Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

må bare vise hvor fiiiine Diamant Tetraene er ! Desverre får jeg ikke bra nok bilde av de, de ser virkelig ut som Diamanter! De stimer ikke så mye som jeg trodde da..

Nydelige fisk ja!

Det heter seg (eller het seg den gang jeg var ung..) at man må ha minst 8-10 individer for å få stimadferd. I tillegg må det være litt stor plass og ikke så mye fri sikt - da vil tetraene stime (jeg haddei sin tid 250 l akvarium og 15 kardinal neon, for et blikkfang de var for det gikk virkelig i stim, men jeg haraldri opplevd skikkelig stimadferd i mindre kar..)

Og dvergciklider RULER! Apistogrammaer FTW! Hva skal man med kjedelige guppier når man kan ha maksimal soap hver dag hele dagen med dvergciklider.. Når man ser apistogrammer i dyrebutikker ser de som kjedelige grå mus.. men få dem hjem i akvariet og se macho-hannene blomstre opp til gnistrende juveler.. Og som blir sorte av vrede hvis de ser en annen hann, Og som har territorier og krangler med kvinnfolka.. som har på se pysj om natten ("nattdrakt", man ser den hvis man vekker dem for tidlig om morgenen..) Og når de legger egg, da har de mamma-pappa-farger og den omsorgsfulle yngel-pleien.. Får man slikt med guppier????? NEI!

Og sommerfuglciklider.. vevre, vakre, sirlige med sine klovneøyne og vakre vakre farger. De lusker litt diskret i bakgrunnen og når man ser på akvariet så man se etter dem, og å se dem er som å finne den vakreste skatt.

Tror jeg må ha akvarium igjen en dag..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Nydelige fisk ja!

Det heter seg (eller het seg den gang jeg var ung..) at man må ha minst 8-10 individer for å få stimadferd. I tillegg må det være litt stor plass og ikke så mye fri sikt - da vil tetraene stime (jeg haddei sin tid 250 l akvarium og 15 kardinal neon, for et blikkfang de var for det gikk virkelig i stim, men jeg haraldri opplevd skikkelig stimadferd i mindre kar..)

Ja, hørt det samme, men enkelte stimfisker stimer bedre enn andre - altså - de stimer selv om de ikke er truet. Kobbertetraene mine er råfine når de stimer, men de gjør kun det om de er redd for noe. Mens neoner og kardinaler og sikkert flere, stimer oftere bare de er stort nok antall.

Og dvergciklider RULER! Apistogrammaer FTW! Hva skal man med kjedelige guppier når man kan ha maksimal soap hver dag hele dagen med dvergciklider.. Når man ser apistogrammer i dyrebutikker ser de som kjedelige grå mus.. men få dem hjem i akvariet og se macho-hannene blomstre opp til gnistrende juveler.. Og som blir sorte av vrede hvis de ser en annen hann, Og som har territorier og krangler med kvinnfolka.. som har på se pysj om natten ("nattdrakt", man ser den hvis man vekker dem for tidlig om morgenen..) Og når de legger egg, da har de mamma-pappa-farger og den omsorgsfulle yngel-pleien.. Får man slikt med guppier????? NEI!

Hva er apistogrammer? hørt om det, men aldri sjekket dem ut. Kan man ha det med tetraer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de jeg! Eller noen av de..et par av hunnene :P

Jeg vil ha hardføre fisk siden jeg er newbe.

Æsj, en død sverddrager . Pokker! Nå er jeg redd jeg har belastet filteret for mye for fort selv om jeg daglig har gjort små vannbytter. Tok med gammelt vann og filterguff også.

Får fiske den ut og ta et litt større vannbytte. Problemet er at det er nesten umulig å få gjort noe med akvariet rundt Ask , det er tross alt hans og det er han ekstremt nøye på. Han er som en terrier med bein ...

Edit: eh.. nei, den sov visst bare. Det skal den jo ikke gjøre så da bytter jeg endel vann allikevel.

Og så gikk du for guppyer? De dør jo bare man ser på de! Sikker på at jeg plukker 10 døde guppyer i akvariene hver gang jeg er på jobb. Tidenes kjipeste fisk!

