Gå til innhold
Hundesonen.no

Catahoula Valp


Vingle

Recommended Posts

Hei.

Tenke jeg like gjerne kunne oprette en tråd for min "soon-to-be" Catahoula valp. :)

Jeg reiser nemlig av gårde til Tsjekkia nå snart for å hente henne. ;)

Hun er som sagt en Catahoula Leopard Dog, og ble født 15.06.10 så nå er hun snart 8uker gammel og begynner å bli klar til å flytte.

Jeg har tenkt å trene søk med henne. Og målet er å bli godkjent av Norske Redningshunder.

Eller så blir vi vel å prøve oss på litt ymse. :)

Er kun 5 dager til jeg reiser nedover å henter den lille "utlendingen" min, men akk, tiden går jo så sakte når man gleder seg. ;)

Bilder! :)

anita3.jpg

_mg_5638.jpg

_mg_5459.jpg

_mg_5485.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig ;) For en utrolig fin rase! Som jeg aldri har sett, eller lest om :) Kan du fortelle litt om rasen? :)

Edit: Fant dette på nettet "Hunden tar ikke lett lydighetstrening. Hunden kan være problematisk overfor andre."

Er det da en hund som egner seg til å blir godkjent redningshund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre catahoula'er i Norge. Men det er jo en mulighet for at jeg tar feil her. Jeg har iallefall ikke klart å søke opp noen.

Jeg valgte rasen grunnet dens fantastiske bruksegenskaper, spennende historie og flotte gemytt. Og jeg ble ikke akkuratt mindre overbevist om at dette var rasen for meg etter å ha snakket med eiere og oppdrettere rundt om kring i verden.

Dette er en helt utrolig hund. Selvsagt ikke for hvem som helst, for den er jo veldig krevende. Men oppfyller alle mine krav til en brukshund.

Catahoula ble opprinnelig avlet til jakt. Og senere også gjeting... De har utpreget seg i de fleste bruksgrener. og et kjent utrykk innen catahoula-"verdenen" er: "If a dog can do it, a Catahoula can do it better!"

Angående lydighetstrening og Catahoulaen vil jeg absolutt si at det ikke stemmer. En catahoula lærer veldig fort, under riktige forhold.

Det er en rase som jobber selvstendig dog, men med riktig eier og treningsform (noe som forsåvidt gjelder alle hunder) er det ikke noe problem over hodet å lære en Catahoula noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fiiin! :) Vurderte faktisk å hente en i Finland for ca tre år siden, men så ble det drømmerasen istedet. Catahoula lurker fortsatt bak i hodet, og om jeg en gang slipper å jobbe, så er det vel mulig at jeg vurderer rasen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indianerne i og rundt Louisiana brukte Rød Ulven, for å finne vilt, mye på samme måte som jegere bruker hundene sine i dag.

Hernando DeSoto hadde reist fra Florida til Louisiana, og bragte med seg av "Krigs Hunder" som hadde blitt med til den "nye verden". De rasene som ble referert til som Krigs Hunder var Greyhound og Mastiff. Forskning har vist at Mastiff type hundene som fulgte ham var sannsynligvis de som er kjent som «Alano Mastiff" fra Spania, som nå er utdødd. Disse Mastiffene hadde et rykte for å være i stand til å trekke ned svært store viltdyr med letthet.

Etter å ha lidd nederlag i et slag, forlot DeSoto sine Krigs Hunder som da fikk lov til å streife fritt.

De omgikk og parret seg med hverandre og Rød Ulven. Avkomene av de forskjellige parringene ble så brukt av indianerne, og ble kjent som "Ulve Hundene."

Ved begynnelsen av 1700-tallet begynte franskmenn å komme til Louisiana. Franskmennene hadde med seg en hundrase kalt «Bas Rouge" eller Røde Strømper. Denne hunden har også blitt kalt "Berger de Beauce." I dag er hunden kjent som Beauceron.

Franskmennen avlet hundene sine med Indianerenes "Ulve Hund" og dette har lagt til grunnlag rasen som vi i dag kjenner som Catahoula Leopard Dog. :wub:

Hvis du ønsker å lese mer om rasen og dens historie kan jeg anbefale å kikke litt på denne siden: Abney Catahoulas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det. Alanoen har jeg selv satt meg endel inn i, og de strides litt i om den ble helt utdødd, påståes at ett fåtall eksemplarer har overlevd.

Har ikke sett på linken enda, men spør først uansett. Har Catahoulaen vært konstant hele tiden, eller er det en rekonstruert rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så nydelig :innocent: Har lest om rasen selv, men ble ikke aktuell da man ikke finner den særlig i Norge. Hehe! Så da ble det dalmatiner på meg;))

Men får se hva neste hund bringer!

Hvis du måtte sammenlignet catahula'en med en annen mer kjent rase, hva ville det blitt?! :) I aktivitetsbehov (mentalt og fysisk!)...

NYDELIG valp hvertfall:)) Er absolutt sjalu! De vokser så alt for raskt valpene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er utfordringer angående å krysse dropletete hunder, både innenfor denne rasen og andre, men her vil jeg ikke utale meg for mye siden jeg egentlig ikke kan så veldig mye om genetikk slikt sett.

Sslik jeg har forstått det, correct me if im wrong), ligger risikoene i å krysse dobbel merle med en annen dobbel merle, og det er derfor merle hunder blir som oftes krysset med solide farger.

Ved å blande en dobbel med merle med en annen dobbel merle er det stor sjanse for døvhet.

Sikreste måten å finne ut av om en hund er dobbel merle, kun merle osv er å teste den genetisk

Men som sagt, dette med gentikk og slikt er noe jeg vet lite om så hvis det er noen med bedre peiling enn meg, så hadde jeg satt pris på et svar. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er utfordringer angående å krysse dropletete hunder, både innenfor denne rasen og andre, men her vil jeg ikke utale meg for mye siden jeg egentlig ikke kan så veldig mye om genetikk slikt sett.

Sslik jeg har forstått det, correct me if im wrong), ligger risikoene i å krysse dobbel merle med en annen dobbel merle, og det er derfor merle hunder blir som oftes krysset med solide farger.

Ved å blande en dobbel med merle med en annen dobbel merle er det stor sjanse for døvhet.

Sikreste måten å finne ut av om en hund er dobbel merle, kun merle osv er å teste den genetisk

Men som sagt, dette med gentikk og slikt er noe jeg vet lite om så hvis det er noen med bedre peiling enn meg, så hadde jeg satt pris på et svar. :innocent:

Jeg kjenner naturligvis til utfordringene knyttet til merle/merle-krysninger, så årsaken til at jeg spurte, var at jeg syntes det virket ganske utbredt med slike krysninger - etter å ha klikket meg inn på den ene linken over her - innenfor akkurat denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...