Gå til innhold
Hundesonen.no

La meg få presentere; Chivaz :-)


MiO
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg gleden av å presentere valpen min for alle; Chivaz! :aww:

I kveld hentet jeg Chivaz, min Shetland sheepdog! Han er så utrolig fiiiiin! Han er av fargen blue merle, og i tillegg har han to blå øyne. En nydelig valp på 12½ uke! :P NKK registreringsnavnet hans er Mellsjøhøgda's Xerxes. Bror til en annen valp her på Sonen, faktisk.

Vi har allerede merket at det er lyd i han, som alle sheltier. Han elsker alle mennesker han møter og viser enorm begeistring så fort noen snakker til han bare - da går halen og bakparten som en propell :aww: Han har "døpt" huset alt, tisset inne 3 ganger (og alle 3 på samme flekk på gulvet). Nå har jeg vært ute ca hver halvtime med han, men selv om han snuser i vei og "leser avisen" har ikke en dråpe blitt avsatt på bakken ute - kun gulvet inne, hehe ;-)

Han er en klassisk gjeterhund, merker vi allerede. Han går fra rom til rom og vil helst ha oss alle samlet, for hvis vi "sprer oss" vet han ikke helt hva han skal gjøre og hvor han skal oppholde seg :- )

Nå skal vi bruke de neste dagene på å bli ordentlig godt kjent med hverandre, han og jeg :- ) Han ble jo hovedsaklig kjøpt fordi jeg skal få selskap på dagene, ettersom jeg er uføretrygdet og ikke jobber. Jeg begynte å ønske meg selskap og turkompis sommeren -08, og siden da har jeg sakte men sikkert jobbet meg frem til punktet i dag; Chivaz kom endelig hjem til meg! :D

Han har allerede snappet opp navnet sitt, virker det som, men jeg er usikker. Kanskje det er mere det lokkende tonefallet han reagerer på? Men han løp iallefall rett ut på kjøkkenet da sønnen min sto der og ropte "Chivaz". For å teste ordentlig, gikk guttungen til et annet rom, og forsøkte å rope hundenavnet på nytt, og hunden løp rett dit også.

Chivaz eeeelsker mat, og har gaflet i seg som om han hadde vært strandet på en øde øy før han kom til oss :- ) Det fikk jeg beskjed om da jeg hentet han også, at han ville bli veldig lett å trene siden han så grådig slukte alt som ble tilbudt av godbiter og mat. Jeg har bestemt meg for å avvenne han fra fôret han fikk hos oppdretter, og begynne og fôre han med en blanding av Orijen Puppy og noe våtfôr (boks eller V & H pølse). Fôret Orijen tiltaler meg, jeg liker det jeg leser om det, og det de skriver om fôret sitt på hjemmesiden; minst mulig av vomfyllstoffer for vegetarianere, men mere innhold passende for kjøtteterne som hunder faktisk er.

Han virker temmelig uinteressert i leker og tyggebein, det er ganske lunken mottagelse av sånt. Alt han er opptatt av er mennesker, og vil helst bare være ved siden av oss eller i nærheten. På tur ute går han rett ved meg, ikke prikkfritt på plass så klart, men det er ingen tautrekking og sleping av eier i båndet, nei! Jeg er overrasket over hvor utrolig fint han går i bånd til å bare være tolv uker. Han virker så opptatt av oss (mennesker) at han helst ikke vil gå for langt bort fra oss, men holder seg ved siden av eller et skritt foran oss bare, ser det ut til :D

Det kjipe akkurat nå er at da jeg var på en liten shoppingrunde i går, brukte jeg et par støvletter som ga meg et realt gnagesår på ene hælen. Jeg har byttet til et annet par nå, men jeg hinker likevel når jeg går på glattisen på luftetur med valpen. Irriterende å få gnagsår på foten dagen før valpen kommer i hus da! :P Har ikke hatt gnagsår på år og dag, men nå fikk jeg det altså.

Nå ser det ut til at Chivaz har falt til ro for første gang siden han kom hit. Sikkert trøtt etter alt han har opplevd i dag, reist med fly og bil og greier. Nå ligger han langstrak under stuebordet, strategisk posisjonert rett ved der guttungen sitter i sofaen og ser på tv .

Her er noen bilder jeg tok i kveld, rett etter at vi kom hjem. Skal prøve å få tatt noen bilder av han fra siden, når han står oppreist, men det får bli i morgen eller noe sånt.

