Gå til innhold
Hundesonen.no

hvem holder på med lappen nå?


minstemann

Recommended Posts

Har fått inntrykk av at det er veldig mange av oss som holder på å ta lappen nå, så hvem gjør det? og hvor langt har du kommet?

Selv holder jeg på -og det har jeg jammen gjort en stund også nå, hadde trinn 4 teori på fredag (det var jo en høydare) og skal ha lang og kartkjøring i løpet av uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Kartkjøring? :blink: Må man ha kompetanse i å planlegge rute etter kart for å ta lappen nå? Høres ut som noe man gjør før flylappen eller båtførerprøven :lol:

takk! Det mener jeg også, Men ja, man får en time på seg til å planlegge og tre timer på å kjøre ei rute etter kart.. og så skal det hele evalueres ved hjelp av smilefjes-systemet etterpå :lol: Tror dog ikke man kan stryke, så så veldig flink til å kjøre etter kart må man ikke være. Det viktigste er ikke å vinne men å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Dvs, jeg kan kjøre bil med ca tusen uvaner :blink: Anbefales ikke å kjøre masse med andre uten å ta en eneste kjøretime :lol: Men nå skal jeg ikke kjøre mer privat før jeg får tatt kjøretimene. Har planlagt det lenge nå, til og med ringt inn, men vært nødt til å avbestille. Hunder, flytting og eksamener opp til halsen for tiden, så jeg venter til det er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartkjøring? :blink: Må man ha kompetanse i å planlegge rute etter kart for å ta lappen nå? Høres ut som noe man gjør før flylappen eller båtførerprøven :lol:

Vi hadde langkjøring med forbikjøring, og deretter kartkjøring med landeveiskjøring, dvs. jeg og hun jeg kjørte med bestemte ruta og var selv ansvarlige for at vi kjørte riktig vei (med en kjørelærer som begynte å fortelle spennende historier når vi skulle ta av i kryss o.l., så vi kjørte faktisk feil én gang). Det er kanskje litt avhengig av hvor man kjører opp og slikt? Jeg tror i alle fall det er veldig sunt å sende byungdom avgårde på to langturer, så man får kjent på både det å kjøre langt (vi kjørte til sammen 40 mil i løpet av kartkjøringsdagen, og jeg er i grunnen ikke vant med å kjøre mer enn 4-5 mil av gangen selv), kjøre fort og kjøre på veier av ulik kvalitet. Det er tross alt veldig forskjellig å kjøre i sentrum og bynære strøk (noe vi gjorde hele tiden med kjørelærer) og å kjøre mer i periferien (noe jeg gjorde mye med pappa).

Kartkjøring består i tillegg av litt hypotetisk planlegging, altså bevisstgjøring om hva det kan være verdt å tenke gjennom før man legger avgårde på langtur - i forhold til mat, drivstoff, klær, utstyr, søvn også videre.

*og nå skal jeg dukke ut av tråden, for jeg holder ikke på med lappen lenger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! Det mener jeg også, Men ja, man får en time på seg til å planlegge og tre timer på å kjøre ei rute etter kart.. og så skal det hele evalueres ved hjelp av smilefjes-systemet etterpå :blink: Tror dog ikke man kan stryke, så så veldig flink til å kjøre etter kart må man ikke være. Det viktigste er ikke å vinne men å delta.

Vi vurderer ikke elevenes evne til å finne frem ved hjelp av kart. Vi vurderer om eleven er i stand til å ta egne beslutninger. Når man leter etter hvilken vei man skal ta, går planlegging og gode vaner ofte rett i vasken :lol: Husk at det er bedre å havne feil sted på en trygg måte, enn å havne riktig sted på en utrygg måte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde langkjøring med forbikjøring, og deretter kartkjøring med landeveiskjøring, dvs. jeg og hun jeg kjørte med bestemte ruta og var selv ansvarlige for at vi kjørte riktig vei (med en kjørelærer som begynte å fortelle spennende historier når vi skulle ta av i kryss o.l., så vi kjørte faktisk feil én gang). Det er kanskje litt avhengig av hvor man kjører opp og slikt? Jeg tror i alle fall det er veldig sunt å sende byungdom avgårde på to langturer, så man får kjent på både det å kjøre langt (vi kjørte til sammen 40 mil i løpet av kartkjøringsdagen, og jeg er i grunnen ikke vant med å kjøre mer enn 4-5 mil av gangen selv), kjøre fort og kjøre på veier av ulik kvalitet. Det er tross alt veldig forskjellig å kjøre i sentrum og bynære strøk (noe vi gjorde hele tiden med kjørelærer) og å kjøre mer i periferien (noe jeg gjorde mye med pappa).

Ja dette tenkte jeg på i ettertid av at jeg postet det. Det er kanskje forskjell på å bo i Oslo og å bo i en semi-liten fjertby hvor bysområdet strekker seg over type 30 mils radius av byssentrum :lol: Fikk også to landeveiskjøringer på en 20-25 mil (ene var litt kortere enn den andre) - helt alene (ikke dette "en kjører ut og den andre hjem"-opplegget) - men for meg var det sånn "ja sett deg i bilen og kjør til Skiboten". Så aldri på et eneste kart, men det kan jo være at kjørerlæreren min visste at jeg er godt kjent i området. Eneste planleggingen jeg fikk gjøre var å vurdere drivstoffsmengden på én av landeveiskjøringene. Men men, er blitt "et par" år siden jeg tok lappen nå (HERREGUD som tiden raser avgårde...! Føler jeg fikk lappen i forgårs! :blink: ) så det kan jo være et nytt opplegg med kartkjøring.

