Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne den rette hunderasen ?


Kajsa95

Recommended Posts

her er en oversikt over minatyrraser:

http://www.nmhk.net/raser.htm

Disse rasene er bare noen av minatyrene. NMHK har blitt splittet opp, og dannet flere forskjellige raseklubber. F.eks. finner du ikke Chihuahua, Shih Tzu og Lhasa Apso under NMHK lenger.

Den andre linken du la ut nevner også blandings/motehunder slik som Alaskan Klee Kai, som ikke er godkjent rase i FCI.

Forøvrig må jeg si at trådstarter virker veldig vinglete i sine valg. Du har i det ene øyeblikket bestemt deg for den rasen, i det andre øyeblikket er det noe annet som gjelder.

JRT er en superfestlig liten sjarmør- men de er ikke av de enkleste.

Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt sett på Whippet- virkerlig fantastiske hunder, som er hakket enklere enn JRT i de fleste tilfeller.

Corgi og Cocker Spaniel kan også være ett alternativ. Eller hva med Sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Disse rasene er bare noen av minatyrene. NMHK har blitt splittet opp, og dannet flere forskjellige raseklubber. F.eks. finner du ikke Chihuahua, Shih Tzu og Lhasa Apso under NMHK lenger.

Den andre linken du la ut nevner også blandings/motehunder slik som Alaskan Klee Kai, som ikke er godkjent rase i FCI.

beklager, det så jeg ikke, bare gjorde et kjapt google søk for å gi trådstarter noe å se på da det virker som hun ikke har oversikt over hvor mange alternativer hun faktisk har. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terriere er flotte hunder, som kan være med på masse, de er virkelig utholdende og tøffe hunder, MEN man skal vite hva man kjøper. Det er søte små hunder, men jeg mener at terriere ikke egner seg som førstegangshunder til folk som ikke vet hvordan de skal takle den type atferd som de kan ha.

Enig. ENIG! Man kjøper ikke en terrier fordi den er liten og søt. Da skal jeg love deg at du kommer til å angre. Terriere er ofte beintøffe hunder, som ikke egner seg som førstegangshund. Elsker min prt jeg, men uten erfaringa fra min mors terrier tror jeg at jeg kunne gått i fella.

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :rolleyes2:

Høres ut for meg som at du velger hund KUN etter utseende. Du bør finne ut hva du egentlig ønsker deg i en hund. Er det bare at den skal være liten, søt og korthåret? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rasene er bare noen av minatyrene. NMHK har blitt splittet opp, og dannet flere forskjellige raseklubber. F.eks. finner du ikke Chihuahua, Shih Tzu og Lhasa Apso under NMHK lenger.

Corgi og Cocker Spaniel kan også være ett alternativ. Eller hva med Sheltie?

Cocker? Der ville jeg vært forsiktig da dette er en aktiv jakthund. Og ofte misforstått, omtrent sånn som JRT.

Nå sier ikke jeg at den ikke egner seg som førstegangshund, men man må virkelig vite hva man går til, og forberede seg godt!

Møtte to flott Shih Tzu idag, og må si at om man klipper den kort så hørtes det ut som en rase som kunne passet deg, utifra hva du har skrevet til nå. Nå har det jo blitt skrevet langhåret et sted, og korthåret et annet sted. Men det er vel kanskje pelsstellet du vil unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange GODE og DÅRLIGE forslag, men jeg vet ikke hva jeg liker med en JRT, jeg synes den er perfekt på : størrelsen, mosjon, pelsstellet, leking, mentalitet og sånne ting. Å når jeg skal ha hund skal jo jeg så klart ha den med på dressurskole.

Jeg vet jeg skifter mening hele tiden, cairn terrier - yorkie og JRT.

Men jeg har ønsket meg en JRT mest.

Og ja, ehm whippet? Tror ikke det er en rase for meg.

De er lignendes greyhounder, skikkelig tynne og sånt.