Ja, hørt det samme, men enkelte stimfisker stimer bedre enn andre - altså - de stimer selv om de ikke er truet. Kobbertetraene mine er råfine når de stimer, men de gjør kun det om de er redd for noe. Mens neoner og kardinaler og sikkert flere, stimer oftere bare de er stort nok antall.

Hva er apistogrammer? hørt om det, men aldri sjekket dem ut. Kan man ha det med tetraer?

Apistogrammar er dvergciklider. Kjempefine! :) Mange går fint sammen med tetraer. Som f.eks. min (og tydeligvis TonjeM sin) favorittfisk, sommerfuglciklide! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så gikk du for guppyer? De dør jo bare man ser på de! Sikker på at jeg plukker 10 døde guppyer i akvariene hver gang jeg er på jobb. Tidenes kjipeste fisk!

Apistogrammar er dvergciklider. Kjempefine! :) Mange går fint sammen med tetraer. Som f.eks. min (og tydeligvis TonjeM sin) favorittfisk, sommerfuglciklide! :)

åh kult! Så litt på akvaforum og mitt 150literskar burde vel holde til dem. Jeg har en enslig guppy da, som nekter å dø, den ble med fra et annet kar jeg fikk javamose fra. :lol: Men den ene kan vel ikke være plagsom for eventuele dvergciklider? Ellers har jeg bare tetraer og ancistruser + reker og snegler liksom, så har god plass i karet. Og fint bunnsubstrat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørt det samme, men enkelte stimfisker stimer bedre enn andre - altså - de stimer selv om de ikke er truet. Kobbertetraene mine er råfine når de stimer, men de gjør kun det om de er redd for noe. Mens neoner og kardinaler og sikkert flere, stimer oftere bare de er stort nok antall.

Hva er apistogrammer? hørt om det, men aldri sjekket dem ut. Kan man ha det med tetraer?

Apistogrammaer er et mangfold av dvergciklider fra Amazonas, masse obskure arter og kjøper man dem i dyrebutikk er det ikke alltid at de er korrekt artsbestemt. Nå gjør ikke det så mye for "vanlig"akvariehobby da, de ulike artene oppfører seg stortsett likt. Man bør ha 2-3 hunner til en hann, og har man stort nok akvarium kan man ha flere hanner - de lager seg revir og patruljerer langs grensene. Dog skal man være litt obs på det med foring - at alle kommer til maten, for hannene vil ikke slippe andre hanner inn i sitt revir, selv ikke for at den andre skal få spise.

Jeg hadde en gang typen som heter "panda ciklide", navnet kommer av at for en gangs skyld er det hunnen som hadde den kuleste mønstringen, hunnene var gule med sorte "panda flekker" mens hannen var klassisk apistogramma i fargene (gul-sort-stripet og med farge på de lange finnene etc). Jeg hadde 2 hanner i akvariet og de delte akvariet 50:50 mellom seg, og foringshullet var i territoriet til den ene hannen. Så når det var mat å få så kom den andre hannen opp til revirgrensen, og krysset den, mens han krysset den skiftet han farge til hunnens typiske "panda-look", så forkledd som dame kunne han også spise (den andre hannen var visst ikke så kresen når det kom til damer, bare det likna på dame var det OK for han!) :lol:

Apistogrammaer trenger lite plass, er veldig fredelige (men ting med lange finner kan nok lett oppfattes som "food on a stick"), ikke sære i matveien og går veldig bra med tetraer. Faktisk anbefales det å ha dem sammen med tetraer for de "beroliger" slik at ciklidene tør å vise seg frem! Siden de er fra amazonas, gjerne små kulper i tilknyttning til selve amazonas floden hvor det kan bli veldig varmt, liker de godt med varme i vannen - sånn typisk rundt 28 grader.

Sommerfuglciklider er også dvergciklider men ikke apistogramma (de har et annet latinsk navn som jeg ikke husker..), de er litt skyere enn apistogrammaene, liker tett beplantning, mykt, svakt surt vann men er heller ikke kresne og er svært fredlige - og aldeles nydelige!

