Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne den rette hunderasen ?


Kajsa95

Recommended Posts

Når det gjelder og finne den rette hunderaser, er det bare ett spørsmål jeg lurer på og det er hvordan kan jeg faktisk finne ut at en hunderase er den perfekte eller den rette for meg?

Må jeg tenke på størrelsen, holdningen, pelsstellet, allergi, hvor mye mosjon en trenger, økonomi og sånne ting? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Du må tenke på alle de tingene, ja :wub:

Hvilken størrelse vil du ha på hunden? Det er veldig greit å ha en som du faktisk fysisk greier med og som du ikke blir dratt over ende av.

Hva vil du bruke hunden til/gjøre med den? Har du lyst å trene lydighet, agility, bruks, freestyle eller kanskje ha den til trekk og kløv? Eller vil du ha den kun som selskapsund?

Noen hunder er mer sosiale enn andre hunder, noen har lettere for å bjeffe, noen passer på eier og eiendom. Det er ofte enklere å ha en hund som er sosial og "happy go lucky" enn en som er mer resevert og tilbaketrukken.

Hvis dere har allergi i familien må det absolutt taes hensyn til.

Hvor mye tid har du lyst å bruke på pelsstell? Vil du ha en hund med kort og nesten selvrensende pels eller har du lyst på en som krever klipping eller napping? Eller kanskje noe midt i mellom.

Utseende har noe å si, men bør komme langt ned på listen. De aller fleste hunder er jo pene og søte, men når man leter etter den rette rasen bør man være åpen for andre typer utseende enn man kanskje i utgangspunktet har tenkt på. Det er det som er inni hunden som er viktigst, ikke hvordan den ser ut :wub:

I forhold til valg av rase har vel ikke økonomi så veldig mye å si, alle rasehunder koster mye penger og det koster penger å ha hund, uansett.

Så, tenk på hva du vil med hundeholdet ditt og hva du liker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liksom, jeg har veldig lyst på hund og jeg har ideer om hvilke jeg vil ha, men økonomi må vel bety masse ? Viss en ikke har bra økonomi er det ikke lett å ha hund, kjøpe hundemat, ta den med til veterinær osv. ikke at vi har dårlig økonomi men jeg har kjempe lyst på hund, og mamma har bare sagt: skal tenke på det og jeg har drevet å letet etter en hunderase som passer meg.

Masse mosjon, langhåret, familiehund, liten, det er sånn jeg vil ha en hund, jeg har tenkt litt på Jack Russell Terrier og Papillon men har du noen andre ideer om hunderaser som er som det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selvfølgelig ikke,men alle disse tingene vil ha MYE å si for hvordan hverdagen med hunden blir og det er vel noe de fleste av oss vil tenke gjennom. Det er jo ikke så dumt å finne ut hvordan akkurat du ønsker å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men liksom, jeg har veldig lyst på hund og jeg har ideer om hvilke jeg vil ha, men økonomi må vel bety masse ? Viss en ikke har bra økonomi er det ikke lett å ha hund, kjøpe hundemat, ta den med til veterinær osv. ikke at vi har dårlig økonomi men jeg har kjempe lyst på hund, og mamma har bare sagt: skal tenke på det og jeg har drevet å letet etter en hunderase som passer meg.

Masse mosjon, langhåret, familiehund, liten, det er sånn jeg vil ha en hund, jeg har tenkt litt på Jack Russell Terrier og Papillon men har du noen andre ideer om hunderaser som er som det jeg skrev?

Jeg mente at økonomi ikke har noe å si for hvilken rase du skal velge. Økonomi har mye å si for selve hundeholdet, det har du helt rett i.

Hva er masse mosjon? :wub: 1 time, 2 timer... mer?

Papillon og phalene har jeg inntrykk av er trivelige familie -og sportshunder. Jack russel terrier er trivelige de også, men terriere er gjerne litt kvassere og vanskeligere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacken er i utgangspunktet en jakt hund, med da endel jaktinnstinkt i bunn.

Er det viktig for deg at du kan slippe hunden løs i skogen uten at den driver for langt eller jager dyr?

Papillon eller dsg kunne kanskje vært noe?

