Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke utstillingsbåndet lavt på halsen i steden for opp under ørene.


Zoey

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skal stille whippeten min med lina slakt rundt nede på halsen (slik et vanlig halsebånd ville sittet) neste gang jeg skal stille henne, men alle stiller denne rasen med båndet godt strammet bak ørene..

Hvor stor er sansynligheten for at jeg går ut tidlig da, kontra hva den er om man stiller "slik som alle andre" gjør..?

Man får jo "dratt" hunden mer opp i formen om man strammer båndet bak ørene, enn hva man får om man lar den gå fritt, så de andre hundene vil da sikkert se mer "flashy" ut en min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå skal jeg være litt slem, så håper du tilgir meg; men hvis bildet i avataren din er representativ for hvordan hunden din ser ut, så tror jeg ikke det spiller noen rolle hvordan du har på båndet. Det er batmanører og langt unna rosenknopp liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper akkurat denne settningen er en dårlig dårlig spøk. Hvis ikke synes jeg du skal ta et dykk i deg selv. Om min hund hadde sett ut som dracula selv, så hadde jeg blitt drittsur dersom noen faktisk sa til meg at "

Nå skal jeg være litt slem, så håper du tilgir meg; men hvis bildet i avataren din er representativ for hvordan hunden din ser ut, så tror jeg ikke det spiller noen rolle hvordan du har på båndet. Det er batmanører og langt unna rosenknopp liksom :P

"

Seriøst, man sier ikke til folk at hunden ikke er en "rosenknopp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper akkurat denne settningen er en dårlig dårlig spøk. Hvis ikke synes jeg du skal ta et dykk i deg selv. Om min hund hadde sett ut som dracula selv, så hadde jeg blitt drittsur dersom noen faktisk sa til meg at " "

Seriøst, man sier ikke til folk at hunden ikke er en "rosenknopp".

Jeg tror rosenknopp-kommentaren var siktet til ørene. :P Nå er jo en avatar uansett som oftest ganske lite representativ for hvordan hunden kan se ut på en utstilling, så jeg ville ikke akkurat tatt det så tungt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenknopp eller ikke, synes spørsmålet var litt interessant jeg da. Vil en hund som blir dratt opp med utstillingsbånd generelt gjøre det bedre enn en som står naturlig? Siden TS skriver "neste gang jeg skal stille henne" så har hun vel stilt hunden før og vet om den er batmann eller ikke fra før... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper også med halsbåndet langt oppunder ørene på utstilling, men det er for å få kontroll i svingene og når vi bremser rett og slett, men når han stiller opp så slakner jeg på båndet. Mener du når dere løper eller stiller opp? For hunden er jo helt klart penere uten bånd som "blubber" til hodet. Synes du skal stille på den måten du og hunden er komfortabel med jeg, og der hunden vises best. Dommeren skal jo ikke dømme utstillingsbåndet og dets plassering :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeez ta deg ei pille a høna! Whippet skal ha rosenører og på avataren så har hun verdens kuleste batmanører, det var en fleip og jeg håper mottageren leser det mellom linjene som enkelte andre her tydeligvis ikke kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez ta deg ei pille a høna! Whippet skal ha rosenører og på avataren så har hun verdens kuleste batmanører, det var en fleip og jeg håper mottageren leser det mellom linjene som enkelte andre her tydeligvis ikke kan..

Hehe, jeg er enig! Synes batmanøreavataren er kul! :P

Dessuten er jeg rimelig sikker på at hunden til TS IKKE har batmannører når jeg tenker etter, mener hun var en av de hundene jeg tegnet med paint her en gang for evigheter siden...? *dårlig hukommelse* :P

Edit: Hmmmm... jeg husket rett i at jeg har tegnet Zoey, men jeg har altså tegnet henne med batmannører.... :P

Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har mye bedre kontroll på hundene dersom båndet sitter bak ørene, selv om jeg som regel fristiller og også går med løst bånd, så har jeg bedre styring om det skulle skje noe, samt mye bedre kontroll på bord/tannvisning da hunden ikke får mulighet til å trekke seg (hund som trekker seg, spesielt på bord er en uting og det kan fort gå galt). Dessuten er det på pelsraser utrolig upraktisk å flytte det opp og ned, så da er det bak ørene hele veien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Birk med slakk line, synes han beveget seg mye bedre da enn med stram line. En venninne har dalmis og de flese jeg har sett av prikker blir stilt med båndet oppundere ørene. Hun fikk reaksjoner av en mer erfaren utstiller, slikt stilte man ikke dalmisene likssom.

