Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


SusanneL

Recommended Posts

Pet vet Ekeberg har brukt nesespray iallfall et år. Den er bredspektret og jeg anbefaler deg å ringe dem for å få nøyaktig informasjon. Det var bare en bitteliten dusj i et nesebor, så for hunden er det helt uproblematisk å få denne formen for vaksine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk denne nesespray-vaksinen i fjor, så jeg regner med at den er godkjent i Norge. :ahappy:

Sjekket veterinær katalogen(på nett) igjen nå for å se om det var noen endring, men den er fortsatt ikke godkjent.

Men veterinærer kan ta den inn mot søknad, på lik linje som herpesvaksine. Ikke noe hokus-pokus, men det tar noen uker før de har den inne.

Vaksinen heter forrestenNobivac KC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, dere. Dette var nytt for meg.

Får høre med vet'en min om han kan skaffe dette til neste år - det høres jo unektelig veldig fornuftig ut, da. Antar dette er så godt som over for denne gangen nå uansett.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vist ha vært en aggressiv kennelhoste på Dogs4All. En hund død.

Det kan umulig være påvist at den døde av kennelhoste på så kort tid. Det tar 3-4 uker å obduksere og dyrke fram prøver for å påvise det, iallefall de hundene jeg har vært med på å sende inn til obduksjon.

Kennelhoste kan også være en utløsende faktor for andre sykdommer, eks hjertefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det alltids er en eller annen hund som dør når det kommer et utbrudd av kennelhoste (eller parvo, etc). Ikke egentlig så merkelig med dèt - vi VET jo at det kan være skummelt.

Og ja, jeg har hatt kennelhoste på mine hunder mange ganger tidligere, men har ALDRI opplevd noen hund som har vært så langvarig plaget som Mac her denne gangen. Selv han har hatt dette en gang i forifjor, og da kun de vanlige fåtall hostene en dag eller to (som de andre). Nå har det sittet i en uke på han, han har hostet MYE, og både Moxy og Penny har i alle fall hostet i noen få dager sammenhengende.

Så jeg tror også det er en ganske "tøff" versjon som har spredd seg ut denne gangen. Værre enn vanlig, i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror også det er en ganske "tøff" versjon som har spredd seg ut denne gangen. Værre enn vanlig, i alle fall.

Jeg skal ikke uttale meg om alvorlighetsgraden av dette årets kennelhoste, men da Babs fikk det første gang for mange herrens år siden, så var hun veldig veldig dårlig. Høy feber, hosta som en gammel sjøulk og var rimelig medtatt i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vært syke etter D4A, men de hostet litt tidligere i vinter. Det er alltid en av mine som hoster littegrann på vinterstid hvert år, men jeg er ikke særlig bekymret med mindre allmenntilstanden blir dårligere.

Kennelhosten er også som oftest symptomfri, så jeg tror de har hatt det oftere enn jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste hund, Tassa, på 10 år har hatt kennelhoste i 1,5 uke nå, og den siste uka så har det vært veldig kritisk. Hun har hatt store problemer med å puste. I dag klarte hun å hoppe opp i sofaen for første gang på ei uke. Etter tre antibiotikasprøyter denne uken, pluss sterk hostesaft så er hun på bedringens vei.

Etter tre veterinærbesøk denne uken, så fikk jeg klar beskjed om at det viruset som går nå har tatt, og kommer til å ta, livet av hunder. Dette gjelder for eldre hunder.

Hadde ikke Tassa vært i så pass god form, vært hos veterinæren så tidlig, og ikke minst vært så sta som hun er, så hadde ikke dette gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det alltids er en eller annen hund som dør når det kommer et utbrudd av kennelhoste (eller parvo, etc). Ikke egentlig så merkelig med dèt - vi VET jo at det kan være skummelt.

Og ja, jeg har hatt kennelhoste på mine hunder mange ganger tidligere, men har ALDRI opplevd noen hund som har vært så langvarig plaget som Mac her denne gangen. Selv han har hatt dette en gang i forifjor, og da kun de vanlige fåtall hostene en dag eller to (som de andre). Nå har det sittet i en uke på han, han har hostet MYE, og både Moxy og Penny har i alle fall hostet i noen få dager sammenhengende.

Så jeg tror også det er en ganske "tøff" versjon som har spredd seg ut denne gangen. Værre enn vanlig, i alle fall.

Susanne

bekjente hadde hund som hostet i seks uker i fjor. og som fikk sekundærinfeksjon med høy feber. Unghunder ble lagt inn på veterinærklinikk, så den var nokså tøff i fjor også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig være påvist at den døde av kennelhoste på så kort tid. Det tar 3-4 uker å obduksere og dyrke fram prøver for å påvise det, iallefall de hundene jeg har vært med på å sende inn til obduksjon.

Kennelhoste kan også være en utløsende faktor for andre sykdommer, eks hjertefeil.

Jeg vet ikke hvordan de vet at det er pga. kennelhosten, men det var det som ble sagt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...