Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradoodle


Bungalov

Recommended Posts

Jeg forøvrig er egentlig mest misunnelig for at jeg ikke kom opp med dette foretningskonseptet først, da hadde jeg vært gjeldfri nå..

Er det ikke alltid like irriterende når noen dukker opp med glitrende ideer før en selv har tenkt tanken :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Døh, det er jo fortsatt en verden av muligheter her da. Borderdoodler, for allergikere med intensjoner om å bli verdensmestere i LP, f.eks.. Jeg har vurdert belgerdoodle selv, men borderdoodle burde jo være mer attraktivt for seriøse utøvere enn belgerdoodle er?

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :ahappy:

Schnoodler er jo skikkelig i vinden over there også, og siden blandingshunder er friske så kan jeg vel avle på begge to her. Da forsvinner jo katarakt, PRA og epilepsi :rolleyes2:

Alle veit jo at blandingshunder er sunnest, så selvsagt tar vi ikke hensyn til helse på foreldredyrene! Og det er nok lurt å kjøpe inn egen puddelhanne, den utgiften tjener man jo inn på ett kull, så det ække no stress.. Vi kan kanskje spleise på en hannhund, jeg har jo et par tisper her og som burde fått seg et kull (til). Da begynner vi å snakke penger, ass! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :ahappy:

Grensedoodler skal jeg ha pantet på! :rolleyes2: Men vi kan dele den. Du lager for allergikere på landslaget, jeg for allergiske sauer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :ahappy:

Alle veit jo at blandingshunder er sunnest, så selvsagt tar vi ikke hensyn til helse på foreldredyrene! Og det er nok lurt å kjøpe inn egen puddelhanne, den utgiften tjener man jo inn på ett kull, så det ække no stress.. Vi kan kanskje spleise på en hannhund, jeg har jo et par tisper her og som burde fått seg et kull (til). Da begynner vi å snakke penger, ass! :rolleyes2:

Og så må dere huske på avlsklausul på alle tispevalpene! Da går det bare en liten generasjon før dere kan utvide "stallen" av tisper betydelig! Har ikke intrykk av at man trenger så mange hannhunder forresten, så det holder nok med en eller to de første åra, og jeg vil anbefale dvergpuddel for da får dere nemlig MINI borderdoodle :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker at Kahlo er kastrert... Jeg kunne godt tenkt meg å spe på økonomien med noen riesendoodler om et par mnd. Hmh. :ahappy:

Eventuelt kan jeg stille Kasko til disposijon for lekre røytefrie tisper. :rolleyes2: BasjDoodler må da være perfekte. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker at Kahlo er kastrert... Jeg kunne godt tenkt meg å spe på økonomien med noen riesendoodler om et par mnd. Hmh. :ahappy:

Eventuelt kan jeg stille Kasko til disposijon for lekre røytefrie tisper. :rolleyes2: BasjDoodler må da være perfekte. :ahappy:

Blir ikke det en jodledoodle da? Det må være ekstra dyr, for den kan jo stille i MGP og jodle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det en jodledoodle da? Det må være ekstra dyr, for den kan jo stille i MGP og jodle...

:ahappy: Fantastisk! *løpe og kjøpe puddeltisper i diverse farger og fasonger* Her skal gutten tjene til livets opphold. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden har tatt litt av.... :rolleyes2:

Vil bare si at jeg ikke er spesielt begeistret for denne "nye rasen". Som mange før meg har skrevet så er det feil av oppdrettere å love gull og grønne skoger. Allergivennlig, røytefri, osv osv. Og at de skal være friskere enn raserene hunder???

Kjenner tre doodler. En røyter og en har pollen og middallergi. Så at de skal være fri for alt mulig, den går jeg ikke på!! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tulle med doodler, syns jeg. Jeg har en puddeldoodle i huset nå, og hun er pretty freaking fantastisk, skal jeg si dere :rolleyes2:

Trur jeg skal starte oppdrett av fugledoodler. De må seffe sitte i bur hele dagen, for det er det fugler gjør. Og når jeg skal ut og fly med de, så må jeg ha de i flexiline. For ellers så flyr de i fra meg. :yawn:

.

Mel: Diggi Lo, Diggi Ley (eller hva den nå søren het, men ALLE vet hvilken sang det er)

Diggi dooodle digger jeg, alle titter på meg

Her jeg går og er så røytefri

Jeg vet at jeg er er allergi vennli, for det sier nemli ”de”

Grensedoodler skal jeg ha pantet på! :ahappy: Men vi kan dele den. Du lager for allergikere på landslaget, jeg for allergiske sauer...