Men det funket helt klart bedre for henne også, som hadde en litt stresset hund. Hun har ikke, som jeg vet, fått kommentarer fra dommere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal stille whippeten min med lina slakt rundt nede på halsen (slik et vanlig halsebånd ville sittet) neste gang jeg skal stille henne, men alle stiller denne rasen med båndet godt strammet bak ørene..

Hvor stor er sansynligheten for at jeg går ut tidlig da, kontra hva den er om man stiller "slik som alle andre" gjør..?

Man får jo "dratt" hunden mer opp i formen om man strammer båndet bak ørene, enn hva man får om man lar den gå fritt, så de andre hundene vil da sikkert se mer "flashy" ut en min..

Veninna mi stiller whippet og alle jeg har sett i ringen har bandet rett under ørene. De fleste har vel bandet der fordi det er sånn det alltid har vært. noen for å løfte litt opp fra bakken fordi den da beveger seg mere rasetypisk, mens den ene tispa til veninna mi har plassert båndet godt oppunder ørene fordi da kan hun manipulere ørenes stilling. hunden har egentlig ståører, noe som i bestefall gir 2premie kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Selv om hunden har båndet plassert under ørene betyr det ikke at båndet skader hunden.

Jeg plasserer det selv der, rett og slett for at det vil være forstyrrende å ha noe "hengende og slenge" som ødelegger overgangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

På den ene hunden vår kan jeg ikke plassere båndet oppunder ørene, da nekter hun plent å springe. Så med halsbåndet normalt plassert har hun kapret championat og plassering i BTK på rasespesial.

På de to andre hundene så spiller det ingen rolle egentlig, men med "utstillingsplassering" så "ødelegger" ikke halsbåndet pelsen. Begge de to andre er også championer og jeg tror ikke jeg plasserer båndet slik på de heller (har ikke tenkt over det så grundig egentlig :P ). (alle hundene har cacib og/eller res.cacib, samt plasseringer i BTK/BHK på rasespesialer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer godt av batmanørekomentaren :P Heldigvis har hun bare batmanører i motvind, og har til daglig helt perfekte rosenører, bare så den er lagt død :P

Jeg ser mange i ringen som bruker båndet for å "trekke" hunden litt opp mens den løper, samt at de "holder" hodet og hals med båndet mens de er oppstilt. Jeg har aldri helt stramt bånd mens vi løper men hun får alikevell naturlig en høyere holdning med båndet høyt og tenkte det ville vært bedre for hunden om båndet var lenger ned på halsen.. (det hender jo båndet strammes, evetuelt at man får laget et lite "rykk" ved et uhell.. det er litt mye armer og bein på meg inni ringen :P )

Jeg tenkte også på nåe man stiller opp.. Rett og slett om det ser rart ut om hun har båndet rundt halsen, kontra bak øra.. Jeg bruker heller ikke båndet til å holde henne da hun står for dette haaater hun, så hadde det vært opp til meg ville jeg helst vist henne stående uten bånd i det heletatt, dog dette sikkert hadde vært noe upopulært :aww: Jeg kan se for meg at om hun har båndet rundt halsen når hun er oppstilt vil det se rotete ut, og at det bryter linjene hennes noe.. ville sett rotete ut liksom..

Så egentlig tenker jeg mer på løpinga.. Men tenker også at det er kjipt å få dårligere kritikk fordi hun vil få en lavere holdning (for det vil hun jo gjøre) ved å løpe helt "fritt" kontra hva hun gjør med båndet bak øra..

