Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle meg her og doodle meg der


Midas

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

De blander to raser, helt uten å tenke på gemytt etc, blande raser etc, og selger de til 20-25k per valp. De labradoodlene jeg har møtt har vært grustygge, ekkel rar pels som krøller og kropp som så helt rar ut. Eieren selv innrømte den ble ikke som de hadde fått forkart.. de hadde bare fåt møte labradoren av pakka.

Og hva jeg hører fra andre på jobben og venner av mamma som har fått sånn hund så blir jeg bare mer skeptisk. Folk innrømmer at de lager blandingene bare for å tjene godt.fordi de tar HIMLA mye penger for noe de har lagt 0 i...

neida,men er jo en flott "rase"

jeg stemmer fortsatt for cheesedoodle.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kalenderen fra Blindforbundet idag. Jaggu kjører de også rørende reklame for den fantastiske dooodlideien! Skal aldri støtte dem med 5 flate øre lenger!

Akkurat det reagerte jeg litt på også... "Med den allergivennlig pels fra puddel og lærevillighet fra retriever egner x, x og x seg godt som førerhunder" :lol: Får håpe de blir så bra og i tillegg allergivennlige da. Det jeg syns var mer positivt igjen var at de ihvertfall omtalte valpene som "blanding av golden retriever og puddel"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror blindeforbundet avvler noe mer særiøst, enn doodlemassakere og bikkjehoteller. Blindeforbudet avler tross alt førerhunder, altså, brukshunder. Sånn sett er ikke Labradoodle / Goldendoodle noe værre enn en Alaska Husky eller Grønnsky (som da er grønnlandshund x siberan husky kryssning).

Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska Husky er ingen ren rase nei. Det er mer husky/fuglehund. Alaskan Malamute er ikkenoe man seriøst blander inn. Det blir for tungt og tregt.

Forøvrig har Alaska Huskyen og blitt for populær. Noe som har ført til at folk har skaffet seg hunder de tror de kan gå vanlig tur med. Vips, så ligger det en haug på Finn.... Og noen blander jo da f eks en eller annen bikkje med en husky, og kaller det AH...Det er verst.

Doodler blir nok litt som chihuahua. "Alle" skal ha det, også går det over når det viser seg at det ikke var så artig like vel.

At derimot blindeforbundet bruker blandingen, syns jeg er helt greit. De avler bevisst og her er det resultatet som teller.

Man må nok bare belage seg på at visse raser og blandinger plutselig blir populære, så blir det råavel, så dukker de dårlige resultatene opp til slutt, og da daler populariteten. Det vil alltid være en rase som blir utsatt for dette, så lenge vi holder hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forveksler det muligens med de to forskjellige rasene Alaskan malamute og Siberian Husky?

Ja, det måtte jeg ha gjort, den er jo kjempe skjønn da :-D

Er det ingen blandingshunder som er bra ?

Syns det kunne ha våre en blandinshund av dachen, den har et fint ansikt men så kommer kroppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes kjempe mange bra blandingshunder ! har hatt 2 selv, enestående og speseille hunder! Får aldri noe som ser ut, eller har de same egenskapene, som de to. Blandingshunder er utrolig sjarmerende, fordi de er så individuelle både utseende messig og gemyttmessig!

Men her er mer diskusjonen, er det bra å avle på blandingshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er egentlig så bra og blande hunderaser ilag. Det er liksom bob bob.. men spørst hvilken. Hva med flere friske raser ilag. Men apropos det med alskan husky, den er jo på canis da ? Er der blanding også der, eller bare renraset?

Men syns det virker litt spennende med blandingsraser, såklart viss det er friske hunder som er blandet inn da. Men du vet liksom aldri hva du kan få, gemyttet, utseende osv.

Men jeg skal ha en renraset hund da ;)

Og alle hunder er jo en blanding av flere forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med deg. Synes det kommer ann på hvorfor og hva man blander. ;) Men hittil har jeg sett svært få godt igjennomtenkte blandinger ..egentlig..

Problemet med doodle trenden er at det er penger å tjene, og det går utover hundene og valpekjøpere som blir lurt trill rundt. Blindeforbundet gjør en bra jobb, men hva med alle de andre? Cockapoo, Maltepoo osv.. Det er jo bare hunder som er blanding av puddel og noe annet... Og det gjør de jo ikke automatisk til rasehunder, fordi de er blandet med puddel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der ! Hvorfor akkuratt puddel ? Hva med bichon frise og andre hunder som ikke heller har så mye sjukdommer. Syns folk burde tenke seg over hva de blander og hvorfor de vil gjøre det. Viss de gjør det for penger F**K of ( mildt sagt ), men viss de gjør det for å få friske hunder med god psyke er det jo noe helt annet.

Uansett om hundene blir søte betyr ikke at det er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er egentlig så bra og blande hunderaser ilag. Det er liksom bob bob.. men spørst hvilken. Hva med flere friske raser ilag. Men apropos det med alskan husky, den er jo på canis da ? Er der blanding også der, eller bare renraset?

Men syns det virker litt spennende med blandingsraser, såklart viss det er friske hunder som er blandet inn da. Men du vet liksom aldri hva du kan få, gemyttet, utseende osv.

