Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne den rette hunderasen ?


Kajsa95

Recommended Posts

Kjenner etterhvert flere med gårdshund godt, og alle hundene jeg kjenner av rasen har mye jaktinnstinkt og kan bli borte lenge på tur. Det er såklart individuelt men det kan være greit å være klar over at man kan få en hund med mye / mer jaktinstinkt enn det man trodde, for en rase som promoteres mest som en familiehund.

For meg er det mer naturlig å sammenligne JRT / DSG sammen mot Phalene / pappilon, enn det er å sammenligne DSG, Phalene/ Pappilon mot JRT. En DSG og en P/P er to veldig forskjellige raser.

Det visste jeg rett og slett ikke :) Men veldig kjekt å vite, da jeg ved flere anledninger har vurdert rasen selv. Dog er den type jaktinstinkt som man ser i JRT, noe jeg ikke ønsker, så da kommer nok ikke DSG til å være rasen for meg heller.

Takk for oppklaringen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Haha, jeg foretrekker egentlig JRT fordi moren min synes Papillonen er en forvokst rotte, men jeg synes de er søte jeg.

Og når jeg skal ha en hund, blir det mest gå turer, mat, springe litt, tviler på at jeg skal ha den med i konkurranser og sånn, men her er en agility bane her jeg bor, og hunden kan trene i den uansett om den ikkje skal være med i konkurranser og sånt. Men den får i det minste mye mosjon, og jeg tenker og tror, og kanskje håper og at JRT er en hund jeg kan ha med på joggeturer og fjellturer og sånt. For jeg går ikke ofte på fjellet men en joggetur innimellom gjør jo jeg da :wub:

Det du bør være klar over med en jrt er at den krever en del mental trening. Det skal mye til for å klare og slite de ut kun ved fysisk trening. Det er selvstendige hunder med mye mot, og unghundperioden kan være en prøvelse. Man bør være klar over at de er mye mer enn en søt liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg rett og slett ikke :) Men veldig kjekt å vite, da jeg ved flere anledninger har vurdert rasen selv. Dog er den type jaktinstinkt som man ser i JRT, noe jeg ikke ønsker, så da kommer nok ikke DSG til å være rasen for meg heller.

Takk for oppklaringen :)

DSG har jevnt over mindre jaktinstinkt og mer territorieinstinkt enn JRT. Men man kan få DSG med ganske mye jaktinstinkt også, det går litt på arv og litt på trening. Du får lese litt på raseforumet om det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG har jevnt over mindre jaktinstinkt og mer territorieinstinkt enn JRT. Men man kan få DSG med ganske mye jaktinstinkt også, det går litt på arv og litt på trening. Du får lese litt på raseforumet om det. :)

Ok, så da er inntrykket mitt riktig? At JRT har mer jaktinstinkt generelt, da lurer jeg på hva det er med DSG'ene *Marie* kjenner :) for siden alle er sånn, og jeg regner med at de ikke er alle fra samme linjer, så burde de jo være representative.

Dette fortjener nesten en egen tråd, for det blir mye kupping av denne og det beklager jeg.

Men når tiden kommer og jeg vurderer ny rase skal jeg gjøre det, akkurat nå har jeg ikke noe behov for å vite det, jeg er bare nysgjerrig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! De DSGène jeg har møtt må være dårlige representanter for rasen da. :)

Har alltid hatt inntrykket av at de er mye mindre i både temprament, jaktlyst og selvstendighet enn JRT.

Til TS:

Lag en oversikt over hvilke egenskaper og innstinkter du ønsker i hunden, utsende bør ikke være det som avgjør!

Heller ikke om moren din synes de ser ut som en rotte.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

JRT er egentlig rasen for meg synes jeg fordi den tar ikke så mye plass, må ha mye mosjon og det er ikke så mye pelsstell ( viss den er korthåret.)