Fiiine valpen min! :P Selv om han akkurat nå kom gående, jeg så han i øyekroken så jeg snudde meg og sa blidt; "Hei Chivaz"! Lurte på hvorfor han bråstanset da, men det skjønte jeg jo fort; han stoppet for å tisse, hehe :P Men han beholdt øyekontakten med meg hele tiden da...! :P

IMG_1329B.jpg

IMG_1324B-1.jpg

IMG_1330B.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :-)

Gode nyheter; på de to siste turene ut i hagen, så har han både bæsjet og tisset (2 ganger)! Flinke gutten sin det! :whistle: Han ble selvfølgelig rost opp i skyene etterpå :- )

Og det gjaldt visst bare å finne det riktige leketøyet; en Skinneeez stokkand var visst poppis. Den tok han med seg under stuebordet for å bearbeide litt :D

Har nettopp kommet inn etter enda en tur ut der det ble tisset utendørs for tredje gang på rad :- ) Det blir en tur til ut og lufte seg litt før jeg tar kvelden. Natten forløper med meg på sofaen, hundesengen ved fotenden. Men jeg er veldig spent på hvordan han takler det å ikke være "oppå folk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anette :whistle: Er enig i det med Corgi og blue merle... de er kjempefine!

Var forøvrig spent på hvordan Chivaz ville takle at alle menneskebein gikk ut av syne for å legge seg i kveld. Men i takt med at lysene i huset ble slukket, alle sammen, så bare datt han sammen som en skurefille og før 5 minutter var gått sov han dypt. Nå ligger han rett ut og sover.

Det er vel best at jeg kaster meg under dyna selv og (forhåpentligvis) stjele noen (?) timer søvn før neste luftetur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyforelsket og begeistret som jeg er, må jeg oppdatere tråden igjen allerede nå ;)

Første natta med ny valp er over. Han har vært kjempeflink i natt, til å være bare 12 uker og helt ny i huset! :P Iallefall i forhold til hva jeg trodde.

Han sovnet rundt klokka halv tolv i går kveld, men våknet og pep litt klokka ett. Det var nærmest bare ment som "Oj, hvor er jeg nå?" fikk jeg følelsen av, for han roet seg ned med en gang når jeg strakte hånden ut og mumlet noe søvnig og beroligende til han. Da sovnet vi fort igjen begge to.

Deretter sov han til klokka tre ca, da kom han med et par bjeff og klynking. Jeg antok han måtte på do, men ingenting skjedde på lufteturen. Jeg var så trøtt at jeg ikke kom til å ta klokka og passe på at vi var ute lenge nok :whistle: Vel inne igjen puttet jeg han i sengen hans ved enden av sofaen og så krøp jeg under dyna oppå sofaen. Han sovnet raskt og fint igjen heldigvis, ikke noe problem. Deretter sov vi til klokken sju i morges. Da våknet jeg av noen glade og meget våkne bjeff :P Natten var over da skjønte jeg, og sto opp. Jeg oppdaget at han hadde tisset på det "valpelakenet" (en sånn oppsugningsgreie av papir) jeg la foran sengen hans i går kveld. Men han hadde bommet litt, noe var kommet utenfor. Men pytt-pytt! Ikke verst til første natten å være!

Jeg sov i joggebukse og en tynn genser, og tok umiddelbart på meg tjukk jakke og skrittet ned i et par støvler uten snøring e.l. Ut med oss, og strente han rett bort til samme plass som i går kveld og tisset masse! :- ) Så snudde han og ville inn igjen. Vel inne var det masse hilsing og gjensynsglede med de som hadde stått opp i mellomtiden. Jeg så han var ganske gira av det og holdt nøye øye med han, og plutselig gikk han til døra og ga fra seg et enkelt bjeff. Det var bare å kaste på seg jakke og støvler igjen og ut med oss. Og nesten med en gang vi kom ut på plenen gjorde han "nummer to". Flinke gutten! :D

Jeg hadde ikke tenkt å gjøre en vane av å snu og gå inn igjen straks "businessen" er unnagjort, men fortsette på tur litt til. Men han gjorde det samme i går, snudde og var på vei inn igjen straks han hadde gjort det han skulle. Tydeligvis har han blitt vant til det hos de som hadde han de første fire ukene.