:ahappy:

.. men slik opplever jeg startinnlegget;

En lykkelig doodeleier som googler litt (?) om 'rasen' sin, og finner endel negativt. Og stiller seg uforstående til kritikken mot noe av det kjæreste hun / han har. Noe jeg forstår veldig godt. Har man ikke satt seg inn i alle delene ved hundehold, som avl, linjer, dogwb osv kan man ikke fullt ut forstå kritikken mot doodlene. Man vet ikke hvor mye jobb det faktisk er bak raseavl, men har bare blitt hjernevasket med dette 'blandingshunder' er mye friskere tullet i alle år.

Men jeg tror faktisk ikke TS visste / mente at startinnlegget var slik en brannfakkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsavl for stå for seg, men at folk gidder å sponse (og reklamere for) Norges største valpefabrikk er helt utrolig. Makan til svadaavl skal man lete lenge etter. Vel bortsett fra hu som avler cordie bollier hver gang spritflaska er tom da...

Enig :rolleyes2: Det er en grunn til at vi har en kennelklubb og stamtavler. Så vi kan ha seriøs avl og kartlegge og unngå sykdommer osv osv.

Ser at tråden har tatt litt av.... :ahappy:

:ahappy:

OlwCheezDoodles.jpg

Lukter litt ekkelt, men er ganske røytefri? :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo helt avlegs hele gjengen, det nye hotte nå er jo størrelsedoodler. De siste jeg så var to brødre som var mellomdoodler. Moren var goldendoodel og faren lagotto, for da får man mellomstore, røytefrie hunder som er allergisikre. Dessuten så kan hun flinke damen som driver DHH se hvilke valper som blir røytefrie og allergisikre på pelstypen når de er 5 uker. Fargen er også viktig; De svarte er mest allergifrie, deretter de brune og de lyse er de minst allergisikre. Verdt å merke seg da.

Jeg forøvrig er egentlig mest misunnelig for at jeg ikke kom opp med dette foretningskonseptet først, da hadde jeg vært gjeldfri nå..

Takk for at du forklarte hvorfor min tidligere nabos doodledings ikke var røytefri eller allergivennlig. Umulig å trene var han også, dog hadde han blitt en fin trekkhund. Kanskje det også er avhengig av fargen?

OlwCheezDoodles.jpg

Lukter litt ekkelt, men er ganske røytefri? :wub:

Jeg er litt usikker på hvor langt jeg ville kommet i lydighet med en sånn. Den hadde jo blitt spist opp på første trening :rolleyes2:

Uansett: Mistenker at dette er et troll, jeg. Men om det ikke er det:

Så fint at du er fornøyd med blandingshunden din :ahappy: Det er jo ingenting som er bedre enn at man er fornøyd med hunden og har et godt hundehold. Men blandingshund er den, i alle verdens land. Inklusiv USA, hvor man kan få registrert den i klubben som godtar alle andre blandingshunder, men ikke AKC (American kennel club, eller UKC, som er klubbene for renrasede hunder).

Og jeg synes det er drøyt at noen ønsker å betale så mye for en blandingshund som man ikke har noen forutsetninger for å vite hvordan blir, og at såkalte "oppdrettere" (I USA kalles de pent for Puppy Mills) tjener grovt på å lure valpekjøperene.

I tillegg føler jeg meg heldig. For jeg har ikke betalt store summen for min friske, snille hund. Ikke bare apporterer hun pinner og tennisballer, men hun henter like gjerne apportbukker (både i tre og metall) og neseprøver. Hun er registrert i NKK, kan stilles ut, kan ta lydighetschampionat, noe jeg har veldig lyst på, er helsesjekket og kommer fra linjer som også er helsesjekket. Jeg kan gå tilbake i hennes stamtavle (så langt har jeg gått tilbake 10 generasjoner for både min hund og potensiell hannhund) og finne ut hvilke styrker og svakheter hver av hundene har hatt og hva de har gitt videre til sitt avkom. Det samme kan jeg, om jeg vil, gjøre for en evnetuell hannhund, dersom jeg vil ha valper på tøtten min. Og dermed kan jeg kombinere styrker og svakheter på en slik måte at eventuelle valper får best mulig utgangspunkt for å bli friske og mentalt sunne. Jeg kan også informere enhver valpekjøper om alt jeg vet, som jeg har lært, nettopp fordi hundene er registrerte og helsesjekket. Jo, jeg er meget fornøyd med min renrasede hund :yawn:

Edit: Oi, ser jeg har svart på helt feil grunnlag. Leste ikke overskriften skikkelig... Dessverre har jeg ingen erfaring med larbadoodles, bare labradoodles, så da blir vel mitt innlegg helt uinteressant :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare sjekke hd resultater:

Det er røntget 46 blandingshunder siden 01-01-2010 hvorav 18 av disse har hd.

