Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


SusanneL

Recommended Posts

Fikk spørsmålet fra en venninne om noen av mine hadde begynt å hoste nå i uka' - men dèt hadde de jo ikke (da!). Moxy beg. å hoste litt senere på dagen..

Hun er nå et sørgelig syn, stakkars.. Helt i begynnelsen av sin første løpetid, og hun har vært litt "pjusk" (pga det har jeg antatt), og nå hostete og skikkelig surklete i brystet bare hun prøver å leke littegranne. IKKE hyggelig, altså.

Vurderer om jeg skal gi henne litt hostesaft, men strengt tatt hoster hun jo ikke sååå mye, da. Og hvis hun ligger helt stille (i fanget, såklart) er det jo ikke noe problem for henne i det hele tatt.

Noen fler som har oppdaget dette etter utst.?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er til noen trøst dro vi med oss driten hjem i fjor etter lillestrøm, og hundene måtte stå i flere uker, mens snøen lavet ned. En ble så dårlig at den måtte til veterinær (sekundæinfeksjon).

Utstilling ble ikke så morsomt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Balrog har hatt en mild grad, kanskje etter Kongsbergutstillingen? Ellie ble ikke smittet. Kjenner til at det går rundt omkring nå.

Det pleier å være verst de første dagene, så hun er sikkert litt bedre imorgen allerede :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen ikke, bortsett fra at både Nenya og Tulla har "snorket" litt når de har dratt i båndet. Det kan jo skje uansett, jeg er bare usikker på om de har trukket mer nå enn til vanlig, eller om de harker pga kennelhoste. Har ikke merket noe ellers, så jeg krysser fingrene for at det er et smalt jaktkobbel som er årsaken (begge har gått med dette de gangene jeg har hørt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke alle som får det, selv om det florerer på større hundesamlinger.. Mac'en min har hostet to ganger (så det kan jo være noe heeelt annet), og de tre andre har ikke hostet i det hele tatt.

Litt merkelig med Moxy er jo at hun også "snørrer", det bobler ut av nesen hennes, og isted nøs hun ut sånt hvitaktig slim. (Som om hun ikke snøfter NOK sånn ellers...)

Men, men.. Får se det an - lite å gjøre noe med uansett. Lille tullefrøken har jo for lengs funnet ut at hun ikke har tenkt å gå ut i minus 15 grader, så da tror hun at hun skal slippe temp.forskjellene (som i alle fall setter igang nys/host). Likevel sender jeg henne ut, da. (synes ikke det er SÅ hyggelig å vaske etter henne, liksom)

Håper alle andre her slipper dette, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i akkurat nå for noen dager siden om at flere corgier hadde blitt smittet på kongsberg, og deretter flere på dogs4all. de som ble smittet på kongsberg kom selvfølgelig ikke på dogs4all.

Blodlus og Kennelhoste!!Vi har blitt smittet, antagelig i Kongsberg på utstillingen. Sendt dette til alle som har hund! Ikke bruk Expot på lusa, da den er ressistent mot dette. Bruk sterke saker.Eks. Advocate. Dette MÅ vi bli kvitt!! Alle hunder som har hilst eller lekt sammen MÅ behandles! MVH Ingvild på Imme`s Kennel

25. november kl. 12:30 ·

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe på dyret enda - og hun fikk til og med vaksine for kennelhoste på tirsdag, etter to dager på D4A. Så om immunforsvaret var redusert og hun lå på vippen til utbrudd, burde vel en injeksjon med viruset (?) ha utløst noe innen nå. Krysser fingrene for at vi ikke får noe styr, og ønsker masse god bedring til lille Moxy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere hunder jeg så vandre rundt på Dogs4All som hostet desverre. Og det er generelt mye kennelhoste på gang er i ski kommune nå. Heldigvis er ingen av mine syke, og sann skal det forbli håper jeg.

Hunder kan få kennelhoste tross av vaksinering men de får en mildere versjon enn de ville gjort uten vaks. Kennel hoste har en inkubasjoens tid på 2uker, så selv om hunden ikke har symptomer kan den smitte andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke noe hyggelig for hundene. Like lite som for oss å få influensa, antar jeg.

Jeg regner med å få et utbrudd av kennelhoste ca en gang i året - det er "normalen" her hjemme. Men nå er det i alle fall et par/tre år siden vi har hatt det, så det var vel bare "på tide". Regner med at hun er frisk igjen til Romjulsutstillingen (blir jo over 3 uker siden første sykdomsutbrudd).

Heldigvis begynte hunden jeg skal passe for en venninne neste helg også å hoste nå i går.. Da kan vi i alle fall ikke smitte DEN med noe den ikke allerede har (vi var på D4A sammen). Men jeg skal holde mine unna andres i noen dager nå, ja...

"Bank i bordet" og alt det der - lus har vi heldigvis ikke sett på en årerekke... (Selv om jeg lar mine hunder hilse på andre på utstillinger)

Lus er virkelig ikke hyggelig!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder som er 3-4 år er gjennomvsaksinerte og har antaglivis hatt en real runde Kennelhoste før. Det gjør jo at risken er mye mindre for at de faktisk skal bli smittet.

Jeg forventer egentlig at valper skal få kennelhoste når man begynner dra de rundt.

Og nei, ingen av mine voksene hoster. Strider har hatt ett par tørrhost når vi kommer innenfra og ut i kulden, men det tror jeg mer er irritasjon over temperatur svingning enn av kennelhoste. Og det var 14 dager før Lillestrøm.

Jeg tror også at mange valper kan få "kennelhoste" pga de store svingningen i temperatur ute og inne nå. Det er jo ikke bare kennelhoste som gir lutfveisinfeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder som er 3-4 år er gjennomvsaksinerte og har antaglivis hatt en real runde Kennelhoste før. Det gjør jo at risken er mye mindre for at de faktisk skal bli smittet.