Vi har også fulgt guttungen på skolen i dag, klokka halv ni, og Chivaz har fått hilse på omtrent 40 unger som stimlet seg rundt han og skulle klappe. Jeg tenker på det som fin miljøtrening, jeg. Og det så ut som han syns det var bare stas, han er jo så glad i mennesker og ser ut til å være en trygg og glad fyr, denne valpen ;)

Akkurat nå opplever jeg det jeg har drømt om og som for meg er noe av det hyggeligste som tenkes kan ved hundehold:

jeg sitter ved skrivebordet mitt, og hunden min ligger ved føttene mine og sover :P Det er så koselig! :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny-ydelig valp da :P Blue merle er så utrolig lekkert, spesielt om de er jevnt tegnet ;)

Enig i det - symmetri gir skjønnhet! :P Men Chivaz har ikke helt symmetri i den hvite blesen i fjeset sitt ;) Men han er flott tegnet på kroppen syns jeg (amatørmessig synspunkt) for han har jevne fine sorte merle-flekker - ingen som er for store.

Jeg digger sheltier med hvit bles (eller heter det bliss?) i fjeset, de er så fine. Det var en kombinasjon av flere faktorer som gjorde at jeg falt sånn for denne valpen da jeg så han; blue merle (det bare måtte jeg ha!) og hvit bliss. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg liker best brune eller blå øyne på disse blue merlene da... :whistle: Jeg syns det er stilig med de knallblå øynene til Chivaz, men samtidig misser han jo en ting som er så typisk sheltie; deres søte ansiktsuttrykk som ser på deg med bambi-brune øyne :P

Jaja, begge deler er finest! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver og blir kjent, og det er kjempegøy! Chivaz har begynt å lære nabolagets snarveier når vi er på tur ;) Vi tok en ny vei i dag, hadde tenkt å ta han med et stykke opp i åsen (skogkledd), og det var litt av en klatretur på glatt stein og sti. Vi kom ikke lange biten opp før jeg fant det greiest å snu, for det var så utrolig sur vind. Det var ikke mer enn - 6°C men med den vinden kjennes det som -16°C, minst! Siden jeg hadde glemt å ta på stilongs under buksa, ble det en kald fornøyelse. Chivaz klarte den steinete klatreturen fint, fikk gå løs og var veldig flink gutt! Testet han på innkalling mange ganger, og han kommer susende mens han stirrer meg inn i fjeset. Setter seg pent ned ved føttene mine, fremdeles med blikk-kontakt, helt til han hører raslelyden av lomma der godbiten tas fra :P Da flytter blikket hans seg ned dit, så klart.

Han er glad i mat, og jeg bruker fôrkuler som belønning. Virker som han syns det er like stas som noe annet. Ihvertfall ennå :- )

På hjemveien forsøkte han å ta snarveier vi har gått tidligere, så det er tydelig at han begynner å bli kjent i nabolaget nå. Skulle bare mangle forresten, det har blitt noen turer på bare to dager! En gang hver halvtime eller en gang hver time er normalen. Avhengig av hva han gjør og hva han viser tegn til. Dessverre viser han lite eller ingen tegn, han kan jo nesten tisse i farten! Kommer gående på vanlig måte, og brått så stopper han, tisser, og så fortsetter han å gå til det stedet han hadde tenkt. Ikke noe snusing rundt for å finne et passende sted, tegn som kunne avslørt (for meg) hva han har planer om.

Men heldigvis - han bare tisser inne! Han er veldig flink til å varsle at han trenger å gå ut når han må bommelom! :hmm: Istad hørte jeg han bjeffe og jeg så ikke hvor han var, så jeg ropte; "Nei, ikke bjeffe". Først. Men så kom han løpende inn til meg og så meg i øynene og ga fra seg et par insisterende bjeff til. Da gikk det opp for meg at bjeffet jeg ba han være stille på, var fra gangen, og at han måtte ut og bæsje! Han bjeffer nemlig ved døra da, men ikke når han må tisse. Så dermed var det rett ut, og bommelommen kom som bestilt! :)

Jeg har vært littegranne sløv mht tisse-trening. Jeg lar han dilte rundt i huset som han vil, unntatt to soverom. Han viser så liten lyst til å bite i ting at jeg har senket påpasseligheten der veldig. Men tissing må jo fremdeles passes på, men jeg har visst senket skuldrene litt der også :P Klarer ikke unngå uhell, for de kommer så raskt, og jeg MÅ snu ryggen til i blant. Jeg orker ikke sitte og stirre på hunden tjuefire timer i døgnet.

