Gå til innhold
Hundesonen.no

Han Eine


Poter

Recommended Posts

Nå er vi i Karlstad i Sverige og ser på valper og for å hente vårt kommende familiemedlem og min nye stjerne! Det er jaktlabradorer hos Ringlets kennel. Det er 10 valper, 4 hanner og 6 tisper. 1 gul av hvert kjønn, resten er sorte. Det er en jevn og trivelig gjeng og det er skikkelig vanskelig å velge hvem som skal bli min Eine.

Først og fremst må jeg bare si at jeg er blitt veldig beroliget etter å ha møtt de voksne hundene og valpene. Jeg har jo tenkt litt type hvaomatteoghvisomogtro... men når jeg nå har vært sammen med dem i dag, er jeg absolutt helt beroliget både på rasevalg og valg av oppdretter. Triveligere hunder og mennesker skal man lete lenge etter!

Hvem som blir min vet jeg enda ikke, men jeg vet at det blir en svart en. Den gule hannen er tinget, så da er det 3 svarte hanner igjen. Vi tok dem ut en og en i dag, men med 28 grader i skyggen var det noen trøtte valper som tøffet rundt. Ikke så lett å få noe skikkelig inntrykk da, men det jeg så er at alle er skrekkelig jevne og like -noe oppdretter også bekrefter. Det var en som skilte seg ut med å ha større interesse for lek enn de andre to. Han tok også litt mer kontakt med mannen og meg, men om det var dagsformen eller hva, er ikke godt å si. Han har vist noe mer interesse for lek enn de andre to, så det kan være noe i det -men alle tre er interessert i å leke, så det stod ikke på det, han bare var ekstra interessert. Ellers var de nysgjerrige, lekne, kosete, kontaktsøkende og sjarmerende som valper skal være. De var veldig like jevnt over, så jeg synes ikke at det var noen som "talte mer" til meg enn andre. Ja, eller kanskje han som viste størst interesse for lek.

Jeg får se i morgen om det er noen som skiller seg mer ut. Det er meldt litt kaldere vær og regn + at vi skal komme rundt fôringstid. Da er de nok noe mer på hugget.

Nok snakk -bilder!

Ringlets050.jpg

Her er mor Rimma like før hun skal ut på arbeid. Spiser gress og er kanonluuugn!

Ringlets088.jpg

Bare ligger og drar seg mens de andre jobber

Ringlets125.jpg

Men så var det hennes tur og da gikk det i full fart!

Ringlets139.jpg

Ringlets042.jpg

Her er halvbror til valpene og for en kul fyr! Bildet sier vel alt?! :wub:

Ringlets098.jpg

Ringlets206.jpg

De voksne sitter/ligger løse og er helt stille mens de venter på sin tur. Det er noe annet enn hva vi er vant med fra åssipåssiene... :lol:

Ringlets273.jpg

Så: valpene!

Ringlets288.jpg

Ringlets298.jpg

Ringlets300.jpg

Ringlets339.jpg

Ringlets341.jpg

Så får vi se i morgen hvem det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også luktet de så godt... :wub:

Bilder blir det helt klart! Disse som er her er det mannen som har tatt, han mente det ikke var så vanskelig å ta bilde av svarte hunder, det var værre med gule Rimma i sterkt solskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett akkurat hvem av disse valpene han Eine er, så ser han ut til å være en aldeles fortreffelig fyr :wub: For noen go'inger! :D Og jeg ble jo helt solgt da du nevnte den valpelukta... Mmmmm! :lol: Blir spennende å høre mer om Eine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så spennende dette, gleder meg til å se hvem det blir! :wub:

Nå er avgjørelsen tatt! Har vært og kost med dem i dag også og det var en liten en som skilte seg ut :lol:

De var hos veterinæren i går for vanlig helsesjekk og da viste det seg at den ene av hannene ikke har fått ned ene steinen, så da valgte jeg for sikkerhetsskyld bort den. Den kan jo komme ned, men den kan jo også bli værende, så da kjentes det best ut og ikke ta ham med i valget (kjentes også noe hjerterått ut, for han er jo så herlig han også). En annen har navlebrokk, et lite ett, lurer på om det var 5 mm oppdretter sa, og det vil mest sannsynlig gro igjen og uansett vil det ikke ha noen betydning for ham senere, så jeg tok ham fortsatt med i vurderingen. Det var han som lekte mest i går og som har vist størst interesse for det. Så da stod valget mellom ham og nummer tre, altså "korset" (de er merket på ulike steder). Begge to er veldig jevne og frempå og like i størrelse. Han med navlebrokk er kanskje liiitt grovere enn "korset" ellers var det nesten umulig å skille dem.