Men jeg liker veldig godt rasen Yorkshire Terrier fordi de røyter ikke, kan ha sann ca. middels mosjon og er søte. Krever sikker en del pelsstell for å få en sunn og fin pels men er verdt det. Jeg ønsker meg også papillon, en liten lett rase som trenger en del mosjon og er nusselig, men man tar ikke en hund for utseende det er jeg klar over. Men jeg må ha en liten hund, fordi jeg orker ikke å fare å drage på gedigne beist eller hunder da.

Men jeg liker bedre papillon enn Phalene, fordi phalene har nedover ører og papillon har mer oppover, men jeg vil ha helst en hund som ikke røyter så mye. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er egentlig rasen for meg synes jeg fordi den tar ikke så mye plass, må ha mye mosjon og det er ikke så mye pelsstell ( viss den er korthåret.)

Men jeg liker veldig godt rasen Yorkshire Terrier fordi de røyter ikke, kan ha sann ca. middels mosjon og er søte. Krever sikker en del pelsstell for å få en sunn og fin pels men er verdt det. Jeg ønsker meg også papillon, en liten lett rase som trenger en del mosjon og er nusselig, men man tar ikke en hund for utseende det er jeg klar over. Men jeg må ha en liten hund, fordi jeg orker ikke å fare å drage på gedigne beist eller hunder da.

Men jeg liker bedre papillon enn Phalene, fordi phalene har nedover ører og papillon har mer oppover, men jeg vil ha helst en hund som ikke røyter så mye. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på finsk lapphund? De er perfekte familiehunder i mine øyne! ;)

Det står litt om dem på hjemmesiden min og hvordan mi jente er i hjemmet. Ellers kan du lese masse på www.lappehiet.net.

De trenger middels mosjon, er langhåret så de trenger børsting noen ganger i månden, er lettlærte, og takler rolige dager hjemme og lange turer.

De er middels store, men jeg ser på dem som et hakk mellom liten og middels egentlig.

Spør om det er noe du lurer på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er egentlig rasen for meg synes jeg fordi den tar ikke så mye plass, må ha mye mosjon og det er ikke så mye pelsstell ( viss den er korthåret.)

Men jeg liker veldig godt rasen Yorkshire Terrier fordi de røyter ikke, kan ha sann ca. middels mosjon og er søte. Krever sikker en del pelsstell for å få en sunn og fin pels men er verdt det. Jeg ønsker meg også papillon, en liten lett rase som trenger en del mosjon og er nusselig, men man tar ikke en hund for utseende det er jeg klar over. Men jeg må ha en liten hund, fordi jeg orker ikke å fare å drage på gedigne beist eller hunder da.

Men jeg liker bedre papillon enn Phalene, fordi phalene har nedover ører og papillon har mer oppover, men jeg vil ha helst en hund som ikke røyter så mye. ;)

Skulle ikke du ha crain terrier?

Størrelse på huset/hagen har ikke noe å si for str. på hunden. Så lenge den får den mosjonen den trenger, tar den ikke stor plass inne.

Hvordan ser du for deg at en vanlig dag for hunden vil se ut? Litt lettere og anbefale rase hvis man vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo egentlig skulle jeg ha cairn terrier, men jeg skiftet litt mening, har litt lyst på yorkshire terrier fordi den trenger litt mindre pelsstell med at en yorkshire terrier trenger ikke å nappes siden den ikke har noe underpels.

Men jeg må ha en aktiv hund viss jeg skal ha hund, kan ikke ha stor en, kanskje en dag jeg blir voksen men ikke som en 14 åring.

JRT er fordi som har litt erfaring med hunder og gjør. Jeg har lest at yorkshire terrier kan være en fin nybegynner hund.

Jeg har bare en katt, det er ikke så mye ansvar med fordi den er mest ute, selvom han er inne om nettene og er 9 år x) men ellers så vet jeg at en hund er en del mer ansvar, men jeg synst det ansvaret er noe det gøye med å ha hund, hvor mye tid jeg får med hunden med å børste den, bade den, mate den, gå tur med den, trene den å alt sånne ting. Kanskje jeg blir lei av det men jeg kan aldri bli lei av en hund.