Og faktisk så har moren min lyst på hund, og viss jeg skal reise vekk på skole en plass å kan ikke ta med hunden , da skal moren min passe på den. Etter deres mening hører JRT-en ut som et beist.

Jaktinnstinkt , vansklig og trene kan være aggressiv og sånt.

Jeg har sett på en hund, som er blanding av en Jack Russell Terrier, Shih Tzu og Border Terrier.

Blir ca. 35 cm i mankehøyde og 6 kg.

Denne hunden tror jeg egner seg for meg :getlost:

Det er en tispe hund :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange GODE og DÅRLIGE forslag, men jeg vet ikke hva jeg liker med en JRT, jeg synes den er perfekt på : størrelsen, mosjon, pelsstellet, leking, mentalitet og sånne ting. Å når jeg skal ha hund skal jo jeg så klart ha den med på dressurskole.

Jeg vet jeg skifter mening hele tiden, cairn terrier - yorkie og JRT.

Men jeg har ønsket meg en JRT mest.

Og ja, ehm whippet? Tror ikke det er en rase for meg.

De er lignendes greyhounder, skikkelig tynne og sånt.

Og faktisk så har moren min lyst på hund, og viss jeg skal reise vekk på skole en plass å kan ikke ta med hunden , da skal moren min passe på den. Etter deres mening hører JRT-en ut som et beist.

Jaktinnstinkt , vansklig og trene kan være aggressiv og sånt.

Jeg har sett på en hund, som er blanding av en Jack Russell Terrier, Shih Tzu og Border Terrier.

Blir ca. 35 cm i mankehøyde og 6 kg.

Denne hunden tror jeg egner seg for meg :getlost:

Det er en tispe hund :heart:

Hva er det som gjør at JRT virker perfekt på alle de punktene?

Størrelse og pelsstell greit, det finner du mange av som er lignende JRT.

Men mosjon og mentalitetsmessig, hvordan mener du at en JRT er? Og hva baserer du meningene dine på?

Og dessuten sier du jo bare at det er utseende du ikke liker på whippet, hva med å møte noen individer før du bestemmer deg?

Kjøper du deg blanding vet du som regel lite om forfedrene til hunden, spesielt hva angår gemytt og helse. Det holder ikke at foreldrehundene er frisk, hvis de er bærere av sykdommer.

Dessuten er du begrenset når det kommer til ting som utstilling osv. om du skulle få interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har prøvd å forklart, det er bare noe med JRT som jeg liker så godt.

Men whippeta treng jo lite mosjon?

Iallefall det som står på mittdyr.no kan hende det ikkje er rett info heller, men JRT er jeg rett å slett bestemt på.

Jeg vet jeg har dårlige argument og forklaringer men jeg bare synes det.

JRT er :

- Kjempe fin hund, på utseende og gemytt.

- Lite pelsstell

- Høg IQ, faktisk en av dei smarteste hunderasene

- Mye mosjon

- God agility

- Treng en del mental mosjon ( synes det virker kjekt å trene en hund mentalt )

- Er sånn BOB..BOB å trene, litt lettlært og litt sta ( har jeg lest, vet ikke om det er sant )

- Er en trofast hund ( viss en behandler den godt og trener den )

- Kan gå lange turer i skog og i mark, og fjelltur.

Det var de punktene jeg hadde, viss bokmålen er litt dårlig så er det fordi egentlig prater jeg en dialekt med nynorsk i :heart:

Det er noe med utseende til JRT-en som jeg liker. Den lille kroppen, med halv lange ben, halen, fargen men også gemyttet og hvordan den er. Jeg har alltid sett for meg en JRT da jeg ville ha hund, men så gidde jeg litt opp fordi moren min synes yorkie og cairn var søtere men så fann jeg ut at, viss jeg skal betale for en hund, skal jeg betale for en hund jeg vil ha!

