Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle meg her og doodle meg der


Midas

Recommended Posts

Det hjelper ikke at den litt mer erfarne hundeeier ler av slike annonser, for dessverre så finnes det mange som ikke tenker seg om før de kjøper hund, eller tenker over at det faktisk finner organisasjoner som kan hjelpe dem med å finne oppdrettere, at hunder kan ha papirer osv. Jeg forventer ikke at en slik person skal skjønne at dette er en latterlig annonse og at man ikke kan garantere bruksegenskaper fra blandingshunder. Så det er nok mange mange mennesker som er i målgruppa for en slik annonse.

Helt enig, og derfor er det vår jobb og faktisk hjelpe folk med å forstå. Ved å snakke med de som vurderer å kjøpe hund. Så om noen kommer opp til deg på tur f.eks. så kan man snakke litt om dette.

Selv forteller jeg gjerne om den tabben jeg gjorde, da jeg bare kjøpte Tinka sånn uten videre, og hvor inderlig jeg angrer på det. Og etter at man har gjort sitt beste for å gi sin erfaring eller kunnskap videre, er det selvfølgelig opp til valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Den bør altså klippes med saks eller marskin ca hver 9 måned, men behøver ikke til hunde frisøren som mann må med puddelen.

(Puddel må klippes annen hver måned hoss frisør. Noe som koster ca 2 000kr hver gang.)

Og dette er regelrett bullshit! Røytefrie pelser må klippes/stelles like mye, de vokser ca 1cm i mnd (og her kommer jo den røytefrie pelsen fra puddelen, så at den skal være så utrolig lettstelt til sammenlikning er jo tullete). Og en puddel som ikke skal ha utstillingspels kan stelles med maskin hjemme akkurat like lett som en doodle. Og hundefrisører koster langt fra 2000kr/gang. Uprofessionelle, som ikke klipper for utstilling osv, koster mindre, og professionelle koster ca 800kr/gang for full utstillingsklipp (her i Oslo, og her pleier det være dyrere enn ellers i landet).

Jeg gir meg ende over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er regelrett bullshit! Røytefrie pelser må klippes/stelles like mye, de vokser ca 1cm i mnd (og her kommer jo den røytefrie pelsen fra puddelen, så at den skal være så utrolig lettstelt til sammenlikning er jo tullete). Og en puddel som ikke skal ha utstillingspels kan stelles med maskin hjemme akkurat like lett som en doodle. Og hundefrisører koster langt fra 2000kr/gang. Uprofessionelle, som ikke klipper for utstilling osv, koster mindre, og professionelle koster ca 800kr/gang for full utstillingsklipp (her i Oslo, og her pleier det være dyrere enn ellers i landet).

Jeg gir meg ende over...

Akkurat det samme jeg tenkte.. Jeg blir så oppgitt over uvitende doodletilhengere at jeg veit ikke hvor jeg skal starte engang... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er snill, rolig og tålmodig som goldenretriever. Den er ikke et matvrak. Men den er smal, spenstig og lett i kroppen. Snakk om å plukke og ordne og fixe fra to vidt forskjellige raser. :lol:

Den er sosial, uredd, lettlært, og ivrig etter å komme på inkalling og lære seg triks. Den elsker å svømme, men er ikke glad i å rulle seg i søle dammer. Hvordan VET man det?

Den har lang bølgete silkesmyk pels. Igjen - hvordan VET man det?

Med en goldendoodle slipper du en masse golden hår i sofan og over allt ellers i huset. Jaha, håper ikke valpen får Golden-pels, da... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ny variant av "dudel-valper" denne gangen et hjemmeoppdratt med cockapoo. :lol::)

Cockapoovalper planlegges til våren 2011. I den forbindelse, søker jeg etter Dverg puddel hannhund, til mine am. cocker tisper. Den må ha papirer/ stamtavle og være frisk. Det er et pluss hvis den er oppi årene. Den må også ha et godt gemytt. Og fargen må være brun, eller aprikos/rød, hvit funker også.

