Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anette

  

113 stemmer

  1. 1.

    • Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97


Recommended Posts

Veit du 2ne, av og til trur jeg at folk ikke klarer å se forskjell på seg og sin hund. Så kanskje de ikke er helt sikre på hvem av de som løper etter viltet og ikke?

Nei, det er kanskje sånn det er :rolleyes2:

Eeh jo? Greit nok at båndtvang i sin tid ble innført for å beskytte vilt, men i dag er hensynet til andre mennesker vel så viktig når forbudet skal legitimeres, spesielt når det argumenteres for helårsbåndtvang så er det mennesker som er det fremste argumentet, ikke andre dyr(det er naturligvis variasjon fra kommune til kommune her). Vi ser jo også at det er i de mest populære turområder og parker i tilknytning til boligfelt som får helårsbåndtvang først.

At det innføres helsårs båndtvang i populære turomårder og parker er ikke fordi at hundeeiere lever i et hundefiendtlig samfunn, men fordi at hundeeiere er motbydelige egoister som ikke evner å se at resten av verden ikke har lyst til å hverken hilse på kjøterene dems selv om de er såååå snille, eller trå i driten etter de før nevnte kjøterene.

At det innføres ekstraordinær båndtvang derimot, har noe med ekstrem kulde og/eller snømengder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Jeg skjønner ikke dette, mener du det er fælt om hundene aldri får gått løs? Er jeg en dyreplager da, siden hundene mine aldri går løs? Det går kun på eier selv, det er kanskje en sur nøtt for noen hundeeiere at de faktisk *selv også* må trimme seg selv siden det er en fysisk kobling mellom deg selv og hunden? Vintersesongen er selvfølgelig enklest for meg og mine når det kommer til trim, men på sommeren er det da heller ikke noe problem å få hundene utslitt. Det faller meg og hundene så utrolig naturlig å ikke ha noe løsslipp, så jeg reagerer litt når noen ser ut til å se på det som en umulighet. Føler meg litt lusen som er så slem med hundene mine?

Det går godt an å finne konkrete områder hvor hundene kan slippes (ALLTID under oppsyn) - f.eks i helt inngjerdede fotballløkker med en fysisk dør på, egen innegjerdet hage og andre åpne områder hvor langline benyttes (f.eks fotballbane, skøytebane, innsjø). Det er bare hva man selv gjør det til. Set er jeg som har påtatt meg ansvaret med hund, og båndtvang / egenskaper i raser visste jeg veldig godt om før jeg kjøpte hunden. Hvorfor skal jeg da etterpå komme og klage på at det finnes båndtvang og si at hunden min "bare må" få lov å knerte et par harer, skremme vettet av et par reinsdyr (eventuelt hjortedyr, alt ettersom hvor i landet man er) og støkke fugl? Blir ikke det litt "flytt deg verden - her kommer jeg"?

Nei, jeg mener ikke at du er en dyreplager. Så fint at det funker for deg, men det gjør det ikke for meg. Vel, hvor jeg bor finnes det ikke sånne ingjerdede steder skjønner du, da må jeg reise et godt stykke. Dessuten vil jeg GÅ TUR og la hundene svimse og løpe rakkern av seg og virkelig strekke ut, og det mener jeg at de ikke får helt med et tungt bånd etter seg som hekter seg fast i trær osv. Den risken tar jeg, noe må man ofre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i det forsåvidt. Hunden min hadde ikke klart å finne de dyrene som er i fare uansett, og ei heller skadet de (dette har jeg vært vitne til da jeg gikk på tur forbi et fugleredet til sløfugler på bakken og en hare unge), og hun var redd begge deler og turte ikke å gå bort (ikke at hun hadde fått lov til det).

Jeg slipper henne i parker, midt i byen, på sauegårder(har forøvrig tillatelse til dette så lenge hun ikke jager sauene), i skogen, i nabolaget osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hundene har godt av å få løpe litt løs av og til. Jeg kan jo som sagt ikke ha Laika løs hvor jeg møter ukjente folk, dermed har jeg henne løs der hvor det ikke er folk. På hytta, hvor hun er løs, er det både jorder og skogsstier vi går på, og dette pleier å gå bra. Har funnet ut at hun liker å jage fugler(har skjedd et par ganger, men dog ikke i reir ol, bare fugler som flyr over henne ol.), men dette gjør hun ikke om jeg har godbiter med, noe jeg har hver gang nå :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at du er en dyreplager. Så fint at det funker for deg, men det gjør det ikke for meg. Vel, hvor jeg bor finnes det ikke sånne ingjerdede steder skjønner du, da må jeg reise et godt stykke. Dessuten vil jeg GÅ TUR og la hundene svimse og løpe rakkern av seg og virkelig strekke ut, og det mener jeg at de ikke får helt med et tungt bånd etter seg som hekter seg fast i trær osv. Den risken tar jeg, noe må man ofre!