Å jo det har mye å si om hvor stort huset er, kanskje ikke så mye med hvor stor hagen er men en stor hund tar større plass bare den går inne, vi har smale rom og for å komme oss inn i stua må vi vel måke oss forbi hunden. ;)

En vanlig dag for hunden ville vel ha våre :

SKULEDAGER:

om morgonen når det er skule : gå en liten tissetur.

Kommer hjem frå skolen : gå en lang tur - kanskje ut i park eller hundebane.

Kvelden: gå en tur til

Menst jeg er på skolen og trening så kan den leke med leker som trener den mentalt + at jeg har andre som er hjemme som kan gå turer og sånt med den.

HELG:

Om morgonen: Gå tur med hunden

Litt senere om formiddagen: Trene den og leke ute i hagen / tur

Random tid på døgnet: Bade/ børste hunden

Ettermiddagen: Gå tur

Kvelden: Leking, tisseturer

Vet det blir mye turer, men jeg tar ikke med alt der jeg lærer hunden sitt, ligg , bli og sånne ting som det, eller når jeg mater hunden eller hver gang den må børstest og badest for det blir vel daglig eller annen hver dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moren min som ikke vil ha stor hund, jeg bryr meg ikke om hunden er stor eller liten. Store hunder er jo kjekkere og kose med. Fordi noen er så store når de sitter kan vi bare klemme rundt den. Det synes jeg er litt søtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må tenke å er hva du skal gjøre etter ung.skolen og vidregående. En hund kan bli 10-15 år, så du må tenke om du ser for deg at du kan ta den med deg når du skal flytte og evt. gå på skole.

Skal du ha en jrt så bør du legge inn en del mental trening i tillegg til turer. Og da litt mer enn å trene på sitt,dekk osv. Gjerne søk spor o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, du må tenke på hva du skal videre. Jeg skal til Australia et år nå, og jeg var så heldig som har snille oppdrettere som kan passe henne. Dette var noe jeg ikke tenkte over da jeg fikk meg hund for 2,5 år siden. Og siden du bare er 14, så endres interessene veldig, og velger du feil rase i tillegg så vil det svi senere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt over mye på hva jeg skal gjøre og sånt, men jeg er jo bare fortsatt 14 år, jeg vil nå få MINST 5 år med hunden da siden for jeg har lyst til å gå på Allmenn etter ungdomskolen.

Jeg har vurdert veldig på hvilken hunderase jeg vil ha, jeg har vurdert cairn terrier, yorkshire terrier og JRT.

Men den hunde av de som passer meg mest er JRT. Det er ikke så mye pelsstell fordi jeg vil ha en korthåret en, men litt børsting i ny og i ne er jo smart da.

Den må ha mye turer og sånt og jeg vil trene hunden min opp til en agility hund selvom den ikke kommer til å konkurrere noe særlig men uansett, jeg vil ha en Jack Russell Terrier :):):ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på bichon havanais? Den kan alt du forespeiler, er en liten hund, og er mye mildere igemyttet enn jrt. Den er også lettere å trene, har ikke det jaktinstinktet som en jrt har.

Og ja, du vet hva du skal gjøre de neste 5 årene, men det er muligens bare 1/3 av hundens liv. Det er viktig at dette er noe du kommer til enighet med foreldrene dine om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt over mye på hva jeg skal gjøre og sånt, men jeg er jo bare fortsatt 14 år, jeg vil nå få MINST 5 år med hunden da siden for jeg har lyst til å gå på Allmenn etter ungdomskolen.

Jeg har vurdert veldig på hvilken hunderase jeg vil ha, jeg har vurdert cairn terrier, yorkshire terrier og JRT.

Men den hunde av de som passer meg mest er JRT. Det er ikke så mye pelsstell fordi jeg vil ha en korthåret en, men litt børsting i ny og i ne er jo smart da.