Jeg bor i ***, og ser helst du bor i nærheten, i et av ***fylkene.

Jeg betaler mellom 1500-3000kr for lån av din hannhund.

Cockapoo er en blandingshund mellom amerikansk cocker spaniel og puddel, eller engelsk cocker spaniel og puddel.

Jeg driver et lite hjemmeoppdrett med cockapoo, blanding mellom am.cocker og puddel. Disse hundene blir mellomstore/ små i størrelse. Flotte familiehunder.

Er du interessert i å finne ut mere om cockapoo kan du også ta kontakt.

Mail eller ring, og send meg gjerne bilde av din puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av de første annonsene jeg ser hvor de har krav til at hunden skal være frisk, ha godt gemytt - og stamtavle. Vanligvis fikses jo det i avkommene helt av seg selv, helse og sånn... Høres nesten ut som om oppdretter har litt krav og peiling - og planlegger i god tid, tross alt.

Ikke at jeg støtter bevisst blandingsavl av den grunn, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese og jeg fant ut idag at siden både Valpis og Ekko er friske, pene, har gått MH, og sånne ellers er greie hunder med god avknapp, skal vi nå lage Belgisk Kjempe. Ikkeno` doodle her i gården, men kjempe kjempe kanin *eh.. hund*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese og jeg fant ut idag at siden både Valpis og Ekko er friske, pene, har gått MH, og sånne ellers er greie hunder med god avknapp, skal vi nå lage Belgisk Kjempe. Ikkeno` doodle her i gården, men kjempe kjempe kanin *eh.. hund*

Skriv meg på valpelista!

Men fra spøk til revolver. Jeg har en mor som glatt kunne funnet på å kjøpe noe sånt. Hun har ei venninne som har en minidoodle av noe slagt som er såååå fin, og en slektning av stefar har konvertert fra schæfer til flat/puddelmix. Begge planlagte blandinger. Jeg kommer jo selvsagt til å fortelle hva jeg mener om de skaffer seg slike hunder, men så lenge de bare hører positive ting fra folk de kjenner, så er det enkelte å ovese hva jeg sier. :)

Heldigvis er min mor såpass pengebevisst at hun ikke hadde betalt 15000 for en blandingshund. Tviler på at hun hadde betalt 15000 for en renraset heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forteller jeg gjerne om den tabben jeg gjorde, da jeg bare kjøpte Tinka sånn uten videre, og hvor inderlig jeg angrer på det. Og etter at man har gjort sitt beste for å gi sin erfaring eller kunnskap videre, er det selvfølgelig opp til valpekjøper.

Kunne gjerne tenkt meg å høre hva tabben var? :getlost: Jeg driver selv og planlegger å kjøpe hund, rase er valgt osv og er selvfølgelig redd for å begå tabber og bli lurt i den forbindelse (det er min store skrekk). Så om man på forhånd er informert om eksempler på hva man skal unngå, er det jo kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, midt i løpetiden, står pent for utvalgte hanner for tiden. Hun er motebevisst da, for hun prøver stadig å lage hippe motehunder. For et par dager siden var det en mellompuddel hun valgte (ikke så altfor galt altså, til og med registreringsbare!), i går var det chihuahua (får glatt 20 000kr for en sånn :getlost: ) og i dag har både wheaten terrier og italiensk mynde vært utkårede ;) Settere, BC og andre større hunder går hun glatt forbi, de er ikke litt interessante engang.

Jeg prøver å fortelle henne at hun må vente en løpetid, og at det er en brun dvergpuddel hun skal lete etter, men hun ser bare dumt på meg :wub: Hun var VELDIG klar for den wheatenterrieren i dag altså, flirtet seg halvt forderva ;) Hvordan hadde det blitt tro? Krøllete og røytefritt hvertfall :)

Noen dager igjen nå, så kan jeg puste ut igjen. Synes løpetiden er litt skummel jeg, så redd jeg skal miste henne av syne akkurat litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, midt i løpetiden, står pent for utvalgte hanner for tiden. Hun er motebevisst da, for hun prøver stadig å lage hippe motehunder. For et par dager siden var det en mellompuddel hun valgte (ikke så altfor galt altså, til og med registreringsbare!), i går var det chihuahua (får glatt 20 000kr for en sånn ;) ) og i dag har både wheaten terrier og italiensk mynde vært utkårede ;) Settere, BC og andre større hunder går hun glatt forbi, de er ikke litt interessante engang.

