Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb


MegaMarie

Recommended Posts

Og nå har jeg altså bestemt meg for å begynne på det ene profesjonsrettede studiet som interesserte meg - til høsten begynner jeg på en master i by- og regionplanlegging ved UMB. :wub:

Velkommen skal du være! :lol: Kanskje jeg blir fadderen din? Vi er på samme institutt som by-reg og har mange felles fag de tre første årene.

Hilsen landskapsarkitekten som skal levere tverrfaglig oppgave med by-reg i morgen og gleeeder seg til å bli ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar
  • 4 weeks later...

Drar opp denne litt siden jeg nå merker at jeg er litt fortvilet igjen angående fremtiden min.

Tenkte å spørre litt mer om jobbene som jeg lurer på.

Huldra: Hvordan er studiene til det du har blitt? Hvilken kompetanse trenger man da? Hvilke fag hadde du?

Siri (og andre landskapsarkitekter): Hva gjør dere på jobben? Tegner dere?

*mokken*: Kan du fortelle litt om jobben din? Litt mer spesifikt hva du gjør osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å svare, da jeg er i gang med landskapsarkitektutdannelsen og har fått en del kjennskap til bransjen.

For å si det sånn - det man gjør som landskapsarkitekt er nesten hva som helst! Vi kan velge å jobbe med alt som handler om utvikling av utemiljø, alt i fra å være med på å bygge flyplasser og motorveier, til byutviklingsprosjekter og design av små bakgårdshager. Det er nemlig sånn at du som landskapsarkitekt kan drive med akkurat det du liker best innenfor fagområdet.

I hovedsak er studiet delt inn i tre retninger med litt ulike utgangspunkt i forhold til fag og endelig kompetanse:

1: Overordnet planlegging (mange som velger dette jobber i f.eks. vegvesenet og planlegger for større prosjekter)

2: Detaljprosjektering (ofte mer hager, parker, grønne områder osv.)

3: Grøntanleggforvaltning (mer landskapsøkologisk rettet linje)

Og tilbake til spm. ditt. Hvis du liker å tegne og tror at den mest kreative siden av fagfeltet er det som passer best for deg, burde du velge den retningen som heter detaljprosjektering. Under utdannelsen har du dermed mer tegnefag og andre kreative fag, mens du i overordnet planlegging har mer juss, økonomi osv. Så for den som ikke synes den kreative tegnedelen av faget er det morsomste, men som kanskje er kreativ på andre måter eller foretrekker å jobbe med større grep, er kanskje ikke detalt riktig retning.

Men som sagt. Mulighetene er uendelige for en landskapsarkitekt! ansett hav du velger formes du og lærer hva du selv er god på gjennom studiet. Det er i alle fall min oppfatning :)

Sånn.. hilsen frk. munndiare!

Håper du ble noe klokere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri (og andre landskapsarkitekter): Hva gjør dere på jobben? Tegner dere?

Også kan jo jeg fortelle litt, som nyutdannet landskapsarkitekt ansatt i staten: Her jobber landskapsarkitektene med alt fra landbruks/biologiske spørsmål/utredninger (ofte sammen med biolog eller annen fagperson), til tegning i stor og liten skala (parkanlegg i forb. med veg og rasteplasser, forming av terrenget rundt veg, plassering av veg i landskapet), til skjøtsel og vedlikehold av grøntanlegg etter anleggsfasen, til oppfølging av konsulenter som gjør landskapsfaglige jobber for oss, og til prosjektledelse og styring av prosesser etter Plan og bygningsloven. Selv jobber jeg delvis på et mer overordnet strategisk nivå hvor jeg er landskapsansvarlig for en utredning i et område som man kanskje skal lage ny veg (utreder både status i dag, og konsekvenser for natur/kultur/landskap i fremtiden) og med små prosjekter hvor jeg sørger for at man følger plan og bygningsloven, varsler grunneier, er i grunneiermøter osv, etterhvert skal jeg være prosjektleder for slike prosjekter selv...

De linjene man kan velge i studiet blir delvis visket ut når man begynner i jobb. Man er landskapsarkitekt uansett, og med mindre man blir ansatt som "ekstremdetaljdesigner" i et av de mer snevre firmaene, så blir man ansatt som landskapsarkitekt, ikke landskapsarkitekt som har tatt den og den linjen. Så må man heller være flink på intervjuet til å fortelle hva man er flink til, og interessert i, også jobber man seg etterhvert inn på det man liker best... I begynnelsen kan man bli satt til det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å svare, da jeg er i gang med landskapsarkitektutdannelsen og har fått en del kjennskap til bransjen.

