Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Anette

  

113 stemmer

  1. 1.

    • Ja - slipper aldri hunden i båndtvangtiden utenom trening - friareal
      12
    • Nei - slipper den som jeg vil
      4
    • Nja- tar hensyn til omverden før jeg slipper
      97


Recommended Posts

Ingen her som syter og bærer seg, kun oppegående mennesker som ønsker å beholde perioden de kan ha sine lydige hunder løse.

Har du ikke en hund som kan gå løs, så er det jo eget valg, enten av rase eller manglende trening. Hvorfor skal det gå utover eiere med hunder som fint kan være løse?

Det er vel sånne som deg som ødelegger for sånne som meg som ønsker å unngå helårsbåndtvang.

De fleste her inne syter og bærer seg. Han ytret vel heller ikke noe ønske om helårsbåndtvang, han bare poengterte at de av oss som har eller har hatt hunder som ikke kan slippes, klarer å mosjonere hunder uten å ha de løs, noe som virker som en umulighet sånn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

De fleste her inne syter og bærer seg. Han ytret vel heller ikke noe ønske om helårsbåndtvang, han bare poengterte at de av oss som har eller har hatt hunder som ikke kan slippes, klarer å mosjonere hunder uten å ha de løs, noe som virker som en umulighet sånn ellers.

Det er helt sant, og det er fullt mulig å mosjonere hunden i båndtvangsperioden, jeg klarer det fint ihvertfall.

Men jeg foretrekker jo å kunne ha hunden min løs :thumbs:

Jeg tror jeg da misforsto ham, og beklager isåfall det.. er litt i overkant av irritert over at det er innført ekstraordinærbåndtvang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syter og bærer seg over båndtvang skulle prøvd å ha bikkjer man UANSETT båndtvang, ikke kan slippes løs.

De fleste her inne syter og bærer seg. Han ytret vel heller ikke noe ønske om helårsbåndtvang, han bare poengterte at de av oss som har eller har hatt hunder som ikke kan slippes, klarer å mosjonere hunder uten å ha de løs, noe som virker som en umulighet sånn ellers.

Jupp, helt enig. Jeg måtte omstille meg fra å ha en hund som kunne være løs til å måtte ha helårs båndtvang for å ha kontroll. Han ble godt mosjonert og trent til tross for at han alltid var i bånd og at jeg ikke turte sykle med ham. Nå skal det sies at avlasterfamilien hadde han endel løs på hytta, samt at det hendte at jeg slapp lina grytidlig på søndagsmorran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at friområdet skal være et hundejorde? I Stavanger har de 130 mål med skog som friluftsområde, i Bergen er det visst også mulighet for å gå lange turer med hunden løs. Hvorfor ikke prøve å få til det ? :thumbs:

Har desverre aldri vært snakk om noe annet her i området, men det hadde virkelig vært noe ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir litt irritert over at folk bare driter i loven fordi "alle andre" gjør det å. Jah da får nok folk et godt inntrykk av hundefolk gitt :thumbs:

Her har vi heldigvis ikke helårs båndtvang, så nå for tida er bikkjene mye løse. Nå skal det sies at de er gode på innkalling begge to å da. Under ordinær båndtvang har jeg bikkjene i bånd, evt langline.

Tenk så mye enklere det hadde vært om folk kunne hatt kontroll på bikkjene sine og i tillegg fulgt loven. Da hadde folk kanskje blitt litt mindre negative til hunder og kanskje noen hadde slakket litt på reglene?