Så du vil altså selv kun gå, mens hundene skal bli kjempesliten. Det sier meg ikke noe annet enn at du ikke orker å gjøre en innsats for at hundene dine skal ha et fint hundeliv (etter dine definisjoner) mens du samtidig kunne overholdt lov, og iallefall overholdt respekt for naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier/prøver å være flink jente og ikke si så mye i slike debatter da folk ikke klarer å bruke hode.

1) De fleste her inne ( jeg slår ikke alle over en kam, men flertallet ) har hunder som rusler noen meter unna eier. Slike hunder har like stor glede av å løpe løse og leke på store åpne plasser som å rusle foran matmor 10-20meter foran på stien. Bare latskap som gjør at man ikke bruker bånd ( selv vært der med gamlehunden min ).

2) Jeg som har fuglehunder har virkelig hunder som er skapt for å løpe/jakte. Så når man snakker om hunder som virkelig har et behov for å løpe - ikke rusle 10-20m foran eier så er det vel nettopp slike hunder. Jeg slipper ikke mine hunder om sommeren, da jeg vet at mine vil jage vilt om de skulle finne noe. Alt fra fugl, hare, rådyr osv

3) Surprise ... Jeg klarer faktisk å trimme mine fuglehunder gjennom sommeren uten å ha de løse. Og ingenting er mer deilig enn når 20 august kommer og vi kan gå i skogen med løse hunder og virkelig nyte turen.

- Jeg reiser til friområder

- Jeg jobber med å skaffe en friområde her jeg bor

- Jeg går turer i bånd, sykler og svømmer.

Og hundene overlever faktisk !

Her om dagen traff jeg noen på tur som opplevde at dems snille lydige golden hadde tatt en rådyr. Så ting kan skje.

Ikke noe vits å diskutere dette egentlig, for vi blir aldri enige og folk vil fortsatt reise langt inne i skogen ( der hvor viltet er ) og slippe hundene sine fremfor å få kjeft av folk.

Hurra !!

Skjønner ikke hvorfor dere/de fleste ikke kan dra til åpne steder og leke/ha hundene løse der kontra å dra inn i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommentar til at vi mennesker også skremmer viltet når vi vaser rundt i skogen - ja, det gjør vi. Men jeg løper i det minste ikke etter om jeg støkker viltet. Gjør dere? Er dere helt sikre på at hundene deres ikke gjør det?

Når det gjelder rådyr ja, og nettopp fordi jeg har hatt sjansen til å oppleve det, og jeg hadde fremdeles perfekt innkalling på hunden min. Derimot forsvant de to jackene som var med på turen og ble borte en stund. Eier av de to hundene var selvfølgelig klar over det, men langlinen løsnet fra beltet dessverre.

Hva kommer til fugl, så stoler jeg ikke fullt så mye på hunden min, men det er intet problem utenfor den ordinære båndtvangen, og innenfor den ordinære båndtvangen er hunden min i bånd, utenom trening. Og det skjer da alltid på steder ala friarealer, fotballbaner osv.

Jeg pleier/prøver å være flink jente og ikke si så mye i slike debatter da folk ikke klarer å bruke hode.

1) De fleste her inne ( jeg slår ikke alle over en kam, men flertallet ) har hunder som rusler noen meter unna eier. Slike hunder har like stor glede av å løpe løse og leke på store åpne plasser som å rusle foran matmor 10-20meter foran på stien. Bare latskap som gjør at man ikke bruker bånd ( selv vært der med gamlehunden min ).

2) Jeg som har fuglehunder har virkelig hunder som er skapt for å løpe/jakte. Så når man snakker om hunder som virkelig har et behov for å løpe - ikke rusle 10-20m foran eier så er det vel nettopp slike hunder. Jeg slipper ikke mine hunder om sommeren, da jeg vet at mine vil jage vilt om de skulle finne noe. Alt fra fugl, hare, rådyr osv

3) Surprise ... Jeg klarer faktisk å trimme mine fuglehunder gjennom sommeren uten å ha de løse. Og ingenting er mer deilig enn når 20 august kommer og vi kan gå i skogen med løse hunder og virkelig nyte turen.

