Gå til innhold
Hundesonen.no

Han Eine

Poter

Recommended Posts

Nå er vi i Karlstad i Sverige og ser på valper og for å hente vårt kommende familiemedlem og min nye stjerne! Det er jaktlabradorer hos Ringlets kennel. Det er 10 valper, 4 hanner og 6 tisper. 1 gul av hvert kjønn, resten er sorte. Det er en jevn og trivelig gjeng og det er skikkelig vanskelig å velge hvem som skal bli min Eine.

Først og fremst må jeg bare si at jeg er blitt veldig beroliget etter å ha møtt de voksne hundene og valpene. Jeg har jo tenkt litt type hvaomatteoghvisomogtro... men når jeg nå har vært sammen med dem i dag, er jeg absolutt helt beroliget både på rasevalg og valg av oppdretter. Triveligere hunder og mennesker skal man lete lenge etter!

Hvem som blir min vet jeg enda ikke, men jeg vet at det blir en svart en. Den gule hannen er tinget, så da er det 3 svarte hanner igjen. Vi tok dem ut en og en i dag, men med 28 grader i skyggen var det noen trøtte valper som tøffet rundt. Ikke så lett å få noe skikkelig inntrykk da, men det jeg så er at alle er skrekkelig jevne og like -noe oppdretter også bekrefter. Det var en som skilte seg ut med å ha større interesse for lek enn de andre to. Han tok også litt mer kontakt med mannen og meg, men om det var dagsformen eller hva, er ikke godt å si. Han har vist noe mer interesse for lek enn de andre to, så det kan være noe i det -men alle tre er interessert i å leke, så det stod ikke på det, han bare var ekstra interessert. Ellers var de nysgjerrige, lekne, kosete, kontaktsøkende og sjarmerende som valper skal være. De var veldig like jevnt over, så jeg synes ikke at det var noen som "talte mer" til meg enn andre. Ja, eller kanskje han som viste størst interesse for lek.

Jeg får se i morgen om det er noen som skiller seg mer ut. Det er meldt litt kaldere vær og regn + at vi skal komme rundt fôringstid. Da er de nok noe mer på hugget.

Nok snakk -bilder!

Ringlets050.jpg

Her er mor Rimma like før hun skal ut på arbeid. Spiser gress og er kanonluuugn!

Ringlets088.jpg

Bare ligger og drar seg mens de andre jobber

Ringlets125.jpg

Men så var det hennes tur og da gikk det i full fart!

Ringlets139.jpg

Ringlets042.jpg

Her er halvbror til valpene og for en kul fyr! Bildet sier vel alt?! :wub:

Ringlets098.jpg

Ringlets206.jpg

De voksne sitter/ligger løse og er helt stille mens de venter på sin tur. Det er noe annet enn hva vi er vant med fra åssipåssiene... :lol:

Ringlets273.jpg

Så: valpene!

Ringlets288.jpg

Ringlets298.jpg

Ringlets300.jpg

Ringlets339.jpg

Ringlets341.jpg

Så får vi se i morgen hvem det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også luktet de så godt... :wub:

Bilder blir det helt klart! Disse som er her er det mannen som har tatt, han mente det ikke var så vanskelig å ta bilde av svarte hunder, det var værre med gule Rimma i sterkt solskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett akkurat hvem av disse valpene han Eine er, så ser han ut til å være en aldeles fortreffelig fyr :wub: For noen go'inger! :D Og jeg ble jo helt solgt da du nevnte den valpelukta... Mmmmm! :lol: Blir spennende å høre mer om Eine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så spennende dette, gleder meg til å se hvem det blir! :wub:

Nå er avgjørelsen tatt! Har vært og kost med dem i dag også og det var en liten en som skilte seg ut :lol:

De var hos veterinæren i går for vanlig helsesjekk og da viste det seg at den ene av hannene ikke har fått ned ene steinen, så da valgte jeg for sikkerhetsskyld bort den. Den kan jo komme ned, men den kan jo også bli værende, så da kjentes det best ut og ikke ta ham med i valget (kjentes også noe hjerterått ut, for han er jo så herlig han også). En annen har navlebrokk, et lite ett, lurer på om det var 5 mm oppdretter sa, og det vil mest sannsynlig gro igjen og uansett vil det ikke ha noen betydning for ham senere, så jeg tok ham fortsatt med i vurderingen. Det var han som lekte mest i går og som har vist størst interesse for det. Så da stod valget mellom ham og nummer tre, altså "korset" (de er merket på ulike steder). Begge to er veldig jevne og frempå og like i størrelse. Han med navlebrokk er kanskje liiitt grovere enn "korset" ellers var det nesten umulig å skille dem.