Det finnes også en annen dvergciklide som heter badis badis, desverre svært sjeldent å se i handelen. Hannen der i full drakt er nok den aller aller vakreste akvariefisken jeg vet om, den overgår selv kampfisk i skjønnhet - de jeg hadde var smaragdgrønne metallic - ja metallic!!!

Går man i dyrebutikk og ser på dvergciklider ser de alltid dørgende kjedelige ut, men er det så langt ifra.

Og kommer man over Nannostomus-arter (tror de heter penn-tetra eller noe slikt på norsk), så kjøp for guds skyld noen av dem - særlig den minste, nannostomus marginatus, de er noe av de vakreste, sirligste tetraer som finnes. Igjen ikke noe blikkfang, man må se nøye på dem - men da er de nydelige i gull, sort og rødt. De lever i litt høyere vannsjikt (flyteplanter er bra), er stimfisk, blir ikke så store..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg vet hva mer jeg skal ha i karet mitt. Regner med ancistruser også går fint med dem? :D

Alt går fint med dvergciklider, men ikke store aggressive fisk som vil jage og drepe dem! Det er mer et spørsmål om vannkvalitet og temperatur faktisk (men tetraer, ancistrus, corryer, øksefisk etc kommer jo "samme" område så de liker ofte det samme vannet!)

Da er jeg spent på hva du kjøper!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og ha reker i 30-literen og kampfisken i 70 literen?

Jeg er litt på gyngende grunn, men mener det finnes masse fine ikke-nappende stimfisker å ha sammen med kampfisk. Evt kan du jo habåde hunn og hann, og så avle de fram, og dermed bruke 30-literen som yngelkar i tillegg til rekene som vil holde den fin mens du venter på yngel :aww:

Reker er kjempekule og helt uunnverlige i akvarium laugh.gif

Selv er jeg veldig glad i corydoras, de er så utrolig vakre! Så i mitt 120 liters kar finner du cory'er på bunnen, noen få endlers guppyer ( disse stjeler rekebabyer som bare rakker - selv så små de er! ). To stimer med ca 10 i hver, en rødmunntetrastim og en smykketetra stim. Disse er valgt pga de små munnene, og er kjent for å gå sammen med reker uten og spise de opp ( men noen rekebabyer går vel inn der likevel vil jeg tro). Det er vel også et par otto'er, en ancistrus og et veldig ukjent antall krystall/Sakura-reker.

Nå skal det sies at dette ikke er utgangspunktet for sammensetningen i mitt kar. Jeg hadde flere 54-liters kar gående, men til slutt ble alt dyttet opp i 120-literen og sånn har den vært etterpå. Jeg trodde kanskje noen av fiskene ville falle fra, men de holder koken gitt, selv om noen av de begynner og bli litt alder på. Så nå avventer jeg litt og ser, og så kjøper jeg til de sortene jeg vil ha når det blir plass til dem :D

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: Jeg digger your passion for dvergciklider. Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg er også villt forelsket i dvergene, og ciklider generelt. Det er alltid ciklider som har vært hovedfisk hos meg, men dessverre ingen dverger for tiden, bare store.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanoreker er ganske store, og gir du dem mose og andre gjemmesteder, så burde det jo gå bra. Men om de hele tiden gjemmer seg for ciklidene, vil du jo ikke få sett dem så mye da.

Men har ikke du nå to kar? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg forsøkte å være snill med ansistrusen min i helgen, ga han litt agurk og squash - på gaffel, ned til bunnen - resultat - kampfisken oppførte seg om en pitbull rundt gaffelen og ville ikke slippe noen innpå *ler* Viggo venneløs var såvidt jeg kunne se ikke bortpå grøntforet heller men han trenger kanskje å få tilbud litt regelmessig før han tør prøve.

Hvor lenge kan jeg ha grøntforet i karet før jeg bør ta det ut?

Jeg har skikkelig litersyke og er stadig rundt og surfer for å finne større kar - synes det er vanskelig å holde algene unna det lille karet så jeg ser behover for mer plass (og mindre mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å være snill med ansistrusen min i helgen, ga han litt agurk og squash - på gaffel, ned til bunnen - resultat - kampfisken oppførte seg om en pitbull rundt gaffelen og ville ikke slippe noen innpå *ler* Viggo venneløs var såvidt jeg kunne se ikke bortpå grøntforet heller men han trenger kanskje å få tilbud litt regelmessig før han tør prøve.

