Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?

SusanneL

Recommended Posts

Skrevet

Pet vet Ekeberg har brukt nesespray iallfall et år. Den er bredspektret og jeg anbefaler deg å ringe dem for å få nøyaktig informasjon. Det var bare en bitteliten dusj i et nesebor, så for hunden er det helt uproblematisk å få denne formen for vaksine :ahappy:

Skrevet

Hunden min fikk denne nesespray-vaksinen i fjor, så jeg regner med at den er godkjent i Norge. :ahappy:

Sjekket veterinær katalogen(på nett) igjen nå for å se om det var noen endring, men den er fortsatt ikke godkjent.

Men veterinærer kan ta den inn mot søknad, på lik linje som herpesvaksine. Ikke noe hokus-pokus, men det tar noen uker før de har den inne.

Vaksinen heter forrestenNobivac KC.

Skrevet

Alle mine hunder har fått nesesprayen for kennelhoste i år og ingen syke etter Lillestrøm. Hadde med valpis Cora også og hun ble hilst på og kost med av mange både to og firbente.

Skrevet

har hørt at det er rapportert inn flere bivirkninger av nesevaksinen- og hundene skal ha en ukes treningsfri (mot 3-4 dager med vanlig vaksine).

Skrevet

Takk for info, dere. Dette var nytt for meg.

Får høre med vet'en min om han kan skaffe dette til neste år - det høres jo unektelig veldig fornuftig ut, da. Antar dette er så godt som over for denne gangen nå uansett.

Susanne

Skrevet

Mine hunder fikk også slik nesespray da de ble revaksinert nå i høst - er det flere typer slik nesespray? For jeg har hørt om mange hunder som er vaksinert med det i år?

Skrevet

Det skal vist ha vært en aggressiv kennelhoste på Dogs4All. En hund død.

Det kan umulig være påvist at den døde av kennelhoste på så kort tid. Det tar 3-4 uker å obduksere og dyrke fram prøver for å påvise det, iallefall de hundene jeg har vært med på å sende inn til obduksjon.

Kennelhoste kan også være en utløsende faktor for andre sykdommer, eks hjertefeil.

Skrevet

Mistenker at det alltids er en eller annen hund som dør når det kommer et utbrudd av kennelhoste (eller parvo, etc). Ikke egentlig så merkelig med dèt - vi VET jo at det kan være skummelt.

Og ja, jeg har hatt kennelhoste på mine hunder mange ganger tidligere, men har ALDRI opplevd noen hund som har vært så langvarig plaget som Mac her denne gangen. Selv han har hatt dette en gang i forifjor, og da kun de vanlige fåtall hostene en dag eller to (som de andre). Nå har det sittet i en uke på han, han har hostet MYE, og både Moxy og Penny har i alle fall hostet i noen få dager sammenhengende.

Så jeg tror også det er en ganske "tøff" versjon som har spredd seg ut denne gangen. Værre enn vanlig, i alle fall.

Susanne

Skrevet
Så jeg tror også det er en ganske "tøff" versjon som har spredd seg ut denne gangen. Værre enn vanlig, i alle fall.

Jeg skal ikke uttale meg om alvorlighetsgraden av dette årets kennelhoste, men da Babs fikk det første gang for mange herrens år siden, så var hun veldig veldig dårlig. Høy feber, hosta som en gammel sjøulk og var rimelig medtatt i lang tid.

Skrevet

Ingen av mine har vært syke etter D4A, men de hostet litt tidligere i vinter. Det er alltid en av mine som hoster littegrann på vinterstid hvert år, men jeg er ikke særlig bekymret med mindre allmenntilstanden blir dårligere.

Kennelhosten er også som oftest symptomfri, så jeg tror de har hatt det oftere enn jeg tror.

Skrevet

Min eldste hund, Tassa, på 10 år har hatt kennelhoste i 1,5 uke nå, og den siste uka så har det vært veldig kritisk. Hun har hatt store problemer med å puste. I dag klarte hun å hoppe opp i sofaen for første gang på ei uke. Etter tre antibiotikasprøyter denne uken, pluss sterk hostesaft så er hun på bedringens vei.

Etter tre veterinærbesøk denne uken, så fikk jeg klar beskjed om at det viruset som går nå har tatt, og kommer til å ta, livet av hunder. Dette gjelder for eldre hunder.

Hadde ikke Tassa vært i så pass god form, vært hos veterinæren så tidlig, og ikke minst vært så sta som hun er, så hadde ikke dette gått bra.

Skrevet

Mistenker at det alltids er en eller annen hund som dør når det kommer et utbrudd av kennelhoste (eller parvo, etc). Ikke egentlig så merkelig med dèt - vi VET jo at det kan være skummelt.

Og ja, jeg har hatt kennelhoste på mine hunder mange ganger tidligere, men har ALDRI opplevd noen hund som har vært så langvarig plaget som Mac her denne gangen. Selv han har hatt dette en gang i forifjor, og da kun de vanlige fåtall hostene en dag eller to (som de andre). Nå har det sittet i en uke på han, han har hostet MYE, og både Moxy og Penny har i alle fall hostet i noen få dager sammenhengende.

Susanne

bekjente hadde hund som hostet i seks uker i fjor. og som fikk sekundærinfeksjon med høy feber. Unghunder ble lagt inn på veterinærklinikk, så den var nokså tøff i fjor også
Skrevet

Det kan umulig være påvist at den døde av kennelhoste på så kort tid. Det tar 3-4 uker å obduksere og dyrke fram prøver for å påvise det, iallefall de hundene jeg har vært med på å sende inn til obduksjon.

Kennelhoste kan også være en utløsende faktor for andre sykdommer, eks hjertefeil.

Jeg vet ikke hvordan de vet at det er pga. kennelhosten, men det var det som ble sagt :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...