Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle meg her og doodle meg der


Midas

Recommended Posts

Jeg snakket med en puddeloppdretter her om dagen, og spurte henne hva de i puddelmiljøet synes om all denne doodle avlen som foregår. De er selvfølgelig utrolig frustrerte og triste over det som skjer med rasen dems.

Det jeg stiller spørsmåltegn ved er; hvorfor gjør ikke NKK noe? Jeg vet at disse hundene er blandinger og at denne avlen ikke kan kontrolleres av NKK, men hvorfor advarer de ikke valpekjøpere? Folk blir lurt av de annonsørene som selger denne blandingen. Det er rett og slett svindel. Hva er grunnen til at NKK sitter på gjerdet å ser på at dette utvikler seg? De burde jo ha gått ut med kampanjer som belyser denne avlen litt?

Hva mener dere?

(Mulig denne bør flyttes til debattforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

NKK har jp tydelig tatt stanpunkt i denne saken med bl.a. pressemelding rundt kronprinsparets kjøpe av doodle, med begrunnelse for hvorfor de så dette kjøpet som meget uheldig. Utover det å si sitt standpunkt er det nok svært lite NKK kan gjøre. Dette er jo uregistrerte blandinger, og det er kjøpers marked som rår. Så lenge det finnes kjøpere finnes det "oppdrettere". Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA skal egentlig NKK si eller gjøre, mener du?

Fortelle at disse blandingshundene IKKE er så fabelaktige som oppdr./selgeren påstår?

Nei, det kan de faktisk ikke - hvem kan egentlig bevise dèt, liksom... Hva om en doodle-blanding faktisk ER sunnere, friskere og triveligere enn gjennomsnittet på en raseren hund?

Javel, man kan ikke stille ut disse "doodlene" - men hvilken rolle spiller dèt for den normale valpekjøperen på Finn.no, liksom..

NKK tar de med i NOX registreret, som med andre blandinger, og lar de få delta på en begrenset mengde aktiviteter. For alt JEG vet, tar NKK betalt av dem også for å bli registrert... Og det kanskje er maaaange, liksom... Og vips er det "greit nok" for NKK med dè også?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gikk ut med en uttalelse da, men jeg mener at de kunne annonsert sitt standpunkt til dette litt mer aktivt. Det er store penger å tjene på dette, det stilles ingen krav til oppdretter som koster penger. Det vil si, en seriøs oppdretter bruker mye tid og penger på å finne ut om hunden er egnet til avl. Det gjør ikke disse, de bare håver inn de. Derfor er dette en attraktiv bedrift for mange. Jeg mener at dette kan bli et ganske stort problem for de rasene det innebærer hvis det bare får utvikle seg. Selv om NKK ikke kan direkte stoppe det, så kunne de kanskje jobbet litt mer aktivt for å si hva de mener om det, og informere lettlurte valpekjøpere gjennom annonsesider som f.eks finn.no og andre medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, guriland skal NKK bli "blandingshund politi" og sjekke daglig Finn og andre steder om det er blandningshunder til salgs, for så å sende ut pressemelding på hva de syns om dette.

Nei, la NKK konsentrere seg om sin egen jobb, må da være måte på hva de skal blande seg inn i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du NKK skal gjøre? Stadige pressemeldinger om blandingshunder? Opplysningskampanjer om "ikke kjøp doodle"? Hvem skal evt da finansiere disse kampanjene? Økt registreringsavgift eller deltageravgift eksempel?

Så lenge det er folk som har nok penger mellom hendene og som er ivrig til å ha en slik eller sånn hund, uansett om det er en doodle eller en miniatyrhund, så kommer det til å være marked for slikt. Og jeg tviler på at så veldig mange av de kommer til å endre sine valg, selv om de får en brosjyre om at de ikke burde kjøpe slik eller sånn hund. Det ser man veldig godt på miniatyrhundtrenden. Folk blir lurt gang på gang der, både med syke hunder, ulovlige hunder og hunder som ikke eksisterer som de betaler for likevel (til og med når banken fraråder de til å betale noe til de kontoene).