Hvor lenge kan jeg ha grøntforet i karet før jeg bør ta det ut?

Jeg har skikkelig litersyke og er stadig rundt og surfer for å finne større kar - synes det er vanskelig å holde algene unna det lille karet så jeg ser behover for mer plass (og mindre mat)

Du har ganske kaldt kar sant? Rundt to døgn da, etter det vil det begynne å oppløses og skitne til kar/filter.

Har du prøvd å gi mat bare annenhver/tredjehver dag? Det er ikke mange smulene hver fisk trenger altså, selv om de omtrnt kan ete seg ihjel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanoreker er ganske store, og gir du dem mose og andre gjemmesteder, så burde det jo gå bra. Men om de hele tiden gjemmer seg for ciklidene, vil du jo ikke få sett dem så mye da.

Men har ikke du nå to kar? :D

Ehm..3. Men bare plass til en. Og jeg vil ha rekene sammen med fiskene . De er jo ikke bare til pynt, det er visst ingen som klarer å holde karet så algefritt som de rekene har jeg hørt.

Jeg liker fisker som er snille med hverandre jeg merker jeg:P

Tror ikke det blir ciklider i det karet, men kanskje når jeg får kastet ut sjenken til typen *plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Du har ganske kaldt kar sant? Rundt to døgn da, etter det vil det begynne å oppløses og skitne til kar/filter.

Har du prøvd å gi mat bare annenhver/tredjehver dag? Det er ikke mange smulene hver fisk trenger altså, selv om de omtrnt kan ete seg ihjel :P

Jeg forer bare hver andre dag - men jeg er nok raus med maten, mest fordi neontetraene er helt maniske og eter alt så kampfisk og viggo ikke får noe om de bare får ett par flak.

Og ja, jeg har ganske kaldt kar - så da kan det ligge i alle fall ett døgn da uten at jeg behøver å stresse.......

Ønske seg større kar - men det blir ikke nå i alle fall med den strømregninga jeg fikk i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Da har det vært flyttefot igjen her hjemme. Killiene har havnet i lille karet med masse planter og litt "mørkere" (mindre lys bla). Har lest rundt og funnet ut at det er faktisk da de leker og truves. Så 3 nye planter og sånnt blad jeg aldri husker navnet på :P

Også fikk jeg tak på en liten varme "plate" som var til små kar. Så da kan de trygt bo der uten å fryse :)

Alle guppyene oppi store karet igjen også måtte endelers hannene ha en fight selv om de har ørten damen. Men ser ut til at det roet seg nå.

Var faktisk i dyrebutikken for å se på diamant tetra og i samme karet var denne tetraen her:

549836_10152644464115072_1860973348_n.jp

Syns den var knall fin så jeg kjøpte 5 stk. Desverre greide jeg på turen hjem glemme hva den het. :lol: Mener det var glass tetra eller noe, men nå kommer jeg ikke inn på akvaforum.

Tittet på en 120 liter møbelakvarie i dag som har vært på utstilling uten fisk til 3000,- og holdt nesten på å kjøpe det. Men det får vente til etter jeg har vært hos doktoren med bilen :bye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært flyttefot igjen her hjemme. Killiene har havnet i lille karet med masse planter og litt "mørkere" (mindre lys bla). Har lest rundt og funnet ut at det er faktisk da de leker og truves. Så 3 nye planter og sånnt blad jeg aldri husker navnet på :P

Også fikk jeg tak på en liten varme "plate" som var til små kar. Så da kan de trygt bo der uten å fryse :)

Alle guppyene oppi store karet igjen også måtte endelers hannene ha en fight selv om de har ørten damen. Men ser ut til at det roet seg nå.

