Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker


tm100021
 Share

Recommended Posts

Jeg ville hvertfall bytta 1/3del av vannet i uka med en gullfisk. Men hadde nok kjøpt en til ja, så den har selskap. Gullfisker som holdes under gode forhold kan fort bli en 10-15 -20 år, det er desverre sjelden i små forhold da. Men ofte vannbyte og overdimensjonert filter kan gjøre mye. :)

Tusen takk for svar! :)

Har du forslag til hvordan filter jeg burde ha? Jeg er totalt grønn på det. Solgte akvariumet mitt for 10 år siden, og da var jeg 12 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 718
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har det flyttet inn 2 Lysmata Amboinensis Medium (reker) og 1 Echinaster Luzonicus medium (sjøstjerne). Nå må jeg vente med innkjøp til jeg får 130 literen Vurderer forresten om jeg skal kjøp

Siden dette er et akvarium og Lill i startposten lurer på hva man kan ha i en 70 liter, så må jeg bare skrive om mitt akvarium. I min 250 liter bodde et hamster, som het Panda. Bekla

Mitt nye bekjentskap, Sewellia Lineolata: Jeg kjøpte en tidligere i uken, men så fikk jeg så lyst på flere, så jeg kjøpte de to resterende i dyrebutikken i dag. Snåle raringer

Posted Images

Fisken har fått ny bolig. Litt større plass. Da gikk det jo an å telle litt og rekene rakk åpenbart formere seg før enten mamma eller pappa - reke gikk i søpla. 1 stor reke og hele 3 baby reker. Algespiserene er det verre med, bare 1 av 3 lever. De andre har åpenbart blitt rekemat. Sverddragerne overlever alt! Algespiser har fått et navn, som første beboer. Kidden er fornøyd med at alle heter fisk og reke han, men jeg fikk til slutt overtalt han til å navngi en.. Møt Eddie.. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

post-321-13609958046251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Er litt usikker på størrelsen. Det er et akvarium på 30-40 liter tror jeg. Ikke mindre ihvertfall.

Nå er det lenge siden jeg har hatt fisk, og skulle jeg ha valgt fisk nå uten å få en gullfisk i fanget hadde jeg ikke hatt det, men andre småfisk som svergdrager og neontetra (det jeg har hatt tidligere).

Takk for tips! Overtar nok akvariumet om 1 ukes tid, og da skal det bli vannbytte (hvor mange prosent anbefales omgangen til gullfisk?) og sjekking av filtreringa. Tror nok det er modent for å skiftes ut..

Gullfisk trenger god plass, 30-40 liter er veldig lite for èn, så å putte i en eller to til er litt overload for et såpass lite kar. Gullfisk kan bli veldig gamle, så da blir du sittende med dem i årevis. Om du egentlig ønsker deg annen fisk, som også passer bedre til de literne du har, ville jeg heller prøvd og gitt bort gullfisken som er der til noen som har stort kar, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Er litt usikker på størrelsen. Det er et akvarium på 30-40 liter tror jeg. Ikke mindre ihvertfall.

30-40L er vel veldig lite for en gullfisk? Jeg ville hvert fall ikke tatt oppi mer fisk sammen med den, men helst gjort som Anita sier, solgt den. Men jeg ville gått for et større kar jeg :) Er ikke mye du kan ha oppi et så lite akvarium. Og om du skal ha sverddragere, så yngler jo de en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240-litern har grodd seg så fint til, jeg er veldig fornøyd :)

DSC_0112-1_zps95ade761.jpg

Og så har jeg funnet ut at jeg egentlig har en "godbit" nedi her

L-240

DSC_0060-4_zpsf81f87be.jpg

Men jeg liker helt vanlige ancistrus sp også, jeg :)

DSC_0068-1_zpsfe1b1d18.jpg

Cherrybarbene pynter opp litt

DSC_0011-1_zps57d356ac.jpg

Cherrybarben ble litt sjokkert da den fant ut at taggen på ancistrusen ikke var spiselig, hehe...

DSC_0078_zpsc759f6de.jpg

Og så liker jeg SAE'ne veldig godt :)

DSC_0273_zpsf4721de8.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler snegler dårlig vannskifte?

Hvergang jeg skifter vann så mister jeg en snegl, ikke er det store vannskifte heller. Kanskje bare tilfeldig? :icon_confused:

Det kommer an på kalkverdiene dine. Om det ikke tilføres mer kalk etter vannbytte vil de fort dø bort, spesielt de unge som er i maks vekst.

Og er du sikker på at de er døde? Har du prøvd å åpne døra og se om den holder igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på kalkverdiene dine. Om det ikke tilføres mer kalk etter vannbytte vil de fort dø bort, spesielt de unge som er i maks vekst.

Og er du sikker på at de er døde? Har du prøvd å åpne døra og se om den holder igjen?

Nei "Its alive" :lol: Den lå med hele foten og greier ute på siden.

Og den har kalk pille i vannet. Den bare lå slik den store forje lå når den dauet, men den begynnte slime også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkpille? Har du link? Jeg brukte kun pulver etter store vannbytter, ellers brukte jeg finmalt eggeskall.

Og når de vrenger seg sånn, ja da er de døde da :lol:

Snegler lever ikke lenge, og de har veldig høy dødelighet, og det har alt å si at innavlen ikke er for stor og at de har hatt en fin oppvekst. Dyrebutikker selger oftest dårlige snegler fra Imazo, men enkelte tar inn fra private, som selvsagt er mye bedre. Jeg gleder meg til å sette opp sneglekar igjen, når jeg bare får meg en egnet boplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkpille? Har du link? Jeg brukte kun pulver etter store vannbytter, ellers brukte jeg finmalt eggeskall.

