Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

Har fått inntrykk av at det er veldig mange av oss som holder på å ta lappen nå, så hvem gjør det? og hvor langt har du kommet?

Selv holder jeg på -og det har jeg jammen gjort en stund også nå, hadde trinn 4 teori på fredag (det var jo en høydare) og skal ha lang og kartkjøring i løpet av uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Kartkjøring? :blink: Må man ha kompetanse i å planlegge rute etter kart for å ta lappen nå? Høres ut som noe man gjør før flylappen eller båtførerprøven :lol:

takk! Det mener jeg også, Men ja, man får en time på seg til å planlegge og tre timer på å kjøre ei rute etter kart.. og så skal det hele evalueres ved hjelp av smilefjes-systemet etterpå :lol: Tror dog ikke man kan stryke, så så veldig flink til å kjøre etter kart må man ikke være. Det viktigste er ikke å vinne men å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Dvs, jeg kan kjøre bil med ca tusen uvaner :blink: Anbefales ikke å kjøre masse med andre uten å ta en eneste kjøretime :lol: Men nå skal jeg ikke kjøre mer privat før jeg får tatt kjøretimene. Har planlagt det lenge nå, til og med ringt inn, men vært nødt til å avbestille. Hunder, flytting og eksamener opp til halsen for tiden, så jeg venter til det er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartkjøring? :blink: Må man ha kompetanse i å planlegge rute etter kart for å ta lappen nå? Høres ut som noe man gjør før flylappen eller båtførerprøven :lol:

Vi hadde langkjøring med forbikjøring, og deretter kartkjøring med landeveiskjøring, dvs. jeg og hun jeg kjørte med bestemte ruta og var selv ansvarlige for at vi kjørte riktig vei (med en kjørelærer som begynte å fortelle spennende historier når vi skulle ta av i kryss o.l., så vi kjørte faktisk feil én gang). Det er kanskje litt avhengig av hvor man kjører opp og slikt? Jeg tror i alle fall det er veldig sunt å sende byungdom avgårde på to langturer, så man får kjent på både det å kjøre langt (vi kjørte til sammen 40 mil i løpet av kartkjøringsdagen, og jeg er i grunnen ikke vant med å kjøre mer enn 4-5 mil av gangen selv), kjøre fort og kjøre på veier av ulik kvalitet. Det er tross alt veldig forskjellig å kjøre i sentrum og bynære strøk (noe vi gjorde hele tiden med kjørelærer) og å kjøre mer i periferien (noe jeg gjorde mye med pappa).

Kartkjøring består i tillegg av litt hypotetisk planlegging, altså bevisstgjøring om hva det kan være verdt å tenke gjennom før man legger avgårde på langtur - i forhold til mat, drivstoff, klær, utstyr, søvn også videre.

*og nå skal jeg dukke ut av tråden, for jeg holder ikke på med lappen lenger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! Det mener jeg også, Men ja, man får en time på seg til å planlegge og tre timer på å kjøre ei rute etter kart.. og så skal det hele evalueres ved hjelp av smilefjes-systemet etterpå :blink: Tror dog ikke man kan stryke, så så veldig flink til å kjøre etter kart må man ikke være. Det viktigste er ikke å vinne men å delta.

Vi vurderer ikke elevenes evne til å finne frem ved hjelp av kart. Vi vurderer om eleven er i stand til å ta egne beslutninger. Når man leter etter hvilken vei man skal ta, går planlegging og gode vaner ofte rett i vasken :lol: Husk at det er bedre å havne feil sted på en trygg måte, enn å havne riktig sted på en utrygg måte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde langkjøring med forbikjøring, og deretter kartkjøring med landeveiskjøring, dvs. jeg og hun jeg kjørte med bestemte ruta og var selv ansvarlige for at vi kjørte riktig vei (med en kjørelærer som begynte å fortelle spennende historier når vi skulle ta av i kryss o.l., så vi kjørte faktisk feil én gang). Det er kanskje litt avhengig av hvor man kjører opp og slikt? Jeg tror i alle fall det er veldig sunt å sende byungdom avgårde på to langturer, så man får kjent på både det å kjøre langt (vi kjørte til sammen 40 mil i løpet av kartkjøringsdagen, og jeg er i grunnen ikke vant med å kjøre mer enn 4-5 mil av gangen selv), kjøre fort og kjøre på veier av ulik kvalitet. Det er tross alt veldig forskjellig å kjøre i sentrum og bynære strøk (noe vi gjorde hele tiden med kjørelærer) og å kjøre mer i periferien (noe jeg gjorde mye med pappa).

