Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle meg her og doodle meg der

Midas

Recommended Posts

Det hjelper ikke at den litt mer erfarne hundeeier ler av slike annonser, for dessverre så finnes det mange som ikke tenker seg om før de kjøper hund, eller tenker over at det faktisk finner organisasjoner som kan hjelpe dem med å finne oppdrettere, at hunder kan ha papirer osv. Jeg forventer ikke at en slik person skal skjønne at dette er en latterlig annonse og at man ikke kan garantere bruksegenskaper fra blandingshunder. Så det er nok mange mange mennesker som er i målgruppa for en slik annonse.

Helt enig, og derfor er det vår jobb og faktisk hjelpe folk med å forstå. Ved å snakke med de som vurderer å kjøpe hund. Så om noen kommer opp til deg på tur f.eks. så kan man snakke litt om dette.

Selv forteller jeg gjerne om den tabben jeg gjorde, da jeg bare kjøpte Tinka sånn uten videre, og hvor inderlig jeg angrer på det. Og etter at man har gjort sitt beste for å gi sin erfaring eller kunnskap videre, er det selvfølgelig opp til valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Den bør altså klippes med saks eller marskin ca hver 9 måned, men behøver ikke til hunde frisøren som mann må med puddelen.

(Puddel må klippes annen hver måned hoss frisør. Noe som koster ca 2 000kr hver gang.)

Og dette er regelrett bullshit! Røytefrie pelser må klippes/stelles like mye, de vokser ca 1cm i mnd (og her kommer jo den røytefrie pelsen fra puddelen, så at den skal være så utrolig lettstelt til sammenlikning er jo tullete). Og en puddel som ikke skal ha utstillingspels kan stelles med maskin hjemme akkurat like lett som en doodle. Og hundefrisører koster langt fra 2000kr/gang. Uprofessionelle, som ikke klipper for utstilling osv, koster mindre, og professionelle koster ca 800kr/gang for full utstillingsklipp (her i Oslo, og her pleier det være dyrere enn ellers i landet).

Jeg gir meg ende over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er regelrett bullshit! Røytefrie pelser må klippes/stelles like mye, de vokser ca 1cm i mnd (og her kommer jo den røytefrie pelsen fra puddelen, så at den skal være så utrolig lettstelt til sammenlikning er jo tullete). Og en puddel som ikke skal ha utstillingspels kan stelles med maskin hjemme akkurat like lett som en doodle. Og hundefrisører koster langt fra 2000kr/gang. Uprofessionelle, som ikke klipper for utstilling osv, koster mindre, og professionelle koster ca 800kr/gang for full utstillingsklipp (her i Oslo, og her pleier det være dyrere enn ellers i landet).

Jeg gir meg ende over...

Akkurat det samme jeg tenkte.. Jeg blir så oppgitt over uvitende doodletilhengere at jeg veit ikke hvor jeg skal starte engang... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er snill, rolig og tålmodig som goldenretriever. Den er ikke et matvrak. Men den er smal, spenstig og lett i kroppen. Snakk om å plukke og ordne og fixe fra to vidt forskjellige raser. :lol:

Den er sosial, uredd, lettlært, og ivrig etter å komme på inkalling og lære seg triks. Den elsker å svømme, men er ikke glad i å rulle seg i søle dammer. Hvordan VET man det?

Den har lang bølgete silkesmyk pels. Igjen - hvordan VET man det?

Med en goldendoodle slipper du en masse golden hår i sofan og over allt ellers i huset. Jaha, håper ikke valpen får Golden-pels, da... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ny variant av "dudel-valper" denne gangen et hjemmeoppdratt med cockapoo. :lol::)

Cockapoovalper planlegges til våren 2011. I den forbindelse, søker jeg etter Dverg puddel hannhund, til mine am. cocker tisper. Den må ha papirer/ stamtavle og være frisk. Det er et pluss hvis den er oppi årene. Den må også ha et godt gemytt. Og fargen må være brun, eller aprikos/rød, hvit funker også.

Jeg bor i ***, og ser helst du bor i nærheten, i et av ***fylkene.

Jeg betaler mellom 1500-3000kr for lån av din hannhund.