- Jeg reiser til friområder

- Jeg jobber med å skaffe en friområde her jeg bor

- Jeg går turer i bånd, sykler og svømmer.

Og hundene overlever faktisk !

Her om dagen traff jeg noen på tur som opplevde at dems snille lydige golden hadde tatt en rådyr. Så ting kan skje.

Ikke noe vits å diskutere dette egentlig, for vi blir aldri enige og folk vil fortsatt reise langt inne i skogen ( der hvor viltet er ) og slippe hundene sine fremfor å få kjeft av folk.

Hurra !

Skjønner ikke hvorfor dere/de fleste ikke kan dra til åpne steder og leke/ha hundene løse der kontra å dra inn i skogen.

Jeg har liten hund som mange skulle tro at bare ruslet like ved meg. Hun er derimot glad i å løpe og som oftest også å leke, men vi har jo fra 20. august til 1.april å gjøre det på, bortsett fra i år, og i fjor :S

Men selvfølgelig klarer jeg fint å få trent henne for det, jeg kan gå på ski, gå tur i bånd.. og faktisk ta turen til steder som fremdeles ikke har innført ekstraordinær for å gå tur med hunden løs.

Men hele poenget mitt, og grunnen til at jeg snakket om båndtvang i AN-tråden var jo rett og slett fordi jeg prøver å engasjere beboere i min kommune til å stå imot dette. Vi ønsker ikke helårsbåndtvang, vel de fleste av oss, og det kommer vi til å stå for til siste slutt!

Og jo bedre den ordinære båndtvangen respekteres, jo større sjanse er det for at de som styrer og andre som er positive til helårs, ser at det faktisk er ansvarlige hundeførere de har med å gjøre. Dessverre er det alltid noen som ødelegger for almennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil altså selv kun gå, mens hundene skal bli kjempesliten. Det sier meg ikke noe annet enn at du ikke orker å gjøre en innsats for at hundene dine skal ha et fint hundeliv (etter dine definisjoner) mens du samtidig kunne overholdt lov, og iallefall overholdt respekt for naturen.

Japp, så lat er jeg :rolleyes2: Tipper de har et bra hundeliv jeg. Hender forøvrig jeg sykler med de også og nå på vinteren står jeg ofte på ski :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele poenget mitt, og grunnen til at jeg snakket om båndtvang i AN-tråden var jo rett og slett fordi jeg prøver å engasjere beboere i min kommune til å stå imot dette. Vi ønsker ikke helårsbåndtvang, vel de fleste av oss, og det kommer vi til å stå for til siste slutt!

Kjempe bra med engasjement.

Fikk mailen som er sendt til kommunen jeg også. Veldig bra. Folk må engasjere seg skal det skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier/prøver å være flink jente og ikke si så mye i slike debatter da folk ikke klarer å bruke hode.

1) De fleste her inne ( jeg slår ikke alle over en kam, men flertallet ) har hunder som rusler noen meter unna eier. Slike hunder har like stor glede av å løpe løse og leke på store åpne plasser som å rusle foran matmor 10-20meter foran på stien. Bare latskap som gjør at man ikke bruker bånd ( selv vært der med gamlehunden min ).

2) Jeg som har fuglehunder har virkelig hunder som er skapt for å løpe/jakte. Så når man snakker om hunder som virkelig har et behov for å løpe - ikke rusle 10-20m foran eier så er det vel nettopp slike hunder. Jeg slipper ikke mine hunder om sommeren, da jeg vet at mine vil jage vilt om de skulle finne noe. Alt fra fugl, hare, rådyr osv

3) Surprise ... Jeg klarer faktisk å trimme mine fuglehunder gjennom sommeren uten å ha de løse. Og ingenting er mer deilig enn når 20 august kommer og vi kan gå i skogen med løse hunder og virkelig nyte turen.

- Jeg reiser til friområder

- Jeg jobber med å skaffe en friområde her jeg bor

- Jeg går turer i bånd, sykler og svømmer.

Og hundene overlever faktisk !

Her om dagen traff jeg noen på tur som opplevde at dems snille lydige golden hadde tatt en rådyr. Så ting kan skje.

Ikke noe vits å diskutere dette egentlig, for vi blir aldri enige og folk vil fortsatt reise langt inne i skogen ( der hvor viltet er ) og slippe hundene sine fremfor å få kjeft av folk.

Hurra !

Skjønner ikke hvorfor dere/de fleste ikke kan dra til åpne steder og leke/ha hundene løse der kontra å dra inn i skogen.

