Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie kull

Guest Jonna

Recommended Posts

Talli har terrorister i magen sin ;):(

Veterinæren syns også det var vanskelig å kjenne ved palpering ettersom hun strammer magemusklene, men trodde hun kjente noen (ville bare ikke si det siden vi skulle ta UL)

Sitter UL "dingsen" til magen og det første vi ser er en liten terrorist :whistle:

Etter litt fram og tilbake så kom vi fram til 4-5 stk, men det tallet er ikke sikkert. Men hun var 90% sikker. Hun hadde vist en tendens til å bomme ved ett lavere antall. Men 4-5 er ett helt greit antall for meg. Akkurat passe stor (men selvsagt mye kan skje innen fødsel, hun har fortsatt reabsorbere foster).

Røntgen er bestilt til uken før nedkomst og samtidig tar vi siste herpes vaksinen.

Ååå, jeg tror du topper listen over 'bli glad på andre sonen folk sine vegne nå'! Tårer i øynene glad ;) ;) ;)

(Og bare for å gjøre jinxen oppmerksom på noe - gubben kan fiiiint legge om ferien sin! Det er ikke noe problem med annerledes ferieplaner, Det er ikke noe poeng å jinxe pga at ferier legges om til å tilfeldigvis passe med andre ting..)

;)

Small Chance Of Success

Nothing Is Certain

Meaning Of Haste

Tenk så kult å ha en massevinnende hund som heter det øverste ;) Da blir det liksom enda større!

Og det under passer jo godt for dette kullet.

Meaning Of Haste er absolutt favoritt uttrykket mitt over alle nesten ;)

*kræsj* der kom litt virkelighet tilbake.

Jeg har jo da regnet henne som tom fram til det motsatte er bevist og har ikke samlet på en eneste avis eller noe. ;)

*ringe sine venner*

Jeg har en stor avishaug. Hvis det kniper skal jeg nok få gitt den til deg på en eller annen måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 986
  • Created
  • Siste svar

*ler* Det ble litt And ettersom det er quotes som er kortet ned til å passe i antall bokstaver og gi en mening fortsatt. Jeg og Caroline hadde noen timer med å se på LOTR og notere alle sammen. Også kuttet det ned. Det var ett lite prosjekt kan man si ;)

Jeg har planer om å sitte meg ned med ringenes herre en dag ;) Da skal jeg se etter kule navn :(

Gratulerer med valper :whistle:;) Gleder meg til å sikle på de fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

ENDELIG! :P

Tror det kommer til å ploppe ut mange små terorriseter som sliter ut alle de møter på sin vei. Samler gjerne aviser i bytte mot å spises på av små pøbler. :D

It'a a deal! (noe sier meg at jeg kommer best ut av det :P )

Åh, så letta jeg ble nå - håper virkelig resten av tiden går som den skal!

Ja, men jeg fikk spørsmål av en god vennine av meg "om jeg ikke var glad, du ser ikke glad ut". Jeg må helt ærlig si at etter 5 min glede så kom jeg på at det er under fødsel ting ikke går som det skal hos meg. Så nå er jeg tilbake til å lese bøker om alt som kan gå gale :P

Og for de som tror avl er noe å tjene penger på. Jeg har til nå brukt 3500,- på reise, hannhund, blodprøve, herpesvaksine og UL. Og i dag skal jeg vel bruke ca 600,- på innkjøp av för til henne. Også blir det også brukt rundt 1000,- hos veterinær på herpes vaksine til og røntgen. Alt dette før valpene overhode er født. Lurer på hvem som tjener penger på dette egentlig :D

Men det er verdt det om alt går som det skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

It'a a deal! (noe sier meg at jeg kommer best ut av det :lol: )

Ja, men jeg fikk spørsmål av en god vennine av meg "om jeg ikke var glad, du ser ikke glad ut". Jeg må helt ærlig si at etter 5 min glede så kom jeg på at det er under fødsel ting ikke går som det skal hos meg. Så nå er jeg tilbake til å lese bøker om alt som kan gå gale :frantics:

Og for de som tror avl er noe å tjene penger på. Jeg har til nå brukt 3500,- på reise, hannhund, blodprøve, herpesvaksine og UL. Og i dag skal jeg vel bruke ca 600,- på innkjøp av för til henne. Også blir det også brukt rundt 1000,- hos veterinær på herpes vaksine til og røntgen. Alt dette før valpene overhode er født. Lurer på hvem som tjener penger på dette egentlig :D

Men det er verdt det om alt går som det skal :ahappy:

Ja, og det er jo bare kostnadene direkte i forbindelse med paring *ler*

Før det har du HD/AA røntgen, tester, konkurranser, utstillinger osv. - her går vinninga juvt opp i spinninga - det er ikke lukrativt å drive med hund i det hele tatt - men du verden så morsomt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It'a a deal! (noe sier meg at jeg kommer best ut av det :D )

Ja, men jeg fikk spørsmål av en god vennine av meg "om jeg ikke var glad, du ser ikke glad ut". Jeg må helt ærlig si at etter 5 min glede så kom jeg på at det er under fødsel ting ikke går som det skal hos meg. Så nå er jeg tilbake til å lese bøker om alt som kan gå gale :frantics:

Og for de som tror avl er noe å tjene penger på. Jeg har til nå brukt 3500,- på reise, hannhund, blodprøve, herpesvaksine og UL. Og i dag skal jeg vel bruke ca 600,- på innkjøp av för til henne. Også blir det også brukt rundt 1000,- hos veterinær på herpes vaksine til og røntgen. Alt dette før valpene overhode er født. Lurer på hvem som tjener penger på dette egentlig ;)

Men det er verdt det om alt går som det skal :lol:

Ikke mer? Ser jeg skulle begynt med kelpie i stedet.. Jeg brukte mer enn dette, og da hadde jeg verken UL, blodprøve eller herpesvaksine.. :D De som tror det er lukrativt bør ha både hann og tispe selv, og aller helst verken teste eller sjekke noen ting. :D Og ja, så bør alt gå etter boka da; drektighet og fødsel, valpene osv osv. Isj, nei ikke tenk på alt som kan gå galt Jeanette - denne gangen skal det nemlig gå bra! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hehe, jeg hørte om en her om dagen som riktignok driver med "oppdrett" av verdens mest populære rase, der er det nok penger å hente. Han spyr ut i snitt 45 valper pr mnd! :frantics:

Når man vet at valpeprisen ligger på 12 000kr for "normale" valper så er det fort gjort å regne ut en årlig fortjeneste på ca 5-6 mill. Når man så selger langhår til 10 000kr fordi de er sååå populære at folk nesten helst vil ha det og i tillegg sitter med noen avlshanner selv, så slipper man utgifter til hannhund og man har sånne fine forvertsavtaler der man i prinsippet får 4-5 kull pr tispe uten utgifter. Ja da sier det seg selv at NOEN i dette landet tjener fett med penger på oppdrett. De har sikkert investert mye i det også, men for meg er det bare ekkelt.. Jeg hadde ett regnestykke omtrent som Jeanette sitt, enden på visa var at jeg gikk i minus, før jeg regnet ut hvor mange arbeidstimer jeg hadde tapt, så da regnet jeg ikke på det noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ikke mer? Ser jeg skulle begynt med kelpie i stedet.. Jeg brukte mer enn dette, og da hadde jeg verken UL, blodprøve eller herpesvaksine.. :lol: De som tror det er lukrativt bør ha både hann og tispe selv, og aller helst verken teste eller sjekke noen ting. :ahappy: Og ja, så bør alt gå etter boka da; drektighet og fødsel, valpene osv osv. Isj, nei ikke tenk på alt som kan gå galt Jeanette - denne gangen skal det nemlig gå bra! :frantics:

*ler* Men jeg skal ta inn en hannhund nå da. Men problemer er at han kommer jo på rundt 25000,- og det FØR hd/ad/MH osv. Så jeg vet ikke om han kan brukes en gang *ler*

Ja begyn med AK, så kan du starte like mye som jeg gjor i fjor. Jeg regnet med ut til at i bare startavgift for å få resultater på dyrene brukte jeg 10000,-

Glemte legge til at jeg måtte kjøpe frontline til henne pga jeg vil ikke bruke expot (skal ikke brukes på drektig tispe) og dermed så kom jo det 200 ekstra der. Og jeg hadde jo alt kjøpt for hele sesongen med expot.

Så er det store spørsmålet ormekur eller ikke ormekur? Oppdretterskolen til NKK mener nå at det er undøvendig å ta før valpene er født og ca 1-2 uker. Ormekur produsentene mener litt mer om det. Jeg tror faktisk jeg satser på ikke ormekur denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Men jeg skal ta inn en hannhund nå da. Men problemer er at han kommer jo på rundt 25000,- og det FØR hd/ad/MH osv. Så jeg vet ikke om han kan brukes en gang *ler*

Noe sier meg at du har blitt lurt... :frantics::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som tror avl er noe å tjene penger på. Jeg har til nå brukt 3500,- på reise, hannhund, blodprøve, herpesvaksine og UL. Og i dag skal jeg vel bruke ca 600,- på innkjøp av för til henne. Også blir det også brukt rundt 1000,- hos veterinær på herpes vaksine til og røntgen. Alt dette før valpene overhode er født. Lurer på hvem som tjener penger på dette egentlig :lol:

Men det er verdt det om alt går som det skal :ahappy:

En blir sprø av slik lesing, og det hjelper ikke om jeg sier legg bort bøkene, for jeg er slik selv...