Så sorry for jeg kommer med dårlige unnskyldninger og sånt, men jeg synes JRT er best uansett.

:getlost:

Men uansett takk igjen for alle tipsene ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har prøvd å forklart, det er bare noe med JRT som jeg liker så godt.

Men whippeta treng jo lite mosjon?

Iallefall det som står på mittdyr.no kan hende det ikkje er rett info heller, men JRT er jeg rett å slett bestemt på.

Jeg vet jeg har dårlige argument og forklaringer men jeg bare synes det.

JRT er :

- Kjempe fin hund, på utseende og gemytt.

- Lite pelsstell

- Høg IQ, faktisk en av dei smarteste hunderasene

- Mye mosjon

- God agility

- Treng en del mental mosjon ( synes det virker kjekt å trene en hund mentalt )

- Er sånn BOB..BOB å trene, litt lettlært og litt sta ( har jeg lest, vet ikke om det er sant )

- Er en trofast hund ( viss en behandler den godt og trener den )

- Kan gå lange turer i skog og i mark, og fjelltur.

Det var de punktene jeg hadde, viss bokmålen er litt dårlig så er det fordi egentlig prater jeg en dialekt med nynorsk i :heart:

Det er noe med utseende til JRT-en som jeg liker. Den lille kroppen, med halv lange ben, halen, fargen men også gemyttet og hvordan den er. Jeg har alltid sett for meg en JRT da jeg ville ha hund, men så gidde jeg litt opp fordi moren min synes yorkie og cairn var søtere men så fann jeg ut at, viss jeg skal betale for en hund, skal jeg betale for en hund jeg vil ha!

Så sorry for jeg kommer med dårlige unnskyldninger og sånt, men jeg synes JRT er best uansett.

:getlost:

Men uansett takk igjen for alle tipsene ! :lol:

Nå har ikke jeg møtt så mange JRT (og virkelig ikke 'kremen' blandt dem), men har da kjent noen imitt liv og de har vært ganske krasse hunder. 3/5 jeg har kjent har vært mer eller mindre agressive mot mennesker eller andre hunder. Jeg ville nok gått for en litt "mykere" hund siden det er din første og (mitt intrykk er at) moren din ikke har så mye erfaring med hund hun heller. Mitt intrykk er at de krever utrolig mye trening både fysisk og mentalt for å holde seg stabile.

Og hva er det du legger i ordet trofast? Min definisjon av en trofast hund er en hund som du kan stole oppmot 100% på at kommer på innkallinger og holder seg nær. Som det har blitt sagt mange ganger i denne posten så er det ikke sikkert at den hunden du får kan gå løs. Av de 5 jeg har kjent er det kun èn av disse som kunne gå løs og den hunden var veldig nervøs av natur og lot ikke matmor ut av syntet i et halvt sekund, men dette var ikke en helt balansert hund må sies...

En blanding ville jeg nok ikke gått for (dette smeller fra rett kjeft, det vet jeg..) for du vet ikke hva du får da du ikke har mulighet til å følge linjene bakover og se på individene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er :

- Kjempe fin hund, på utseende og gemytt.

- Lite pelsstell

- Høg IQ, faktisk en av dei smarteste hunderasene

- Mye mosjon

- God agility

- Treng en del mental mosjon ( synes det virker kjekt å trene en hund mentalt )

- Er sånn BOB..BOB å trene, litt lettlært og litt sta ( har jeg lest, vet ikke om det er sant )

- Er en trofast hund ( viss en behandler den godt og trener den )

- Kan gå lange turer i skog og i mark, og fjelltur.

Pelsstellet avhenger vel av typen hårlag.

Hvor har du funnet ut IQ'en på rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker JRT i og med at jeg har en, men til tider er han det verste krapylet jeg har møtt. Han skal være glad han er sjarmerende for det meste av tiden :getlost: Som så mange har sagt, så bør du vite hvilket gemytt en terrier har. Det er en rase som vil si i fra hvis den ikke liker ting og prøve seg frem for hva den får lov til og ikke.

