Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradoodle


Bungalov

Recommended Posts

Næsj jeg har skikkelig elendige avlstisper jeg, de har bare løpetid en gang i året de.. Det er jo derfor jeg må kjøpe mange til på finn, så det blir skikkelig oppdrett.

Jeg vil spleise med 2ne på en puddel hanne, så kan vi sende han på rundgang til alle med retrievere, belgere, bordere, cockere og aussier. Det blir skikkelig skikkelig bra tror jeg.

ElinT du kan få kjøpe en pen og lovende tispe til full pris, men jeg skal ha avlsretten på henne selv altså. For det er sånn de store, ordentlige og seriøse oppdretterne gjør det.

Kjøpe? hvorfor ikke ta inn hunder til omplassering og bruk dem istedet :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Er det noen som tar på seg ansvaret for å dømme på Norges første doodleutstilling? Kvalifikasjoner utenom å vite hvilken ende som biter og hvilken som driter trengs ikke, siden det ikke finnes noen standard. Bare vi får igang en utstilling eller to, så er jo rasen nærmest som godkjent å regne!

Det er kun godkjente oppdrettere som får stille doodlene sine, så bring med din hjemmelagde stamtavle, så ordner vi det også. :rolleyes2:

Egen klasse for cheezdoodle også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan jeg stille Kasko til disposijon for lekre røytefrie tisper. :rolleyes2: BasjDoodler må da være perfekte. :ahappy:

Se under

Fengende navn! Why not bæsjedoodle mens man er igang? :ahappy: awesome.

My thoughts excactly! En doodlebæsjer, liksom! Det er der pengene ligger :yawn:

Og når den i tillegg til krøllsveis har jodlerier og mulighet for MGP deltaglese i ekte Dan Børge stil må jo dette være den ultimate hund for alle med penger!

Næsj jeg har skikkelig elendige avlstisper jeg, de har bare løpetid en gang i året de.. Det er jo derfor jeg må kjøpe mange til på finn, så det blir skikkelig oppdrett.

Jeg vil spleise med 2ne på en puddel hanne, så kan vi sende han på rundgang til alle med retrievere, belgere, bordere, cockere og aussier. Det blir skikkelig skikkelig bra tror jeg.

ElinT du kan få kjøpe en pen og lovende tispe til full pris, men jeg skal ha avlsretten på henne selv altså. For det er sånn de store, ordentlige og seriøse oppdretterne gjør det.

Jeg blir med på spleiselaget. Siden Basenjien er en urhund må det jo bli en skikkelig gammel blanding! Bæsjdoodle, yodledoodle, yo-doodle, Danbørgejodler kanskje? *Må fundere litt på det beste salgsnavnet*

Til TS: De har nok uoffisielle utstillinger/matchshow i Amerika og Australia. Presis som vi kan ha uoffisielle utstillinger for blandingshunder her i Norge. Alle doodler er velkommen på disse her til lands også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som tar på seg ansvaret for å dømme på Norges første doodleutstilling? Kvalifikasjoner utenom å vite hvilken ende som biter og hvilken som driter trengs ikke, siden det ikke finnes noen standard. Bare vi får igang en utstilling eller to, så er jo rasen nærmest som godkjent å regne!

Det er kun godkjente oppdrettere som får stille doodlene sine, så bring med din hjemmelagde stamtavle, så ordner vi det også. :ahappy:

Egen klasse for cheezdoodle også!

Jammen... Hva er så disse utstillingsfeilene DHH skriver om i annonsene sine da? De bør man kanskje få frem på utstillingen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen... Hva er så disse utstillingsfeilene DHH skriver om i annonsene sine da? De bør man kanskje få frem på utstillingen :ahappy:

Røyting! Det er feilen, for alle doodler er jo røytefri og allergivennlige. Så kanskje man burde hatt en allergisk dommer? Og så premieres hunden etter hvor tett i nesa h*n blir?