Og som noen her inne har sagt alt, jeg fatter ikke at folk kommer med unnskyldninger at de ikke slipper hunden der det er andre folk. HALLO? Det er da ikke pga andre folk at båndtvangen er til?! Men det blir kanskje sånn etterhvert med den holdninga folk har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her inne syter og bærer seg. Han ytret vel heller ikke noe ønske om helårsbåndtvang, han bare poengterte at de av oss som har eller har hatt hunder som ikke kan slippes, klarer å mosjonere hunder uten å ha de løs, noe som virker som en umulighet sånn ellers.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at friområdet skal være et hundejorde? I Stavanger har de 130 mål med skog som friluftsområde, i Bergen er det visst også mulighet for å gå lange turer med hunden løs. Hvorfor ikke prøve å få til det ? :thumbs:

I tønsberg var det forslag om friområde i parken her og THK hundeklubb sitt område, hvor det var full protest (tilogmed fra hundeeiere fordi det ble så urettferdig at THK fikk..). Men hvem vil slippe hunden sin i parken her da, fyllikker,ungdom, festivalliv,ender, barnefamilier,piknikk. Jeg slepper ikke hunden min der, synes heller parken får være park også kan hundefolka f.ex få THk sitt grøntområde, men så blir det sikkert krangel fordi dte er THK sitt område.

Men frem til det faktisk blir/er no friområde får mine løpe på jordet når det er tomt. Er det folk på munkodden så lar jeg de strekke seg på jordet og snur så vi ikke går ned på grøntområdet og stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste her har missoppfattet hele poenget med båndtvangen. Den er ikke til for folk, men for dyrenes skyld. Ergo er det jo litt bakvendt å slippe bikkja der det er minst sannsynelighet for å treffe på folk (og få evt bot), men større mulighet for å treffe på de man skal beskytte. Nemlig viltet, og ikke hverken deres lommebok eller andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste her har missoppfattet hele poenget med båndtvangen. Den er ikke til for folk, men for dyrenes skyld. Ergo er det jo litt bakvendt å slippe bikkja der det er minst sannsynelighet for å treffe på folk (og få evt bot), men større mulighet for å treffe på de man skal beskytte. Nemlig viltet, og ikke hverken deres lommebok eller andre folk.

Slik er det da hvert år i starten av båndtvangstiden, da florerer det av båndtvangstråder og de fleste slipper bikkjene sine der det ikke er folk :thumbs: Så veldig mange hundeeiere har litt tungt for det tror jeg...

Så Gråtass har rett, hundeeiere er vår verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er forskjellig fra kommune til kommune. Men det er felles for hele landet med sommerbåndtvang fra 1/4-20/8, så kan det være perioder og steder der det er forlenget pga beitende husdyr/jakt ol. Sjekk på lovdata hva som gjelder i din kommune, kanskje dere har helårs båndtvang?? :thumbs:

Har sjekket på hjemmesiden til kommunen, sto ingenting om helårs eller ekstraordinær båndtvang der.

Uansett hvor jeg går her hvor jeg bor er det jo en stor fare for å møte på villt, enten du går i skogen, på jordene eller på veien. Har selv møtt på noen elger (var 4-5 i flokk) og rådyr møter vi også ofte, de springer særlig på jordene. Jeg kan virkelig ikke ha hundene i bånd i skogen/jordene alltid i tillfelle de skulle begynne å jage, da får de ALDRI gått løs og da risikerer jeg heller en død fugl altså. Sånn er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste her har missoppfattet hele poenget med båndtvangen. Den er ikke til for folk, men for dyrenes skyld. Ergo er det jo litt bakvendt å slippe bikkja der det er minst sannsynelighet for å treffe på folk (og få evt bot), men større mulighet for å treffe på de man skal beskytte. Nemlig viltet, og ikke hverken deres lommebok eller andre folk.

Derfor er det jo veldig spesielt at den ekstraordinære gjelder for hele kommunen, når selv problemet er at rådyrene trekker inn mot folk, da burde vi jo kunne ha hundene løs langt inne i marka om ikke rådyrene er der lenger :thumbs:

Neida, men jeg ser virkelig ikke hvordan en båndtvang nå, vil gjøre det bedre for rådyrene. Det er ikke for mye snø her, kulda er noe rådyrene burde takle, vi hadde da ekstrem kulde i fjor også.