Den må ha mye turer og sånt og jeg vil trene hunden min opp til en agility hund selvom den ikke kommer til å konkurrere noe særlig men uansett, jeg vil ha en Jack Russell Terrier :):):ahappy:

For å sette en vri på den. Ja du vet at du får minst 5 år med hunden, men så lenge det er en mulighet om at foreldrene dine må overta hunden, enten i en tidsperiode eller for godt, dersom du vil studere i en annen by så bør deres interesser også spille en rolle i valg av rase. Har de lyst til å drive med agility? Dersom du legger opp til et høyt aktivitetsnivå så må du være sikker på at også foreldrene dine ønsker å vidreholde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er egentlig rasen for meg synes jeg fordi den tar ikke så mye plass, må ha mye mosjon og det er ikke så mye pelsstell ( viss den er korthåret.)

Men jeg liker veldig godt rasen Yorkshire Terrier fordi de røyter ikke, kan ha sann ca. middels mosjon og er søte. Krever sikker en del pelsstell for å få en sunn og fin pels men er verdt det. Jeg ønsker meg også papillon, en liten lett rase som trenger en del mosjon og er nusselig, men man tar ikke en hund for utseende det er jeg klar over. Men jeg må ha en liten hund, fordi jeg orker ikke å fare å drage på gedigne beist eller hunder da.

Men jeg liker bedre papillon enn Phalene, fordi phalene har nedover ører og papillon har mer oppover, men jeg vil ha helst en hund som ikke røyter så mye. :ahappy:

Jeg synes du skal bli enig med foreldrene dine om hvilken hund dere skal kjøpe, og om de er villig til å overta den når du skal flytte og om du ikke kan ta den med.

Som terriereier selv, og siden jeg har endel terriere i familien, vil jeg bare si at dette er MYE hund i en liten kropp. Ei venninne av meg har ei JRT tispe på 5 år, og hun har trent mye med henne, men kan ikke ha henne løs. Disse hundene er enkle og lære triks og gøye ting, men ting de synes er kjedelig skal du virkelig få jobbe for å lære inn. De har jaktinnstinkt, og takker ikke nei til et par fugler, katter eller mus. Min terrier har drept både fugler, lemen og mus. Samtidig kan det være ganske demotiverende og starte med en hund som krever mye jobb for å motivere til å trene på "kjedelige" ting som innkalling og annen hverdagslydighet. De kan også være ganske skarpe mot andre hunder, spesielt tispene. Min tispe får ikke hilse på andre terriertisper, fordi hun er helt idiot, og det skal null til før det smeller. En i familien min har en Yorkshire hann, som biter, de hadde en før han igjen og som biter. Dette er ikke hunden sin feil, men et resultat av å bli behandlet som et leketøy hele livet. Han har bitt til blods mange mange ganger. En yorkie krever en god del pelsstell selv om den ikke røyter. Pelsen må nappes, og gres for at den ikke skal bli flokete.

Det virker som jeg synes at terriere er en pyton gruppe her, og det synes jeg ikke. Terriere er flotte hunder, som kan være med på masse, de er virkelig utholdende og tøffe hunder, MEN man skal vite hva man kjøper. Det er søte små hunder, men jeg mener at terriere ikke egner seg som førstegangshunder til folk som ikke vet hvordan de skal takle den type atferd som de kan ha. Så jeg ville kanskje rådet deg til å velge en hund fra "selskapshund" gruppen fremfor terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :icon_redface:

Før du bestemmer deg for 100 % for rasen, syns jeg du bør finne et par individer du kan hilse på slik at du får se rasen i virkeligheten. Du bør tenke på at en JRT kan bli 10-15 år, så da må du vite hva du skal etter de 5 årene på skolen, hvis ikke så bør foreldrene dine være med på å bestemme rase. Er ikke sikert de er like interessert i en så aktiv rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liksom, jeg har veldig lyst på hund og jeg har ideer om hvilke jeg vil ha, men økonomi må vel bety masse ? Viss en ikke har bra økonomi er det ikke lett å ha hund, kjøpe hundemat, ta den med til veterinær osv. ikke at vi har dårlig økonomi men jeg har kjempe lyst på hund, og mamma har bare sagt: skal tenke på det og jeg har drevet å letet etter en hunderase som passer meg.