Når det ellers ikke var andre kriterier som skilte dem, gikk jeg over til magefølelsen og hvem som kjentes mest rett ut. Bare det var jo vanskelig! Men når både mannen og jeg etter hvert følte mest for "korset" bestemte vi oss for at det er han som skal bli Eine og det er det blitt! :D Han virker for tiden (merk for tiden :D ) litt mindre enn sin bror og litt roligere. Om det blir slik i fremtiden er jo en annen sak, men han kjentes mest rett ut :lol:

Åjaa valpelukt! *savne* finnes vel ikke noe bedre! (samme med undulatbaby-lukt)

Nydelige valper, kan vel ikke velge feil her nei :D

Så undulatbabyer lukter godt? Det hadde jeg aldri trodd! Jeg skal virkelig nyte valpelukten fremover, for den er noe eget. Og valpemagen! Jeg tror du har rett, jeg kunne ikke velge feil med så herlige og jevne valper. Luksusproblem, egentlig :D

Naaah! :D Så herlige valper!

Ja, de er virkelig herlige. Valper er jo gjerne det, men disse er ekstra herlige :lol:

Nydelige labbiser, og valpene var jo til å dåne av de og :D

Jeg er så glad for at alle de voksne labradorene (og den ene curlyen) deres er så trivelige. Jeg kunne godt tatt med meg hjem alle av dem -noe jeg synes er et veldig godt tegn! Jeg liker spesielt godt mor Rimma og halvbror Tjatte. Håper Eine blir lik sin bror, da får jeg det morsomt :P Men hvis han blir like rolig og snill som sin mor skal jeg absolutt ikke klage!

De er en harmonisk gjeng som alle går løse sammen med valpene, inkludert Emmet på 4 mnd, tisper som hanhunder.

Så nusselige! Spennende med valpekjøp! Skal han hete Han Eine? hehe isåfall dritkult navn! :lol:

Han skal hete Eine. På stamtavlen heter han Ringlets Forest. Så altså Eine til daglig, men på dialekt blir det jo gjerne til at jeg sier "han Eine" når jeg snakker om ham, så det blir jo litt morsomt. Utgangspunktet for navnet er einebusker, jeg tenkte ikke over den doble betydningen i navnet før mannen begynte å si ting som "Han Eine", "Din Eine", "Han Eine og eg" osv.

Så herlige! :D Denne karen blir spennende å følge med på i tiden framover! Hva er planene for ham?

Konkurransemessig er planene bruks og agility, men jeg har også lyst å prøve retrieverjakt.

Uansett akkurat hvem av disse valpene han Eine er, så ser han ut til å være en aldeles fortreffelig fyr :lol: For noen go'inger! :lol: Og jeg ble jo helt solgt da du nevnte den valpelukta... Mmmmm! :D Blir spennende å høre mer om Eine!

Så koselig at du sier det :D De er virkelig en fortreffelig gjeng, hele gjengen, voksne og valper (og oppdrettere :D ). Det kjentes nesten ut som det samme hvem av hannene det ble siden de alle er så like.

Bilder kommer etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurransemessig er planene bruks og agility, men jeg har også lyst å prøve retrieverjakt.

Spennende! Det blir jo en helt annen treningsverden enn med aussiene - helt andre ting som kommer gratis, og helt andre ting å rive av seg håret for! :lol:

Gratulerer med valg av valp - jeg gleder meg til flere bilder. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha funnet din valp :lol:

Takk!

Spennende! Det blir jo en helt annen treningsverden enn med aussiene - helt andre ting som kommer gratis, og helt andre ting å rive av seg håret for! :D

Gratulerer med valg av valp - jeg gleder meg til flere bilder. :wub:

Ja, det blir spennende dette og interessant å se forskjellen på rasene. Ikke minst hvilket individ denne lille tassen utvikler seg til å bli.

Vi tok ikke så mange bilder i dag da vi var mest opptatt av å velge valp, så kvaliteten på bildene er deretter:

Ringlets405.jpg

Brødrene bus og en tennisball!

Ringlets406.jpg

Her er Eine!

