Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradoodle


Bungalov

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Hei Bungalov!

Det er kjekt å høre at du er fornøyd med din hund, for det er vel det viktigste i hundeholdet? :aww:

Jeg har i og for seg ikke noe imot at noen ønsker å skape en ny rase. Ja, vi har ørten raser fra før av, men om behovet nå skulle være der, så hvorfor ikke?

Det jeg synes er litt morsomt/synd/rart/teit/tragisk(stryk det som ikke passer), er at folk blander etablerte raser, og hevder hardnakket at avkommet etter disse er en ny rase! Hvis jeg hadde parret min irske setter med en engelsk bulldog, og så kalt avkommet en irsk bulldog, så ville vel folk bare ledd og sagt at "det er da ingen rase, det er en blandingshund!" Men puddel og retriever er visst en annen greie. Det australske prosjektet kan ikke sammenlignes med denne valpeproduksjonen som DH driver med her til lands! Dette er jo bare førstegenerasjonsblandinger!

Det er et par ting som jeg ser på som negativt med puddel og retriever/aussie/schnauzer/etc.-blandingsavlen:

1. "Oppdretterene" lover gull og grønne skoger og omtaler blandingene som veldig homogene og "satt" når det gjelder egenskaper. De blandingene jeg har truffet av puddel og labrador retriever har vært veldig forskjellige i både utseende og gemytt. "Alle" er allergivennlige, lettrente og med fantastisk gemytt. Har oppdretterne skylapper på seg kanskje?

2. Prisene er skyhøye! Noen har kanskje større interesse av å tjene penger enn å avle gode bruks og familiehunder?

3. Minus pluss minus blir ikke nødvendigvis pluss i hundeavl! Å blande to raser betyr ikke nødvendigvis at de blir kvitt sykdommer fra de respektive rasene.

4. Mange av hundene som brukes i denne blandingsavlen burde de jammen meg vært flinkere til å teste for sykdommer som er vanlige på rasene, for de forsvinner ikke nødvendigvis selv om det er snakk om blandingshunder.

JA, det er sykdommer på hunderaser, men at alle blandingshunder er så friske spørs vel helt hva du sammenligner med? Jeg har truffet haugevis med blandingshunder med kreft, allergier, leddproblemer etc etc. Ikke kom her og si at en blanding av mops og fransk bulldog nødvendigvis er så mye friskere enn en husky... Men ja, mange raser sliter med bl.a. høy innavlsprosent, og det er klart at nytt blod kan være veldig positivt! Noen ganger får nok blandingshundene med seg det beste fra to sider :aww:

Noen burde kanskje vurdere å kalle denne nye "rasen" som de håper å skape for noe annet enn "labradoodle", det navnet har blitt en smule tilsølt... Australsk førerhund er kanskje bedre? :hmm:

Stella hadde forresten et godt innlegg over her. Har nok glemt halvparten av det jeg hadde tenkt å skrive, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette vil jeg bare si at jeg synes det er ganske naivt å dømme helsen til rasehund versus blandingshund ut ifra erfaring med en av hver. Rasehunden var syk og blandingshunden var frisk! Wow!

Med blandingshunder kan det oppstå hendelige uhell ved at tispa blir drektig uten at eieren har hverken planlagt eller ønsket det. Problemet med planlagt blandingsavl (hvertfall når det innebærer puddel) er at "oppdretterne" krever en blodpris, og lover at denne hunden kan gå LP3 når den er 8 uker! (satt på spissen). Det jeg undrer meg over er hvorfor folk ikke kjøper puddel eller andre røytefri raser om de ønsker en røytefri hund? Labradoodlene er ikke 100% røytefri før 2. eller 3. generasjon. Hva med alle de i 1. generasjon da? Er det de som står på finn.no grunnet allergi når de er et år og et hormonvirrvarr? Og for ikke å snakke om de stakkar oppdretterne som prøver å gjøre en seriøs innsats for puddelavlen? Pudlene blir brukt i hytt og pine nå for å "forbedre" alle slags raser? Jeg har også fått servert det argumentet når jeg spurte en person om hvorfor kjøpe labradoodle, "de er mye roligere enn puddel". Ja for labrador er jo rene sofahunden, som klarer seg med en halvtimes tissetur for dag eller?