Jeg prøver å fortelle henne at hun må vente en løpetid, og at det er en brun dvergpuddel hun skal lete etter, men hun ser bare dumt på meg :getlost: Hun var VELDIG klar for den wheatenterrieren i dag altså, flirtet seg halvt forderva :) Hvordan hadde det blitt tro? Krøllete og røytefritt hvertfall :wub:

Noen dager igjen nå, så kan jeg puste ut igjen. Synes løpetiden er litt skummel jeg, så redd jeg skal miste henne av syne akkurat litt...

Nå passer jo jeg en papillon hann, så vi kan lage papidoodles *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang lenke har du egentlig på henne, om du kan miste henne av syne??? :getlost:

Neida, ikke på turer, men om døra ut ikke er helt igjen og hun smetter ut, om vi går tisserunde i hagen og hun sniker seg ut innkjørselen osv. Det skjer jo ikke, men jeg kjenner det ligger og spøker bak i tankene mine likevel.

Nå passer jo jeg en papillon hann, så vi kan lage papidoodles *fnis*

Hehe, blir sikkert skikkelig kule ag-hunder da, og røytefrie da ;)

Men jeg har "større planer" for Stella enn blandingsavl, så det får være. Først skal vi sjekke patella, genteste PRCD og øyelyse, så får vi se om det i det hele tatt er noen vits å tenke på avl. Og er det det har jeg en hann i tankene allerede :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke på turer, men om døra ut ikke er helt igjen og hun smetter ut, om vi går tisserunde i hagen og hun sniker seg ut innkjørselen osv. Det skjer jo ikke, men jeg kjenner det ligger og spøker bak i tankene mine likevel.

Skjlønner, men da låser du utgangsdøra, også tar du hagetissingen i langline :getlost: Skal ikke bli søvnløs og gråhåret av bekymring på grunn av løpetid, vettu :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige doodle-tråder er det en ting jeg lurer på. Når det er snakk om disse doodlene så er det alltid puddel-miljøet som er opprørte, det står sjelden noe om retriever-miljøet.... :wub: Hvorfor er det sånn? Er det stort sett labbis/golden-eiere som har startet denne blandings-trenden eller er labbis/golden-eiere rett og slett mer runde i kantene? Synes dette er litt interessant... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest utallige doodle-tråder er det en ting jeg lurer på. Når det er snakk om disse doodlene så er det alltid puddel-miljøet som er opprørte, det står sjelden noe om retriever-miljøet.... :wub: Hvorfor er det sånn? Er det stort sett labbis/golden-eiere som har startet denne blandings-trenden eller er labbis/golden-eiere rett og slett mer runde i kantene? Synes dette er litt interessant... :aww:

Kanskje puddeloppdrettere gjerne vil ha monopol på å kunne annonsere allergi- og røytefrie hunder? Knis, neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et bikkjehotell som selger mange valper reklamerer med at valpene er røytefrie, allergivennlige + alle mulige "beste-sider" fra de to rasene. Men når en voksen skal omplasseres da er man litt sparsomme med å love sølv og grønne enger. :lol:

En stk brun labradoodle annonseres slik (kr. 4500,-):

XXX er en grei kastrert hanne. Han er sosial med andre hunder og glad i barn. Født: xx.xx.07.

XXX er Id-merket og vaksinert.

Og en sort til samme pris:

YYY er en kastrert hanne født yy.yy.08. Alle vaksiner er fulgt. Han er en veldig glad gutt som liker og leke med andre hunder, men også syntes det er stas med litt kos.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...