Myten om at blandingshunder er friskere enn rasehunder kommer man aldri til å bli kvitt før det kommer skikkelige statistikker på mer enn bare ledd og øyne, og at blandingshunder blir sjekket på lik linje med rasehunder. Og med tanke på hvor "god" reklame enkelte raser/oppdrettere er for denne forskjellen, så er det ikke rart at folk heller velger seg en blandingshund. Det er vel forøvrig bevist at også første generasjonsblandinger kan være friskere om jeg ikke husker feil? I tillegg. Om man ikke har noen av interesse av hundesport eller utstilling, så er det veldig mange som ikke ønsker noen rasehund med papirer. Og mange liker blandingshunder bedre enn rasehunder, mye pga den store variasjonen det er i de. Så blandingsavl kommer alltid til å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt gitt opp at doodlesene skal dømmes nord og ned av (finn.no)menigmann, og forsvinne fra jordens overflate. Til og med broren min vurderer doodle nå, fordi han vil ha jaktbisk, har kjempeallergisk fru og syns det blir for flaut å stille opp med storpuddel på rypejakt. Dustebror :D Så populære som de har blitt (og kommer til å bli når til og med krompen skal ha en), tror jeg at det beste vi kan håpe på er at noen gjør et seriøst avlsarbeid på dem og får godkjent doodlingene som rase®, sånn at det faktisk går an å ha kontroll på avlen framover.

Noe stort mer for å ha kontroll på doodlesene tror jeg ikke NKK kan få til heller; ellers måtte vel medlemskontigenten økes til sånn ca 2000 kr pr år, og en egen doodlepatrulje opprettes, for å ha ressurser nok til kampen mot doodles :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt gitt opp at doodlesene skal dømmes nord og ned av (finn.no)menigmann, og forsvinne fra jordens overflate. Til og med broren min vurderer doodle nå, fordi han vil ha jaktbisk, har kjempeallergisk fru og syns det blir for flaut å stille opp med storpuddel på rypejakt. Dustebror :poke: Så populære som de har blitt (og kommer til å bli når til og med krompen skal ha en), tror jeg at det beste vi kan håpe på er at noen gjør et seriøst avlsarbeid på dem og får godkjent doodlingene som rase®, sånn at det faktisk går an å ha kontroll på avlen framover.

Noe stort mer for å ha kontroll på doodlesene tror jeg ikke NKK kan få til heller; ellers måtte vel medlemskontigenten økes til sånn ca 2000 kr pr år, og en egen doodlepatrulje opprettes, for å ha ressurser nok til kampen mot doodles :rolleyes2:

Krumspringparet har allerede en blabladoodle. Dette førte til at doodlene ble enda mer populære. ifølge Se&Hør er krumspringprinsessen bitt i leppa to ganger. Har noen hørt skrik og rop om avliving??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at NKK ikke kan gå ut med et doodlepoliti og passe på denne avlen. Det jeg kunne ønsket er at de hvertfall hadde gått ut og sagt litt mer om hva de mener om det. Vært tydelig på at de ikke synes noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at NKK ikke kan gå ut med et doodlepoliti og passe på denne avlen. Det jeg kunne ønsket er at de hvertfall hadde gått ut og sagt litt mer om hva de mener om det. Vært tydelig på at de ikke synes noe om det.

Da har nok vi oppfattet NKK forskjellig, for jeg synes de har vært tydelige på dette - men NKK må også passe seg for å si noe som kan slå tilbake, for det er vanskelig å bevise hvordan en blandingshund kommer til å bli. Derfor må en nøye seg med å være imot på et prinsipielt og etisk grunnlag, fordi en er for kontrollert og bevisst avl på renrasede hunder med et konkret mål, hvor hundene er registrert i en database så det er lettere å kontrollere for slektskap, se sykdom, etc. En kan appellere til større grad av forutsigbarhet for valpekjøper ved å handle stamtavlevalp - men en kan ikke si noe om sikkerhet eller trygghet, derfor kan ikke NKK ta helt av, slik vi kan i diskusjoner som dette.

Det har for eksempel blitt sendt ut pressemeldinger fra NKK, men en kan ikke kontrollere media, og NKKs advarsel er vel ikke sexy nok til å få mye oppmerksomhet i presse.

De færreste valpekjøpere er noen gang i kontakt med NKK, i hvert fall ikke før valpen er kjøpt (men mange ringer etter at valpen er kjøpt fordi det har oppstått et problem eller en konflikt...), så det er vanskelig å gå den veien.

Men NKK vil sikkert ta imot innspill om hva de kan gjøre med doodlehysteriet, om noen har konkrete tiltak. Hva gjør Puddelklubben, sa denne puddeloppdretteren noe om dette? Det er jo ikke den første raseklubben som har sett behov for å rette fokus mot rasen og advare mot visse oppdrettere - se bare på dalmatinere, st. bernhardshund, chihuahua. Selv min raseklubb hadde på 1980- og 1990-tallet strategier for å advare mot oppdrettere som avlet etter det raseklubben mente var totalt uetiske prinsipper (tisper kunne ha et tosifret antall valpekull, for eksempel).