De som driter i kontroll på bikkja etter hundeloven (utenom båndtvang) driter vel like mye i den ekstraordinære båndtvangen.

Forresten så mangler det et valg i pollen.. jeg har hunden min som oftest i bånd, utenom trening og en liten gang iblant på friarealet her (kanskje 1 gang i måneden i løpet av båndtvangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Til dere som lurer på bandtvangen i kommunen dere bor i.

Gå på lovdata.no finn lokaleforskrifter og søk kommunenavn+hund.

Står det noe der så har kommunen egen forskrift står det ikke noe der så har kommunene vanlig bandtvang fra 1. april til og med 20. august. Ekstraordinær bandtvang skal også komme inn der. Jeg har ikke sett at det har stått noe om bandtvang på kommunenes hjemmesider der jeg har sjekket men på Lovdata finner vi det.

Ellers san i bandtvang tiden så tar jeg da hensyn til viltet. Det har jeg gjort selv om jeg har hatt hund som ikke har jaget.Kan skremme selv om hunden ikke jager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommentar til at vi mennesker også skremmer viltet når vi vaser rundt i skogen - ja, det gjør vi. Men jeg løper i det minste ikke etter om jeg støkker viltet. Gjør dere? Er dere helt sikre på at hundene deres ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at de fleste her har missoppfattet hele poenget med båndtvangen. Den er ikke til for folk, men for dyrenes skyld. Ergo er det jo litt bakvendt å slippe bikkja der det er minst sannsynelighet for å treffe på folk (og få evt bot), men større mulighet for å treffe på de man skal beskytte. Nemlig viltet, og ikke hverken deres lommebok eller andre folk.

Da tror jeg ca alle andre som ikke har hund tar den veldig feil. For når jeg slipper de på grøntområdet ved sjøen, det er bare boliger rundt,og ren gressplen, så kan en dame komme ned bare for å si dte er båndtvang for BARNAS og MENNESKENES skyld.

De få gangene jeg har møtt på våre 3 rådyr så har jo bikkjene reagert, men de har ikke løpt etter (her kommer vel fordelen med å ha gjeterhunder vs shiba og andre jakthunder), jeg har faktisk kontroll :thumbs: og vi har gått hjemover igjen. Rådyrene her rundtom kan stå i hagen vår og hundene bjeffer og de bryr seg ikke heller, de bor jo tross alt midt i boligstrøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor jeg går her hvor jeg bor er det jo en stor fare for å møte på villt, enten du går i skogen, på jordene eller på veien. Har selv møtt på noen elger (var 4-5 i flokk) og rådyr møter vi også ofte, de springer særlig på jordene. Jeg kan virkelig ikke ha hundene i bånd i skogen/jordene alltid i tillfelle de skulle begynne å jage, da får de ALDRI gått løs og da risikerer jeg heller en død fugl altså. Sånn er jeg.

Jeg skjønner ikke dette, mener du det er fælt om hundene aldri får gått løs? Er jeg en dyreplager da, siden hundene mine aldri går løs? Det går kun på eier selv, det er kanskje en sur nøtt for noen hundeeiere at de faktisk *selv også* må trimme seg selv siden det er en fysisk kobling mellom deg selv og hunden? Vintersesongen er selvfølgelig enklest for meg og mine når det kommer til trim, men på sommeren er det da heller ikke noe problem å få hundene utslitt. Det faller meg og hundene så utrolig naturlig å ikke ha noe løsslipp, så jeg reagerer litt når noen ser ut til å se på det som en umulighet. Føler meg litt lusen som er så slem med hundene mine?