Nafsing i "kongelige" lepper?

Det gir automatisk HÆ. (Heder og Ære prisen). :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Tatt av fullstendig her jo!! Me like!

Men vedr basenji-puddel kombinasjon, synes jeg at det eneste riktige og ærlige navnet er: Badoodle (uttales: bad - doodle, minner meg så veldig om et dikt jeg fant på noen basenjisider, diktet var skrevet av en 12 år gammel jente og gikk slik:

I'm a Basenji, Roo roo

Being bad is what I do,

Do you want a Basenji too?

NB! Roo-roo biten kommer fra den engelske betegnelsen for basenji-jodling; Baroo, og noen ganger sier basenjien ikke hele jodle-lyden - bare "roo-biten" - derfor roo roo)

Badoodler tror jeg vil gå som hakka møkk til møblerte hjem hvor man ønsker minst mulig kjas fra bikkja: den vil jo være både røytefri og bjeffeløs!! Slå den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badoodler tror jeg vil gå som hakka møkk til møblerte hjem hvor man ønsker minst mulig kjas fra bikkja: den vil jo være både røytefri og bjeffeløs! Slå den!

Ja, det må jo bli en hit!

Også vet jo "alle" at alle sykdommer og negative trekk forsvinner bare man blander raser, så da slipper vi å bruke unødvendige penger på helsetesting og denslags tøv. Dette blir big business!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er interessert i en mellomstor til stor hund med selvrensende pels, som kan bo ute i allslags vær og aldri fryser, men som like gjerne sover i senga og ikke røyter en tøddel inne, som er svært trekkvillig og sterk men som alltid går pent i bånd, så har hr. Dimling begynt å fatte stor interesse for løpetisper og kan gjerne parres med en passende puddeldame. Han skal først parres med damen til Mariannbe&Java, men det er sikkert greit å ta mange parringer med flere tisper i samme slengen.

Bare å si ifra hvis noen vil ha en samodoodle. Både ståører, hengeører, krøllhalle og ikkekrøllhale kan lages. Rosa eller svarte tredeputer. Alle farger. Fritt valg, det er bare å legge inn bestilling! :ahappy:

For å være helt alvorlig: jeg syns det er snodig at det er så stort marked for doodles.

Vil du bla opp flere høvdinger for å få en frisk og røytefri hund som er sosial, lettrent, barnevennlig, rolig inne, atletisk, rimelig sterk og leken? Som trives svært godt som familiehund, og som attpåtil kan fungere fint som bruks- og lydighetshund? Hvis man attpåtil vil være sikker på å faktisk få en allergivennlig og røytefri hund, som fungerer til det man ønsker (for det finnes tross alt mange linjer å velge mellom) hadde det kanskje vært en idé å kjøpe puddel...? Kan til og med spare noen kroner på både innkjøpspris og veterinærutgifter, hvis man er riktig heldig.

*sukk* Jaja. Kanskje flere syns som min bror, at det er litt flaut å ha puddel, og at det er greiere å møte jaktlaget med selvrespekten i behold når man kan si at man har en barbert blandings, og ikke en sånn jålete løveklippsak? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å være med. Jeg kan produsere en haug med dsg-doodler - blir sikkert fint. Kanskje jeg kan lokke vennina mi til å avle på flattryne-doodles (Boston Terrier) , de kunne hun sikkert fått solgt for MASSE penger :rolleyes2: aiaiai, dverg pinscher kan vi jo også blande inne - ankelbiter-doodles - yey :-) Nope, jeg er ikke kreativ nok til sånt jeg *fnis* får holde meg til kjedelige renrasede gårdshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj jeg har skikkelig elendige avlstisper jeg, de har bare løpetid en gang i året de.. Det er jo derfor jeg må kjøpe mange til på finn, så det blir skikkelig oppdrett.