Men jeg skal ha en renraset hund da ;)

Og alle hunder er jo en blanding av flere forskjellige.

Alaska Husky står beskrevet på Canis ja. Men det er likevel ikke en renraset hund. Og det står vel i beskrivelsen også? Det er mer en hundeTYPE, og avles etter trekkegenskaper, helse og omgjengelig gemytt. Dvs at du får de med ståører, hengeører,halvlang pels og meget kort pels. Ingen standard altså. Men de ligner likevel, da det er en viss vekt og utseende som gir bra trekkegenskaper.

Det er en del hundekjørere i Norge, og etter at Lars Monsen kom på Tv, og Robert Sørlie vant Iditarod, så var det mange som ville ha en slik hund. Derfor er de relativt utbredt, og det er vel grunnen til at den kom på raselista til Canis kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du selv en alska husky du ?

De virker jo som fine tur hunder da.

Men alle hunder er jo egentlig en blanding men blir rekna som en renraset. For eksempel pomeranian den er jo av samojed og noen raser til da, det er da alle hunder men uansett. Vet ikke hva det hadde med poenget og gjør da ;)

Men hva er alaskaen blanding av da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alaska Husky ja.

Joda, alle raser har jo kommet frem av forskjellige hunder.

Forskjellen på en renraset hund, og blandinger, er jo rasestandarden. Kjøper du f eks en Bullmastiff, så vet du hvor stor den blir, og hvordan gemytt den får. Det er fordi det har blitt brukt maange år på avel for å lage Bullmastiff akkurat sånn den er nå. Blander du en Bullmastiff med en annen Bullmastiff, så blir resultatet mange nye Bullmastiffer, som er lik sine foreldre, i utseendet og gemytt.

Blander du derimot en Bullmastiff med en Golden Retriever, så vet du ikke hvordan de valpene blir? Blir de 30 kg som voksne, eller blir de 60 kg? Hvordan pels får de? Kort eller lang? Får de vaktinnstinktet til mastiffen, eller goldens "enkle" gemytt? Det er derfor mange er imot blandingsavel, fordi man vet ikke hvordan valpene blir.

Og ikke alle hunder passer hos alle eiere. ;)

Alaska Husky er noe annet. Som oftest blir AH parret med andre AH.

Disse hundene har blitt avlet på i så mange år, at man sjeldent trenger nytt blod.

Men det er slik at noen hundekjørere vil ha hunder med mer pels, så de ikke fryser så lett, mens andre hundekjørere syns det er greit å bruke dekken på sine hunder. Derfor ser AH forskjellige ut.

Robert Sørlie (Kjent norsk hundekjører)blandet for mange år siden bittelitt Border Collie i hundene, for å få i mer lydighet. Noen hundekjørere som kjører sprintløp, dvs løp som ikke er så kjempelange, men farten er meget høy, blander gjerne inn vhorster og greyhound i sine AH. (og noen kjører bare med noe som kalles greyster, som er vhorster/greyhound. Disse er meget raske, men har lite pels. )

Når det er mye f eks vhorster (fuglehund) i en AH, så hender det at man kaller de noe annet. Da er de for utvannet til å kalles AH.

I min AH tispe, er det mange renrasede Siberian Huskyer bak i slekta. F eks er "bestemoren" til min tispe, renraset. Derfor ligner min AH endel på renraset siberian husky ;)

Blander du en Siberian Husky med en Alaskan Malamut, så blir IKKE avkommet AH. Blander du en AH med naboens Akita (som jeg så i en annonse en gang), så er det heller ikke noen AH, men en "vanlig blandingshund".

Komplisert? ;)

Egentlig ikke ;)

Grovt sagt er en hund med gode poter, bra pels, stor trekklyst og utholdenhet, en Alaska Husky :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]Ååå, jeg forstår. Jeg kan ikke noe særlig om blandingsraser men tror jeg kan litt mer nå. Jeg kjenner selv en blandingsrase som er en helt herlig gutt. Han er blanding av mye rart, han er også veldig frisk :-)

Måtte berre få det med.

Kan komme med bilde :

post-6527-1290879051,1886_thumb.jpg

Han er glad i alt og alle, har også et herlig gemytt.

Men renraset hunder er da best, siden vi kan vite hvordan den rasen er, men ikke hvordan en blandingsrase er.

Men hvorfor er det ofte pudler som blir blandet inn i dei fleste rasene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajsa95

Blandingshunder er akkurat like mye verdt som renrasede ;) Absolutt ikke dårligere hunder ;)

Men hvis du er veldig glad i å gå korte turer, og slappe av på sofaen, så er det bedre med en bulldog blanding, enn en huskyblanding ;) Man skal jo orke levet med dette vesenet i mange år :drool:

Hunden på bildet var kjempesøt :P

Det er ikke vanligst å blande med pudler. Blandinger finnes med alle raser ;) Men hunder er som med mote. Plutselig vil mange ha chihuahua, så da avler folk slike hunder for å tjene penger. Samme er det med disse "doodle" blandingene som de kalles. Kongefamilien f eks har jo kjøpt en slik doodle blanding. Da vil gjerne flere ha sånn hund, og da er det alltid noen som begynner avle slike hunder for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...