Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan behandler dere hunden i huset?


Soley

Hva ser dere på som rett og galt i forholdt t deres forhold til hunden?  

154 stemmer

  1. 1.

    • ja, så lenge den ligger nede ved beina
    • Nei æsj det er kvalmt
    • hunder har ikke noe i senga å gjøre
    • Ja det er jo koselig
  2. 2.

    • det er et familie medlem, men vi glemmer ikke at det er en hund
    • Det er som ungen vår
    • Det er et dyr og behaldles deretter
  3. 3.

    • Den tigger ved bordet, og det er helt greit
    • Den blir forvist bort
    • Den sover under bordet
  4. 4.

    • Ja det er helt greit at den sover på gulvet
    • hunden har ingenting på badet å gjøre når jeg er der
    • jeg naken, og hunden er der er jo kvelmt
      0
    • helt greit


Recommended Posts

Har begge mine i senga jeg, Snusern kan jeg be om å gå å legge seg en annen plass, minsten har jeg ikke kommet så langt med enda.

Selvsagt er de familiemedlem. :)

Tigging er finfint det - men ikke sitte vedsiden av meg når jeg spiser og misunne meg maten, Kahlo er enten i gangen eller ligger pent i stolen eller senga si, og Kasko er enten i gangen eller må ligge pent i sofaen uten å prøve å stjele maten min.

Så lenge jeg kan be dem gå ut fra badet, eller lukke døra uten at det blir krise, så bryr det meg ikke om de er med. Nå er badene mine ganske trange, så hiver dem somregel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt de svarene jeg lette etter i pollen da...

Jeg synes for eksempel at hunden ikke har noe å gjøre i senga, men hun har fått kommet oppi et par ganger. :) F.eks den dagen vi skal skifte på senga. Da er det greit =)

Og når vi spiser har Tila lært seg å legge seg i gangen/ute av syne så det gjør hun når vi begynner å lage mat =)

Og jeg vet ikke om hunder rekker å sovne når man sitter på dass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om Betty mente at det var greit at hunden tigger ved bordet, eller om hun trodde det sto ligger ved bordet? :)

Nei, jeg syns det er helt greit at de tigger, faktisk. :) Så lenge det ikke kommer lyd eller sikkel, that is. :)

Soving i sengen er også greit, men vi har for liten seng til å ha alle tre der. :)

Det er sjelden de er med på badet, men jeg ser ikke noe galt i om de følger etter inn dit. Nå unngår de vel det så godt de kan egentlig, for de vil ikke risikere å havne i dusjen. :D Hender seg Vixen er med innimellom og trener på enkeltdekk mens jeg pusser tenner og ordner meg for kvelden. Og det har hendt seg at jeg trener med dem på badet på f.eks hold fast apportbukk o.l, for der får vi vært helt alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene sover aldri i sengen, eller er inne på soverommet for den saks skyld. Tigging er helt forbudt, og hundene er ikke på kjøkkenet når vi spiser. Spiser vi i stuen eller andre steder, må hundene gå unna og legge seg på plassen sin.

Jeg ser på hundene som familiemedlemmer, men at det er hunder.

Nei hundene er ikke med på badet. De trenger ikke være med overalt hvor man går!

Sikkert noen som syns det høres kjipt ut, men det er sånn jeg vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hundene i senga, er i det rommet de ønsker uansett hva jeg har på meg (det har vi jo en annen diskusjon for voksne på og. :) ) og de sover der de ønsker når jeg spiser (svarte under bordet der, men det er ikke fysisk mulig for hundene å sove under bordet mitt, så det blir enten i sofaen eller på gulvet). Og selv om de blir behandla som en del av familien, så veit jeg at de er hunder, og ikke barna mine eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene sover aldri i sengen, eller er inne på soverommet for den saks skyld. Tigging er helt forbudt, og hundene er ikke på kjøkkenet når vi spiser. Spiser vi i stuen eller andre steder, må hundene gå unna og legge seg på plassen sin.