Jeg vil spleise med 2ne på en puddel hanne, så kan vi sende han på rundgang til alle med retrievere, belgere, bordere, cockere og aussier. Det blir skikkelig skikkelig bra tror jeg.

ElinT du kan få kjøpe en pen og lovende tispe til full pris, men jeg skal ha avlsretten på henne selv altså. For det er sånn de store, ordentlige og seriøse oppdretterne gjør det.

Kan låne Zaira da vettu! Bitteliten, spretten, klingærn, stressa, nervøs, lydsvak, gjeterinstinkter, lettlært osv osv... Fantastisk sprø blanding, garantert HD/AA pga all sprettingen fra liten valp.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å være med. Jeg kan produsere en haug med dsg-doodler - blir sikkert fint. Kanskje jeg kan lokke vennina mi til å avle på flattryne-doodles (Boston Terrier) , de kunne hun sikkert fått solgt for MASSE penger :ahappy: aiaiai, dverg pinscher kan vi jo også blande inne - ankelbiter-doodles - yey :-) Nope, jeg er ikke kreativ nok til sånt jeg *fnis* får holde meg til kjedelige renrasede gårdshunder.

Hva med corgidooodle? Stå ører, krøllpels, energi til tusen, ankelbiter, gjeterinnstinkt etc etc. må bli konge hund :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens, skjerpings da, trådstarter kom jo faktisk med et ganske fornuftig innlegg innimellom all tøysingen (min inkludert).

Men altså, flott og fint at man er fornøyd med doodlen sin, men er bare litt skremmende når man ikke skjønner at argumentene for raseavl kanskje ikke er helt på jordet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens, skjerpings da, trådstarter kom jo faktisk med et ganske fornuftig innlegg innimellom all tøysingen (min inkludert).

Men altså, flott og fint at man er fornøyd med doodlen sin, men er bare litt skremmende når man ikke skjønner at argumentene for raseavl kanskje ikke er helt på jordet likevel.

Takk. Har virkelig satt i gang en debatt her, og for å fortsette. Anngående avl så kan man jo ikke garantere innavl blant rasehunder da man ofte valgte de peneste individene, uahvengig om de var bror eller søster. Nå regner jeg med at denne typen avl er ikke eksisterene i Norge. Men så har man jo ting som med de største rasene som Grand danois og Dobberman hvor hjertet rett og slett blir for stort for kroppen deres.

Jeg fant dette på Nøtterøy dyreklinikk sine sider (obs selvalgt utdrag)

Stort hjerte hos hund / DCM:

For stort hjerte er en betegnelse som kan ha flere bakenforliggende årsaksfaktorer. Endring i hjertets form og størrelse kan til eksempel skyldes sykdom i hjertemuskulaturen. Patologiske forandringer i hjerteklaffene med inkoordinasjon og utilstrekkelig lukking er en annen utløsende faktor. Sammenstilt er et voksende hjerte uttrykk for at blodpumpens maksimale arbeidskapasitet er nedsatt. Sykdommen medfører at hjertets evne til å trekke seg sammen reduseres. Dette skjer gjennom et svinn av muskulatur i hjerteveggen, og følgelig vil disse veggene fremstå slappe og flagrende på ultralyd. På nåværende tidspunkt kjenner man ikke årsaken til lidelsen.

Så om man har noe mer helseproblermer med blandinger enn raser er vell ikke helt sant. Og i forhold ti at fulle helsesjekker på valpen er dyrt og man tror blandingseier ikke utførerer dem så ser jeg på en slik sjekk som en billig livsforsikring.