Når det gjelder mosjon, så gjør det vel ikke noe at det står at de krever lite mosjon? Du kan gå så lenge du vil med de for det så lenge de er vant til det. Det er ikke sånn at de ikke orker å gå mer enn en hvis tid.

Det er lettere å gi en rase som krever lite mer tur enn den krever, enn å gi en rase som krever mye mindre tur enn den krever.

Jeg syns det virker som om du har hengt deg litt opp i rasen pga av utseende. Jeg syns du bør møte et par individer av rasen, for å se de i virkeligheten og få oppleve de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du har ett poeng, fordi jeg må leve med hunden minst 15 år, og jeg kan ikke ha en aggressiv hund heller, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på en annen rase enn JRT. Hunden kan bli godt trent med mye tålmodighet og disiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstellet avhenger vel av typen hårlag.

Hvor har du funnet ut IQ'en på rasen?

Jeg fann det på en nettside der jeg leste om JRT-en, der skriver jo de at den er veldig hengiven og sånt da? :F

Men nå finner jeg ikke den igjen skal lete enda mer, se om jeg finner den igjen. Der sto iallfall at Jack Russel Terrieren krever mye mental trening og den er en av de smarteste hunderasene, den har høg IQ, sto noe lignende som dette, men jeg finner ikke igjen siden. -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter egentigen igen med en känsla av förvirring efter att ha läst här :heart: vet inte helt vad jag ska säga alltså...men...

1. Gå inte efter vilken hund som ser sötast ut, det kan bli din mardröm om det blir en terrier bara för att du tycker den är söt :getlost:

2. Läs massor och hör dig för med personer som har raserna du är intresserad av

3. Skriv ner en lista på, vad vill du med hunden? vilka är dina kriterier? osv.

4. Tänk noga igenom, fram och tillbaks

Mer kommer jag inte på just nu...hoppas bara du tar till dig mycket av det kloka som redan är skrivit här av andra sonisar som har erfarenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke hunden etter utseende, jeg tar den fordi jeg liker alt med den.

Utseende har jo noe å si med da. Jeg syns den er søt men vil ikke si at jeg vil ha en JRT bare fordi den er søt, fordi det vil jeg ikke.

Jeg vil ha en JRT som jeg kanskje har forklart 100 ganger, fordi den er perfekt for meg. Mye mosjon, god agility hund. Jeg vil ha en hund, og viss jeg skal ha en hund skal jeg ha en JRT.

FINISHED :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fann det på en nettside der jeg leste om JRT-en, der skriver jo de at den er veldig hengiven og sånt da? :F

Men nå finner jeg ikke den igjen skal lete enda mer, se om jeg finner den igjen. Der sto iallfall at Jack Russel Terrieren krever mye mental trening og den er en av de smarteste hunderasene, den har høg IQ, sto noe lignende som dette, men jeg finner ikke igjen siden. -_-

Det virker som du ikke vil høre på de erfaringene folk som har/Har hatt JRT prøver å dele med deg og heller velger å tro på noe som står på en nettside. Alle kan lage en hjemmeside om raser, jeg kan feks lage en hjemmeside hvor jeg skriver at polarhunder renger lite mosjon og egner seg godt til å ha løse på tur..

Jeg anbefaler deg å høre på alle de som har skrevet gode råd og kommet med gode forslag om alternative raser som ikke har så mye jaktinnstikt og ikke er så krasse. Altså, bedre førstegangs hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, dere sier jo bare negative ting om en JRT, jeg ønsker å høre bare positivt om den fordi jeg liker den så godt, jeg liker den MYE bedre enn desse whippetene og sånne hunder. Hvilken annen rase er veldig like JRT-en utenom PRT ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, dere sier jo bare negative ting om en JRT, jeg ønsker å høre bare positivt om den fordi jeg liker den så godt, jeg liker den MYE bedre enn desse whippetene og sånne hunder. Hvilken annen rase er veldig like JRT-en utenom PRT ?