Når det er sagt, har jeg inntrykk av at NKK har satt inn et ekstragir for en annen sak, nemlig ulovlig innførsel av miniatyrhunder som selges som chihuahua. Men den saken er det også lettere å snakke om med store ord, da det gjelder norsk lov, Mattilsynets restriksjoner, grensekontroll, reelle trusselbilder med sykdom, uetisk oppdrett hos fabrikker, og valpekjøpere som blir lurt. Senest i går lå det en sak på NKK.no om hva som trengs for å få omregistrert svenske hunder - og mange av disse smuglerhundene kjøpes jo av svenske stråmenn. Kan ikke selger framlegge papirene NKK trenger, så har du grunn til å bli skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe vondt å si om en hund bare fordi det er en blanding. Jeg ser like mye på blandingshunder som renrasede når jeg kikker etter hund.

Ser ikke det allmenne problemet med at det finnes blandinger. Rasehundene blir jo ikke av dårligere kvalitet selvom.

Ja, vet av lovverket og alt det er, men det er ikke det jeg sikter til i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel strengt tatt ikke problemet at det er blandingshunder, men at de lanseres som om de var rasehunder, og egenskapsgarantier som ikke holder stand, De har ingen garanti for at avkommene blir røytefrie og så videre.

Egenskapene de fremhever som spesielle for doodlene: røytefrie, lettlærte, sporty, generellt friske etc, det er jo alt sammen beskrivelser av en gjennomsnitlig storpuddel, hvorfor blande inn retrieveren egentlig?

En annen ting er at jeg personlig har hørt ting om en av de mest kjente oppdretterene av doodles, da en venninne av meg ble tilbudt jobb der. Da ville de for det første at hun skulle ha en ULØNNET prøvetid på to uker, noe hun desvverre var dsperat nok til å si ja til, men hun ga seg raskt pga forholdene der, det var bla en hanhund der som var lam i bakparten, og dermed inkontinent etc, men siden han fortsatt klarte å parre seg med litt assistanse, og ga fine avkom, så lot de ham leve slik...

Det vitner etter min oppfatning om useriøsitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe vondt å si om en hund bare fordi det er en blanding. Jeg ser like mye på blandingshunder som renrasede når jeg kikker etter hund.

Ser ikke det allmenne problemet med at det finnes blandinger. Rasehundene blir jo ikke av dårligere kvalitet selvom.

Ja, vet av lovverket og alt det er, men det er ikke det jeg sikter til i denne sammenhengen.

Ehhh, nei, men det er vel heller ikke det TS sikter til i denne sammenhengen :rolleyes2: Jeg har da også en blandingshund som vi elsker høyt. På den annen side har vi permanent sørget for at hans behov for - og evne til - reproduksjon er eleminert. Han er heller ikke kjøpt i dyre dommer av folk som spekulerer i useriøs moteavl.

Til TS: Syns du har fått mange fine svar, jeg. Om folk realitetsorienterer litt, betyr jo ikke at det de sier ikke er riktig.

OT: Når jeg møter noen med puddelduddeldiddelidei og jeg spør hvilken rase de har, svarer de uten unntak: " Ehhh, det er en blanding av puddel og golden retriever." Selvom jeg av en eller annen grunn alltid flirer litt sånn teit, er det iallfall ærlig nok å ikke late som at disse søte krøllehundene er en rasehund :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Visste dere at det også finnes minidoodle?

Minidoodlen er liten og meget trivelig selskapshund, og har vist seg å være allergivennlig. Pelsen trenger av og til klipp, samt vanlig ordinær pelspleie for å holde den flokefri. Minidoodlen er lettlært, og familievennlig og som med letthet kan tas med når man er ute og reiser.

står ingenting på finn.no om blandingsforhold her nei...

man får heldigvis med et minidoodle-hefte på kjøpet da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

:wub: Og for kr. 15.000,- kan man nå "løpe og kjøpe" på Finn.... tamtatam og trommevirvel...eeeeeeen dudel som er helt utrolig. Her er annonsen:

Goldendoodle er en allsidig og poppulær fammiliehund.

Den er snill, rolig og tålmodig som goldenretriever. Den er ikke et matvrak. Men den er smal, spenstig og lett i kroppen. Den er sosial, uredd, lettlært, og ivrig etter å komme på inkalling og lære seg triks. Den elsker å svømme, men er ikke glad i å rulle seg i søle dammer.

Den har lang bølgete silkesmyk pels.

Med en goldendoodle slipper du en masse golden hår i sofan og over allt ellers i huset.

Goldendoodle røyter aldrig, om den blir klippet hver 9. måned. Den er derfor veldig alergi vennlig.

Den ble opprinlig avlet fram som familiehund for alergikere.

Den bør altså klippes med saks eller marskin ca hver 9 måned, men behøver ikke til hunde frisøren som mann må med puddelen.