Fordi ikke alle har lappen eller har foreldre som gidder å kjøre en halvtime ++ hver dag kanskje :rolleyes2: Ikke alle som bor i byer/tettsteder vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ikke alle har lappen eller har foreldre som gidder å kjøre en halvtime ++ hver dag kanskje :rolleyes2: Ikke alle som bor i byer/tettsteder vet du.

Og derfor skal du gå rundt å bryte loven og utsette vilt for fare?

Da får du pokker vente til du er gammel nok til å ha lappen, eller evt. flytte til byer/tettsteder. Men det er kanskje greit å kjøre over fartsgrensen også? Stjele? Osv.

Neida, jeg snakker nok for døve ører nå.. men du kan i det minste å prøve å se ha handlingene dine forårsaker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor skal du gå rundt å bryte loven og utsette vilt for fare?

Da får du pokker vente til du er gammel nok til å ha lappen, eller evt. flytte til byer/tettsteder. Men det er kanskje greit å kjøre over fartsgrensen også? Stjele? Osv.

Neida, jeg snakker nok for døve ører nå.. men du kan i det minste å prøve å se ha handlingene dine forårsaker :rolleyes2:

Jeg må le, skal hundene mine konstant være i bånd mens de er ute (ja, for vi bor i skogen, må jo ha bånd på de i tilfelle et rådyr eller elg skulle finne på å vandre rundt i hagen) ? :whistle: Skjønner du virkelig ikke hvor dumt det blir? Og jeg flytter for svarte ikke til en pokkers by :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le, skal hundene mine konstant være i bånd mens de er ute (ja, for vi bor i skogen, må jo ha bånd på de i tilfelle et rådyr eller elg skulle finne på å vandre rundt i hagen) ? :rolleyes2: Skjønner du virkelig ikke hvor dumt det blir? Og jeg flytter for svarte ikke til en pokkers by :wub:

Øhh.. sette opp gjerde kanskje?

Eller flytte til et sted hvor det ikke er helårsbåndtvang, og forholde seg til den ordinære til enhver tid? Evt. har du kanskje hørt om langline? Om hundene dine er så greie, så kan det umulig være noe problem å ha en langline hengende etter seg?

Jeg skjønner ikke hvor dumt det blir, når jeg fint klarer det selv :whistle: Langline + flexibånd er kjekke ting på sommeren, samt sykling og jogging :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh.. sette opp gjerde kanskje?

Eller flytte til et sted hvor det ikke er helårsbåndtvang, og forholde seg til den ordinære til enhver tid? Evt. har du kanskje hørt om langline? Om hundene dine er så greie, så kan det umulig være noe problem å ha en langline hengende etter seg?

Det med gjerde er det desverre ikke jeg som bestemmer, uansett blir det litt vanskelig å ha gjerde når man må lukke/åpne gjerdet for hver gang man kjører ut, når ting i utgangspunktet ikke er noe problem sånn som det er :lol: Og dessuten, om en hund virkelig vil ta viltet så tror jeg det spiller fint liten rolle om det er et gjerde i veien :rolleyes2: Med mindre du har et på 1,5 - 2 m da, men det er jo ikke akkuratt særlig sjarmerende :wub: Ehh, har jeg sagt at det er helårs der jeg bor? :whistle: De er greie de hundene mine, men jeg ser ikke helt hvordan de kan løpe fritt uten å vikle seg inn i grener, busker og trær med den fordømte langlina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le, skal hundene mine konstant være i bånd mens de er ute (ja, for vi bor i skogen, må jo ha bånd på de i tilfelle et rådyr eller elg skulle finne på å vandre rundt i hagen) ? :rolleyes2: Skjønner du virkelig ikke hvor dumt det blir? Og jeg flytter for svarte ikke til en pokkers by :whistle:

Skjønner ikke problemet ditt, vi er da langt fra alle som bor midt i Oslo/storbysentrum som har uttalt oss her i tråden?

Og jeg skjønner IALLEFALL ikke hvorfor det skulle være noe dumt at hundene er i konstant bånd når de er ute - det er hverdagen for mange hunder og hundeeiere der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gjerde er det desverre ikke jeg som bestemmer, uansett blir det litt vanskelig å ha gjerde når man må lukke/åpne gjerdet for hver gang man kjører ut, når ting i utgangspunktet ikke er noe problem sånn som det er :lol: Ehh, har jeg sagt at det er helårs der jeg bor? :rolleyes2: De er greie de hundene mine, men jeg ser ikke helt hvordan de kan løpe fritt uten å vikle seg inn i grener, busker og trær med den fordømte langlina.