For å si det sånn - det man gjør som landskapsarkitekt er nesten hva som helst! Vi kan velge å jobbe med alt som handler om utvikling av utemiljø, alt i fra å være med på å bygge flyplasser og motorveier, til byutviklingsprosjekter og design av små bakgårdshager. Det er nemlig sånn at du som landskapsarkitekt kan drive med akkurat det du liker best innenfor fagområdet.

I hovedsak er studiet delt inn i tre retninger med litt ulike utgangspunkt i forhold til fag og endelig kompetanse:

1: Overordnet planlegging (mange som velger dette jobber i f.eks. vegvesenet og planlegger for større prosjekter)

2: Detaljprosjektering (ofte mer hager, parker, grønne områder osv.)

3: Grøntanleggforvaltning (mer landskapsøkologisk rettet linje)

Og tilbake til spm. ditt. Hvis du liker å tegne og tror at den mest kreative siden av fagfeltet er det som passer best for deg, burde du velge den retningen som heter detaljprosjektering. Under utdannelsen har du dermed mer tegnefag og andre kreative fag, mens du i overordnet planlegging har mer juss, økonomi osv. Så for den som ikke synes den kreative tegnedelen av faget er det morsomste, men som kanskje er kreativ på andre måter eller foretrekker å jobbe med større grep, er kanskje ikke detalt riktig retning.

Men som sagt. Mulighetene er uendelige for en landskapsarkitekt! ansett hav du velger formes du og lærer hva du selv er god på gjennom studiet. Det er i alle fall min oppfatning :whistle:

Sånn.. hilsen frk. munndiare!

Håper du ble noe klokere av dette?

Får ikke tid til å svare på begge innleggene, så jeg tar ditt nå.

Jeg liker ikke noe spesielt å tegne. Jeg er heller ikke noe flink. Men kreativ er jeg og jeg liker å jobbe med kreative oppgaver. Jeg syns hage- og park prosjekter virker interessante. Hvordan vil det være for meg som ikke liker tegning men som som syns den detaljdelen ellers er spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke tid til å svare på begge innleggene, så jeg tar ditt nå.

Jeg liker ikke noe spesielt å tegne. Jeg er heller ikke noe flink. Men kreativ er jeg og jeg liker å jobbe med kreative oppgaver. Jeg syns hage- og park prosjekter virker interessante. Hvordan vil det være for meg som ikke liker tegning men som som syns den detaljdelen ellers er spennende?

Jeg liker heller ikke å tegne. Men har da greid å både bli ferdig utdannet og få en rimelig bra jobb forde. Faktisk fikk jeg flere jobbtilbud også da jeg var ferdig;) Men, helt seriøst: Man må innom en del tegning de første årene, og selv om jeg ikke elsker tegning, så syns jeg det var bra, for man lærte mye teknikker, slik at selv de som ikke har så voldsomt med talent (som meg) raskt og greit kan få til BRA tegninger. Studiet går relativt fort over på å tegne mest på data (hvordan liker du det da?), men man må selvsagt ha gamlemåten i hendene også:whistle: Jeg har gått forvaltningslinjen, og der hadde vi blant annet mye planlegging av det grønne i park/hage, ganske detaljert, men det gikk mindre på tegning/design, men mer på hva slags planter osv som passer her og her, og hvordan det skal skjøttes. Så litt mer planlegging, ikke så mye design... De første årene får man prøve seg litt frem, så når du skal ta valget av linje, har de fleste en tanke om hva de likte best, og så kan man se hvilke linje som inneholder mest av det... Nå vet jeg ikke hvordan det blir med de linjene fremover da, men... man vil uansett velge å ta fag man syns er mest interessant, og den muligheten vil man ha, uansett linje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett gjort endringer i studiet nå, så man behøver ikke velge en bestemt linje. 3. året kan du velge fritt mellom de valgfrie fagene, så lenge du har nok studiepoeng. Men selvsagt er det ofte lettest å velge to fag som har mye med hverandre å gjøre. Dessuten legges det inn flere obligatoriske fag som tar sikte på at vi skal bli bedre på forvaltning/landskapsøkologi, da mange mener dette er noe vi landskapsarkitektene mangler en del kompetanse på.

Jeg er heller ikke noe spesielt glad eller flink til å tegne. Men som Marianne sier, man må jo gjennom noe. Det er litt jobb å lære seg å tegne enkelt og greit, men man kommer seg gjennom det med en høy læringskurve. Jeg kommer ikke til å ønske å jobbe med mye frihåndstegning, og tror at data er tingen for meg, og det har jeg muligheten til å velge :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på gatekjøkken i Sverige. Nærmere bestemt Svinesund. Det er vel ikke så veldig økonomisk eller veldig bra tider. 08.30 om morgenen til 19.30 på kvelden. Men jeg går digitale medier på høyskolen i Østfold her i Halden og stortrives. Driver med bachelor studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som Veternær asstistent på Smådyrsklinikk. Jeg elsker jobben! Har med meg hunden vær dag, det fungerer kjempe fint.

