Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb


MegaMarie

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Vi driver gård, masser av dyr som trenger stell; sauer, hester, geiter, høner, fasaner, kalkuner, høylandsfe, minigriser, kaniner, chinchillaer, griser, lama, alpakka, esel, hunder.... Foruten gårdsbruket driver vi med grønn omsorg/avlastning, tar i mot ungdommer/barn hver helg og i ferier, samt ellers også ved behov. Ingen dag er lik, mye og variert arbeid, men samtidig lever vi på mange vis av hobbyen(e) våre også. Fks hundene brukes aktivt i form av hundekjøring med besøkende, samt at de er med en del ellers også. (mer om oss her www.buangard.no) Veldig spennende, krevende, givende og variert arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det kommer vel i grunnen an på hvilken jobb man etterhvert skal ha ?

Jepp jepp - men poenget mitt var i så måte at jo mer attraktiv du er på jobbmarkedet jo lettere er det å få jobb, ikke sant? :) Og vi snakket jo tross alt om Biologi, eller realfag, i de store trekk. Og jo flere som er på et jobbmarked, jo bedre er det å skille seg ut. Og man skiller seg ut ved å velge det andre ikke har. Jo vanskeligere noe er jo færre velger det. Uansett hvilken jobb du skal ha. Med mindre det er noe det er stor mangel av i samfunnet. En stund ble det vel ansatt førskolelærere uten mye utdanning? Samfunnet trenger alltid folk innen helse, skole og omsorg - sikre jobber om man trives med det! :icon_redface:

Hos oss er det svært uvanlig at det ansettes folk med doktorgrad, men det er en del som tar doktorgrad etterhvert som de har jobbet her noen år. Da gjerne en doktorgrad sponset av arbeidsgiver som har direkte relevans til fagfeltet man jobber med.

*nikke* - nettopp det jeg mente med relevans innen doktorgraden. Gjerne også mastergrad, mange bedrifter "snapper deg opp" og lar deg skrive mastergrad hos dem.

Gråtass - jeg tror det går an å søke "sommerjobb" hos Statens Vegvesen og få en liknende jobb. En kompis i klassen var nylig på sommerjobb i SV, med bakgrunn i kun "Innføring i geologi" fikk han dra på ekskursjon rundt om i området her og kartlegge hvor det var rasfare, hvor elver/bekker naturlig rant, hvordan vannet påvirket veiene (der det passerte under) og slikt no. Bodde i telt og fikk bil dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass - jeg tror det går an å søke "sommerjobb" hos Statens Vegvesen og få en liknende jobb. En kompis i klassen var nylig på sommerjobb i SV, med bakgrunn i kun "Innføring i geologi" fikk han dra på ekskursjon rundt om i området her og kartlegge hvor det var rasfare, hvor elver/bekker naturlig rant, hvordan vannet påvirket veiene (der det passerte under) og slikt no. Bodde i telt og fikk bil dekket.

Men det blir vel til dels en annen måte å jobbe på enn Siri gjør? Mamma jobber også med arealplanlegging (men hun er ansatt i DN, ikke Statens Vegvesen, og jobber i større grad med den samme problematikken i forhold til f.eks. vindmøller og strømmaster (hun har bl.a. vært med på konsekvensutredninger for de mye omtalte mastene i Hardanger), selv om hun også har hatt samarbeid med Statens Vegvesen), og hun jobber på et langt mer teoretisk plan enn å gå ut og måle hvor brede bekkene er og hvor mange fugler som bor i den og den skogen. Selvfølgelig er hun (og de andre med samme stilling) på ekskursjon for å observere områdene de jobber med, men det er i veldig liten grad i forhold til hvor mye tid de tilbringer inne på kontorene og på møter.

Jeg syns det virker som en veldig spennende jobb, da! Å få kombinere lovverk, forvaltning og praktiske, interessante tilfeller på en slik måte er egentlig ganske unikt. :icon_redface: Jeg har aldri tidligere vurdert det som eget yrke (mamma jobber jo med det, og jeg har alltid vært en slik "skal-ikke-bli-det-samme-som-foreldrene-mine"-type), men nå trasker jeg rundt i tenkeboksen og lurer på om ikke det, i minst like stor grad som den utdanningen jeg har begynt på nå, kunne vært noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrange: må bare få kommentere noe ang. karakterer. Jeg går på et studie som hører innunder øk&adm og sosiale/samfunnsfag, altså et område som er ganske tettpakket med studier som ikke er profesjonsrettet, som øk&adm, statsvitenskap, sosiologi, arbeid og velferdsforvaltning/viter og så videre, og i jobbsammenheng her spiller visst karakterer liten rolle. Du "må" ha master, og for å komme inn på master må du ha c i snitt somregel, men ellers går det mye mer på personlige kvalifikasjoner enn akkurat karakterer. De sier tross alt ikke så mye mer om hvor flink du er til å pugge og til å gjennomføre en eksamen! Vi får tips om å engasjere oss i frivillige organisasjoner, vise til samfunnsengasjement, skaffe oss relevante sommerjobber (ja, for det er lett) og ellers være dyktige og jobbe med å selge oss selv og vår kompetanse. Det utgjør hele forskjellen ... (Klart, har du bare D gjennom tre-fem år, så hjelper ikke det deg noen vei, men om du kun har B og A, så trenger ikke det hjelpe deg så mye lenger heller).