Ja, det tror jeg du har veldig rett i - og er min erfaring med egne hunder også. Gamlemor Lotta hadde vel faktisk aldri kennehoste, og ble heller ikke smittet da Babs fikk det en gang som ung (da var hun riktig dårlig). Etter den gangen har vel heller ikke Babs hatt kennelhoste som jeg kan huske, og hun ble heller ikke smittet da Willy hadde det som ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere hunder jeg så vandre rundt på Dogs4All som hostet desverre. Og det er generelt mye kennelhoste på gang er i ski kommune nå. Heldigvis er ingen av mine syke, og sann skal det forbli håper jeg.

Jeg regner med at du kontaktet utstillingsledelsen angående dette?

Hunder med kennelhoste har naturligvis ikke noe der å gjøre, og utstillingsledelsen vil nok kaste de ut dersom de får beskjed.. Men gir ikke folk beskjed er det ingen som gjør noe (naturlig nok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at Moxy nok har noe "mer" enn kennelhoste, siden hun snørrer så det bobler ut av nesen hennes. Troglivis en luftveisinfeksjon (kanskje i tillegg til kennelhoste - hva vet jeg), men hun hoster ikke lenger slik typisk for kennelhosten. Nå er det snøfting og snørring..

Og ja - hun blir absolutt værre når hun går ut (eller kommer inn) - temp.svingningene er klart ikke så hyggelig for henne. Og selv om hun har aldri så mye lyst - det å bli "velta" ute i snøen i vill lek med Penny (begge to 7 mndr) blir kaldt.. veeeeldig kaldt for liten bostondame..

Inntullet jeg i et fleecepledd i stolen i stua var en bedre idè, tror jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått kennelhoste etter Dogs4All. Vi fikk det derimot etter My Dog 2010, da var Yoshi rundt 9 måneder og fikk også liknende symptomer som Moxy har. Veterinæren sa at det var kennelhoste og forkjølelse, og det var ikke noe å gjøre med. Så så lenge han ikke fikk sekundærinfeksjoner - ville det gå over av seg selv, noe det gjorde etter 7-10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er friske og fine etter både Kongsberg og Lillestrøm.

Jeg har, bank i bordet, aldri opplevd kennelhoste, og jeg håper selvfølgelig at det fortsetter sånn. Lus har vi derimot hatt problemer med tidligere - Orry har hatt det to ganger, men det er heldigvis noen år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kennelhoste her etter Dog4All heller. Hadde det på Elwira i høst, da det var utbrudd her i Ås. Mange hunder som fikk det. Hvordan er kennelhoste når man akkurat har hatt det? Er de litt "imune" da, eller får de det lett igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke senere..

Mac hoster fremdeles (les: har hostet hele tiden), Moxy hoster ikke lengre og er "snørr-fri". Penny har hostet kanskje 2-3 ganger om dagen, de siste 3-4 dagene - altså veeeldig lite.

De to eldste hundene mine (bor inne hos mine foreldre, samme hus, men luftes på annet sted og møter ikke disse her annet enn gjennom et gjerde) har ikke hostet i det hele tatt.

Kennelhosten er ca som vår influensa, Hundeheidi.

Man blir ikke immun, og vaksinene hjelper bare til en viss grad (at de kan få et lindrigere sykdomsforløp). På vaksinespråket heter kennelhoste faktisk også Parainfluensa.

Det skumle med dette er ikke egentlig hostingen i seg selv, til tross for at den kan være absolutt dramatisk og plagsom. Men evt. sekundære virkninger (infeksjoner, lungebetennelse etc). Og man sier vel at det defintivt er skummelt nok for særlig gamle hunder med nedsatt almenntilstand, samt veldig små valper.

Hunder med f.eks. hjertefeil skal man visst også ta ekstra hensyn til, og man må selvsagt være litt på vakt når man har syke hunder uansett. Man må se an almentilstanden deres, sjekke at de spiser normalt, drikker det de skal, (jeg tror også på) å holde de litt i ro, sørge for at de ligger trekkfritt, etc.

Hostingen i seg selv kan lindres av hostesaft. Tidligere har jeg sørget for å få resept på en som heter Cosylan (sterk og funker). Denne gangen prøvde jeg først med den reseptfrie Solvipekt (merket absolutt ingen forskjell på Mac), så testet jeg Bergensk Brystbalsam og DA fikk han en time/to med ro og fikk sove. Men det var en dag og en natt han hadde så mange "anfall" at jeg ga han dette for å roe det ned litt. Etter det døgnet hoster han bare sporadisk - nå går det timer imellom hostene.

Måtte forøvrig sjekke vaksinasjonsattesten hans (siden han ble så hardt angrepet) - han var faktisk vaksinert mot kennelhoste 17. Juni i år (den årlige revaksineringen). Ergo hadde den ikke store hensikten...

Men i går fortalte en venninne meg om noen vaksine/nesespray-sak som visstnok skal være veldig bra mot dette. Noen som har hørt noe om det? Kanskje noe å gå over til, mener jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i går fortalte en venninne meg om noen vaksine/nesespray-sak som visstnok skal være veldig bra mot dette. Noen som har hørt noe om det? Kanskje noe å gå over til, mener jeg..

Susanne

De bruker den i Sverige. Ene valpekjøperen min er veterinære i Sverige og ville at valpen skulle få den vaksinen før den flyttet (det var kennelhoste utbrudd i Sverige tidligere enn i Norge) Men på det tidspunktet var den ikke godkjent i Norge.

I følge henne så hadde den en hurtigere virkning enn vaksine da den ble tatt rett opp i slimhinnene, og en bedre virkning. Så jeg håper den blir godkjent i Norge snart :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...