Ringlets411.jpg

Ringlets416.jpg

Ringlets421.jpg

Dette er mormor til valpene

Ringlets423.jpg

Glade Rimma! Bak er curlytispen deres på 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er avgjørelsen tatt! Har vært og kost med dem i dag også og det var en liten en som skilte seg ut :lol:

De var hos veterinæren i går for vanlig helsesjekk og da viste det seg at den ene av hannene ikke har fått ned ene steinen, så da valgte jeg for sikkerhetsskyld bort den. Den kan jo komme ned, men den kan jo også bli værende, så da kjentes det best ut og ikke ta ham med i valget (kjentes også noe hjerterått ut, for han er jo så herlig han også). En annen har navlebrokk, et lite ett, lurer på om det var 5 mm oppdretter sa, og det vil mest sannsynlig gro igjen og uansett vil det ikke ha noen betydning for ham senere, så jeg tok ham fortsatt med i vurderingen. Det var han som lekte mest i går og som har vist størst interesse for det. Så da stod valget mellom ham og nummer tre, altså "korset" (de er merket på ulike steder). Begge to er veldig jevne og frempå og like i størrelse. Han med navlebrokk er kanskje liiitt grovere enn "korset" ellers var det nesten umulig å skille dem.

Når det ellers ikke var andre kriterier som skilte dem, gikk jeg over til magefølelsen og hvem som kjentes mest rett ut. Bare det var jo vanskelig! Men når både mannen og jeg etter hvert følte mest for "korset" bestemte vi oss for at det er han som skal bli Eine og det er det blitt! :D Han virker for tiden (merk for tiden :lol: ) litt mindre enn sin bror og litt roligere. Om det blir slik i fremtiden er jo en annen sak, men han kjentes mest rett ut :wub:

Gratulerer så mye! Det å følge magefølelsen når man skal velge valp har jeg fått lære at er utrolig viktig, så jeg tror ikke det er dumt å følge den. Blir kjempespennende å følge dere, håper du starter opp blogg igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Blir artig å følge han her fremover også. Broren til Kahlo bor sammen med Ember fra samme oppdrett, fra sist kull (trur eg). Så da kan jeg snoke på en til derfra. Moro! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh... Noe så nydelig :D Labbiser er de varkreste valpene ever ( er muligens litt inhabil ettersom vårt hjertebarn er en labbis :rolleyes2: ) Pass på å ta masse bilder mens han er liten, de vokser opp så fort!

Noe av det beste med labbisvalper, i tillegg til valpemager, godlukt og fantastiske personligheter er de deilige myke ørene.

Kunne sitte og stryke på dem i evigheter :aww: bare såååå deilig! :aww:

Gratulerer med valp, og velkommen i labbisfamilien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Det å følge magefølelsen når man skal velge valp har jeg fått lære at er utrolig viktig, så jeg tror ikke det er dumt å følge den. Blir kjempespennende å følge dere, håper du starter opp blogg igjen. :D

Jeg hører bare flere og flere sier akkurat det når det gjelder utvelgelse av valp. Det er noe med den rette match`en, altså, som bare hver enkelt kan kjenne på. Jeg håper Eine og jeg kommer til å bli et godt team og at han er den rette. Det meste ligger til rette for det værtfall :D

Mulig det blir en blogg ;)

Da høres det ut til at dere har funnet akkurat helt riktig valp :D (og for noen herlige smårips du hadde bilder av der! :D )

Gratulerer med valp! :D Og så artig navn :D

Gratulerer med valget :D Herlige valpebilder, det blir moro å følge Eine videre!

Gratulerer så mye herfra også :D Alle valpne var helskjønne :D Og fiiint navn!

Takk, takk! :aww:

Gratulerer så mye! Blir artig å følge han her fremover også. Broren til Kahlo bor sammen med Ember fra samme oppdrett, fra sist kull (trur eg). Så da kan jeg snoke på en til derfra. Moro! :D

Det var faktisk hun som tipset meg om denne oppdretteren og anbefalte meg dem :D

Åhhh... Noe så nydelig :D Labbiser er de varkreste valpene ever ( er muligens litt inhabil ettersom vårt hjertebarn er en labbis :rolleyes2: ) Pass på å ta masse bilder mens han er liten, de vokser opp så fort!

Noe av det beste med labbisvalper, i tillegg til valpemager, godlukt og fantastiske personligheter er de deilige myke ørene.

Kunne sitte og stryke på dem i evigheter :aww: bare såååå deilig! :D

Gratulerer med valp, og velkommen i labbisfamilien :D

Ja, ørene! De er jo bare så herlige! :D

Har nettopp vært ute og tatt en del bilder av ham, men det er jo så vanskelig! Han sitter lite i ro, er svart, sola skinner, det er skygge og... ja :D Så det blir noen uklare bilder og bilder med bare en labb på osv, men det hører jo med til valpetiden, så da får det bli sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...