Jeg ser på hundene som familiemedlemmer, men at det er hunder.

Nei hundene er ikke med på badet. De trenger ikke være med overalt hvor man går!

Sikkert noen som syns det høres kjipt ut, men det er sånn jeg vil ha det.

Sånn er det her også.. Bortsett fra at Blondie sover i åpent bur på soverommet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo er der han vil være sålenge han oppfører seg. Jeg har "sliti" med at han har vært alt for avhegig av meg så jeg ble nesten overlykkelig da jeg våkna i dag og Cosmo ikke lå i senga mi, han lå faktisk i sofaen i andre etg!

Ellers får han være hvor han vil, han tigger ikke noe særlig heller. Han har skjønt at han bare kan ligge å titte, han får ingenting uansett. Han får være overalt i sofa/stoler/senger osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita ligger i senga mi hver natt, syntes det er koselig jeg :) Og varmer en kald frysepinn :) Neste ender vel i senga den også :) Så får vi heller gjøre om på det når det kommer en gutt/mann inn i bildet :)

Selvsakt er hun et familiemedlem som er høyt verdsatt og elsket, men ja, jeg husker at hun er en hun :D

Hun får være i de rommet hun vil, men er stort sett der jeg er, det vil si stua :D Hun får være på badet, men sjelden ho gidder det hvis ho ligger på plassen sin.

Hun får ikke ligge å nistirre på meg og min mat når jeg spiser, så stort sett legger ho seg under bordet eller i sin egen seng og sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alt vært opp til meg, hadde hundene sovet i sengen. Slik det er nå, sover de der av og til. Når vi spiser har jeg en stk hund som ikke bryr seg og ligger og sover ett eller annet sted, og en annen som ligger under bordet og slumrer og håper på at noe faller ned. Når jeg skal dusje/på do, er det sjeldent hundene vil være med inn, men hvis de vil det, får de lov. Vi ser på hundene som familiemedlemmer; og det tas hensyn til de i ferier og mtp hvor lenge vi er borte om dagene. Vi legger opp dagene slik at hundene stort sett får det de skal (noen dager er jo mer hektiske enn andre). For oss er hund en livvstil vi har valgt, og vi legger nok opp livene våre mye mer etter de enn de som "bare har familiehunder". :) Og slik vil vi ha det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hundene i senga, er i det rommet de ønsker uansett hva jeg har på meg (det har vi jo en annen diskusjon for voksne på og. :) ) og de sover der de ønsker når jeg spiser (svarte under bordet der, men det er ikke fysisk mulig for hundene å sove under bordet mitt, så det blir enten i sofaen eller på gulvet). Og selv om de blir behandla som en del av familien, så veit jeg at de er hunder, og ikke barna mine eller noe.

Samme her, på alt, faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene sover i sengen og er familiemedlemmer uten at jeg glemmer at det er hunder (iallefall nesten alltid :)).

Jeg fordrar ikke at hundene henger over meg når jeg skal spise, så da må de legge seg litt unna og vente på om de evt får rester - noe de gjør ganske ofte.

Jeg tar valper med meg på badet hvis jeg skal dusje, men ikke de voksne hundene. Sjelden de vil være med uansett da de synes det er litt vel varmt på badet.

Jeg legger opp det meste av livet mitt rundt hundene, de er med meg stort sett hele tiden og ferier planlegges etter dem. Det at de har det bra er det viktigste alltid. Men akkurat når jeg skal spise eller må på do, så vil jeg være i fred fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie sover i sengen, under dyna inni armkroken min hver natt :) Hun er et fullverdig familiemedlem men jeg er fullt klar over at det er en hund. Dersom vi spiser i stua så ligger hun og sover under bordet, men om vi spiser på kjøkkenet så ligger hun utenfor kjøkkenet. Har ingen problemer med at hun er på badet når jeg dusjer/er på do, men ser ikke vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært alene, hadde hun nok sovi i senga, men nå er jeg gift pluss at jeg har 2barn og den ene pleier og plutselig ende opp der i løpet av natta, PLUSS at soverommet vårt er kattenes fristed. Så er ikke aktuelt og ha hun oppi der.