Når det ellers ikke var andre kriterier som skilte dem, gikk jeg over til magefølelsen og hvem som kjentes mest rett ut. Bare det var jo vanskelig! Men når både mannen og jeg etter hvert følte mest for "korset" bestemte vi oss for at det er han som skal bli Eine og det er det blitt! :D Han virker for tiden (merk for tiden :D ) litt mindre enn sin bror og litt roligere. Om det blir slik i fremtiden er jo en annen sak, men han kjentes mest rett ut :lol:

Åjaa valpelukt! *savne* finnes vel ikke noe bedre! (samme med undulatbaby-lukt)

Nydelige valper, kan vel ikke velge feil her nei :D

Så undulatbabyer lukter godt? Det hadde jeg aldri trodd! Jeg skal virkelig nyte valpelukten fremover, for den er noe eget. Og valpemagen! Jeg tror du har rett, jeg kunne ikke velge feil med så herlige og jevne valper. Luksusproblem, egentlig :D

Naaah! :D Så herlige valper!

Ja, de er virkelig herlige. Valper er jo gjerne det, men disse er ekstra herlige :lol:

Nydelige labbiser, og valpene var jo til å dåne av de og :D

Jeg er så glad for at alle de voksne labradorene (og den ene curlyen) deres er så trivelige. Jeg kunne godt tatt med meg hjem alle av dem -noe jeg synes er et veldig godt tegn! Jeg liker spesielt godt mor Rimma og halvbror Tjatte. Håper Eine blir lik sin bror, da får jeg det morsomt :P Men hvis han blir like rolig og snill som sin mor skal jeg absolutt ikke klage!

De er en harmonisk gjeng som alle går løse sammen med valpene, inkludert Emmet på 4 mnd, tisper som hanhunder.

Så nusselige! Spennende med valpekjøp! Skal han hete Han Eine? hehe isåfall dritkult navn! :lol:

Han skal hete Eine. På stamtavlen heter han Ringlets Forest. Så altså Eine til daglig, men på dialekt blir det jo gjerne til at jeg sier "han Eine" når jeg snakker om ham, så det blir jo litt morsomt. Utgangspunktet for navnet er einebusker, jeg tenkte ikke over den doble betydningen i navnet før mannen begynte å si ting som "Han Eine", "Din Eine", "Han Eine og eg" osv.

Så herlige! :D Denne karen blir spennende å følge med på i tiden framover! Hva er planene for ham?

Konkurransemessig er planene bruks og agility, men jeg har også lyst å prøve retrieverjakt.

Uansett akkurat hvem av disse valpene han Eine er, så ser han ut til å være en aldeles fortreffelig fyr :lol: For noen go'inger! :lol: Og jeg ble jo helt solgt da du nevnte den valpelukta... Mmmmm! :D Blir spennende å høre mer om Eine!

Så koselig at du sier det :D De er virkelig en fortreffelig gjeng, hele gjengen, voksne og valper (og oppdrettere :D ). Det kjentes nesten ut som det samme hvem av hannene det ble siden de alle er så like.

Bilder kommer etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransemessig er planene bruks og agility, men jeg har også lyst å prøve retrieverjakt.

Spennende! Det blir jo en helt annen treningsverden enn med aussiene - helt andre ting som kommer gratis, og helt andre ting å rive av seg håret for! :lol:

Gratulerer med valg av valp - jeg gleder meg til flere bilder. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha funnet din valp :lol:

Takk!

Spennende! Det blir jo en helt annen treningsverden enn med aussiene - helt andre ting som kommer gratis, og helt andre ting å rive av seg håret for! :D

Gratulerer med valg av valp - jeg gleder meg til flere bilder. :wub:

Ja, det blir spennende dette og interessant å se forskjellen på rasene. Ikke minst hvilket individ denne lille tassen utvikler seg til å bli.

Vi tok ikke så mange bilder i dag da vi var mest opptatt av å velge valp, så kvaliteten på bildene er deretter:

Ringlets405.jpg

Brødrene bus og en tennisball!

Ringlets406.jpg

Her er Eine!