Det går godt an å finne konkrete områder hvor hundene kan slippes (ALLTID under oppsyn) - f.eks i helt inngjerdede fotballløkker med en fysisk dør på, egen innegjerdet hage og andre åpne områder hvor langline benyttes (f.eks fotballbane, skøytebane, innsjø). Det er bare hva man selv gjør det til. Set er jeg som har påtatt meg ansvaret med hund, og båndtvang / egenskaper i raser visste jeg veldig godt om før jeg kjøpte hunden. Hvorfor skal jeg da etterpå komme og klage på at det finnes båndtvang og si at hunden min "bare må" få lov å knerte et par harer, skremme vettet av et par reinsdyr (eventuelt hjortedyr, alt ettersom hvor i landet man er) og støkke fugl? Blir ikke det litt "flytt deg verden - her kommer jeg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helårs, til og med blindeforbundet har fått helårs selv om de søkte om fritak når de skulle trene hunder eller noe sånnt :whistle: Husker ikke helt nøyaktig hva de skulle, men de søkte nå hvertfall om fritak ifra båndtvangen, men fikk avslag :rolleyes2:

Eiendommen her er inngjerdet, så hundene går til enhver tid løs her. De kommer seg ingen vei, så har ingen problemer med det.

Utover det er det lite de er løs når vi er ute og går, bruker en del langline istedenfor.

Sasha kan jeg tørre å ha løs :wub: , men Kiara har jeg ingen kontroll på per idagså hun er aldri løs utenfor eiendommen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det da hvert år i starten av båndtvangstiden, da florerer det av båndtvangstråder og de fleste slipper bikkjene sine der det ikke er folk :rolleyes2: Så veldig mange hundeeiere har litt tungt for det tror jeg...

Så Gråtass har rett, hundeeiere er vår verste fiende.

Det er det ja. Og det er tragisk at hundeeiere ikke er mer satt inn i loven enn det de er. Og det er nok en grunn til at det blir vanskeligere og vanskeligere å ha hund tidvis. Hvert eneste år har man jo saker der hunder jager bl.a. sau.

nå tar ikke valpen min vilt, så jeg tar hensyn til mennesker :whistle:

For noen fugler er det nok at valpen din skemmer fuglemor vekk fra redet, så kommer hun ikke tilbake. Nå er det jo ikke det hensynet vi tar når det er mye snø som er årsaken, og sannsyneligheten for at du slipper hunden din til sommeren også langt fra folk der ingen kommer til å se deg, er vel egentlig ganske så stor?

Som kommentar til at vi mennesker også skremmer viltet når vi vaser rundt i skogen - ja, det gjør vi. Men jeg løper i det minste ikke etter om jeg støkker viltet. Gjør dere? Er dere helt sikre på at hundene deres ikke gjør det?

Veit du 2ne, av og til trur jeg at folk ikke klarer å se forskjell på seg og sin hund. Så kanskje de ikke er helt sikre på hvem av de som løper etter viltet og ikke?

Da tror jeg ca alle andre som ikke har hund tar den veldig feil. For når jeg slipper de på grøntområdet ved sjøen, det er bare boliger rundt,og ren gressplen, så kan en dame komme ned bare for å si dte er båndtvang for BARNAS og MENNESKENES skyld.

De få gangene jeg har møtt på våre 3 rådyr så har jo bikkjene reagert, men de har ikke løpt etter (her kommer vel fordelen med å ha gjeterhunder vs shiba og andre jakthunder), jeg har faktisk kontroll :wub: og vi har gått hjemover igjen. Rådyrene her rundtom kan stå i hagen vår og hundene bjeffer og de bryr seg ikke heller, de bor jo tross alt midt i boligstrøket.

Japp, det er det mange som trur. Men til motsetning til deg, så har de egentlig ikke behov for å sette seg inn i lover som gjelder hund i dette landet. Men hvem trur du egentlig har rett? Den norske loven, eller damen som påstår at båndtvang er til for mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, det er det mange som trur. Men til motsetning til deg, så har de egentlig ikke behov for å sette seg inn i lover som gjelder hund i dette landet. Men hvem trur du egentlig har rett? Den norske loven, eller damen som påstår at båndtvang er til for mennesker?

Det er selvfølgelig for lille Oda på 3 år :rolleyes2: ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig for lille Oda på 3 år :rolleyes2: ...