På min rase (Dansk Svensk Gårdshund) er det røntget 43 hunder hvorav 9 av disse har hd.

På groendael er det røntget 26 hunder hvorav 5 av disse har hd.

På Aussie er det røntget 45 hunder hvorav 5 av disse har hd.

På Ridgeback er det røntget 35 hunder hvorav 3 av disse har hd.

På Mellom puddel er det røntget 19 hunder hvorav 6 av disse har hd.

Så, det er betraktelig mer hd registrert på blandingshunder i år en på tilfeldig utvalgte hundraser som jeg har tatt med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :rolleyes2: Det er en grunn til at vi har en kennelklubb og stamtavler. Så vi kan ha seriøs avl og kartlegge og unngå sykdommer osv osv.

:ahappy:

OlwCheezDoodles.jpg

Lukter litt ekkelt, men er ganske røytefri? :yawn:

Herregud jeg elsker dere sonen :ahappy:

Jeg vil gjerne ha en flyvende yodledodel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :ahappy:

Med garanti om at valpen blir allergivennlig og at jeg vil komme på landslaget i både LP og AG, samt at hunden ikke vil få noen diller eller finne på ramp, så vil jeg jammen ha en :rolleyes2: Jeg må ha tispe da, så jeg kan avle videre og selge 2 generasjons valper til dobbel pris :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med garanti om at valpen blir allergivennlig og at jeg vil komme på landslaget i både LP og AG, samt at hunden ikke vil få noen diller eller finne på ramp, så vil jeg jammen ha en :rolleyes2: Jeg må ha tispe da, så jeg kan avle videre og selge 2 generasjons valper til dobbel pris :ahappy:

Hele sonen kan bli ganske rike på denne ideen her! Om et par år er alt doodlyborderbernerpapilon på landslag og utstilling! Vi trenger egentlig en egen doodly utstilling :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo genialt, det må bli borderdoodler. Jeg har jo tross alt to tisper, så da kan jeg klare å skvise ut to kull i året da.. Hmm, kanskje jeg må kjøpe noen flere, det er sikkert noen billige uten stamtavle på finn?! De er sikkert mye friskere også. Jeg burde sikkert kjøpe en puddel hannhund også, så jeg slipper utgifter til det. Da kan jeg jo bare bruke han på alle tispene, så kan jeg bare bytte hannhund i neste generasjon. Det var jo enkelt og billig, må bli penger av sånt :rolleyes2:

Hallo!?! Du har 2 tisper... Da kan du jo fint få 4 kull på et år da! :( Herlighet, er jo bortkasta med løpetid uten kull da... :ahappy:

:( Fantastisk! *løpe og kjøpe puddeltisper i diverse farger og fasonger* Her skal gutten tjene til livets opphold. :yawn:

Oooh oooh, jeg har en blå puddel og de er det ikke så mange av! Tenk så kule doodler det hadde blitt a :wub:

Enig :( Det er en grunn til at vi har en kennelklubb og stamtavler. Så vi kan ha seriøs avl og kartlegge og unngå sykdommer osv osv.

:(

OlwCheezDoodles.jpg

Lukter litt ekkelt, men er ganske røytefri? :ahappy:

:( :(

Ellers så er vel alt det seriøse jeg mener om saken sagt alt... Er enig med det folket her skriver, så enkelt som det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordenes skyld til de Basenji eierene der ute, så er jeg fullstendig klar over at min er lite representativ for rasen. Men da denne rasen er den eneste 100%'en jeg har eid selv ble det en naturlig sammenligning. Og for de som lurer på om Teddy er sjekket så er svaret; ja han er røngtet PRA testet og chipet.

Det var ikke avl som var poenget mitt da jeg er i mot masseavl uansett hvlike hund det derier seg om, såkalte "Puppy Mills" er noe alle seriøse hundeeiere burde vokte seg for. Standarer som ikke kjøp hund ut i fra bilder, sørg for at du får se begge foreldrene (så langt det er mulig) og hvor valpene kommer fra. Eller bruk godkjente opttertere som vet hva de driver med. Men det trenger jeg vel ikke å si, vi er alle enige masseavl er grusomt. Uansett blanding eller rase.

Og anngående at barbering så er dette noe jeg velger fordi jeg setter Teddy's ved og vell høyt, han røyter ikke så det er mer behagelig for han å være barbert om sommeren. Om pelsen er varmeskyddene vites ikke, men jeg ser ikke på dette som et stort problem. På samme måte som man må ta på korthårede/hårløse raser som Vippet, Xolo, Chinese Chrested og Basenji dekken om vinteren så de ikke fryser. Det viktigste er å ta vare på dyrene våre.