Du har buldogger med pusteproblemer og mugg som vokser i hudfellene. Nå er det jo selvføgelig sånn at det er avhenig av blandingen. Og til notat så er Teddy en første genereasjons doodle av den store typen. I følge Trude Mostue er Storpuddelen den hunden som har minst helseproblemer, (nå kan jeg ikke garantere at denne påstanden er sann). I tilegg så er det ikke alle rasehunder som har supre avlsforhold heller, det finnes eksempler hvor utstilling blir indusri også. Hunder som tilbringer livene sine i bur når de ikke er på utstilling eller blir parret. Som ikke fungerer som vanlige familehunder fordi de tygger i stykker alt de kommer over med mindre de står i buret. Som ikke kan læres enkle komandoer som sitt i tilfelle de setter seg ned på dommer bordet. Og nå ønsker jeg overhode ikke å kritisere ustillingsindustrien da de stortsett består av særiøse oppdretere bare understreke at ondskap finnes uansett.

Og jeg er også av den formeming at hunder skal være kjæledyr ikke små pengemaskiner, det er en grunn til at man kaller hunden menneskets beste venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bungalov, kjære deg, doodleavl i Norge er pengemaskiner.

Det er ingen som har benektet at uetisk avl forekommer blant rasehunder. Men, nå er faktum det at norges største "oppdretter" av labradoodle selv har sagt at de avler og selger disse hundene fordi det er penger i det (bekreftelse på dette ligger i en annen labradoodletråd på forumet).

Her i Norge avles det ikke labradoodler - her parrer man labrador eller golden med puddel og kaller det labradoodle/goldendoodle ene og alene med det formål at dette er en poppis designerhund man kan tjene grovt med penger på. De hundene og den avlen som er her til lands kan ikke sammenlignes med avlsarbeidet som er gjort i f eks Australia, hvor de gjennom flere generasjoner har avlet og selekter for å få frem mest mulig homogene hunder. Hadde avlen her til lands bare lignet på å være like seriøs som opprinnelseslandet hadde nok kritikken stilnet betraktelig. Inntil det skjer er dette blandingsavl, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har man jo ting som med de største rasene som Grand danois og Dobberman hvor hjertet rett og slett blir for stort for kroppen deres.

Jeg fant dette på Nøtterøy dyreklinikk sine sider (obs selvalgt utdrag)

Stort hjerte hos hund / DCM:

For stort hjerte er en betegnelse som kan ha flere bakenforliggende årsaksfaktorer. Endring i hjertets form og størrelse kan til eksempel skyldes sykdom i hjertemuskulaturen. Patologiske forandringer i hjerteklaffene med inkoordinasjon og utilstrekkelig lukking er en annen utløsende faktor. Sammenstilt er et voksende hjerte uttrykk for at blodpumpens maksimale arbeidskapasitet er nedsatt. Sykdommen medfører at hjertets evne til å trekke seg sammen reduseres. Dette skjer gjennom et svinn av muskulatur i hjerteveggen, og følgelig vil disse veggene fremstå slappe og flagrende på ultralyd. På nåværende tidspunkt kjenner man ikke årsaken til lidelsen.

Litt OT.. Uthevet: Det er gammel overtro at gigantene har for små hjerter til kroppen.

DCM er heller ikke et for stort hjerte, det er et hjerte som får en svekkelse, som regel i (bakre) hjertevegg. Pga fortynning av veggen kan det virke som om hjertet har blitt større pga utposning under hjerteslag, men det har ikke vokst.

Det man med sikkerhet vet nå, er at DCM er (i de fleste tilfeller) arvelig, sannsynligvis polygenetisk nedarving. Det er Y-genet som bestemmer livslengde, og det er også hanner som er mest utsatt for sykdommen. Det er "lett" å avle fra om man er ærlige om det. Faktisk er det mye mer DCM hos dober, og setterrasene under ett, enn hos GD (%andel i forhold til antall reg hunder) pga mye matadoravl, MEN det snakkes mye om hjertet hos GD, fordi det er noe man virkelig vil bli kvitt, og derfor tror folk at det er så innmari vanlig. Det er ikke så vanlig, men vi er helt åpne om at det er en sykdom hunden kan få i relativt ung alder, det er alltid dødelig, og vær obs på symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har virkelig satt i gang en debatt her, og for å fortsette. Anngående avl så kan man jo ikke garantere innavl blant rasehunder da man ofte valgte de peneste individene, uahvengig om de var bror eller søster. Nå regner jeg med at denne typen avl er ikke eksisterene i Norge. Men så har man jo ting som med de største rasene som Grand danois og Dobberman hvor hjertet rett og slett blir for stort for kroppen deres.