Og sånn EGENTLIG syns jeg ikke de har noe og gjøre oppi der, hehe.

Når vi spiser ligger hun under bordet. Hun tigger ikke voldsomt og hvis hun gjør det får hun beskjed om at det gjør vi ikke.

Hun er helt klart ett familiemedlem, men hun er fortsatt en hund :)

Og ja hun er med meg på badet, hehe. Hvis jeg dusjer når ingen er hjemme så står døra oppe, og da løper hu inn og ut ettersom hvor hu vil være. Hvis jeg dusjer på kveldstid når mannen er hjemme så er hun i stua med han. Men hun er alltid med meg når eg pusser tenna på kvelden :) Blitt rituale det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i senga orker jeg ikke, jeg får rett og slett ikke sove med Chesseapropell som vrir seg og breier seg ut i samme seng som meg. Dessuten ville ikke sambo like å ha hund i senga, og jeg er rimelig sikker på at Chessea liker bedre å ligge på et kjøligere sted, f.eks. i senga si på de kalde flisene i gangen (hun hater å ligge på varme steder og maser aldri om å ligge i senga).

Hjemme behandles hun som et familiemedlem, noen glemmer at hun er hund, andre (merk; meg selv) prøver å huske på dette.

Står døra åpen får hun komme inn på badet, men jeg roper henne ikke med meg inn om hun er opptatt med noe annet liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden sover i senga når jeg legger meg, og hopper ned i sin egen seng når det blir varmt. Noen ganger kommer han opp igjen, men han vet hvor det er "plass" til han og ikke. Så det fungerer helt supert synes jeg. Og så er det koselig :)

Hunden er familiemedlem, som er med på det meste. Men vi glemmer ikke at han er en hund.

Spiser vi i sofaen, så må han ligge i andre enden eller gå et annet sted. Nå er han så flink at med en gang vi setter oss ned med maten, så hopper han selv helt bortest i hjørnet og legger seg til vi er ferdige med å spise. Han får ikke tigge under bordet heller.

Han vil alltid være i samme rom som andre, Kooikere har en tendens til å dilte etter over alt. Jeg synes det er helt greit, har ingen problemer med å eks dusje mens bikkja ligger på gulvet og varmer seg på varmekablene. Han dupper stort sett av. Men jeg hadde en katt som synes det kunne være stas å væme på bade og da.. Kaninen ville heller ikke være alene i et rom, så han fulgte alltid med på badet og lå og koste seg på det varme gulvet.

Så da bikkja begynte å dilte etter som valp, så tenkte jeg ikke på det en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hund i sengen, men en liten kosestund før vi sovner er ok.

Hundene mine tigger ikke, så de får være hvor de vil.

De behandles som fam.medlemmer, men jeg glemmer ikke at de er hunder.

Valpen er med på badet, men når badet blir for lite, så åker valpen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene får ikke ligge i senga. De får ligge inne på soverommet hvis de vil når døra er åpen. Er døra lukket om natta, så får de ikke være innenfor.

Ingen hunder på kjøkenet når jeg lager mat eller når vi spiser. Ikke fordi de tigger, men fordi jeg ikke vil ha de der.

Hundene er familiemedlemmer, men behandles som det de er - hunder.