Var faktisk i dyrebutikken for å se på diamant tetra og i samme karet var denne tetraen her:

549836_10152644464115072_1860973348_n.jp

Syns den var knall fin så jeg kjøpte 5 stk. Desverre greide jeg på turen hjem glemme hva den het. :lol: Mener det var glass tetra eller noe, men nå kommer jeg ikke inn på akvaforum.

Tittet på en 120 liter møbelakvarie i dag som har vært på utstilling uten fisk til 3000,- og holdt nesten på å kjøpe det. Men det får vente til etter jeg har vært hos doktoren med bilen :bye:

De er fryktelig like mine rødfinnetetra, men aner ikkeom det er de. :lol:

erh - rødfinnetetra er det ikke, for det er ikke mine heller - selv om de ble kjøpt som det. :lol: *snoke på akvaforum*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
De er fryktelig like mine rødfinnetetra, men aner ikkeom det er de. :lol:

erh - rødfinnetetra er det ikke, for det er ikke mine heller - selv om de ble kjøpt som det. :lol: *snoke på akvaforum*

Nei det er ikke rødfinne, og de er veldig "glass" aktige. Glemte få med meg det latinske navnet, men mener det sto glass tetra. De er liksom litt gjennomsiktige og veldig "sølv" på resten av kroppen.

Flammehale tetra kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer bare hver andre dag - men jeg er nok raus med maten, mest fordi neontetraene er helt maniske og eter alt så kampfisk og viggo ikke får noe om de bare får ett par flak.

Og ja, jeg har ganske kaldt kar - så da kan det ligge i alle fall ett døgn da uten at jeg behøver å stresse.......

Ønske seg større kar - men det blir ikke nå i alle fall med den strømregninga jeg fikk i går.

Viggo er mallen? Han trenger ikke mat om du har algeoverflod :lol:

Men ja, gi mindre, til tross for at tetraene er spinnville. Kampfisk berger seg fint, er han sulten så jager han tetraene pokker i vold for å få mat ;)

Og ellers for dere litersyke, jeg har et 180l kar som støver ned, kun 500.- inkl overdimensjonert pumpe og varmekolbe. Trooor det er sand i det også, og det er iallefall endel røtter oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Og ellers for dere litersyke, jeg har et 180l kar som støver ned, kun 500.- inkl overdimensjonert pumpe og varmekolbe. Trooor det er sand i det også, og det er iallefall endel røtter oppi der.

Søren at du bor pokker i vold...... *skal ha møbel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo er mallen? Han trenger ikke mat om du har algeoverflod :lol:

Men ja, gi mindre, til tross for at tetraene er spinnville. Kampfisk berger seg fint, er han sulten så jager han tetraene pokker i vold for å få mat ;)

Og ellers for dere litersyke, jeg har et 180l kar som støver ned, kun 500.- inkl overdimensjonert pumpe og varmekolbe. Trooor det er sand i det også, og det er iallefall endel røtter oppi der.

Hvor bredt/langt er akvariet?

Jeg er på utkikk etter 180 da det virker til å passe perfekt inn på den plassen jeg vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren at du bor pokker i vold...... *skal ha møbel*

Mjeh, er da alltids noen som kjører til og fra ;)

Hvor bredt/langt er akvariet?

Jeg er på utkikk etter 180 da det virker til å passe perfekt inn på den plassen jeg vil ha det :)

Aner ikke :lol: Det står i garasjen til ei venninna, men jeg kan måle det neste gang jeg er der. Forresten, jeg har jo kommoden det sto på på soverommet, la meg måle det!

Edit: ca 60-65 cm bredt og 35-40 dypt, rundt 50 høyt. Sånn ca :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er fryktelig like mine rødfinnetetra, men aner ikkeom det er de. :lol:

erh - rødfinnetetra er det ikke, for det er ikke mine heller - selv om de ble kjøpt som det. :lol: *snoke på akvaforum*

Ganske sikker på at det rødfinnetetra/blodfinnetetra: aphyocharax anisitsi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det rødfinnetetra/blodfinnetetra: aphyocharax anisitsi :)

Yep - var det jeg kom frem til jeg og etter litt snoking. Fiine!

hmm tulip... Hmm! :lol: nei, bonden kommer til å flippe - vi har virkelig ikke plass. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...