Jeg holder på med utdannelse som hundemassør, og ser ar det kommer til å være drømme yrket for meg i fremtiden. Gleder med masse!

Lykke til med valget ditt, er søren meg ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelorgrad i tverrfaglig kjønnsforskning med sosialantropologi som fagfordypning. Jeg har jobba i et konsulentselskap som prosjektkoordinator etter endt BA, og jobba som studieinformatør på SV-infosenter på Blindern mens jeg skreiv på master og var på feltarbeid. Nå jobber jeg som programkonsulent ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier på Humanistisk Fakultet på Blindern. Det betyr at jeg har ansvar for studentene på 2 masterprogrammer, 2 bachelorprogrammer og 2 årsenheter, og veileder dem, behandler søknader, tar imot nye studenter og holder infomøter osv.

Er det noen som har kjennskap til studie offentlig administrasjon og ledelse ved UiO? jeg skulle gjerne ha drevet mitt lille småbruk med geiter og høns, men jeg trenger noe som gir en grei inntekt og som også gir meg evnen til å være fleksibel når det kommer til arbeidsmarkedet.

Jeg synes du skal ta kontakt med SV-infosenter på Blindern, jeg. Kontaktinfo finner du her.

Drar opp denne litt siden jeg nå merker at jeg er litt fortvilet igjen angående fremtiden min.

Anbefaler også deg å ta kontakt med lærestedene du snuser litt på. Jeg syntes feks at noe av det hyggeligste med å jobbe på infosenter er å treffe på videregåendeelever som trenger informasjon, og kanskje kunne hjelpe dem til å skjønne mer av hva de vil og hva de passer til å studere. Ikke vær redd for å ta kontakt uten å gå via rådgiver på skolen din. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe spesielt glad eller flink til å tegne. Men som Marianne sier, man må jo gjennom noe. Det er litt jobb å lære seg å tegne enkelt og greit, men man kommer seg gjennom det med en høy læringskurve. Jeg kommer ikke til å ønske å jobbe med mye frihåndstegning, og tror at data er tingen for meg, og det har jeg muligheten til å velge :lol:

Jeg liker nok best data jeg også. Men jeg er veldig usikker på om dette er noe for meg. Snuse litt mer på det kanskje :)

Jeg jobber som Veternær asstistent på Smådyrsklinikk. Jeg elsker jobben! Har med meg hunden vær dag, det fungerer kjempe fint.

Jeg holder på med utdannelse som hundemassør, og ser ar det kommer til å være drømme yrket for meg i fremtiden. Gleder med masse!

Lykke til med valget ditt, er søren meg ikke lett

Takk!

Det virker utrolig kjekt å jobbe med dyr, men jeg liker ikke å jobbe på en dyreklinikk med syke, opererte og skadde dyr. Men kanskje noe annet? Hvordan er er utdanningen og lønnen til en hundemassør?

Anbefaler også deg å ta kontakt med lærestedene du snuser litt på. Jeg syntes feks at noe av det hyggeligste med å jobbe på infosenter er å treffe på videregåendeelever som trenger informasjon, og kanskje kunne hjelpe dem til å skjønne mer av hva de vil og hva de passer til å studere. Ikke vær redd for å ta kontakt uten å gå via rådgiver på skolen din. :)

Hva mener du med lærestedene? Dra til en universitet jeg kanskje ønsker å søke til eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med mastergraden min i kulturminneforvaltning i sommer, noe som betyr at jeg er kulturminneforvalter - bare uten jobb :) Himla spennende, men omtrent håpløst å få seg jobb når man ikke har mulighet til å flytte langt..

Sånn ellers har jeg arbeidet som omviser/guide i sommer/høst, noe som var kjempeartig! Nå for tiden vikarierer jeg på kontoret/resepsjon på en trafikkskole. En jobb jeg trives godt i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med lærestedene? Dra til en universitet jeg kanskje ønsker å søke til eller?

Et lærersted er et sted man kan studere eller gå på skole. :) Så hvis du feks er nysgjerrig på studiene på ÅS (UMB), universitetet i Bergen eller her i Oslo, så ta kontakt med inforsentrene via mail eller telefon eller besøk dem, og snakk med folkene som jobber der og kan mest om studiene og mulighetene etterpå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er utdannet befal/hundefører i forsvaret og jobbet med det fram til jeg ble syk, Nav og bedriftslege mente jeg skulle være ufør, det mente ikke jeg. Er nå i praksis i utdanning som tollbetjent region vest. Jobben består i å sammen med tjenestehund utføre kontolloppgaver av gods eller personer som er på vei inn i landet og se om vi finner noe som ikke hører hjemme. Har det utrolig spennende på jobb og trives noe sykt.