Må innrømme at jeg gruer meg litt til å skulle kjempe med mange andre med lignende utdanninger på et stadig trangere arbeidsmarked ... Men- får jeg ikke relevant jobb med en gang etter endt bachelor, tar jeg en hvilken som helst jobb og går rett over på master. Forøvrig driver vi også gård, som nå er hovedsakelig melkeproduksjon og fremvekst av egne stuter til slakt, og etterhvert vil det også bli slaktegrisproduksjon her. Mannen er heltidsbonde (overtidsbonde blir det vel heller, som absolutt alle andre bønder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber for tiden i barnehage og koser meg med det. Nå går det i småbarn, men har vært på storbarnsavdeling også.

Dette er dog bare midlertidig, og planen er å begynne utdannelsen til trafikklærer til neste høst.

En av grunnene til at jeg tror denne jobben vil passe bedre er fleksibiliteten, altså at man kan styre dagen sin litt mer som man vil, i forhold til 07-17 dagene i barnehagen.

Men største grunnen er at jeg trives med å lære bort ting, og jeg elsker bil og kjøring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går vgs nå =) og aner ikke hva jeg har lyst til videre. Noe innen dyr/adferd/mennesker og dyr etc..

Men til tider så liker jeg å gjøre mye rart,så kunne sikkert hatt 100 forskjellig jobber jeg trives i. Tips taes imot med takk :)

Bli lærer? Ganske allsidig utdannelse og jobb :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som miljøarbeider i en avlastningsbolig for barn og unge med autisme.

Har jobbet der fast siden desember, var ringevikar i 3-4 år før jeg fikk fast stilling. Stortrives i jobben, blir mye adferdsrelaterte problemstillinger og endel "shaping" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir vel til dels en annen måte å jobbe på enn Siri gjør? Mamma jobber også med arealplanlegging (men hun er ansatt i DN, ikke Statens Vegvesen, og jobber i større grad med den samme problematikken i forhold til f.eks. vindmøller og strømmaster (hun har bl.a. vært med på konsekvensutredninger for de mye omtalte mastene i Hardanger), selv om hun også har hatt samarbeid med Statens Vegvesen), og hun jobber på et langt mer teoretisk plan enn å gå ut og måle hvor brede bekkene er og hvor mange fugler som bor i den og den skogen. Selvfølgelig er hun (og de andre med samme stilling) på ekskursjon for å observere områdene de jobber med, men det er i veldig liten grad i forhold til hvor mye tid de tilbringer inne på kontorene og på møter.

Det er nok sånn i SVV (og andre statlige etater o.l) at man kan få relevant sommerjobb mens man driver med utdannelsen, og da blir man ofte satt til registreringer, produksjon av kart/figurer (innen mitt fagfelt ivertfall) osv. Mens vi som er ferdig utdannet sitter nok mye inne å arbeider videre ut fra registreringene. Men selvsagt er vi også ute på befaringer og registreringer en del også, bare ikke helt nok i mine øyne;) Det er så mye annet å gjøre, at sånne ting blir mindre prioritert, eller andre gjør det for oss...

Siri Ja, kanskje vi er kolleger;) Jobber i Drammen, på Ressurs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri jeg vil gjerne ha jobben din...

Fiiinfine jobben, det :icon_redface:.

Jepp jepp - men poenget mitt var i så måte at jo mer attraktiv du er på jobbmarkedet jo lettere er det å få jobb, ikke sant? :) Og vi snakket jo tross alt om Biologi, eller realfag, i de store trekk. Og jo flere som er på et jobbmarked, jo bedre er det å skille seg ut. Og man skiller seg ut ved å velge det andre ikke har. Jo vanskeligere noe er jo færre velger det. Uansett hvilken jobb du skal ha.