Jeg fant dette på Nøtterøy dyreklinikk sine sider (obs selvalgt utdrag)

Stort hjerte hos hund / DCM:

For stort hjerte er en betegnelse som kan ha flere bakenforliggende årsaksfaktorer. Endring i hjertets form og størrelse kan til eksempel skyldes sykdom i hjertemuskulaturen. Patologiske forandringer i hjerteklaffene med inkoordinasjon og utilstrekkelig lukking er en annen utløsende faktor. Sammenstilt er et voksende hjerte uttrykk for at blodpumpens maksimale arbeidskapasitet er nedsatt. Sykdommen medfører at hjertets evne til å trekke seg sammen reduseres. Dette skjer gjennom et svinn av muskulatur i hjerteveggen, og følgelig vil disse veggene fremstå slappe og flagrende på ultralyd. På nåværende tidspunkt kjenner man ikke årsaken til lidelsen.

Så om man har noe mer helseproblermer med blandinger enn raser er vell ikke helt sant. Og i forhold ti at fulle helsesjekker på valpen er dyrt og man tror blandingseier ikke utførerer dem så ser jeg på en slik sjekk som en billig livsforsikring.

Du har buldogger med pusteproblemer og mugg som vokser i hudfellene. Nå er det jo selvføgelig sånn at det er avhenig av blandingen. Og til notat så er Teddy en første genereasjons doodle av den store typen. I følge Trude Mostue er Storpuddelen den hunden som har minst helseproblemer, (nå kan jeg ikke garantere at denne påstanden er sann). I tilegg så er det ikke alle rasehunder som har supre avlsforhold heller, det finnes eksempler hvor utstilling blir indusri også. Hunder som tilbringer livene sine i bur når de ikke er på utstilling eller blir parret. Som ikke fungerer som vanlige familehunder fordi de tygger i stykker alt de kommer over med mindre de står i buret. Som ikke kan læres enkle komandoer som sitt i tilfelle de setter seg ned på dommer bordet. Og nå ønsker jeg overhode ikke å kritisere ustillingsindustrien da de stortsett består av særiøse oppdretere bare understreke at ondskap finnes uansett.

Og jeg er også av den formeming at hunder skal være kjæledyr ikke små pengemaskiner, det er en grunn til at man kaller hunden menneskets beste venn.

Fra en "designerhund-eier" til en annen...

Når jeg kjøpte meg min første hund, falt jeg for en liten blandingstispe fra en FINN-annonse. Damen som hadde kullet bodde i samme by som meg, og jeg dro for å hilse på valpene, og var solgt fra første stund! De var blanding av Papillon og Yorkshire Terrier. Oppdretteren hadde flere renrasede papillons og drev oppdrett på rasen, men hadde hatt flere kull med blandingshunder (papillon x yorkshire terrier) og ville ha et siste kull på den eldste papillon-tispa si før hun skulle pensjoneres.

I ettertid har jeg funnet ut at det er flere tilfeller med PRA på linjene til denne papillonen som er mor til min hund. Yorkshire terrier'n vet jeg ingenting om, men han er ikke 100% frisk han heller - men lever visst enda (11år gammel) selv om han er nesten blind.

Uansett - back then skjønte jeg ikke at det bare var en enkel måte å tjene penger på, å ha flere slike blandingskull med små valper av små raser som kan selges for 5000,- stk. Men det skjønner jeg nå.

Jeg tror til og med jeg var med på en diskusjon her inne om blandingsavl og lærte en hel del for 4 år siden eller noe slikt før jeg fikk det synet jeg har idag.