Ringlets411.jpg

Ringlets416.jpg

Ringlets421.jpg

Dette er mormor til valpene

Ringlets423.jpg

Glade Rimma! Bak er curlytispen deres på 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er avgjørelsen tatt! Har vært og kost med dem i dag også og det var en liten en som skilte seg ut :lol:

De var hos veterinæren i går for vanlig helsesjekk og da viste det seg at den ene av hannene ikke har fått ned ene steinen, så da valgte jeg for sikkerhetsskyld bort den. Den kan jo komme ned, men den kan jo også bli værende, så da kjentes det best ut og ikke ta ham med i valget (kjentes også noe hjerterått ut, for han er jo så herlig han også). En annen har navlebrokk, et lite ett, lurer på om det var 5 mm oppdretter sa, og det vil mest sannsynlig gro igjen og uansett vil det ikke ha noen betydning for ham senere, så jeg tok ham fortsatt med i vurderingen. Det var han som lekte mest i går og som har vist størst interesse for det. Så da stod valget mellom ham og nummer tre, altså "korset" (de er merket på ulike steder). Begge to er veldig jevne og frempå og like i størrelse. Han med navlebrokk er kanskje liiitt grovere enn "korset" ellers var det nesten umulig å skille dem.

Når det ellers ikke var andre kriterier som skilte dem, gikk jeg over til magefølelsen og hvem som kjentes mest rett ut. Bare det var jo vanskelig! Men når både mannen og jeg etter hvert følte mest for "korset" bestemte vi oss for at det er han som skal bli Eine og det er det blitt! :D Han virker for tiden (merk for tiden :lol: ) litt mindre enn sin bror og litt roligere. Om det blir slik i fremtiden er jo en annen sak, men han kjentes mest rett ut :wub:

Gratulerer så mye! Det å følge magefølelsen når man skal velge valp har jeg fått lære at er utrolig viktig, så jeg tror ikke det er dumt å følge den. Blir kjempespennende å følge dere, håper du starter opp blogg igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Blir artig å følge han her fremover også. Broren til Kahlo bor sammen med Ember fra samme oppdrett, fra sist kull (trur eg). Så da kan jeg snoke på en til derfra. Moro! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh... Noe så nydelig :D Labbiser er de varkreste valpene ever ( er muligens litt inhabil ettersom vårt hjertebarn er en labbis :rolleyes2: ) Pass på å ta masse bilder mens han er liten, de vokser opp så fort!

Noe av det beste med labbisvalper, i tillegg til valpemager, godlukt og fantastiske personligheter er de deilige myke ørene.

Kunne sitte og stryke på dem i evigheter :aww: bare såååå deilig! :aww:

Gratulerer med valp, og velkommen i labbisfamilien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Det å følge magefølelsen når man skal velge valp har jeg fått lære at er utrolig viktig, så jeg tror ikke det er dumt å følge den. Blir kjempespennende å følge dere, håper du starter opp blogg igjen. :D

Jeg hører bare flere og flere sier akkurat det når det gjelder utvelgelse av valp. Det er noe med den rette match`en, altså, som bare hver enkelt kan kjenne på. Jeg håper Eine og jeg kommer til å bli et godt team og at han er den rette. Det meste ligger til rette for det værtfall :D

Mulig det blir en blogg ;)

Da høres det ut til at dere har funnet akkurat helt riktig valp :D (og for noen herlige smårips du hadde bilder av der! :D )

Gratulerer med valp! :D Og så artig navn :D

Gratulerer med valget :D Herlige valpebilder, det blir moro å følge Eine videre!

Gratulerer så mye herfra også :D Alle valpne var helskjønne :D Og fiiint navn!

Takk, takk! :aww:

Gratulerer så mye! Blir artig å følge han her fremover også. Broren til Kahlo bor sammen med Ember fra samme oppdrett, fra sist kull (trur eg). Så da kan jeg snoke på en til derfra. Moro! :D

Det var faktisk hun som tipset meg om denne oppdretteren og anbefalte meg dem :D

Åhhh... Noe så nydelig :D Labbiser er de varkreste valpene ever ( er muligens litt inhabil ettersom vårt hjertebarn er en labbis :rolleyes2: ) Pass på å ta masse bilder mens han er liten, de vokser opp så fort!

Noe av det beste med labbisvalper, i tillegg til valpemager, godlukt og fantastiske personligheter er de deilige myke ørene.

Kunne sitte og stryke på dem i evigheter :aww: bare såååå deilig! :D

Gratulerer med valp, og velkommen i labbisfamilien :D

Ja, ørene! De er jo bare så herlige! :D

Har nettopp vært ute og tatt en del bilder av ham, men det er jo så vanskelig! Han sitter lite i ro, er svart, sola skinner, det er skygge og... ja :D Så det blir noen uklare bilder og bilder med bare en labb på osv, men det hører jo med til valpetiden, så da får det bli sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...