Vel du sa at hundene dine måtte være konstant i bånd, så beklager at jeg da antok det.

Kan du ikke ha dem løs utenfor båndtvangen da :whistle: også har du dem i bånd, som loven tilsier, under den ordinære båndtvangen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh.. sette opp gjerde kanskje?

Eller flytte til et sted hvor det ikke er helårsbåndtvang, og forholde seg til den ordinære til enhver tid? Evt. har du kanskje hørt om langline? Om hundene dine er så greie, så kan det umulig være noe problem å ha en langline hengende etter seg?

Jeg skjønner ikke hvor dumt det blir, når jeg fint klarer det selv :rolleyes2: Langline + flexibånd er kjekke ting på sommeren, samt sykling og jogging :whistle:

Sykling og jogging kommer som et tillegg for meg værtfal :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet ditt, vi er da langt fra alle som bor midt i Oslo/storbysentrum som har uttalt oss her i tråden?

Og jeg skjønner IALLEFALL ikke hvorfor det skulle være noe dumt at hundene er i konstant bånd når de er ute - det er hverdagen for mange hunder og hundeeiere der ute...

Kanskje ikke dumt for deg, dine hunder og andre som konstant har bikkjene sine i bånd, men for MEG og MINE er det dumt. Er det vanskelig å skjønne? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke dumt for deg, dine hunder og andre som konstant har bikkjene sine i bånd, men for MEG og MINE er det dumt. Er det vanskelig å skjønne? :rolleyes2:

Vanskelig å skjønne hvorfor noen setter seg på en pidestall over andre i samfunnet, og bryter loven bare fordi de har bestemt at de ikke klarer noe de fleste andre klarer uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du sa at hundene dine måtte være konstant i bånd, så beklager at jeg da antok det.

Kan du ikke ha dem løs utenfor båndtvangen da :rolleyes2: også har du dem i bånd, som loven tilsier, under den ordinære båndtvangen :wub:

Kommer ikke til å skje, kjære deg, så der snakker du nok for døve ører :whistle: Det jeg evt. kan gjøre er å gå mye mere på jordene når det ikke er sådd/er korn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å skjønne hvorfor noen setter seg på en pidestall over andre i samfunnet, og bryter loven bare fordi de har bestemt at de ikke klarer noe de fleste andre klarer uten problemer.

Vel, de aller aller fleste jeg kjenner slipper hundene, så det er nok ikke bare meg som bryter loven der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du sa at hundene dine måtte være konstant i bånd, så beklager at jeg da antok det.

Kan du ikke ha dem løs utenfor båndtvangen da :whistle: også har du dem i bånd, som loven tilsier, under den ordinære båndtvangen :wub:

skjønner ikke hvorfor du og flere andre er så oppsatt på denne loven, jeg er dog vokst opp med helårs, her slipper alle hundene sine på jorder og oversiktlige steder. Altså, når tilogmed politimannen lar bikkja gå løs, så er oddsen lav det håndheves veldig bra.

Og i mine øyne er ikke hunden mye i bånd om en langline henger etter :rolleyes2:

Jeg og Papillon er ganske like gitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke dumt for deg, dine hunder og andre som konstant har bikkjene sine i bånd, men for MEG og MINE er det dumt. Er det vanskelig å skjønne? :rolleyes2:

Det handler ikke om at det er dumt eller hva du nå enn prøver å sikte til. Men det er loven, du syntes kanskje det er dumt at du ikke kan kjøre i 120 på motorveier i Norge.. derfor så gjør du det? Ser du litt mer av poenget nå.

Syntes du det er dumt at kjolen du ville ha ikke var på halv pris, så du tok den bare med deg "gratis"? En lov er en lov.

Vanskelig å skjønne hvorfor noen setter seg på en pidestall over andre i samfunnet, og bryter loven bare fordi de har bestemt at de ikke klarer noe de fleste andre klarer uten problemer.

Signerer!

skjønner ikke hvorfor du og flere andre er så oppsatt på denne loven, jeg er dog vokst opp med helårs, her slipper alle hundene sine på jorder og oversiktlige steder. Altså, når tilogmed politimannen lar bikkja gå løs, så er oddsen lav det håndheves veldig bra.

Og i mine øyne er ikke hunden mye i bånd om en langline henger etter :whistle:

Jeg og Papillon er ganske like gitt :lol:

Ja lovbrytere begge to. Utrolig synd at dere, og andre som er like skal ødelegge for resten av oss.

Kanskje jeg burde passe på veske og verdisaker i nærheten av slike som dere! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...