Og ja, matte og avl og økonomi er schempegöj - jeg brukte 15.000 da X'en gikk tom i vinter. Men siden vi tok opp huslån rett etterpå, blir det jo bare en dråpe i havet og ikke noe å tenke på :D :D ;):D

Nei, skal en drive seriøst avl skal en ha litt på sparekontoen først, og ha råd til at den går i minus etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg hørte om en her om dagen som riktignok driver med "oppdrett" av verdens mest populære rase, der er det nok penger å hente. Han spyr ut i snitt 45 valper pr mnd! :lol:

Når man vet at valpeprisen ligger på 12 000kr for "normale" valper så er det fort gjort å regne ut en årlig fortjeneste på ca 5-6 mill. Når man så selger langhår til 10 000kr fordi de er sååå populære at folk nesten helst vil ha det og i tillegg sitter med noen avlshanner selv, så slipper man utgifter til hannhund og man har sånne fine forvertsavtaler der man i prinsippet får 4-5 kull pr tispe uten utgifter. Ja da sier det seg selv at NOEN i dette landet tjener fett med penger på oppdrett. De har sikkert investert mye i det også, men for meg er det bare ekkelt.. Jeg hadde ett regnestykke omtrent som Jeanette sitt, enden på visa var at jeg gikk i minus, før jeg regnet ut hvor mange arbeidstimer jeg hadde tapt, så da regnet jeg ikke på det noe mer.

Se der ja - der er det noen som har skjønt hvordan det skal gjøres..! :frantics:

Ja begyn med AK, så kan du starte like mye som jeg gjor i fjor. Jeg regnet med ut til at i bare startavgift for å få resultater på dyrene brukte jeg 10000,-

Glemte legge til at jeg måtte kjøpe frontline til henne pga jeg vil ikke bruke expot (skal ikke brukes på drektig tispe) og dermed så kom jo det 200 ekstra der. Og jeg hadde jo alt kjøpt for hele sesongen med expot.

Så er det store spørsmålet ormekur eller ikke ormekur? Oppdretterskolen til NKK mener nå at det er undøvendig å ta før valpene er født og ca 1-2 uker. Ormekur produsentene mener litt mer om det. Jeg tror faktisk jeg satser på ikke ormekur denne gangen..

Hannhund? Hva har jeg gått glipp av nå? Fra Australia, siden det ble så dyrt med frakt? Nuvel, det trenger vel ikke bli så mye dyrere enn hvis man beholder en valp fra eget kull - som Emma forteller, så er det jo ikke alltid man får valp heller, selv om man har betalt 15 000 "for den".. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee! Gratulerer så masse :frantics::ahappy::lol: Fineste terroristen i verden, Talli-ban :D :D :D

*ler* Nei den ble faktisk sotert ut!

Det er Norris som er "My precious" *fniser*

Jamen det første jeg tenker på når jeg hører det er Norris! Dermed er det Norris sitt navn!

også passer det liksom ikke inn med de andre navnene. Nei ikke be meg forklare hvordan det ikke passer, det bare gjør det ikke *flirer*

Norris er ikke my precious, hun leker my precious, alle lekene hennes og pinnene hennes og ballene hennes er my precious, så om hun er noen så må hun jo være Smeagol/Gollum (stakkars bikkja *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, Jeanette. Jeg har lest hele tråden nå, og fikk helt gåsehud over kroppen da det hele kulminerte i at du faktisk deler potensielle navn med oss. Du bruke Shall not Pass og Come and Claim - fy flate så mektig! (Ja, jeg er også LOTR-nerd, hehe).

Er utrolig glad på dine vegne, og gleder meg over å få følge et sånt kull på "kloss hold". Tenker stadig vekk på hund nr 3 (for hund nr 2 blir nok uansett en shiba til), og heller veldig mot en AK som jeg kan virkeliggjøre alle bruks- og utstillingsdrømmene mine med. Fint å få se hvordan de skal være og brukes gjennom din deltakelse her. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...