Cockapoo er en blandingshund mellom amerikansk cocker spaniel og puddel, eller engelsk cocker spaniel og puddel.

Jeg driver et lite hjemmeoppdrett med cockapoo, blanding mellom am.cocker og puddel. Disse hundene blir mellomstore/ små i størrelse. Flotte familiehunder.

Er du interessert i å finne ut mere om cockapoo kan du også ta kontakt.

Mail eller ring, og send meg gjerne bilde av din puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av de første annonsene jeg ser hvor de har krav til at hunden skal være frisk, ha godt gemytt - og stamtavle. Vanligvis fikses jo det i avkommene helt av seg selv, helse og sånn... Høres nesten ut som om oppdretter har litt krav og peiling - og planlegger i god tid, tross alt.

Ikke at jeg støtter bevisst blandingsavl av den grunn, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese og jeg fant ut idag at siden både Valpis og Ekko er friske, pene, har gått MH, og sånne ellers er greie hunder med god avknapp, skal vi nå lage Belgisk Kjempe. Ikkeno` doodle her i gården, men kjempe kjempe kanin *eh.. hund*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese og jeg fant ut idag at siden både Valpis og Ekko er friske, pene, har gått MH, og sånne ellers er greie hunder med god avknapp, skal vi nå lage Belgisk Kjempe. Ikkeno` doodle her i gården, men kjempe kjempe kanin *eh.. hund*

Skriv meg på valpelista!

Men fra spøk til revolver. Jeg har en mor som glatt kunne funnet på å kjøpe noe sånt. Hun har ei venninne som har en minidoodle av noe slagt som er såååå fin, og en slektning av stefar har konvertert fra schæfer til flat/puddelmix. Begge planlagte blandinger. Jeg kommer jo selvsagt til å fortelle hva jeg mener om de skaffer seg slike hunder, men så lenge de bare hører positive ting fra folk de kjenner, så er det enkelte å ovese hva jeg sier. :)

Heldigvis er min mor såpass pengebevisst at hun ikke hadde betalt 15000 for en blandingshund. Tviler på at hun hadde betalt 15000 for en renraset heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forteller jeg gjerne om den tabben jeg gjorde, da jeg bare kjøpte Tinka sånn uten videre, og hvor inderlig jeg angrer på det. Og etter at man har gjort sitt beste for å gi sin erfaring eller kunnskap videre, er det selvfølgelig opp til valpekjøper.

Kunne gjerne tenkt meg å høre hva tabben var? :getlost: Jeg driver selv og planlegger å kjøpe hund, rase er valgt osv og er selvfølgelig redd for å begå tabber og bli lurt i den forbindelse (det er min store skrekk). Så om man på forhånd er informert om eksempler på hva man skal unngå, er det jo kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, midt i løpetiden, står pent for utvalgte hanner for tiden. Hun er motebevisst da, for hun prøver stadig å lage hippe motehunder. For et par dager siden var det en mellompuddel hun valgte (ikke så altfor galt altså, til og med registreringsbare!), i går var det chihuahua (får glatt 20 000kr for en sånn :getlost: ) og i dag har både wheaten terrier og italiensk mynde vært utkårede ;) Settere, BC og andre større hunder går hun glatt forbi, de er ikke litt interessante engang.

Jeg prøver å fortelle henne at hun må vente en løpetid, og at det er en brun dvergpuddel hun skal lete etter, men hun ser bare dumt på meg :wub: Hun var VELDIG klar for den wheatenterrieren i dag altså, flirtet seg halvt forderva ;) Hvordan hadde det blitt tro? Krøllete og røytefritt hvertfall :)

Noen dager igjen nå, så kan jeg puste ut igjen. Synes løpetiden er litt skummel jeg, så redd jeg skal miste henne av syne akkurat litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, midt i løpetiden, står pent for utvalgte hanner for tiden. Hun er motebevisst da, for hun prøver stadig å lage hippe motehunder. For et par dager siden var det en mellompuddel hun valgte (ikke så altfor galt altså, til og med registreringsbare!), i går var det chihuahua (får glatt 20 000kr for en sånn ;) ) og i dag har både wheaten terrier og italiensk mynde vært utkårede ;) Settere, BC og andre større hunder går hun glatt forbi, de er ikke litt interessante engang.