Hehe.. Og så er jeg ikke så keen på å bruke en hel utstillingsdag på å teste ut om det straffer seg eller ikke :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få noen til å filme dere mens du prøver ut noen runder med utstillingslina bak ørene og nede på halsen. Så tar du å ser på filmen hva som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du mener ser best ut for din hund. I utgangspunktet synes jeg en whippet ser best ut med bandet under ørene, men likevel løst. Bruker du helstrup, er risikoen for at det strammer så det blir ubehagelig mindre, ettersom trykket fordeles jevnt. Hvis du ser på dette bildet (se bort fra at hunden burde sett rett fram...), ser du at båndet går fra øret til hunden, ikke fra nakken. Da har du kontroll på båndet, uten at det verken ser ut som eller kjennes for hunden som at du heiser den opp.

leknes2008.jpg

Stramming og oppheising og napping ser ikke bra ut. Hunden skal bevege seg naturlig. Samtidig er det ikke noen tvil om at et band midt over halsen ødelegger linjene litt. Om du ikke vil heise opp bandet, ville jeg vurdert ei ganske lang lenke (igjen i helstrup), som kunne henge helt ned på skuldrene til hunden når den er oppstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dobermann bruker man en sånn laaaaang kjettinglenke som ligger som et "smykke" på hunden når den står. Da er den såpass lang at den ikke på noen måte "skrukker" skinnet i nakken/på manken til hunden (og derfor ødelegger overlinjen).

Hvis man løper - og hunden er 110% sikker på "fri ved foten" kan man enkelt ha samme linen liggende der nede - men det er jo utopisk å tro at noen hund ikke vil stramme båndet bittelitt en eller annen gang..

Det som da skjer er at man skrukker skinnet (og "roter" pelsen på langhårshunder) - dette ødelegger da en ellers forhåpentligvis ren og pen overlinje.

Selvsagt vil ikke dette være det viktigste en dommer dømmer etter - men hvis man er i den siste viktigste og alvorlige konkurransen vil såklart det være en sak som tas til betraktning. Shar pei-skrukkete halshud eller mynde - hva liker jeg best på en whippet? :P

Og jada - enhver dommer vil såklart kunne se igjennom det - men en halvveis nedklippet langhårshund vil også KUNNE bedømmes den også - men neppe vinne, liksom..

Hvis det er strupingen som er problemet - hva med et nylonbånd som IKKE er strup, da? Sånn halsbånd/leiebånd i ett, som til og med har et bredere stykke foran på halsdelen? (jeg kaller de "valpebånd")

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen for å løfte litt opp fra bakken fordi den da beveger seg mere rasetypisk

Uff nei vær så snill da,det ser ikke bra ut når man driver å heiser opp hunden,dessuten tviler jeg på at hunden får bedre bevegelser av å ikke få ha alle fire beina godt plantet på bakken.

Jeg har båndet oppunder ørene for å ha best mulig kontroll. Men det sitter ikke stramt og jeg løfter han ikke opp etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen rase som blir heist opp for å forbedre bevegelsene.. Men endel raser vises med stram line sånn oppover for å holde hodet høyt når de beveger seg.

Hvis de da løper for fort i forhold til handleren (trekker i båndet) vil den naturligvis "lette" i fronten, da handleren holder i båndet.

Men intensjonen er neppe å verken heise dem, eller henge dem.

(Unntak av am. cocker - der er jeg virkelig ikke sikker på akkurat hva de prøver på... :P )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealet mitt er hunder som er så godt trent at de både løper og står med løs line. Det virker mest logisk for meg at det er da de viser seg fram best. Det er vel ikke akkurat rasetypisk å henge i en snor ... (Symra sin oppdretter anbefaler at man driver ringtrening med hunden helt løs).

Bare noen tanker, jeg er fortsatt relativt ny i ringen, og har egentlig aldri fått det helt til, either way. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei vær så snill da,det ser ikke bra ut når man driver å heiser opp hunden,dessuten tviler jeg på at hunden får bedre bevegelser av å ikke få ha alle fire beina godt plantet på bakken.