Ift økonomi så er det jo endel hensyn å ta, det er klart at en hund som veier 5 kg er "billigere" i drift enn en på 55 kg. Mat, forsikring, medisiner og utstyr koster, så du bør har oppspart endel i tillegg til selve kjøpssummen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, aldri sett en så langhåret papillon jeg i alle fall, men da finnes det sikkert varianter?

Det er ganske vanlig :wub: De fleste som vinner på utstillinger har så mye pels, eller litt mindre.

Min har endel mindre (og mye dårligere :wub: ) pels, men hun er fortsatt veldig langhåret. En korthåret hund er for meg hunder med pels som dobermann, schäfer, pinscher osv :wub:

161.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne her, at en JRT er virkelig en terrier. Senest idag var jeg på tur med to stk, og de klarte å komme seg løs (langline brenner håndflater i fart) og stakk etter et rådyr, selvfølgelig gjorde Tinka også det, men hun snudde på en 50øring når jeg kalte henne inn.

En phalene regnes jo mer som spaniel :wub: Og sånn heelt 100% personlig, og kun begrunnet ved at jeg syntes det gjør valget litt enklere, er ved å velge bort veldig terrieraktige hunder.

Dansk svensk gårdshund har jeg ingen problemer ved å støtte, men jeg syntes også den er veldig like phalene/papillon, utenom spesielt pels, og størrelse, og andre små forskjeller.

Husk at rase ikke er såååå vesentlig, så lenge du gir hunden din nok mosjon (både fysisk og mentalt) :wub: Den blir litt hva du former den til, men viktige ting er det at visse raser har lettere for å utvikle visse ting enn andre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacken er i utgangspunktet en jakt hund, med da endel jaktinnstinkt i bunn.

Er det viktig for deg at du kan slippe hunden løs i skogen uten at den driver for langt eller jager dyr?

Papillon eller dsg kunne kanskje vært noe?

Jeg må bare nevne her, at en JRT er virkelig en terrier. Senest idag var jeg på tur med to stk, og de klarte å komme seg løs (langline brenner håndflater i fart) og stakk etter et rådyr, selvfølgelig gjorde Tinka også det, men hun snudde på en 50øring når jeg kalte henne inn.

En phalene regnes jo mer som spaniel :) Og sånn heelt 100% personlig, og kun begrunnet ved at jeg syntes det gjør valget litt enklere, er ved å velge bort veldig terrieraktige hunder.

Dansk svensk gårdshund har jeg ingen problemer ved å støtte, men jeg syntes også den er veldig like phalene/papillon, utenom spesielt pels, og størrelse, og andre små forskjeller.

Husk at rase ikke er såååå vesentlig, så lenge du gir hunden din nok mosjon (både fysisk og mentalt) :) Den blir litt hva du former den til, men viktige ting er det at visse raser har lettere for å utvikle visse ting enn andre :wub:

Jeg vil si at DSG har akkurat like mye jaktinnstinkt som en JRT eller iallefall tett opptil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktigst å tenke på tror jeg er hva du har lyst til å gjøre med hunden, og hvordan hunden skal være "typemessig". Spørsmål du må stille deg er:

* Vil du bare gå tur med hunden din? Eller vil du drive med en hundesport, altså har du lyst til å trene hunden aktivt i en sport og kanskje konkurrere med den? Hvor lange turer skal hunden få hver dag (realistisk sett!)

* Vil du ha en hund som er lett å trene til å være løs på tur med deg? Eller spiller det ikke noen rolle?

* Vil du ha en hund som har lett for å bjeffe? Begge rasene du har nevnt kan ha det.

* Vil du ha en hund som røyter?

* Vil du drive med utstilling?

Når det gjelder generelt sett, altså hundehold, må du spørre deg selv (og være ærlig) om noen slike spørsmål:

* Har du penger til fòr? Godt fòr koster gjerne rundt 600 kroner for 15 kg

* Har du penger til dyrlege og forsikring? Forsikring koster mellom 700 og 3000 i året ca, litt avhengig av rase og selskap du forsikrer i, og du må allikevel betale en egenandel på mellom 900 og 1200 hos de aller fleste selskapene. Det betyr at du alltid må ha penger i banken til å betale hvis hunden din blir syk eller skadet.

* Hva skal du gjøre etter videregående? Tenker du å studere? Studere utenlands? Er du klar for at det blir veldig mye vanskeligere å finne en leilighet å leie? Hva gjør du når du er russ? Du kan ikke være på skolen hele dagen og på fest på kvelden når du har hund.