Ja dette tenkte jeg på i ettertid av at jeg postet det. Det er kanskje forskjell på å bo i Oslo og å bo i en semi-liten fjertby hvor bysområdet strekker seg over type 30 mils radius av byssentrum :lol: Fikk også to landeveiskjøringer på en 20-25 mil (ene var litt kortere enn den andre) - helt alene (ikke dette "en kjører ut og den andre hjem"-opplegget) - men for meg var det sånn "ja sett deg i bilen og kjør til Skiboten". Så aldri på et eneste kart, men det kan jo være at kjørerlæreren min visste at jeg er godt kjent i området. Eneste planleggingen jeg fikk gjøre var å vurdere drivstoffsmengden på én av landeveiskjøringene. Men men, er blitt "et par" år siden jeg tok lappen nå (HERREGUD som tiden raser avgårde...! Føler jeg fikk lappen i forgårs! :blink: ) så det kan jo være et nytt opplegg med kartkjøring.

Lykke til alle som holder på! En av mine beste motivatorer var tanken på alle idiotene som hadde klart det før meg, da måtte bare jeg også klare det! :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på din definisjon av å "holde på med"...

Jeg har tatt kjøretimer for ca 5 år siden, trafikalt grunnkurs for 2 år siden og kjører av og til med pappa... Mne bilkjøring er kjedelig så det går litt tregt. Skal ta den "en dag" da, ser jo behovet om jeg skal få vært med på litt flere treningssamlinger med dyret, det er dessverre litt dårlig kollektivtrafikk til norske fjell :lol:

Begynner sikkert igjen til høsten, da har jeg jo to år på samme sted og jeg må ha den før 2013 så da er det vel egentlig bare å komme i gang.. hmmm... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på din definisjon av å "holde på med"...

Jeg har tatt kjøretimer for ca 5 år siden, trafikalt grunnkurs for 2 år siden og kjører av og til med pappa... Mne bilkjøring er kjedelig så det går litt tregt. Skal ta den "en dag" da, ser jo behovet om jeg skal få vært med på litt flere treningssamlinger med dyret, det er dessverre litt dårlig kollektivtrafikk til norske fjell :)

Begynner sikkert igjen til høsten, da har jeg jo to år på samme sted og jeg må ha den før 2013 så da er det vel egentlig bare å komme i gang.. hmmm... :blink:

Ja, søren altså. Det er egentlig eneste grunnen til at jeg tar lappen også, manglende bussforbindelse med sporterreng..

Forresten godt å se noen som bruker like lang tid som meg :D Jeg tok vel trafikalt grunnkurs for tre år siden, cirka, og så tok det vinter og vår før jeg kom igang med kjøretimer -og så hadde jeg enda en liten pause da jeg ventet på å få bytte kjørelærer. Men nå ser jeg en ende på elendigheten :lol: Veksler veldig mellom og tenke at jeg kommer jo aldri til å kjøre bil mer i hele mitt lange liv, og å glede meg litt til å ha muligheten.

Lappen? Tja, har vel tiårsjubileum i sommer. :D

Blæh!

Jeg er alltid eldst jeg, på alle teorikurs og sånn.. men så har jeg jo skjønt etterhvert at jeg ikke er den eneste i hele verden som ikke tok lappen som 18-åring, så jeg lurer på hvorfor jeg aldri møter noen av dem på disse samlingene! Jeg holdt på å le meg ihjel når vi hadde den trinn fire samlingen, for jeg var den desidert eldste, og jeg er tross alt bare 27 -så sier Mr. Kjørelærer: "Hvis vi nå alle tenker oss en førte til femti år tilbake i tid...." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det trafikale grunnkurset for noen år siden (tør ikke si når :ahappy: *ler* ) og jeg har bare utsatt og utsatt å kjøre. Men for meg var løsningen å bare få ringt kjøreskolen og komme i gang. Og heldigvis har jeg samme kjørelæreren hele tiden, han er flink til å gi meg nye timer hele tiden (timene fylles jo opp raskt, så en må nesten avtale 2 uker i forveien om man skal få et lite utvalg av tidspunkter og dager). Jeg startet med kjøretimer hos skole tidlig vinter (første snøfall), og jeg har da brukt lang tid, har jeg ikke?! Men sånn går det når man selv må avlyse timer pga helsa.

Nå begynner jeg å nærme meg mål, og det er hvertfall et lyspunkt for meg. Jeg skjønner på en måte ikke hvordan jeg har klart meg uten lappen. Eller svaret er jo enkelt - mine foreldre. Men jeg vil ikke spørre dem hele tiden om de kan kjøre meg hit og dit, selv om jeg vet de hadde sagt ja.