Hundene går stort sett ikke inn på badet og jeg har ikke noe behov for å ha de med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen hadde dødd på seg hvis han skulle vært i senga fordi det er altfort varmt, men han vil gjerne oppi for å gi meg en aldri så liten rundvask når jeg ikke står opp tidlig nok. Dessverre får han ikke lov; han har ikke lov til å være oppi noen møbler (med unntak av "hundestolen"), fordi samboeren min er pittelitt allergisk og kan komme til å nyse litt :)

Han får lov til å gjøre akkurat hva han vil når jeg spiser, jeg bryr meg ikke en døyt: for meg blir han plutselig til luft med en gang det er mat på bordet. Mystisk, syns N, som stort sett ligger i buret sitt og furter litt.

Han er et familiemedlem, fullt og helt, og jeg gjør mye for å legge opp dagen til det beste for ham; men så er han jo fortsatt litt valp, da :) Og jeg er fullstendig klar over at han er en hund, noe som helt klart gjenspeiler seg både i hva slags regler jeg setter for ham, og hvordan jeg og andre omgås ham.

Til slutt har jeg ham IKKE med på badet; litt fordi at han er veldig flink til å skjønne hva do-gåing går ut på, men ikke at ting skal foregå i klosettet (innmari grisete :) ), litt fordi han har en evig krig på gang med den stakkars badematta, og litt fordi han hele tiden skal oppi dusjkabinettet - og da er det nærmest umulig å få ham ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mätte nesten vote litt "familieaktig" og da blir man litt mer neutralt enn om bare jeg voter for min del :)

Familien ser nok hundene veldig pä som dyr, jeg naturligvis mer som familiemedlemmer, men fortsatt, det er hunder.

De kan fä väre med overalt i huset for min del, men liker ikke ä ha de ved matbordet, da fär de legge seg et annet sted.

De er koselige ä ha i senga, men passer litt pä nä siden det er flättsesong.. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene ligger i senga så lenge/kort de vil,blir fort for varmt for dem selv om vinduet står på vid gap :)

De er familiemedlemmer OG hunder og blir behandlet deretter :)

Aldri tigger de... de sover litt rundt om når jeg spiser..

Badet vil de ikke være med inn på,wc'n er på et så lite rom at der får de ikke plass en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hundene gjør egentlig mer eller mindre som de vil her i huset, men det er hunder. Bestemmer jeg meg for at de skal ligge en annen plass enn oppå meg eller i sofaen så gjør de det.

De sover i sengen min, men vet godt at de ikke skal ta "min" plass. Og skulle det mot all formodig flytte en person til oppi den sengen, så får de sove en annen plass.

Så de er hunder, med store friheter. Men jeg har ingen problemer med å sette grenser for hva de får lov til om det passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene sover i sengen og er familiemedlemmer uten at jeg glemmer at det er hunder (iallefall nesten alltid :)).

Jeg fordrar ikke at hundene henger over meg når jeg skal spise, så da må de legge seg litt unna og vente på om de evt får rester - noe de gjør ganske ofte.

Jeg tar valper med meg på badet hvis jeg skal dusje, men ikke de voksne hundene. Sjelden de vil være med uansett da de synes det er litt vel varmt på badet.

Jeg legger opp det meste av livet mitt rundt hundene, de er med meg stort sett hele tiden og ferier planlegges etter dem. Det at de har det bra er det viktigste alltid. Men akkurat når jeg skal spise eller må på do, så vil jeg være i fred fra dem.

Signerer alt dette jeg. Sånn er det her også, og jeg trives sånn merker jeg. :)

Jeg lar ofte do-døra stå på gløtt når jeg er på do, og da kommer ofte Emma tuslende innom for å se om det er noe kos å få... Det er SÅ irriterende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sover i sengen, men flytter seg om jeg ber de om det. Hender jeg bestemmer meg for å ha hundefri seng, så går det 5 minutter og jeg føler meg alene, så de inviteres opp igjen.

Det samme gjelder egentlig middagspising :) De får vanligvis lov til å tigge, jeg syns det er koselig at jeg slipper å spise alene :) Men noen ganger vil jeg ha fred, og da må de gå og legge seg.

Så de er familiemedlemmer, men jeg glemmer ikke at de er hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...