Nja og tja... Til syvende og sist - når vi skal ansette nye folk hos oss - så studeres sjelden hvilke fag vedkommende har valgt å ta gjennom studiet. Det er nærmest utelukkende mastergradsoppgavens tema og om den har vært relevant for den jobben de søker på (når det er nyutdannede mennesker) som er avgjørende for om man kommer på intervju eller ikke hos oss.

Gråtass - jeg tror det går an å søke "sommerjobb" hos Statens Vegvesen og få en liknende jobb. En kompis i klassen var nylig på sommerjobb i SV, med bakgrunn i kun "Innføring i geologi" fikk han dra på ekskursjon rundt om i området her og kartlegge hvor det var rasfare, hvor elver/bekker naturlig rant, hvordan vannet påvirket veiene (der det passerte under) og slikt no. Bodde i telt og fikk bil dekket.

Vi tar ofte inn sommerstudenter som gjennomfører en del feltarbeid for oss, men det er jo da som oftest studenter som er tilknyttet studiesteder Statens vegvesen har formelt samarbeid med (UMB, NTNU). Vi har hatt studenter i arbeid hos oss som har gjennomført tilstandsregistreringer av stikkrenner og kulverter langs vegnettet vårt f eks.

Vi tilbyr også studenter å skrive mastergradsoppgavene sine for oss, dvs de får økonomisk tilskudd (pt 10 000 kr mener jeg + dekning av reiseutgifter) dersom temaet de skriver om er relevant for vårt arbeid. Jeg har vært veileder for mastergradsstudenter fra UMB som skrev om elg og faunapassasjer f eks :).

Men det blir vel til dels en annen måte å jobbe på enn Siri gjør? Mamma jobber også med arealplanlegging (men hun er ansatt i DN, ikke Statens Vegvesen, og jobber i større grad med den samme problematikken i forhold til f.eks. vindmøller og strømmaster (hun har bl.a. vært med på konsekvensutredninger for de mye omtalte mastene i Hardanger), selv om hun også har hatt samarbeid med Statens Vegvesen), og hun jobber på et langt mer teoretisk plan enn å gå ut og måle hvor brede bekkene er og hvor mange fugler som bor i den og den skogen. Selvfølgelig er hun (og de andre med samme stilling) på ekskursjon for å observere områdene de jobber med, men det er i veldig liten grad i forhold til hvor mye tid de tilbringer inne på kontorene og på møter.

Ja, min jobb blir jo mye kontorarbeid og teoretisk jobbing og mindre feltarbeid. Det leier vi inn konsulenter til (biologer f eks :hug:). Vi ser hos oss et stadig større behov for biologisk kompetanse, og bare i løpet av de siste to årene har vi fått flere nyansatte i etaten som har biologisk kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som miljøarbeider i en avlastningsbolig for barn og unge med autisme.

Har jobbet der fast siden desember, var ringevikar i 3-4 år før jeg fikk fast stilling. Stortrives i jobben, blir mye adferdsrelaterte problemstillinger og endel "shaping" :icon_clapping:

Slikt høres jo også spennende ut :frantics: Men jeg tror kanskje jeg hadde blitt litt deprimert etterhvert. Eller lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt høres jo også spennende ut :icon_clapping: Men jeg tror kanskje jeg hadde blitt litt deprimert etterhvert. Eller lei.

Tvert imot, tror jeg - det er veldig givende arbeid! Og man får et veldig annerledes syn på ting; livet, verdighet, og livsverdi og sånt. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjennskap til studie offentlig administrasjon og ledelse ved UiO? jeg skulle gjerne ha drevet mitt lille småbruk med geiter og høns, men jeg trenger noe som gir en grei inntekt og som også gir meg evnen til å være fleksibel når det kommer til arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte bare jeg må klargjøre litt av det jeg har skrevet så langt.... :frantics:

Men det blir vel til dels en annen måte å jobbe på enn Siri gjør?

Ja altså, en sommerjobb er en sommerjobb liksom?! :thumbs: Jeg mente på INGEN måte at det er det samme som hva Siri gjør. Hva jeg mente er at det er en "nesten gratis" jobberfaring - innen "noe liknende". Noe som til en viss grad bygger på det samme. Det er jo et univers av forskjell mellom å ha mastergrad og gjøre teoretisk analyse, vs å ha lite bakgrunn og gjøre konkrete praktiske undersøkelser. Men man får iallefall en liten føling på om dette er noe man er interessert i, om man prøver seg på noe. Og man kan faktisk prøve seg på det uten å måtte gi seg hen til en hel studieretning osv... Man kan være "naturforvalter" (merk i gåseøyne ) for en sommer, om man virkelig vil prøve seg. Bare godhjerta ment altså :frantics:

Nja og tja... Til syvende og sist - når vi skal ansette nye folk hos oss - så studeres sjelden hvilke fag vedkommende har valgt å ta gjennom studiet. Det er nærmest utelukkende mastergradsoppgavens tema og om den har vært relevant for den jobben de søker på (når det er nyutdannede mennesker) som er avgjørende for om man kommer på intervju eller ikke hos oss.