Å kombinere med hund er vel...Jeg hadde en hund, nå har jeg to, Labradoren "skiold" er jo egentlig tjenestehund men jeg anser han som min. Litt utfordrende og komme hjem med en sliten hund (og sliten kropp) for å så trene/lufte en uthvilt hund men alt går.

Anbefaller alle som får sjansen til å søke tollutdanning når tollvesenet rekrutterer. Artig jobb og betalt utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri (og andre landskapsarkitekter): Hva gjør dere på jobben? Tegner dere?

Nå er ikke jeg landskapsarkitekt, og jeg ser du har fått mange fine svar fra dem her inne som har tatt/tar den utdannelsen nå, men jeg kan jo si litt om hva våre (altså vegvesenets) landskapsarkitekter gjør. Det er nok ikke så mange som tegner og prosjekterer selv hos oss - vi setter gjerne bort de oppdragene til konsulenter, mens våre landskapsarkitekter kvalitetssikrer det konsulenten gjør og "holder dem i ørene" *ler*. Dvs at de styrer konsulentene og gir dem innspill, passer på at de holder seg til de lover og regler som gjelder for vår virksomhet. Mange av lark'ene har også prosjektlederansvar for både større og mindre utbyggingsprosjekter, dvs at de skal styre prosjektet gjennom alle faser, passe på at man følger lovverket, at alle fagfelt blir involvert i prosjektet (som mitt som går på naturmiljø) etc etc.

Også kan jo jeg fortelle litt, som nyutdannet landskapsarkitekt ansatt i staten:

Hvor jobber du?

Dessuten legges det inn flere obligatoriske fag som tar sikte på at vi skal bli bedre på forvaltning/landskapsøkologi, da mange mener dette er noe vi landskapsarkitektene mangler en del kompetanse på.

Å, men det er jo knallbra :).

Jeg liker nok best data jeg også. Men jeg er veldig usikker på om dette er noe for meg. Snuse litt mer på det kanskje :)

De fleste lark'ene hos oss jobber nok mest med data iallefall. Mange av konsulentene gjør også sine prosjektering vha data, og det er nok antakelig mindre og mindre håndtegning ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lærersted er et sted man kan studere eller gå på skole. :D Så hvis du feks er nysgjerrig på studiene på ÅS (UMB), universitetet i Bergen eller her i Oslo, så ta kontakt med inforsentrene via mail eller telefon eller besøk dem, og snakk med folkene som jobber der og kan mest om studiene og mulighetene etterpå. :D

Takk, jeg skal gjøre det en dag!

Må bare slenge inn at jeg har startet å studere igjen. :blink: Kommende semester blir det å ta ex phil og fag jeg mangler fra VGS, og så skal jeg søke meg inn på universitetet i 2012. :D

Du som hadde så underbare arbeidstider. Haha :) Hva skal du studere da?

Er utdannet befal/hundefører i forsvaret og jobbet med det fram til jeg ble syk, Nav og bedriftslege mente jeg skulle være ufør, det mente ikke jeg. Er nå i praksis i utdanning som tollbetjent region vest. Jobben består i å sammen med tjenestehund utføre kontolloppgaver av gods eller personer som er på vei inn i landet og se om vi finner noe som ikke hører hjemme. Har det utrolig spennende på jobb og trives noe sykt.

Å kombinere med hund er vel...Jeg hadde en hund, nå har jeg to, Labradoren "skiold" er jo egentlig tjenestehund men jeg anser han som min. Litt utfordrende og komme hjem med en sliten hund (og sliten kropp) for å så trene/lufte en uthvilt hund men alt går.

Anbefaller alle som får sjansen til å søke tollutdanning når tollvesenet rekrutterer. Artig jobb og betalt utdanning

Det høres utrolig spennende ut! Hvordan er arbeidstidene da? Jeg må si jeg småangrer litt på at jeg ikke kan gå i militæret. Jeg hadde hatt veldig lyst til å velge hundefører da, men det er forsåvidt det eneste jeg ville gjort i militæret, så det hadde jo vært dumt om jeg ikke hadde kommet inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal gjøre det en dag!

Du som hadde så underbare arbeidstider. Haha :frantics: Hva skal du studere da?

Det høres utrolig spennende ut! Hvordan er arbeidstidene da? Jeg må si jeg småangrer litt på at jeg ikke kan gå i militæret. Jeg hadde hatt veldig lyst til å velge hundefører da, men det er forsåvidt det eneste jeg ville gjort i militæret, så det hadde jo vært dumt om jeg ikke hadde kommet inn dit.

Jeg jobber turnus med litt varierende arbeidstider. Det kommer litt an på hvilke kontrollobjekter vi har på listen. Stort sett er det enten 07-1500 eller 10-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...