Ja, men kjære deg. Om vi kommer med bare solskinnshistorier om jrt så forteller vi ikke sannheten! Du må innse at dette i verste vall kan bli en skikkelig drittbikkje. Det er fryktelig mye hummer og kanari ute og går blandt oppdrettere på jrt.

Forøvrig måler man ikke hunders IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, dere sier jo bare negative ting om en JRT, jeg ønsker å høre bare positivt om den fordi jeg liker den så godt, jeg liker den MYE bedre enn desse whippetene og sånne hunder. Hvilken annen rase er veldig like JRT-en utenom PRT ?

Jeg har nevnt Lancashire Heeler. Dette er jo også en rase hvor man må se litt på individene (altså foreldrene).

Kan du ikke komme deg ut å møte JRT'er, dra på utstilling, dra på treff, kontakt raseklubben :getlost: Du kommer aldri til å få nok informasjon fra nettet eller bøker, det du trenger er egne erfaringer :heart:

Gir et råd jeg selv har fått videre til deg, finn ut nøyaktig hva det er med JRT'en som gjør at du liker den (uten å tenke på utseende).

Jeg kan jo fortelle deg om min erfaring med en JRT (hadde et nært forhold til eierene) som ikke er så negativ. Denne hunden var første hunden til familien, riktignok hadde moren litt erfaring med berner sennen som ungjente, men det var det.

Dette viste seg å være en snill og koselig hund, aktiv og lettlært. Tinka og denne ble utrolige gode lekekamerater og kom godt overens. Så passerte denne JRT'en året, og begynte å bli litt mer voksen, og krass. Tøffere generelt, og terriergemyttet begynte å komme frem.

Klart koser de seg masse med hunden, men så har også eierne måttet innse at det var mer jobb og har aktivt vært med på JRT-treff og lært masse på veien.

Selv syntes jeg JRT er en fantastisk rase, og individer som virkelig får utfoldet seg og har et godt gemytt (grunnlag) er virkelig hunder jeg kunne hatt selv. Men de er og blir terriere, og dette er tøffinger. Gir du lillefingern, tar de hånda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at whippeten ikke trenger mye mosjon, og det er kanskje riktig. men den TÅLER og liker mye mosjon :getlost: utrolig omgjengelige og trivelig hunder, godt gemytt på de aller fleste!

Det jeg tenkte på når jeg bestemte meg for rase var å velge en hund som KREVER mindre mosjon enn det jeg tror jeg kan gi den. Hunder av hvilke som helst rase er lett med på jogge- og fjellturer uansett aktivitetsnivå. Det kan være litt lurt å tenke på, heller gi en hund mer enn den trenger, enn akkurat eller litt for lite! Jeg vil anbefale deg Dansk Svensk gårdshund jeg da, siden du liker JRT så godt, ut i fra hva jeg har hørt og observert så har DSG alt hva JRT har, bare at den er en mildere type da den ikke er en terrier. Nå digger jeg i utgangspunktet stort sett alle terriere da de er så tøffe, men er man uheldig i oppdragelsen her, så kan de fort bli litt halvskumle etter som hva jeg har erfart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, dere sier jo bare negative ting om en JRT, jeg ønsker å høre bare positivt om den fordi jeg liker den så godt, jeg liker den MYE bedre enn desse whippetene og sånne hunder. Hvilken annen rase er veldig like JRT-en utenom PRT ?

Hva med dansk svensk gårdshund? Den er etter hva jeg har skjønt litt mildere i gemyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, hadde jeg kjent dere og hørt at mora di vurderte å kjøpe JRT til deg, så hadde jeg spurt henne om hun var galen, og hvorfor dere ville dere selv så vondt... Ikke for å være slem, men jeg hadde ærlig talt blitt så sjokkert.

