plutselig i voksen alder etter at vi møtte to rådyr et par meter foran oss i skogen, da falt noe på plass i hodet hennes, og hun har ikke vært til å stole på etter det. Så ikke føl dere ALTFOR trygge, dere som føler dere trygge på at dere kan ha hundene løse fordi dere har "gjeterhunder"). Zima kan forøvrig gå løs over alt uansett, men ikke engang hun er løs i skogen i de farligste periodene. Så- her tar vi hensyn så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småmotsigende? Om han kommer på innkalling, da burde han jo ikke bli fristet til å løpe etter. Kan du også fortelle meg hvordan du vet med sikkerhet at han alltid kommer til å komme på innkalling?...

Han løper aldri etter dyr når han først er kalt inn. De gangene han har blitt fristet til å løpe etter et dyr har jeg ikke ropt han inn fra før av, og kanskje ikke sett dyret, når jeg da roper han inn kommer han med en gang. Vi har møtt på rådyr ved flere anledninger og også rev, dette utenom båndtvang så det er på det rene, han har hørt på meg hver gang. Så nei, det var ikke selvmotsigende. Og nei, jeg kan ikke med 100% sikkerhet vite at han ALLTID vil komme på innkalling i fremtiden, men han har gjort det til nå og jeg kan ikke se hvorfor han plutselig skulle ha sluttet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han løper aldri etter dyr når han først er kalt inn. De gangene han har blitt fristet til å løpe etter et dyr har jeg ikke ropt han inn fra før av, og kanskje ikke sett dyret, når jeg da roper han inn kommer han med en gang. Vi har møtt på rådyr ved flere anledninger og også rev, dette utenom båndtvang så det er på det rene, han har hørt på meg hver gang. Så nei, det var ikke selvmotsigende. Og nei, jeg kan ikke med 100% sikkerhet vite at han ALLTID vil komme på innkalling i fremtiden, men han har gjort det til nå og jeg kan ikke se hvorfor han plutselig skulle ha sluttet med det.

Jaja, regner ikke med at du gidder å følge loven, så da bruker ikke jeg mer energi på å fortelle deg det som er blitt skrevet samtlige ganger i bl.a. denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ene løs hele vinteren selv om jeg fremdeles får kjeft av folk som møter oss, jeg hater kjeft, og ingen vits å kjefte tilbake... men Easy hun bryr seg ikke om andre hunder og ikke om mennesker.. kunne fint ha henne løs på sommeren også, for vilt bryr hun seg ikke noe om.. men folk blir skikkelig grinete, så hun har bånd på slep når det er båndtvang.

Den andre vofsen er alltid i bånd, for hun jager vilt og kommer ikke på innkalling:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ene løs hele vinteren selv om jeg fremdeles får kjeft av folk som møter oss, jeg hater kjeft, og ingen vits å kjefte tilbake... men Easy hun bryr seg ikke om andre hunder og ikke om mennesker.. kunne fint ha henne løs på sommeren også, for vilt bryr hun seg ikke noe om.. men folk blir skikkelig grinete, så hun har bånd på slep når det er båndtvang.

Den andre vofsen er alltid i bånd, for hun jager vilt og kommer ikke på innkalling:p

Hvorfor får du kjeft for å ha en hund løs om vinteren? Helårsbåndtvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...