Så... derfor har han i dag fått til å tisse inne to ganger, siden han sto opp klokka halv sju. Det var tidlig for meg, for han hadde en veldig bråke-raptus med bjeffing og piping i ett-tiden i natt, som pågikk en halvtime. Jeg hadde ikke sovnet før det, og slet med å sovne på en stund etterpå også. Under bråket ble gubben i huset rimelig sur.... det er liksom "min" hund og mitt ansvar, men også jeg syns bjeffing (særlig midt på natten) er sinnsykt irriterende. Mer enn noe annet. Håper den natte-bjeffingen går bort ganske raskt, helst.... Men han er så ny her i huset så vi må bare være litt tålmodige, han er så liten enda :D

Så etter en tissetur til klokka kvart over åtte i morges, sovna jeg på sofaen igjen.... og sov uforstyrret helt til klokka elleve! Under den tiden var valpen løs i huset og alene (jeg er helt borte når jeg sover). Etter at jeg våknet (av meg selv, ikke av han) fikk jeg litt "panikk" da jeg så var klokka var for jeg tenkte på alle de gangene han kanskje har måttet tisse på de timene. Gikk en runde i huset for å finne tissedammer, men merkelig nok fant jeg ingen! Det var kjempebra! Hvordan kan det ha seg at han greide DET, å holde seg så lenge, men likevel tisser inne når vi er i nærheten? I stad var jeg på badet sammen med sønnen min, døra ble lukket bak oss. Vi hørte et par bjeff utenfor, og da vi kom ut igjen var det en tisseflekk rett utenfor baderomsdøra.... Argh! Var det "hevn" fordi vi stengte han ute? hehe :P

Han er helt klart en gjeterhund, og det er veldig artig å finne igjen så rasetypiske trekk man tidligere bare har lest om og hørt om rasen i sin egen hund :- ) Dette med gjeting av mennesker bl.a. er jo noe jeg har lest om før, nå har jeg (og familien!) fått erfare hva det er. Den nappingen i bakleggen og hasene er ikke noe god, så den må vi finne en god metode for å bli kvitt. Spesielt sønnen i huset syns det er ubehagelig å bli nappet med tenner i bakbena. Selv har jeg funnet ut at istedenfor å prøve og "riste av meg påhenget", så sier jeg navnet hans og "kom da, så går vi". Altså jeg ber han bli med meg dit jeg skal (f.eks når jeg går fra kjøkkenet til pc-rommet). Da rare er at han da som oftest slutter med bitingen og trasker litt foran meg istedet mot det rommet han tror jeg skal til.

I dag skal vi til veterinær (for vaksinering), og det kan bli spennende. Han rundsleiker vel veterinæren så de må tørke seg i fjeset etterpå :- ) Han er så utrolig glad i alle han møter.

Fôret fra Orijen er kommet! Jeg valgte å bestille kun 7 kg Orijen Puppy, så jeg måtte ut med porto, men jeg gadd ikke bestille så mye. Det er en liten hunderase jeg har, og det går ikke så sinnsykt mye tørrfôr om dagen siden han får våtfôr også. Ville også begrense mengden litt i tilfelle han ikke likte fôret (mot all formodning) eller ble helt "huggæer'n" i magen av det. Skulle kjent noen andre hunde-eiere ikke for langt unna som brukte det, da kunne vi bestilt sammen og fått portofritt. Men det gjør jeg ikke.

Foreløbig har ikke Chivaz fått så mye av det Orijen tørrfôret, siden vi hentet sekken på posten i går kveld, men han liker det. Det slukes helt :-) Så hvis han reagerer bra på det og ikke noe negativt skjer etterhvert som han har gått på det en stund, så fortsetter vi med Orijen på fast basis. Noen andre som har lagt merke til ordspillet i navnet på fôret? Uttales på canadisk samme måte som "origin", altså "det orginale" (henspeiler til hunderovdyrets originale kjøttbaserte diett, som carnivore)

Noe som er veldig positivt oppe i dette, er jo valpen hjelper til å holde meg "okkupert" etter at jeg har sluttet å røyke. Jeg sluttet 14/11 (eller var det 13?). Jeg hadde ikke så ille røyksug i førsten heller, det var bare littegrann, men etter at valpen kom i hus den 23/11 har jeg helt glemt omtrent alt som heter røyksug! Er jo altfor opptatt med valpen og tenker liksom ikke over røykeslutten engang. Det går med andre ord strålende med røykeslutt, har ikke "sprekt" en eneste gang og det har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal heller! Champix (legemiddel på resept) anbefales STERKT til alle som skal slutte å røyke! Uten det hadde jeg aldri klart det. Mannen min er forbløffet. "Du har gått fra storrøyker til null.... utrolig!" sier han.