Det jeg gleder meg til ved å få lappen er jo at jeg har et større utvalg på kurs, kan reise litt mer rundt for å titte på utstillinger, kjøre til steder for å gå tur eller trene, akkurat når jeg vil, og ikke minst besøke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det trafikale grunnkurset for noen år siden (tør ikke si når :) *ler* ) og jeg har bare utsatt og utsatt å kjøre. Men for meg var løsningen å bare få ringt kjøreskolen og komme i gang. Og heldigvis har jeg samme kjørelæreren hele tiden, han er flink til å gi meg nye timer hele tiden (timene fylles jo opp raskt, så en må nesten avtale 2 uker i forveien om man skal få et lite utvalg av tidspunkter og dager). Jeg startet med kjøretimer hos skole tidlig vinter (første snøfall), og jeg har da brukt lang tid, har jeg ikke?! Men sånn går det når man selv må avlyse timer pga helsa.

Nå begynner jeg å nærme meg mål, og det er hvertfall et lyspunkt for meg. Jeg skjønner på en måte ikke hvordan jeg har klart meg uten lappen. Eller svaret er jo enkelt - mine foreldre. Men jeg vil ikke spørre dem hele tiden om de kan kjøre meg hit og dit, selv om jeg vet de hadde sagt ja.

Det jeg gleder meg til ved å få lappen er jo at jeg har et større utvalg på kurs, kan reise litt mer rundt for å titte på utstillinger, kjøre til steder for å gå tur eller trene, akkurat når jeg vil, og ikke minst besøke folk.

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :) Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO!! Jeg skal ha lappen en dag :):ahappy::)

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :) Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO! Jeg skal ha lappen en dag :):ahappy::)

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Så bra:) Regner med at det er det trafikale grunnkurset du mener, og bare pass på og få igang kjøretimer med en gang etter det. Her gjorde jeg feil, og jeg utsatte i mange år før jeg fikk fingern ut igjen (Andre er nok ikke like som meg altså, men jeg vet hvor fort gjort det er å bare utsette og utsette). Så du får få sambo til å pushe deg litt :)

Og bare se, du har jo en goood belønning i sikte. Lappen er egentlig en belønning i seg selv :) Men deeet tenker man ikke over når man står forran det *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kartkjøring er en del av lappen, hvis det ikke er noe nytt. Disse GPS-tidene... Gubben er et år eldre enn meg og tok lappen først i fjor, men nå har vi kjørt MYE bil det året vi bor er i England da.

Ellers er det tydelig hvem som kommer fra "landet" og ikke. :ahappy: Noen steder er lappen et mer desperat mål enn andre. :)

Og forøvrig er ikke lappen ensbetydene med kjøring alskens steder til kurs og aktiviteter. Det krever nemlig at man har bil også. :) Og det koster (gisp) enda mer enn lappen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne den 19 mai. Grugleder meg..

Eneste er at jeg har så utrolig dårlig retningssans at kartkjøringen kommer til å gå rett vest. Når den tid kommer

Derfor man har skilt vettu, det går helt helt bra. Som jeg sa, tenk på alle idiotene som får det til (og da mener jeg skikkelige idioter som ikke burde hatt lappen....) - du er ti ganger bedre! :ahappy:

----

Det koster å ha bil ja, men jeg ville ikke vært foruten alle de herlige naturopplevelsene jeg har fått siden jeg fikk friheten av lappen. Det er de spontane uplanlagte turene som ofte blir en skikkelig flott opplevelse. Hvem trenger vel kartkjøring når du tar det på "elle-melle" i rundkjøringa og ender opp på et helt nytt sted hver gang :) (Endog burde man ha en viss peiling på hvordan å komme seg hjem igjen da, hehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil kan jo koste alt fra 0,- til 2 millioner, så at en bil er dyrere enn å ta lappen, vil jeg si er feil. *husker med gru da vi kjørte rundt i en bil til knapt 5000,-*

Hvordan er det hvis man bare har automatgir-bil å øvelseskjøre med? Det jeg har mest noia for med biler, er girene. Alt uten gir føles spennende, men alt med gir får jeg fnatt av! Ikke vet jeg hvorfor, for jeg har aldri kjørt noe med gir liksom, så jeg vet jo ikke om det er så skummelt som jeg skal ha det til.

Når vi skulle kjøre moped på ungdomsskolen (valgfag) nektet jeg å sette meg på moppedutten med gir. Når de fikk scooter derimot, hoppet jeg rett på å kjørte i vei :ahappy: Det var så moro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...