JRT er en tøff og sta rase, og som nybegynnerhund er den i mine øyne lite egnet. Liten ja, men tøffere enn toget og om den ikke vil, så vil den ikke. Den er så smart at den fort triller deg rundt lillefingeren, og smidig så den stikker av og igjennom de minste hull om den ønsker. Lange turer (hva er lang tur? Jeg gikk nesten en mil til morgentur idag, i skog og ur, og jeg har en rase som såkalt trenger lite mosjon.. Hun får slike turer minst 4 dager i uka, + lufteturer og turer langs stier) er ikke nok, den trenger å få brynet den smarte hjernen sin også. Triks og agility trenger ikke være nok, den lærer fort og kjeder seg om du ikke klarer å utfordre den (gjøre ting vanskelig). Husk at dette er en rase som går under jorda alene i trange hull og skremmer ut bla rev og jerv, den viker ikke en milimeter når den er i gang. Selvsagt kan den være søt og kjælen, men det er ikke det den har blitt avlet for i mange mange år. Den er avlet for å jobbe hardt og lenge, være tøff og sta, og ikke vike en milimeter når den har fokusert på byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange jrt har du møtt, siden du tror de er perfekte for deg? Det holder ikke å lese om en rase, det holder i det hele tatt ikke å lese om raser og hundehold før man har bestemt seg, det er viktig å møte flere hunder av rasen, og snakke med folk som har erfaring med dem.

Jeg har selv en dansk/svensk gårdshund, som er så lik jrt i utseendet at mange tar feil av en del individer. De er mye mildere i gemyttet, og de er en pinscher-type hund, ikke terrier. Det er en veldig mye enklere hund å ha enn jrt. Likevel var jeg ikke forberedt på hvordan egenskapene i rasen burde håndteres, f.eks. det med vaktinstinktet. Nå har det heldigvis gått bra stort sett, men man skal ikke tro man vet alt om en rase selv om man har lest mye.

Jeg synes ikke du skal være redd for å velge en "enkel" rase som krever lite mosjon. Jeg vet ikke om noen hunder som ikke tåler et par timers tur per dag, men de må såklart trenes opp til det, og man kan ikke gå så langt de første månedene.

Men alt i alt, så tror jeg egentlig at det flere her mener, er at du bør vente med å få deg hund, til du har mulighet til å beholde den hele livet selv. Du sier at moren din egentlig vil ha hund, men det virker som hun går enda mer etter utseendet enn deg, og ikke er helt klar over hvor mye det innebærer. I tillegg vil foreldrene dine da være prisgitt hvilken rase du velger. Kommer de til å bruke like mye tid på tur og trening, med "tålmodighet og displin" som du sier det, om 5 år, når du har dratt for å studere? Er de tålmodige og flinke nok til å håndtere eventuelle problemer som kan komme med hunden?

Fordi hvis du med din erfaring og holdninger skal ha en jrt, så kan det lett oppstå problemadferder, uansett alle gode intensjoner. Uansett rase er det ikke alt man kan forutse eller kontrollere heller. Jeg hadde selv erfaring med både hund og hest, gikk kurs og leste bøker og nettfora, da jeg fikk min første hund. Jeg var veldig klar og konsekvent på hva jeg ville og ikke, og han fikk en god oppdragelse. Likevel sitter jeg her, med en hundeaggressiv hund, som jeg knapt orker å gå ut døra med, fordi det er et strev å holde på kontakten hver gang han ser en annen hund. Dette er en rase som i utgangspunktet er lett-trent, lojal, og sosial med både hunder og andre dyr.

Uansett hva du bestemmer deg for, så håper jeg at du sørger for å treffe mange hunder av den rasen du velger, og gjerne besøker flere oppdrettere, så du får et godt inntrykk av rasen og hva den krever. For det som står i bøkene og på nettsider er ikke alltid hele sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...