Jo det er jeg helt enig i :icon_clapping: Men for å sette lys på hva jeg pratet om: hva om det kommer EN HAUG med liknende mastergradsstudenter? Som har skrevet om det samme temaet? Om jeg skriver om gasshydrater rundt Bjørnøya og min skolekamerat skriver om gasshydrater rundt Svalbard, så er det den som har skrevet beste mastergradsoppgaven som vinner røkla. Samme utvinningsmetoder, samme explorations-metode... Det er den som gir best helhetsinntrykk som vinner.

Men det blir jo litt feil å prate om mastergrader i denne sammenheng, siden karakterer har "mindre å si" for en masteroppgave (gitt, man burde jo ikke ha en rævva dårlig en heller... hehe :frantics: ). Er man på masternivå så burde man ha evner til å skrive en tålelig god masteroppgave, hehe.

Det blir mer rett å prate om rene bachelorgrader, som nevnt det første innlegget jeg skrev. Alt jeg ville fram til er at man skiller seg bedre ut i ei homogen røkle studenter som alle skriver om det samme, om man har gode karakterer. Blir man headhuntet så er jo det bare knall, men da er det gjerne ferre studenter som utdanner seg innen feltet. Manglende kompetanse skaper etterspørsel - overflod skaper konkurranse for de som vil ha jobb. Spesielt på bachelornivå. Noe mindre når man er på master og doktorgradsnivå. Det må vi nå være enig i? :frantics:

Sånn. Bare for å trekke trådene litt sammen, siden vi kanskje snakker litt om hverandre. Jeg er iallefall veldig enig i Siris betraktninger og uttalelser her :frantics: Og DET igjen viser viktigheten av en god og relevant mastergradsoppgave :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste heller ikke hva jeg skulle gjøre etter videregående, så jeg fikk deltidsjobb i klesbutikken jeg allerede var ekstrahjelp i. idag, 7 år etter, er jeg avdelingsleder i samme klesbutikk og trives veldig godt med det. jeg har en variert og hektisk hverdag. får jobbe med folk, klær og mote, og noe kontorarbeid. Har personalansvar og bedriftsansvar. Så det er nok av utfordringer. Men skal jo innrømme at jeg innimellom er litt lei. 8 år på samme sted er jo ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ååååå, jeg er så misunnelig! :lol: Kan jeg spørre hva slags utdanning man må ta, og hvor mye flaks man må ha for å kunne jobbe som oversetter?

Siden det ble helt OT i den tråden, så la jeg det inn hit :wub:

Det finnes et eget studium i oversetting ved Høyskolen i Agder (?), om jeg ikke husker feil.

Ellers er vel en mastergrad innen engelsk det vanligste. Men man kan jo vri nesten hva som helst til å være oversettelsesrettet. Du er vel utdannet innen teknikk/mekanikk? Det er plutselig et veldig ettertraktet spesialiseringsfelt dersom det kombineres med engelskkunnskaper.

Ulike selskaper har ulike krav til sine ansatte. NRK er det gjeveste stedet å jobbe. Der må man ha mange års erfaring som tekster, og helst ha utdanning innen oversettelse, for å få jobb.

Jeg endte opp som oversetter pga en rekke tilfeldigheter over flere år.

Var utvekslingselev i USA 1 år på vgs, tok 1,5 års fordypning i forretningsengelsk under siviløkonomstudiet, og fikk tilfeldigvis en deltidsjobb som oversetter for et olje/seismikkfirma mens jeg studerte. I tillegg hadde jeg hatt små oversettelsesoppdrag for noen små firma.

Jeg var på ferie i USA da Sari døde, og noen der foreslo at jeg burde flytte til USA, siden jeg plutselig ble "fri."

Pga visumrestriksjoner var oversetter det eneste yrket som kunne gi meg arbeidstillatelse. Så jeg googlet Norwegian og Los Angeles, tilfeldigvis søkte et firma etter engelsk-norsk oversetter.

Jeg fikk jobben og visum (oppfylte akkurat visumkravene pga tidligere oversettelseserfaring og spesialiseringen på studiet), og her sitter jeg da i dag :lol: Trives stort sett veldig godt i jobben. Noen oppdrag er selvsagt mindre artige enn andre, men jeg styrer egen arbeidstid, kan strengt tatt jobbe hvor jeg vil, så lenge jeg har PC med internett, og kan styre arbeidsmengde i forhold til hundetrening/utstillinger, osv.