Vi har SÅ mange raser å velge imellom når vi skal ha oss hund - og vil en "gjøre det riktige" så er det lurest å bestemme seg for en av de allerede eksisterende rasene, og så begynne å lete etter oppdretter. Kjøper man blandingshunder og betaler mye penger for dem vil folk alltid fortsette å lage dem for å tjene de samme pengene.

Liker man ikke oppdrettere som ikke mentaltester brukshundene sine - kjøper man ikke fra dem, så får de "slite" med å reklamere for "brukshundene" sine selv. Har jeg hund fra dem og viser den frem i konkurranser etc, vil det jo nesten være en "reklame" for dette oppdrettet. (god eller dårlig reklame sådan - men enda likeså reklame.)

Liker jeg ikke hunder som blir avlet så flate i fjeset at de såvidt får nok oksygen i blodet når gradestokken kryper over 20grader, kjøper jeg de ikke, og jeg stiller de i hvertfall ikke til champions på utstillinger.

Men nok om det...

Av mine to hunder er det rasehunden som er den friske, selv om jeg vet om mer sykdom på linjene hennes enn jeg vet om hos blandingshunden. Aussien har epilepsi, katarakt, AA og mer grums - mens lille blandingsen min har PRA. Blandingshunden sliter med øynene (de renner) og har vondt i ryggen/hofta (skal røntges) mens rasehunden oppfører seg som definisjonen av friskhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av en 5 år gammel sort Labradoodle og av nysgjerrighet har jeg utforsket internet anngående denne "Rasen." Jeg må innrømme at jeg er en smule sjokkert over hvor negative folk er til en ny Rasehund. Som er godkjent både i USA, Australia og England. Tekniksk sett er alle hunder avlet (blandet) frem for å få hvisse egenskaper. Både Golden Retriver, Flatcoated Retriver, Curly Coated Retriver og Larbrador Retriver, er variasjoner av den samme rasen. Puddler har blit blannet med store og små hunder for å få ulike størelser og egenskaper.

Jeg er av den oppfating at til tross for at det er lenge til Labradoodlen blir godkjent som rase, så er dette en hund som ikke burde slås ned så lett, min erfaring er at Larbradoodlen er nysgjerrig ,post-6663-1282641154,3825_thumb.jpglærevillg, snill med alle skapniger både, hest, barn, andre hunder, katter og kaniner. Vi har en som ikke røyter, men man må beregne pelsstell som greing helst en gang om dagen. Vi klipper vår helt ned (barberer) to-tre ganger i året avhengig av sommerseongen. Da de blir veldig varme og har lett for å få hetesklag, jeg har hatt hest og ha funnet ut at hesteklipperen fungerer fint. Hviss ikke så koster det en 500 lapp for en full grooming session. Jeg anbefaller eventuelt å kjøpe klipper selv de ligger et sted mellom 1000-3000 kroner avhengig av kvalitet, men husk å ta et kurs så du ikke skader hunden.

Uansett tilbake til poenget jeg er lykkelig eier av en "rase" i utvliking, vår famile har hatt små og mellomstore hunder men i følge lillebror er Teddy vår første "ordentlige" hund, da snakker vi i forhold til å aportere etter pinner, søke etter godtbit og leker og en hund som viktigst av alt jeg føler jeg har kontroll på i hvliket som helst siutasjon selv løs når vi møter andre hunder. Han er lydig, røyter ikke og takler alt av små og store utfordinger. (Dog trapper er en smule skummelt)

Så mitt poeng er at man ikke nødvendigvis skal være negative mot et prosjekt som Larbadoodlen, prismessig så får man en hund som er verdt pengene i form av gemyt, lydighet, stell og aktivitetsnivå. Ikke det at rasehunder er noe dårligere vårt neste tilegg til familen ønskes i form av en Boxer eller Elghund. Men fra min erfaring så har jeg bare godt å si om Labradoodelen.