Når man leser hva folk skriver her, så virker det som om dere virkelig trur på dette... Eller kanskje dere gir egentlig litt f*** i om hundene deres jager vilt? Bare den får løpe litt løs siden dere ikke klarer å mosjonere hundene i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser hva folk skriver her, så virker det som om dere virkelig trur på dette... Eller kanskje dere gir egentlig litt f*** i om hundene deres jager vilt? Bare den får løpe litt løs siden dere ikke klarer å mosjonere hundene i bånd?

nei jeg bryr meg faktisk om viltet. Men når det er veldig lite her, og de overhodet ikke er på de to stedene jeg slipper mine hunder fritt når jeg ser det er klart så bryr jeg meg ikke nei. JEg slipper dem jo aldri om jeg ser de, men de er skjedlent på jordet og gressbanen på nedsiden, de holder seg i skogen på andre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir litt irritert over at folk bare driter i loven fordi "alle andre" gjør det å. Jah da får nok folk et godt inntrykk av hundefolk gitt :rolleyes2:

Om det er noen trøst så gir jeg ikke blaffen i loven fordi "alle andre" gjøre det også. Jeg gjør det fordi det er slik hunden og jeg trives best.

Tenk så mye enklere det hadde vært om folk kunne hatt kontroll på bikkjene sine og i tillegg fulgt loven. Da hadde folk kanskje blitt litt mindre negative til hunder og kanskje noen hadde slakket litt på reglene?

Herlig naivitet. For å si det sånn, inntil resten av hundeeierne får kontroll på bikkjene(noe som er utopisk) sine så slipper jeg min når jeg selv anser det som forsvarlig. Svaret på spørsmålet ditt er soleklart nei.

Og som noen her inne har sagt alt, jeg fatter ikke at folk kommer med unnskyldninger at de ikke slipper hunden der det er andre folk. HALLO? Det er da ikke pga andre folk at båndtvangen er til?! Men det blir kanskje sånn etterhvert med den holdninga folk har :whistle:

Eeh jo? Greit nok at båndtvang i sin tid ble innført for å beskytte vilt, men i dag er hensynet til andre mennesker vel så viktig når forbudet skal legitimeres, spesielt når det argumenteres for helårsbåndtvang så er det mennesker som er det fremste argumentet, ikke andre dyr(det er naturligvis variasjon fra kommune til kommune her). Vi ser jo også at det er i de mest populære turområder og parker i tilknytning til boligfelt som får helårsbåndtvang først.

Om du tror at det ikke er på pga hensyn til andre folk at båndtvanget står stadig sterkere så har du virkelig ikke fulgt med i timen.

Grunnen til at folk slipper hundene sine "vekke fra folk" bør alle forstå. Det har selvsagt ikke noe med manglende kunnskaper å gjøre, men at man møter på færre ufyselige folk. Hadde folk vært mer vennligsinnet og positive ville ikke hundefolket blitt jagd til skogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi så heldige å bo midt i skauen med et nett av opptråkka stier på kryss og tvers. Lite folk og bikkjer, i forhold til i Oslomarka, gjør turene til en avslappet naturopplevelse og det er fristende å slippe bikkjene, for det er jo ingen her ... Men jeg sjekker om det er skareføre, for da er det uaktuellt å slippe hundene. I dag var det helt perfekt. Bikkjene tråkka gjennom og holdt seg dermed på den smale sti. De haresporene vi så, var oppå skaren og dermed var harepus trygg. Rådyrsporene var døgngamle og dermed ikke noe å bry seg om, særlig fordi bikkjene ikke vima rundt utenfor stien. Slik lar jeg grunnen forholdene rundt oss bestemme om det er greit å slippe hundene. Jeg kom engang over en drapsplass der en hund hadde tatt et rådyr. Aldri i livet om jeg tar sjangsen på at mine hunder skal forårsake noe så grusomt. Vi har det igrunnen ganske koselig i bånd, vi. Det er ingen big deal, liksom. Viltdrap er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...