Masse mosjon, langhåret, familiehund, liten, det er sånn jeg vil ha en hund, jeg har tenkt litt på Jack Russell Terrier og Papillon men har du noen andre ideer om hunderaser som er som det jeg skrev?

JRT er egentlig rasen for meg synes jeg fordi den tar ikke så mye plass, må ha mye mosjon og det er ikke så mye pelsstell ( viss den er korthåret.)

Men jeg liker veldig godt rasen Yorkshire Terrier fordi de røyter ikke, kan ha sann ca. middels mosjon og er søte. Krever sikker en del pelsstell for å få en sunn og fin pels men er verdt det. Jeg ønsker meg også papillon, en liten lett rase som trenger en del mosjon og er nusselig, men man tar ikke en hund for utseende det er jeg klar over. Men jeg må ha en liten hund, fordi jeg orker ikke å fare å drage på gedigne beist eller hunder da.

Men jeg liker bedre papillon enn Phalene, fordi phalene har nedover ører og papillon har mer oppover, men jeg vil ha helst en hund som ikke røyter så mye. :aww:

Tror jeg trenger en mindre hund enn en finsk lapphund, men den var veldig fin da .:rolleyes2:

Jeg trenger en liten en fordi det passer til huset mitt, har et litt lite hus og ikke så stor hage.

Jo egentlig skulle jeg ha cairn terrier, men jeg skiftet litt mening, har litt lyst på yorkshire terrier fordi den trenger litt mindre pelsstell med at en yorkshire terrier trenger ikke å nappes siden den ikke har noe underpels.

Men jeg må ha en aktiv hund viss jeg skal ha hund, kan ikke ha stor en, kanskje en dag jeg blir voksen men ikke som en 14 åring.

JRT er fordi som har litt erfaring med hunder og gjør. Jeg har lest at yorkshire terrier kan være en fin nybegynner hund.

Jeg har bare en katt, det er ikke så mye ansvar med fordi den er mest ute, selvom han er inne om nettene og er 9 år x) men ellers så vet jeg at en hund er en del mer ansvar, men jeg synst det ansvaret er noe det gøye med å ha hund, hvor mye tid jeg får med hunden med å børste den, bade den, mate den, gå tur med den, trene den å alt sånne ting. Kanskje jeg blir lei av det men jeg kan aldri bli lei av en hund.

Å jo det har mye å si om hvor stort huset er, kanskje ikke så mye med hvor stor hagen er men en stor hund tar større plass bare den går inne, vi har smale rom og for å komme oss inn i stua må vi vel måke oss forbi hunden. :aww:

En vanlig dag for hunden ville vel ha våre :

SKULEDAGER:

om morgonen når det er skule : gå en liten tissetur.

Kommer hjem frå skolen : gå en lang tur - kanskje ut i park eller hundebane.

Kvelden: gå en tur til

Menst jeg er på skolen og trening så kan den leke med leker som trener den mentalt + at jeg har andre som er hjemme som kan gå turer og sånt med den.

HELG:

Om morgonen: Gå tur med hunden

Litt senere om formiddagen: Trene den og leke ute i hagen / tur

Random tid på døgnet: Bade/ børste hunden

Ettermiddagen: Gå tur

Kvelden: Leking, tisseturer

Vet det blir mye turer, men jeg tar ikke med alt der jeg lærer hunden sitt, ligg , bli og sånne ting som det, eller når jeg mater hunden eller hver gang den må børstest og badest for det blir vel daglig eller annen hver dag. :D

Det er moren min som ikke vil ha stor hund, jeg bryr meg ikke om hunden er stor eller liten. Store hunder er jo kjekkere og kose med. Fordi noen er så store når de sitter kan vi bare klemme rundt den. Det synes jeg er litt søtt :icon_redface:

Jeg har faktisk tenkt over mye på hva jeg skal gjøre og sånt, men jeg er jo bare fortsatt 14 år, jeg vil nå få MINST 5 år med hunden da siden for jeg har lyst til å gå på Allmenn etter ungdomskolen.