Alt sånt må du ha tenkt gjennom før du skaffer deg hund. Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at DSG har akkurat like mye jaktinnstinkt som en JRT eller iallefall tett opptil.

Å! Da tar jeg feil da, men alt jeg har hørt om og lest om DSG er at det er en gårdshund også litt rottefanger, og at man tror JRT er innblandet, men at den er blitt mye mildere (DSG'en enn JRT'en).

De er jo i to forskjellige rasegrupper.

Men mulig du har mye mer erfaring med rasene enn meg, jeg har nemlig mest erfaring med JRT. Uansett så vil jeg veldig gjerne høre grunnen din, for jeg må jo rette opp i informasjonen min når jeg tar feil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kan være mye jakt i jrt, så er det fult mulig å ha de løs og ha god innkalling på de, men det krever trening fra de er små.

Diego har satt av etter både katter, rådyr og hare, men han snur og kommer tilbake når jeg kaller på han.

Men det er mye terrier i jrt, og de kan være stri å ha med å gjøre. Man bør derfor vite hva man går til før man kjøper seg en jrt og det er en rase som krever en del både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kan være mye jakt i jrt, så er det fult mulig å ha de løs og ha god innkalling på de, men det krever trening fra de er små.

Diego har satt av etter både katter, rådyr og hare, men han snur og kommer tilbake når jeg kaller på han.

Men det er mye terrier i jrt, og de kan være stri å ha med å gjøre. Man bør derfor vite hva man går til før man kjøper seg en jrt og det er en rase som krever en del både fysisk og mentalt.

Er det fullt mulig? Eller er det individsbasert?

En venninne av meg, som trener masse med hundene sine, har to stk, den ene vil snu mens den andre løper etter uansett hva. Dette er blitt jobbet med siden valpetiden og jeg tør påstå at hun har vært konsekvent og flink til å trene og holde det vedlike. Men kommer det et rådyr så har hun ikke sjans.

Selvfølgelig har jeg tro på at hvis man bruker litt tid på å finne et kull, og kjøper fra greie foreldredyr, og trener endel på det, så er det mulig. Men etter å ha sett det jaktinstinktet jeg vitnet på fredag, så har jeg lurt på om noen har det altfor sterkt til å kunne gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fullt mulig? Eller er det individsbasert?

En venninne av meg, som trener masse med hundene sine, har to stk, den ene vil snu mens den andre løper etter uansett hva. Dette er blitt jobbet med siden valpetiden og jeg tør påstå at hun har vært konsekvent og flink til å trene og holde det vedlike. Men kommer det et rådyr så har hun ikke sjans.

Selvfølgelig har jeg tro på at hvis man bruker litt tid på å finne et kull, og kjøper fra greie foreldredyr, og trener endel på det, så er det mulig. Men etter å ha sett det jaktinstinktet jeg vitnet på fredag, så har jeg lurt på om noen har det altfor sterkt til å kunne gjøre noe med.

Jeg vet i hvert fall om flere som har de løse på både gåturer og rideturer uten problemer. Det er også hunder som er testet på rev, som har en del jakt og mot i seg men som ikke stikker av på tur hvis det dukker opp noe. Det er nok linjer med mer jakt, men jeg vet ikke så mye om hvilke linjer det er mye på og hvilke det er lite på.

Edit: Jeg har i hvert fall ikke noe problem med Diego. Han går for det meste løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Da tar jeg feil da, men alt jeg har hørt om og lest om DSG er at det er en gårdshund også litt rottefanger, og at man tror JRT er innblandet, men at den er blitt mye mildere (DSG'en enn JRT'en).

De er jo i to forskjellige rasegrupper.

Men mulig du har mye mer erfaring med rasene enn meg, jeg har nemlig mest erfaring med JRT. Uansett så vil jeg veldig gjerne høre grunnen din, for jeg må jo rette opp i informasjonen min når jeg tar feil :wub:

Det skal ikke være JRT innblandet i DSG såvidt man vet. Derimot er det enkelte useriøse oppdrettere som blandet dsg og jrt og selger dem som "uregistrert, renraset dsg". Festlig... :)

DSG har nok en del jaktinstinkt, som en rottefanger, men er en god del mildere enn JRT. Det varierer også mye på individ, mange DSG holder seg nær "territoriet" sitt (eier) og er ikke riktig så jaktlystne. Min løper gjerne etter vilt, men forsvinner aldri mer enn 5 minutter (etter vilt. Løpetisper er en heeelt annen historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvert fall om flere som har de løse på både gåturer og rideturer uten problemer. Det er også hunder som er testet på rev, som har en del jakt og mot i seg men som ikke stikker av på tur hvis det dukker opp noe. Det er nok linjer med mer jakt, men jeg vet ikke så mye om hvilke linjer det er mye på og hvilke det er lite på.