Og når de vrenger seg sånn, ja da er de døde da :lol:

Snegler lever ikke lenge, og de har veldig høy dødelighet, og det har alt å si at innavlen ikke er for stor og at de har hatt en fin oppvekst. Dyrebutikker selger oftest dårlige snegler fra Imazo, men enkelte tar inn fra private, som selvsagt er mye bedre. Jeg gleder meg til å sette opp sneglekar igjen, når jeg bare får meg en egnet boplass.

Samme som de bruker til skilpadder, kostet 29 kr på dyrebutikken. Fikk den anbefalt av en som drev med snegler så slapp man kalke hele vannet. Ser den er å sutter på den iblandt.

Foreløpig har jeg kjøpt i dyrebutikk, men kommer nok til å bestille og få sent etterhvert som det blir varmere i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som de bruker til skilpadder, kostet 29 kr på dyrebutikken. Fikk den anbefalt av en som drev med snegler så slapp man kalke hele vannet. Ser den er å sutter på den iblandt.

Foreløpig har jeg kjøpt i dyrebutikk, men kommer nok til å bestille og få sent etterhvert som det blir varmere i været.

Hm... Jeg har fått klar beskjed fra min mentor at man må kalke hele vannet, for at skallet ikke skal forvitre utenfra. Det er viktig at gH ligger rundt 10 og kH minst er 3 for at de skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg har fått klar beskjed fra min mentor at man må kalke hele vannet, for at skallet ikke skal forvitre utenfra. Det er viktig at gH ligger rundt 10 og kH minst er 3 for at de skal ha det bra.

Det er vel som alt annet, alle mener forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, aldri tenkt på kalkverdiene i karet jeg. :o Men sneglene lever og har fine skall, så da er det vel greit?

Mista den største eplesnelgen nå nylig, men den var jo over 2 år gammel, så regner med det var alderdom, den andre store ble desverre fisket opp av en katt og funnet død dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, aldri tenkt på kalkverdiene i karet jeg. :o Men sneglene lever og har fine skall, så da er det vel greit?

Mista den største eplesnelgen nå nylig, men den var jo over 2 år gammel, så regner med det var alderdom, den andre store ble desverre fisket opp av en katt og funnet død dagen etter.

Jupp, men du har heller ikke opplevd død ved vannskifte, noe som tyder på at vannverdiene blir forverret i JH sitt tilfelle. Du har også mye større kar, som gjør det lettere å ha stabile vannverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, men du har heller ikke opplevd død ved vannskifte, noe som tyder på at vannverdiene blir forverret i JH sitt tilfelle. Du har også mye større kar, som gjør det lettere å ha stabile vannverdier.

Nei har ikke det, jeg bare svimeslår fisken om jeg har i formye kaldt vann :lol: - men har lite sengledød. Vi har jo vann fra fellesbrønn, så kan hende det er nok kalk i vannet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hvordan flytte(med bil ca 10-15minutter) med akvarium? :)

la det være :innocent:

Neida, tøm akvariet for så mye vann som mulig, la det være noen cm igjen til fisk og fjas i bunnen. Løft ut alt av røtter og pynt som er flyttbart, og kan du fjerne endel sand så blir det også lettere.. Prøv å ta vare på en del akvarievann sånn at vannbyttet ikke er for stort. Frakte det i bøtter og kar først kanskje?

Bær akvariet med andakt ut i bilen, sett det pent og pyntelig ned i lasterommet. Pass på at det står flatt og at det ikke ligger noe under akvariet som kan presse på glasset. Så kjører du veldig pent og forsiktig og oppkjøringsaktig dit du skal flytte det.

Lykke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, men du har heller ikke opplevd død ved vannskifte, noe som tyder på at vannverdiene blir forverret i JH sitt tilfelle. Du har også mye større kar, som gjør det lettere å ha stabile vannverdier.

Nå dauet den ikke alikavel da :P Nå driver den med ekstremsport igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la det være :innocent:

Neida, tøm akvariet for så mye vann som mulig, la det være noen cm igjen til fisk og fjas i bunnen. Løft ut alt av røtter og pynt som er flyttbart, og kan du fjerne endel sand så blir det også lettere.. Prøv å ta vare på en del akvarievann sånn at vannbyttet ikke er for stort. Frakte det i bøtter og kar først kanskje?

Bær akvariet med andakt ut i bilen, sett det pent og pyntelig ned i lasterommet. Pass på at det står flatt og at det ikke ligger noe under akvariet som kan presse på glasset. Så kjører du veldig pent og forsiktig og oppkjøringsaktig dit du skal flytte det.

Lykke til.

Hehe, må nesten ha det med når vi flytter :) Skal beholde det selv.

Takk for tips. Men jeg ser ikke helt hvordan vi skal få fraktet en del av vannet. Vi må jo beholde en del. Kan man kjøpe slike "fiskeposer" på dyrebutikker? Kan jo bare fylle noen slike med vann :P haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må nesten ha det med når vi flytter :) Skal beholde det selv.

Takk for tips. Men jeg ser ikke helt hvordan vi skal få fraktet en del av vannet. Vi må jo beholde en del. Kan man kjøpe slike "fiskeposer" på dyrebutikker? Kan jo bare fylle noen slike med vann :P haha.

Jeg ville sett om jeg fikk tak i vanndunker av et slag. Sånne man brukte på campingtur før :P Hvor stort er karet da? Hvor mye vann er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...