Jeg har vurdert veldig på hvilken hunderase jeg vil ha, jeg har vurdert cairn terrier, yorkshire terrier og JRT.

Men den hunde av de som passer meg mest er JRT. Det er ikke så mye pelsstell fordi jeg vil ha en korthåret en, men litt børsting i ny og i ne er jo smart da.

Den må ha mye turer og sånt og jeg vil trene hunden min opp til en agility hund selvom den ikke kommer til å konkurrere noe særlig men uansett, jeg vil ha en Jack Russell Terrier :P:aww::hmm:

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :hmm:

Sikker på at du vet helt hva du liker, og ikke liker? Sier som de andre over her; kom deg til noen oppdrettere og hils på de hunderasene som kan være aktuelle for din familie :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :icon_redface:

Som jeg sa sist og som andre her også sier så er det i slike tilfeller som dette ikke bare om hvilken hund du vil ha, men også hvilken hund foreldrene dine vil ha. Det er ulempen når man vil ha hund i en ung alder. Selv om det er dine penger så har foreldrene dine sitt de skal ha sagt dersom de kanskje blir sittende med hunden dersom du skal studere. Dersom ikke de er villig til å legge like mye arbeid i hunden som deg så er det hunden som kommer til å bli rammet av det i fremtiden, ikke du. Du hadde jo en anne tråd her om "hvordan overtale foreldrene til å la deg få hund" og da er det mye lettere om de får være med i prosessen.

Det er ingen som sier at du bør velge en rase som du ikke liker. Men du må være sikker på hvorfor du liker/ikke liker en rase. Mitt tips der er å skrive en punktvis liste for hva du liker/misliker med de ulike rasene. Om du syns rasen er pen/søt etc teller det kun som et punkt, og jeg vil hevde at det ikke et særlig viktig et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene, men når jeg kjøper en hund vil nå jeg bruke pengene på en rase jeg liker, på den hunden jeg vil helst ha. Jeg kan nå ikke bare tenke: Kan ta denne rasen egner seg for nybegynnere og så liker jeg ikke rasen i det hele tatt. JRT er den rasen jeg vil ha, å ja jeg vil gjerne trene en hund, skal ikke være en kosebamse helder da. Bichon Havanais, nei. Jeg synes ikke den hunderasen er så fin, ikke at den er stygg men jeg liker helst en korthåret hund og ikke en langhårete bølgete hund.

Uansett hvor mye tid det tar å trene en JRT så vil jeg det, er sikkert verdt det også :icon_redface:

Det finnes andre små korthårede hunder, pinscher, lancashire heeler og corgi er bare noen av dem. Ikke at jeg anbefaler disse på noen måte, jeg sier bare at de eksisterer. Samt whippet, som er en forholdsvis liten hund.

Jeg syntes absolutt ikke du skal låse deg til en rase, uten å møte flere individer og høre erfaringer samt snakke med dine foreldre :rolleyes2:

Hva ønsker egentlig de?

JRT er den rasen jeg vil ha

Hvorfor vil du ha JRT egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en oversikt over minatyrraser:

http://www.nmhk.net/raser.htm

her er en oversikt over små hunder:

http://www.allehunderaser.com/hunderaser/hunder_smaa.php

tenkte jeg skulle dele de linkene med deg, så har du masse å lese om, det finner sinnsykt mange aktuelle småhunder som kunne passet deg.

Jeg kjenner flere JRT som har vokst opp til å bli veldresserte både med inkalling og andre ting, det handler bare om hvor mye trening man er villig til å legge inn i det. Dette gjelder også jaktinstinktet.

men jeg MÅ legge til: Jeg kjenner også mange JRT som ikke er godt trent, og de er helt grusomme, kan ikke gå løs, jakter på alt og alle, aggresiv, you name it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...