Jeg prøver å fortelle henne at hun må vente en løpetid, og at det er en brun dvergpuddel hun skal lete etter, men hun ser bare dumt på meg :getlost: Hun var VELDIG klar for den wheatenterrieren i dag altså, flirtet seg halvt forderva :) Hvordan hadde det blitt tro? Krøllete og røytefritt hvertfall :wub:

Noen dager igjen nå, så kan jeg puste ut igjen. Synes løpetiden er litt skummel jeg, så redd jeg skal miste henne av syne akkurat litt...

Nå passer jo jeg en papillon hann, så vi kan lage papidoodles *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang lenke har du egentlig på henne, om du kan miste henne av syne??? :getlost:

Neida, ikke på turer, men om døra ut ikke er helt igjen og hun smetter ut, om vi går tisserunde i hagen og hun sniker seg ut innkjørselen osv. Det skjer jo ikke, men jeg kjenner det ligger og spøker bak i tankene mine likevel.

Nå passer jo jeg en papillon hann, så vi kan lage papidoodles *fnis*

Hehe, blir sikkert skikkelig kule ag-hunder da, og røytefrie da ;)

Men jeg har "større planer" for Stella enn blandingsavl, så det får være. Først skal vi sjekke patella, genteste PRCD og øyelyse, så får vi se om det i det hele tatt er noen vits å tenke på avl. Og er det det har jeg en hann i tankene allerede :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke på turer, men om døra ut ikke er helt igjen og hun smetter ut, om vi går tisserunde i hagen og hun sniker seg ut innkjørselen osv. Det skjer jo ikke, men jeg kjenner det ligger og spøker bak i tankene mine likevel.

Skjlønner, men da låser du utgangsdøra, også tar du hagetissingen i langline :getlost: Skal ikke bli søvnløs og gråhåret av bekymring på grunn av løpetid, vettu :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige doodle-tråder er det en ting jeg lurer på. Når det er snakk om disse doodlene så er det alltid puddel-miljøet som er opprørte, det står sjelden noe om retriever-miljøet.... :wub: Hvorfor er det sånn? Er det stort sett labbis/golden-eiere som har startet denne blandings-trenden eller er labbis/golden-eiere rett og slett mer runde i kantene? Synes dette er litt interessant... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige doodle-tråder er det en ting jeg lurer på. Når det er snakk om disse doodlene så er det alltid puddel-miljøet som er opprørte, det står sjelden noe om retriever-miljøet.... :wub: Hvorfor er det sånn? Er det stort sett labbis/golden-eiere som har startet denne blandings-trenden eller er labbis/golden-eiere rett og slett mer runde i kantene? Synes dette er litt interessant... :aww:

Kanskje puddeloppdrettere gjerne vil ha monopol på å kunne annonsere allergi- og røytefrie hunder? Knis, neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Et bikkjehotell som selger mange valper reklamerer med at valpene er røytefrie, allergivennlige + alle mulige "beste-sider" fra de to rasene. Men når en voksen skal omplasseres da er man litt sparsomme med å love sølv og grønne enger. :lol:

En stk brun labradoodle annonseres slik (kr. 4500,-):

XXX er en grei kastrert hanne. Han er sosial med andre hunder og glad i barn. Født: xx.xx.07.

XXX er Id-merket og vaksinert.

Og en sort til samme pris:

YYY er en kastrert hanne født yy.yy.08. Alle vaksiner er fulgt. Han er en veldig glad gutt som liker og leke med andre hunder, men også syntes det er stas med litt kos.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei,  Vi har en cocker spaniel hannhund på litt over ett år. Fra han var liten, slet han med periodevis diaré - som viste seg å være bukspyttkjertelbetennelse. Vi har siden dette gått på for med lavt fettinnhold (7%) og han får bare godbiter med lite fett. Vi har likevel stadig episoder hvor han er litt dårlig i magen, typisk slimete avføring. Det kan ikke måle seg med perioden hvor han var skikkelig dårlig, men det er kjedelig at det ikke blir helt 100% bra selv om vi går på diettfor. Har selvsagt vært hos dyrlegen, som tok blodprøver en gang han var "frisk" som ikke viste tegn til kronisk bukspyttkjertelbetennelse.  Jeg har lest om mulighetene for å tilføre tørket bukspyttkjertel i maten, også nevnt av dyrlegen, for å "bøte" på svikten i bukspyttkjertelen. Har noen erfaringer med dette?  
    • Jeg hadde to veldig dyre runder med min. Først fikk hun livmorbetennelse, og det kom på godt over 100k. Deretter fikk hun kreft, og det ble en god sum der også med CT, operasjon, rehab osv. Jeg har tatt ut mye mer på forsikringen enn jeg betalte inn i løpet av hundens levetid. Det sagt, så kommer du knapt inn døra i en akutt situasjon med 20-30k. Jeg ville gått for høyest mulig dekning, og heller valgt høy egenandel for å få ned prisen. Jeg tenker at forsikring er for de tilfellene det virkelig går til h*lvete, ikke for "småting".
    • Har konsultert Twitter/X sin AI Grok3(*) om håndtering av Edes stressproblemer. Deler fordi jeg selv aldri har blitt informert om at kronisk forhøyet kortisol kan bli et problem med vintervalp i nordlige områder. Om dette har gått meg hus forbi, så er det sikkert flere som ikke vet dette fra før.  https://x.com/i/grok/share/kn2sCPvPbS7vXho8lO9zSJbtH     *)Som Simira ved en tidligere anledning påpekte, så skal en ikke sluke alt fra en AI rått, men jeg synes Grok3 er god på kildekritikk, ekstraksjon og presentasjon av informasjonen den har vurdert som essensen fra gode kilder. Internettet er stort og inneholder mye tull. Grok3 navigerer det godt og svarer vettugt og on case. 
    • Vi har kranglet i dag. Kjøkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite håp om en fredlig løsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsøk på å påkalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstå at han holder på å sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd på dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka å ikke tillate ham å forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fått annet enn løk og sitron fra den benken har ikke drept håpet hans om å en dag få melk, yoghurt, fisk, kjøtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke så det da han knabba en hel vårløk og struttet ekstatisk til plassen sin for å fortære byttet. Ble litt lang i maska først, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort først. Det tok mange lange sekunder før han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle være snill og bytte den til meg med vann og tørrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, så var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde større verdi enn noe annet han har vært i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — også fra kjøkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og såpesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lå lavere i kurs enn den vårløken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig på den mens han så på meg med DET blikket og forsøkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren på nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av påtatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dårlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og ønsket om triumfere. Smaken av vårløken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler på meg og ble igjen en liten gutt som oppsøkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tørrfor og tok takknemlig i mot noe å døyve "Fysjom, pføy!" fra vårløken med.  Lærte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert ønske om fred. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tørrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for så å umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal få fri tilgang til den benken der om han bare prøver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er på et volum ment å presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i måltidet mitt, etter å ha holdt på i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, så seg han sammen på gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere på kvelden har han hentet vårløken igjen flere ganger og gitt den juling på sengen sin. Det handler bare om å vinne NOE fra den benken der, og han er sint på den ***** vårløken fordi det er alt han har fått tak i og den har nerver til å smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er på plass, men de har ikke begynt å virke ennå. Det skal bli en bra festlig tid når jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spørsmål, relatert til valget av kjønn og rase: "Du kommer ikke til å angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til å angre innimellom." Innimellom hadde det vært mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men så hadde vi en nyyydelig treningsøkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tørrforkule. Som om lønna bare var en bonus, og ikke main reason for å gjøre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" Søteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser også kreativitet ved å kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret på en "haka på target" på alle "targets" han syntes bød seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjøre, og oste en aura av: "Se på meg nå! Se så flink jeg er!"  Ble nødt til å belønne ham ekstra pga måten han la sjelen sin i det. Den haka på alt var så naivt forventningsfull og så helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han håpet på for det der.  Han er så søt 🥰 .. selv når han er pøbel og rakker. 
    • Det er... råfôr uten kylling?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...