Fint at du er fornøyd med hunden din. Denne avlen byr meg virkelig imot, og uten et marked ville ikke dette vært et problem. Hvis folk fortsetter å betale mellom 15- og 30 000,- for en hund som har et dna molekyl fra en puddel, så vil dette fortsette og utarte seg. Og det er faktisk skremmende! Jeg håper at folk tar til fornuften og forstår at dette bare er en slags valpefabrikk for å gi oppdretteren en fin bil, og en helg på spa. Dette har ingenting med god avl og gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippeklipp...Pudlene blir brukt i hytt og pine nå for å "forbedre" alle slags raser?.....klippeklipp

Ganske utbredt bruk av Lhasa Apso også når man skal lage "kule småttiser." :hmm: Og det jeg har lagt merke til er at:

a) valpene garanteres røytefrie og allergivennlige uansett hvilke rase den er blandet med.

b) det nevnes aldri hva Lhasa´n opprinnelige arbeidsoppgaver var og at dette sitter greit i ryggmargen fremdeles... :aww: :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg personlig er i mot planlagt blandingshund avel. Men akkurat prisen på valpene syns jeg er uintressant for om noen er villig til å betale skjorta for en blandingshund, så er vel den hunden verd det den koster da. Det er jo enkel salg/etterspørsel strategi det. At noen oppdrettere sitter å tjener fett med penger på valpesalg uten å ha utgifter til hverken helseundersøkelser eller registrering er jo ikke akkurat en sjokkerende nyhet liksom. Eller at enkelte spyr ut kull på kull i mnd er heller ingen nyhet. Jeg vet om en oppdretter som har hatt en årsomsetning på valper på ca 3 mill... og det er renrasede ikke-doodler.

Det som er betenkelig er at hunder blir solgt under svært villedende argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Trude Mostue er Storpuddelen den hunden som har minst helseproblemer, (nå kan jeg ikke garantere at denne påstanden er sann).

I tilegg så er det ikke alle rasehunder som har supre avlsforhold heller, det finnes eksempler hvor utstilling blir indusri også. Hunder som tilbringer livene sine i bur når de ikke er på utstilling eller blir parret. Som ikke fungerer som vanlige familehunder fordi de tygger i stykker alt de kommer over med mindre de står i buret. Som ikke kan læres enkle komandoer som sitt i tilfelle de setter seg ned på dommer bordet. Og nå ønsker jeg overhode ikke å kritisere ustillingsindustrien da de stortsett består av særiøse oppdretere bare understreke at ondskap finnes uansett.

Kanskje Trude Mostue, o store veterinærguru (!?) i Norge, skulle sjekke statistikken til puddel på f.eks. dogweb? Så vidt jeg kan se er det like ofte sykdom på puddel som hos massevis av andre raser.

Jeg synes ikke argumentene du legger fram er av relevant art i forhold til det du i utgangspunktet ønsket å diskutere. Dersom poenget ditt er at mange oppdrettere har hunder som lever under kummmerlige forhold er virkelig ikke labradoodle noe unntak. Dermed finner ikke jeg disse refleksjonene relevante som argumenter for din sak, for å si det sånn...

Og, ja. Jeg er også imot planlagt blandingsavl, spesielt doodle-rasene. Greia med å avle fram førerhunder med røytefri pels er så lite gjennomtenkt på mange måter. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor man ikke skal kunne bruke renrasede pudler eller andre raser til førerhundbruk. Og det er ikke kun fordi jeg ikke liker blandingsavl jeg er imot labradoodle, men også av den grunn at den blir så opphauset som noe helt himmelsk og nyskapende. Det er jo nettopp det som gjør avlen på den blandingen til en ren valpeproduksjon. Stor etterspørsel! Synd kronprinsparet valgte en labradoodle spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...