På poenget med pris jeg syntes alt over 10.000 er horiblet mye penger uansett rase/blanding. Men har man pengene hvorfor ikke.

Anngående godkjenning av rasen så fant jeg utstillinger i både USA og Australia og regnet av den grunn med at den var en godkjent rase.

Poenget mitt var at folk kaster seg over Larbadoodlen som det skulle vært en styggedom. Det finnes de doodlene som er privatkjøpt hvor både mor og far har gode stamtavler og helsebakgrunner. Ikke alle blir spydd ut av valpefabrikker fordi man vil tjene mest mulig penger. Jeg ga 4000 kr for Teddy, hvor jeg valgte valpen selv møtte både mor og far, så hele kullet før det ble bestemt. Poenget mitt var å ikke føre alle doodler under en kam. Blandingshunder er ikke nødvendigvis masseindustri fra den øst europa (Norge), akkuart som med rasehunder så får man i det aller fleste tilfellene i Norge en hund som følger beskrivelsen på papiret sitt. Men som alle hundre får man unntak som ikke passer beskrivelsen både på godt og ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare sjekke hd resultater:

Det er røntget 46 blandingshunder siden 01-01-2010 hvorav 18 av disse har hd.

På min rase (Dansk Svensk Gårdshund) er det røntget 43 hunder hvorav 9 av disse har hd.

På groendael er det røntget 26 hunder hvorav 5 av disse har hd.

På Aussie er det røntget 45 hunder hvorav 5 av disse har hd.

På Ridgeback er det røntget 35 hunder hvorav 3 av disse har hd.

På Mellom puddel er det røntget 19 hunder hvorav 6 av disse har hd.

Så, det er betraktelig mer hd registrert på blandingshunder i år en på tilfeldig utvalgte hundraser som jeg har tatt med her.

Fast det kan väl tänkas att blandrashundar oftast röntgas när det finns misstanke om problem, till skillnad från renrasiga hundar där man röntgar oavsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Poenget mitt var at folk kaster seg over Larbadoodlen som det skulle vært en styggedom. Det finnes de doodlene som er privatkjøpt hvor både mor og far har gode stamtavler og helsebakgrunner. Ikke alle blir spydd ut av valpefabrikker fordi man vil tjene mest mulig penger. Jeg ga 4000 kr for Teddy, hvor jeg valgte valpen selv møtte både mor og far, så hele kullet før det ble bestemt. Poenget mitt var å ikke føre alle doodler under en kam. Blandingshunder er ikke nødvendigvis masseindustri fra den øst europa (Norge), akkuart som med rasehunder så får man i det aller fleste tilfellene i Norge en hund som følger beskrivelsen på papiret sitt. Men som alle hundre får man unntak som ikke passer beskrivelsen både på godt og ondt.

Jeg har enda tilgode å se annonse for Labradoodle her i Norge som IKKE er fra rene valpefabrikker. Oppdrettere som avler på tispene på hver løpetid og som ofte har både to og tre kull samtidig. Jeg tviler sterkt på at det overhodet finnes noen i dette landet som lager labradoodle og gjør det på en seriøs måte. De lage skun for å tjene penger og med unntak av ett sted så koster de det samme som rasehunder eller opp til dobbelt så mye.

Fast det kan väl tänkas att blandrashundar oftast röntgas när det finns misstanke om problem, till skillnad från renrasiga hundar där man röntgar oavsett.

Dette stemmer nok ikke, ingen ved sine fulle fem betaler ekstra for en offisiell avlesning om det kun vil vite årsak til halthet osv. - da ville nok tallet på røntgede blandinger vært skyhøyt. Mange av hundene som havner under blanding er hunder som er registrert i NHL, samt blandingshunder som skal gå agility, eller bli redningshunder. Hunder som trenger en offisiell diagnose rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hallo!?! Du har 2 tisper... Da kan du jo fint få 4 kull på et år da! :ahappy: Herlighet, er jo bortkasta med løpetid uten kull da... :rolleyes2:

Næsj jeg har skikkelig elendige avlstisper jeg, de har bare løpetid en gang i året de.. Det er jo derfor jeg må kjøpe mange til på finn, så det blir skikkelig oppdrett.

Jeg vil spleise med 2ne på en puddel hanne, så kan vi sende han på rundgang til alle med retrievere, belgere, bordere, cockere og aussier. Det blir skikkelig skikkelig bra tror jeg.

ElinT du kan få kjøpe en pen og lovende tispe til full pris, men jeg skal ha avlsretten på henne selv altså. For det er sånn de store, ordentlige og seriøse oppdretterne gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...