Gå til innhold
Hundesonen.no

Catahoula Valp


Vingle

Recommended Posts

Jo, det er utfordringer angående å krysse dropletete hunder, både innenfor denne rasen og andre, men her vil jeg ikke utale meg for mye siden jeg egentlig ikke kan så veldig mye om genetikk slikt sett.

Sslik jeg har forstått det, correct me if im wrong), ligger risikoene i å krysse dobbel merle med en annen dobbel merle, og det er derfor merle hunder blir som oftes krysset med solide farger.

Ved å blande en dobbel med merle med en annen dobbel merle er det stor sjanse for døvhet.

Sikreste måten å finne ut av om en hund er dobbel merle, kun merle osv er å teste den genetisk

Men som sagt, dette med gentikk og slikt er noe jeg vet lite om så hvis det er noen med bedre peiling enn meg, så hadde jeg satt pris på et svar. :)

Nå kjenner ikke jeg rasen og om dette er merle eller et annet gen som ser ut som merle?!

Men man bør ikke grysse merle x merle da dette kan gi dobbelt opp av merlegenet og skape problemer som nevnt tidligere.

Så det er ikke dobbelt merle x dobbelt merle som er greia(hvor ofte skjer det liksom), men merle x merle.

Vet det er en annen diskusjon ang dette på sonen, sikkert bare å gjøre et søk.

Lykke til med valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spennende. Fortell mer om hvordan dette går da.

Satt akkurat forrige helg og siklet litt på bilder av denne på nett sammen med ei venninne, og hun ble litt over gjennomsnittet intr kan man si. Og ja, hun fikk iallefall lyst til å lære mer om den og se hva dette er for noe :)

Flotte er de iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Så utrolig kult at du faktisk har gått til det skritt og skaffer deg drømmehunden som mange av oss andre bare sitter og sikler på! :) Min eneste "erfaring" med rasen er innslaget på "It's me or the dog" hvor en catahoula fikk lov til å bruke hodet sitt litt mer, i tillegg til at Terry fra "True Blood" aler dem opp. På bakgrunn av innslaget sjekka jeg ut mer om rasen, og er så barnslig at jeg synes det at de kan klatre i trær er veldig morsomt og bør trekkes fram i større grad. :)

Lykke til, gleder meg til å følge dere videre! (Og nå er det vel på tide med litt bilder...?) :blink:

EDIT: Fant valpetråden med bilder nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...