Hadde noen sagt til meg for 6 år siden at jeg kom til å jobbe som oversetter, så hadde jeg ikke trodd dem. Jeg skulle bli finansanalytiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble helt OT i den tråden, så la jeg det inn hit :wub:

Det finnes et eget studium i oversetting ved Høyskolen i Agder (?), om jeg ikke husker feil.

Ellers er vel en mastergrad innen engelsk det vanligste. Men man kan jo vri nesten hva som helst til å være oversettelsesrettet. Du er vel utdannet innen teknikk/mekanikk? Det er plutselig et veldig ettertraktet spesialiseringsfelt dersom det kombineres med engelskkunnskaper.

Ulike selskaper har ulike krav til sine ansatte. NRK er det gjeveste stedet å jobbe. Der må man ha mange års erfaring som tekster, og helst ha utdanning innen oversettelse, for å få jobb.

Jeg endte opp som oversetter pga en rekke tilfeldigheter over flere år.

Var utvekslingselev i USA 1 år på vgs, tok 1,5 års fordypning i forretningsengelsk under siviløkonomstudiet, og fikk tilfeldigvis en deltidsjobb som oversetter for et olje/seismikkfirma mens jeg studerte. I tillegg hadde jeg hatt små oversettelsesoppdrag for noen små firma.

Jeg var på ferie i USA da Sari døde, og noen der foreslo at jeg burde flytte til USA, siden jeg plutselig ble "fri."

Pga visumrestriksjoner var oversetter det eneste yrket som kunne gi meg arbeidstillatelse. Så jeg googlet Norwegian og Los Angeles, tilfeldigvis søkte et firma etter engelsk-norsk oversetter.

Jeg fikk jobben og visum (oppfylte akkurat visumkravene pga tidligere oversettelseserfaring og spesialiseringen på studiet), og her sitter jeg da i dag :lol: Trives stort sett veldig godt i jobben. Noen oppdrag er selvsagt mindre artige enn andre, men jeg styrer egen arbeidstid, kan strengt tatt jobbe hvor jeg vil, så lenge jeg har PC med internett, og kan styre arbeidsmengde i forhold til hundetrening/utstillinger, osv.

Hadde noen sagt til meg for 6 år siden at jeg kom til å jobbe som oversetter, så hadde jeg ikke trodd dem. Jeg skulle bli finansanalytiker :lol:

Hmm, det der hadde vært en jobb midt i blinken. Elsker språk, synes stortsett oversetterne gjør en crappy jobb og har ikke noe i mot å jobbe ved pc'en. *ler* Er dette noe man stortsett får jobb som hvis man utdanner seg til det? Eller går det mange arbeidsløse oversettere rundt om kring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det der hadde vært en jobb midt i blinken. Elsker språk, synes stortsett oversetterne gjør en crappy jobb og har ikke noe i mot å jobbe ved pc'en. *ler* Er dette noe man stortsett får jobb som hvis man utdanner seg til det? Eller går det mange arbeidsløse oversettere rundt om kring?

Ja, jeg trives som sagt veldig godt. Dersom man har riktig utdannelse tror jeg ikke det burde være noe problem å få jobb, men jeg har ikke sett så mye på hvordan situasjonen er. Var som sagt veldig tilfeldig at jeg endte opp i denne jobben, og siden jeg jobbet på hovedkontoret for ett selskap i nærmere 2 år, så blir jeg prioritert om det er lite arbeid.

Jeg har til tider hatt jobb langt oppover ørene. Men det går litt i perioder. Noen ganger er det veldig rolig, og andre ganger er det veldig hektisk. Så det er litt usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer statsvitenskap og kan dermed bli "hva som helst". Hvilken jobb jeg får, er avhengig av en kombinasjon av flere ting - om jeg fullfører til og med master, hvilke fag jeg fordyper meg i, om jeg drar på utveksling, hvilke kontakter jeg eventuelt klarer å lage meg, og en god porsjon tilfeldighet.

Akkurat det plager meg litt, og akkurat nå (tre-fire uker inne i mitt første semester) skulle jeg ønske jeg hadde begynt på en mer profesjonsrettet utdanning. Problemet er vel bare at det er ca. ingen av profesjonsstudiene (utenom ett) som interesserer meg, og dermed er jeg nødt til å gå på en generell utdanning og håpe på det beste, på en måte.

Og nå har jeg altså bestemt meg for å begynne på det ene profesjonsrettede studiet som interesserte meg - til høsten begynner jeg på en master i by- og regionplanlegging ved UMB. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...