Jeg har båndet oppunder ørene for å ha best mulig kontroll. Men det sitter ikke stramt og jeg løfter han ikke opp etter det.

selfølgelig skal alle beina være på bakken...men jeg ser jo tydelig mange i ringen som ,hva skal jeg kall det da..., strammer opp holdninga til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen rase som blir heist opp for å forbedre bevegelsene.. Men endel raser vises med stram line sånn oppover for å holde hodet høyt når de beveger seg.

Hvis de da løper for fort i forhold til handleren (trekker i båndet) vil den naturligvis "lette" i fronten, da handleren holder i båndet.

Men intensjonen er neppe å verken heise dem, eller henge dem.

(Unntak av am. cocker - der er jeg virkelig ikke sikker på akkurat hva de prøver på... :P )

Susanne

Å joda.. springere (og noen andre spanielraser) blir i alle fall heist opp, dette for å skjule dårlige frambeinsbevegelser. De skal kaste frambeina laaangt frem, og hos hunder som ikke gjør det "naturlig" kan man tvinge frem litt slike bevegelser ved å heise opp hunden. En dommer bør jo se at dette er tilfellet, men slett ikke alle påpeker det. Bjarte var på utstillingskurs der dette ble tatt opp. Denne dommeren likte overhodet ikke den typen handling, og slo ned på slikt. Hun sa også at det generelt var en uting å løpe med stramt bånd på den måten, og ville helst at hundene skulle få løpe mer fritt, og også bli mer fristilt - dette gjaldt også raser som vanligvis ikke fristilles i det hele tatt (feks springer). Slik jeg har forstått det, så varierer det altså fra dommer til dommer hva de foretrekker og hva de "godtar" og liker. Jeg løper ikke med båndet rett bak ørene (jeg takler ikke å ha det så stramt, så derfor sklir det ned), og jeg har aldri noen gang blitt fortalt av en dommer at jeg gjør ting "feil" av den grunn. Men nå løper min hund mye penere med litt slakkere bånd også, og hun er godt trent til å løpe fint ved siden. For folk med mer "ukontrollerbare" hunder, forstår jeg at det er en grei måte å ha mer kontroll på når man har båndet der, men jeg ville personlig satset på mer trening.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda.. springere (og noen andre spanielraser) blir i alle fall heist opp, dette for å skjule dårlige frambeinsbevegelser. De skal kaste frambeina laaangt frem, og hos hunder som ikke gjør det "naturlig" kan man tvinge frem litt slike bevegelser ved å heise opp hunden. En dommer bør jo se at dette er tilfellet, men slett ikke alle påpeker det. Bjarte var på utstillingskurs der dette ble tatt opp. Denne dommeren likte overhodet ikke den typen handling, og slo ned på slikt. Hun sa også at det generelt var en uting å løpe med stramt bånd på den måten, og ville helst at hundene skulle få løpe mer fritt, og også bli mer fristilt - dette gjaldt også raser som vanligvis ikke fristilles i det hele tatt (feks springer). Slik jeg har forstått det, så varierer det altså fra dommer til dommer hva de foretrekker og hva de "godtar" og liker. Jeg løper ikke med båndet rett bak ørene (jeg takler ikke å ha det så stramt, så derfor sklir det ned), og jeg har aldri noen gang blitt fortalt av en dommer at jeg gjør ting "feil" av den grunn. Men nå løper min hund mye penere med litt slakkere bånd også, og hun er godt trent til å løpe fint ved siden. For folk med mer "ukontrollerbare" hunder, forstår jeg at det er en grei måte å ha mer kontroll på når man har båndet der, men jeg ville personlig satset på mer trening.. :banana:

Enig, kan ikke få sagt det bedre.

Jeg kan ikke stille opp bris med stramt band, da mister hun holdning. Gir trykket i båndet mottrykk og synker sammen. Har øvd en del fri ved fot og stå med siden til meg. Mye bedre for oss,og hun syns det er gøy! Helt greit at hun har fokus på meg og ikke ser rett frem, men jobber med å shape frem ansiktet fremmover mens hun løper.

Jo mere jeg diller med hunden jo dårligere holdning får bris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...