(Puddel må klippes annen hver måned hoss frisør. Noe som koster ca 2 000kr hver gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gikk ut med en uttalelse da, men jeg mener at de kunne annonsert sitt standpunkt til dette litt mer aktivt. Det er store penger å tjene på dette, det stilles ingen krav til oppdretter som koster penger. Det vil si, en seriøs oppdretter bruker mye tid og penger på å finne ut om hunden er egnet til avl. Det gjør ikke disse, de bare håver inn de. Derfor er dette en attraktiv bedrift for mange. Jeg mener at dette kan bli et ganske stort problem for de rasene det innebærer hvis det bare får utvikle seg. Selv om NKK ikke kan direkte stoppe det, så kunne de kanskje jobbet litt mer aktivt for å si hva de mener om det, og informere lettlurte valpekjøpere gjennom annonsesider som f.eks finn.no og andre medier.

Det stilles vel heller ingen krav til useriøse oppdrettere av renrasede hunder, tja utenom registreringsavgift om de velger det og er det noe krav til alder på hundene som er brukt og noe sånt. Men ellers er det vel lite. Det er raseklubbene som setter de øvrige kravene om meritering av foreldredyrene.

Jeg syntes det er vår jobb, som mer eller mindre seriøse hundeeiere imot denne type blandingsavl, å advare mulige valpekjøpere. Vi har jo ofte mulighetene da det sikkert kommer mange til oss som lurer på det å kjøpe seg valp. Som privatpersoner er det også mye enklere for oss å ha sterke meninger uten å ha for mye grunnlag, NKK derimot kan ikke gå rundt å buse med sine personlige meninger, i tillegg til at de har mye mer jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo hva folk får seg til å skrive, men jeg synes det er mer utrolig at folk TROR på alt som blir skrevet også!

Hadde jeg lest denne annonsen hadde jeg ledd høyt og kjapt gått videre. Om man bråbestemmer seg for å kjøpe en hund fordi man ser en så dårlig annonse, ja da får man bare kjøpe katta i sekken og tabbe seg ut.... Selv om jeg selvsagt synes synd på hunden som havner i en familie på feil grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke at den litt mer erfarne hundeeier ler av slike annonser, for dessverre så finnes det mange som ikke tenker seg om før de kjøper hund, eller tenker over at det faktisk finner organisasjoner som kan hjelpe dem med å finne oppdrettere, at hunder kan ha papirer osv. Jeg forventer ikke at en slik person skal skjønne at dette er en latterlig annonse og at man ikke kan garantere bruksegenskaper fra blandingshunder. Så det er nok mange mange mennesker som er i målgruppa for en slik annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke at den litt mer erfarne hundeeier ler av slike annonser, for dessverre så finnes det mange som ikke tenker seg om før de kjøper hund, eller tenker over at det faktisk finner organisasjoner som kan hjelpe dem med å finne oppdrettere, at hunder kan ha papirer osv. Jeg forventer ikke at en slik person skal skjønne at dette er en latterlig annonse og at man ikke kan garantere bruksegenskaper fra blandingshunder. Så det er nok mange mange mennesker som er i målgruppa for en slik annonse.

Signeres.. Jeg husker enda godt før vi fikk Emma. Jeg brukte timesvis på finn.no, og var nære ved å dra for å kikke på mange rare blandinger - og noen av disse hadde nok sikkert en del dumme annonser de lå på..

Emmas annonse var til og med litt "sånn" - oppdretteren var veldig positiv til valpene, og skrev at de kom til å bli supre familiehunder, agilityhunder etc men også at hun var nøye med hvor valpene ble av, hun skrev altså at hun var nøye med hvilke kjøpere hun valgte ut..

I ettertid ville jeg jo aldri hatt hund fra en slik annonse eller noe som i det hele tatt ligner - men da visste jeg ikke bedre, og visste såvidt hva en stamtavle var.. Jeg visste det var noe renrasede hunder kom med, men ellers ante jeg ingenting og var helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke at den litt mer erfarne hundeeier ler av slike annonser, for dessverre så finnes det mange som ikke tenker seg om før de kjøper hund, eller tenker over at det faktisk finner organisasjoner som kan hjelpe dem med å finne oppdrettere, at hunder kan ha papirer osv. Jeg forventer ikke at en slik person skal skjønne at dette er en latterlig annonse og at man ikke kan garantere bruksegenskaper fra blandingshunder. Så det er nok mange mange mennesker som er i målgruppa for en slik annonse.

Enig. Etter å ha lest den ultrahåpløseoguseriøse annonsen følte jeg for å sende mail til "oppdretter." Jeg pelte fra hverandre annonsen del for del og kommenterte og stilte spørsmål med hva h*n mente med ditten og datten, hvordan h*n kunne si dét og dét så bombastisk osv osv osv. :wub:

Ble litt engasjert da gitt.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...