Lurer på om jeg må skaffe meg en ekstern "dog blog" et sted, jeg :) Har litt mye detaljer på hjertet - og valpen har bare vært her i to dager! :P

Skal få tatt noen bilder senere og lagt ut her av mitt "vidunder"! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var kjempe flott at han til slut endte opp hos deg :P Må si jeg bre skuffa sist når kontrabeskjeden kom! Gratulerer såååå masse, du har virkelig fått deg en knallfin hund med masser av personlighet :lol:

Forresten, han har virkelig arva øynene til sin mor! Nå må du bare lære han å smile :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har laget meg en blogg om Chivaz, så derfor er det ikke så mye oppdateringer akkurat her på sonen. Men her kommer et par bilder av min lille prins! :ahappy: Vi har øvd med klikker på dekk og sitt, men jeg har nok gjort noe feil underveis, for det første han gjør er å sjekke hendene mine (før han lystrer) for å sjekke om jeg har godbit eller ei. Har jeg det ikke, vel da velger han ofte å la være! :D Jeg er jo helt ny på dette med klikkertrening, og må nok granske videoene nøyere. Jeg oppdaget at jeg gjør feil ved å vise hendene mine, de burde vært bakpå ryggen, for å ikke vise at jeg har godbit.

Jeg har ikke meldt oss på noe kurs enda, det er visse grunner til det, men planen er å ta et kurs eller to utpå nyåret en gang. Inntil da tøyser vi rundt her hjemme for oss selv og i lokalområdet. Har planer om å stikke innom noen jeg vet har en spaniel-valp, kanskje de kan bli "best buddies" og leke sammen ofte. Liker det best, at han får sine faste og kjente lekekamerater og ikke "alle" slags fremmede hunder ute på tur. Men jeg har ikke vært så veldig på valpesosialisering, det gikk opp for meg i går når jeg tenkte på at det har gått hele 2½ uke siden jeg fikk han! Det begynner jo å haste litt, tiden flyr - det er jo vanlig i desember da! :ahappy:

IMG_1378C.jpg

IMG_1382B.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg en blogg om Chivaz, så derfor er det ikke så mye oppdateringer akkurat her på sonen. Men her kommer et par bilder av min lille prins! :) Vi har øvd med klikker på dekk og sitt, men jeg har nok gjort noe feil underveis, for det første han gjør er å sjekke hendene mine (før han lystrer) for å sjekke om jeg har godbit eller ei. Har jeg det ikke, vel da velger han ofte å la være! :) Jeg er jo helt ny på dette med klikkertrening, og må nok granske videoene nøyere. Jeg oppdaget at jeg gjør feil ved å vise hendene mine, de burde vært bakpå ryggen, for å ikke vise at jeg har godbit.

Jeg har ikke meldt oss på noe kurs enda, det er visse grunner til det, men planen er å ta et kurs eller to utpå nyåret en gang. Inntil da tøyser vi rundt her hjemme for oss selv og i lokalområdet. Har planer om å stikke innom noen jeg vet har en spaniel-valp, kanskje de kan bli "best buddies" og leke sammen ofte. Liker det best, at han får sine faste og kjente lekekamerater og ikke "alle" slags fremmede hunder ute på tur. Men jeg har ikke vært så veldig på valpesosialisering, det gikk opp for meg i går når jeg tenkte på at det har gått hele 2½ uke siden jeg fikk han! Det begynner jo å haste litt, tiden flyr - det er jo vanlig i desember da! :)

IMG_1378C.jpg

IMG_1382B.jpg

Såå fiin gutt! :) (Junah sjekker også ofte etter godbit når ho trener. Så eg har byrja veksle mellom å ha godbit i hand eller lomme så ho ikkje veit kvar den er. Viss ikkje vert det ikkje mykje ut av treninga :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...