Et stort poeng, som det ser ut som at alle som omtaler labra- og goldendoodler her i Norge har misset (eller hoppet galant over med vilje) er at i Australia m.fl. så er rasene under strenge avlsregler og kun hunder etter flere generasjoner typegodkjente hunder, dvs hunder som er avlet mot et mål i mange generasjoner og som har eksteriør og egenskaper som rasestandarden beskriver i minst 3 generasjoner bakover, går under rasenavnene labra- og goldendoodle. De hundene som selges som "labradoodle" og "goldendoodle" her i Norge er F1 og F2-krysninger, og dermed ikke i nærheten av å kunne tilfredstille kravene for rasegodkjenning i de landene du påstår rasene er godkjent i. F1 og F2-krysninger er og blir krysninger, det er ikke noe noen kan gjøre noe med.

Hadde hunden din derimot tilfredstilt kravene til raseklubben i Australia hadde jeg stilt meg anderledes. Men man finner ingen slike individer her i landet, ikke på langt nær.

Til dere andre: Dere vet at man får cheesedoodler ved å krysse puddel og chesapeake bay retriever? :aww:

Ellers må jo "dvergdoodler" være hipt, kanskje til og med "toydoodler", disse små tingene har jo galt høy pris fra før, så en slik liten sak på 3kg må jo koste minst 40 000kr (levert ved 6 uker, de er så raske i utviklingen disse små..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort poeng, som det ser ut som at alle som omtaler labra- og goldendoodler her i Norge har misset (eller hoppet galant over med vilje) er at i Australia m.fl. så er rasene under strenge avlsregler og kun hunder etter flere generasjoner typegodkjente hunder, dvs hunder som er avlet mot et mål i mange generasjoner og som har eksteriør og egenskaper som rasestandarden beskriver i minst 3 generasjoner bakover, går under rasenavnene labra- og goldendoodle. De hundene som selges som "labradoodle" og "goldendoodle" her i Norge er F1 og F2-krysninger, og dermed ikke i nærheten av å kunne tilfredstille kravene for rasegodkjenning i de landene du påstår rasene er godkjent i. F1 og F2-krysninger er og blir krysninger, det er ikke noe noen kan gjøre noe med.

Hadde hunden din derimot tilfredstilt kravene til raseklubben i Australia hadde jeg stilt meg anderledes. Men man finner ingen slike individer her i landet, ikke på langt nær.

Til dere andre: Dere vet at man får cheesedoodler ved å krysse puddel og chesapeake bay retriever? :hmm:

Ellers må jo "dvergdoodler" være hipt, kanskje til og med "toydoodler", disse små tingene har jo galt høy pris fra før, så en slik liten sak på 3kg må jo koste minst 40 000kr (levert ved 6 uker, de er så raske i utviklingen disse små..).

Veldig godt poeng :hmm: Hadde noen av oppdretterne som "brenner så sterkt" for labradoodle i Norge importert fra Australia hvor de hadde fått hunder som ikke er 1. og 2. generasjons blandingshunder, hadde det jo kanskje vært noe å "jobbe videre med"

.. Men å jobbe med det som gjøres i Norge nå, må jo være som å kaste tid ut av vinduet. Vi har jo ingenting å "jobbe etter" for å få frem det de har i Australia engang, avelen bare "gjøres" slik det virker logisk antageligvis.. Det er ikke slik man lager en rase..

Trådstarter: Jeg kom til å tenke på et blogginnlegg som en av medlemmene her på hundesonen har skrevet i bloggen sin. Jeg syns du burde lese nøye igjennom det og la det ligge i bakhodet en stund :aww: Det gjorde jeg, og det har "hjulpet" måten min å tenke på en hel del mtp på oppdrettere og "hunde-verdenen" generellt.

Blogg-innlegget heter "valpekjøper, og forbruker?" - ALLE burde virkelig gå inn å lese det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...