Edit: Jeg har i hvert fall ikke noe problem med Diego. Han går for det meste løs på tur.

Takk for oppklaringen, da er nok hennes hund et "uheldig" unntak :wub:

Det skal ikke være JRT innblandet i DSG såvidt man vet. Derimot er det enkelte useriøse oppdrettere som blandet dsg og jrt og selger dem som "uregistrert, renraset dsg". Festlig... :)

DSG har nok en del jaktinstinkt, som en rottefanger, men er en god del mildere enn JRT. Det varierer også mye på individ, mange DSG holder seg nær "territoriet" sitt (eier) og er ikke riktig så jaktlystne. Min løper gjerne etter vilt, men forsvinner aldri mer enn 5 minutter (etter vilt. Løpetisper er en heeelt annen historie).

Da så, flere jeg har hørt si at den er innblandet, men dette har ikke kommet fra spesielle hundemennesker altså. Og det er jo to raser som ligner ganske mye, spesielt for et utrent øye, og da konkluderer man kanskje med at de er i familie.

Men inntrykket ang. at de er litt mildere var vel da rett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg foretrekker egentlig JRT fordi moren min synes Papillonen er en forvokst rotte, men jeg synes de er søte jeg.

Og når jeg skal ha en hund, blir det mest gå turer, mat, springe litt, tviler på at jeg skal ha den med i konkurranser og sånn, men her er en agility bane her jeg bor, og hunden kan trene i den uansett om den ikkje skal være med i konkurranser og sånt. Men den får i det minste mye mosjon, og jeg tenker og tror, og kanskje håper og at JRT er en hund jeg kan ha med på joggeturer og fjellturer og sånt. For jeg går ikke ofte på fjellet men en joggetur innimellom gjør jo jeg da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg foretrekker egentlig JRT fordi moren min synes Papillonen er en forvokst rotte, men jeg synes de er søte jeg.

Og når jeg skal ha en hund, blir det mest gå turer, mat, springe litt, tviler på at jeg skal ha den med i konkurranser og sånn, men her er en agility bane her jeg bor, og hunden kan trene i den uansett om den ikkje skal være med i konkurranser og sånt. Men den får i det minste mye mosjon, og jeg tenker og tror, og kanskje håper og at JRT er en hund jeg kan ha med på joggeturer og fjellturer og sånt. For jeg går ikke ofte på fjellet men en joggetur innimellom gjør jo jeg da :wub:

Har du sett på Phalene?

Ellers kan vel de fleste hunder være med på joggetur og fjelltur. Men det virker som en hund rundt 5-8kg er ideelt for deg. Andre raser som kan tittes på (i tillegg til JRT, DSG, papillon/phalene) er jo bichon variantene, og andre "småraser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Da tar jeg feil da, men alt jeg har hørt om og lest om DSG er at det er en gårdshund også litt rottefanger, og at man tror JRT er innblandet, men at den er blitt mye mildere (DSG'en enn JRT'en).

De er jo i to forskjellige rasegrupper.

Men mulig du har mye mer erfaring med rasene enn meg, jeg har nemlig mest erfaring med JRT. Uansett så vil jeg veldig gjerne høre grunnen din, for jeg må jo rette opp i informasjonen min når jeg tar feil :wub:

Kjenner etterhvert flere med gårdshund godt, og alle hundene jeg kjenner av rasen har mye jaktinnstinkt og kan bli borte lenge på tur. Det er såklart individuelt men det kan være greit å være klar over at man kan få en hund med mye / mer jaktinstinkt enn det man trodde, for en rase som promoteres mest som en familiehund.

For meg er det mer naturlig å sammenligne JRT / DSG sammen mot Phalene / pappilon, enn det er å sammenligne DSG, Phalene/ Pappilon mot JRT. En DSG og en P/P er to veldig forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...