Lykke til alle som holder på! En av mine beste motivatorer var tanken på alle idiotene som hadde klart det før meg, da måtte bare jeg også klare det! :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på din definisjon av å "holde på med"...

Jeg har tatt kjøretimer for ca 5 år siden, trafikalt grunnkurs for 2 år siden og kjører av og til med pappa... Mne bilkjøring er kjedelig så det går litt tregt. Skal ta den "en dag" da, ser jo behovet om jeg skal få vært med på litt flere treningssamlinger med dyret, det er dessverre litt dårlig kollektivtrafikk til norske fjell :lol:

Begynner sikkert igjen til høsten, da har jeg jo to år på samme sted og jeg må ha den før 2013 så da er det vel egentlig bare å komme i gang.. hmmm... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på din definisjon av å "holde på med"...

Jeg har tatt kjøretimer for ca 5 år siden, trafikalt grunnkurs for 2 år siden og kjører av og til med pappa... Mne bilkjøring er kjedelig så det går litt tregt. Skal ta den "en dag" da, ser jo behovet om jeg skal få vært med på litt flere treningssamlinger med dyret, det er dessverre litt dårlig kollektivtrafikk til norske fjell :)

Begynner sikkert igjen til høsten, da har jeg jo to år på samme sted og jeg må ha den før 2013 så da er det vel egentlig bare å komme i gang.. hmmm... :blink:

Ja, søren altså. Det er egentlig eneste grunnen til at jeg tar lappen også, manglende bussforbindelse med sporterreng..

Forresten godt å se noen som bruker like lang tid som meg :D Jeg tok vel trafikalt grunnkurs for tre år siden, cirka, og så tok det vinter og vår før jeg kom igang med kjøretimer -og så hadde jeg enda en liten pause da jeg ventet på å få bytte kjørelærer. Men nå ser jeg en ende på elendigheten :lol: Veksler veldig mellom og tenke at jeg kommer jo aldri til å kjøre bil mer i hele mitt lange liv, og å glede meg litt til å ha muligheten.

Lappen? Tja, har vel tiårsjubileum i sommer. :D

Blæh!

Jeg er alltid eldst jeg, på alle teorikurs og sånn.. men så har jeg jo skjønt etterhvert at jeg ikke er den eneste i hele verden som ikke tok lappen som 18-åring, så jeg lurer på hvorfor jeg aldri møter noen av dem på disse samlingene! Jeg holdt på å le meg ihjel når vi hadde den trinn fire samlingen, for jeg var den desidert eldste, og jeg er tross alt bare 27 -så sier Mr. Kjørelærer: "Hvis vi nå alle tenker oss en førte til femti år tilbake i tid...." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det trafikale grunnkurset for noen år siden (tør ikke si når :ahappy: *ler* ) og jeg har bare utsatt og utsatt å kjøre. Men for meg var løsningen å bare få ringt kjøreskolen og komme i gang. Og heldigvis har jeg samme kjørelæreren hele tiden, han er flink til å gi meg nye timer hele tiden (timene fylles jo opp raskt, så en må nesten avtale 2 uker i forveien om man skal få et lite utvalg av tidspunkter og dager). Jeg startet med kjøretimer hos skole tidlig vinter (første snøfall), og jeg har da brukt lang tid, har jeg ikke?! Men sånn går det når man selv må avlyse timer pga helsa.

Nå begynner jeg å nærme meg mål, og det er hvertfall et lyspunkt for meg. Jeg skjønner på en måte ikke hvordan jeg har klart meg uten lappen. Eller svaret er jo enkelt - mine foreldre. Men jeg vil ikke spørre dem hele tiden om de kan kjøre meg hit og dit, selv om jeg vet de hadde sagt ja.

Det jeg gleder meg til ved å få lappen er jo at jeg har et større utvalg på kurs, kan reise litt mer rundt for å titte på utstillinger, kjøre til steder for å gå tur eller trene, akkurat når jeg vil, og ikke minst besøke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det trafikale grunnkurset for noen år siden (tør ikke si når :) *ler* ) og jeg har bare utsatt og utsatt å kjøre. Men for meg var løsningen å bare få ringt kjøreskolen og komme i gang. Og heldigvis har jeg samme kjørelæreren hele tiden, han er flink til å gi meg nye timer hele tiden (timene fylles jo opp raskt, så en må nesten avtale 2 uker i forveien om man skal få et lite utvalg av tidspunkter og dager). Jeg startet med kjøretimer hos skole tidlig vinter (første snøfall), og jeg har da brukt lang tid, har jeg ikke?! Men sånn går det når man selv må avlyse timer pga helsa.

Nå begynner jeg å nærme meg mål, og det er hvertfall et lyspunkt for meg. Jeg skjønner på en måte ikke hvordan jeg har klart meg uten lappen. Eller svaret er jo enkelt - mine foreldre. Men jeg vil ikke spørre dem hele tiden om de kan kjøre meg hit og dit, selv om jeg vet de hadde sagt ja.

Det jeg gleder meg til ved å få lappen er jo at jeg har et større utvalg på kurs, kan reise litt mer rundt for å titte på utstillinger, kjøre til steder for å gå tur eller trene, akkurat når jeg vil, og ikke minst besøke folk.

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :) Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO!! Jeg skal ha lappen en dag :):ahappy::)

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Monica, og alle dere andre!

Etter denne tråden har jeg fått fingeren ut og fått tatt saken opp i "heimhusan" :) Sambo ble kjempe glad og sa han kom til å hjelpe meg så godt han kunne slik at jeg kan få lappen innen rimelighetens tid.

Så nå skal vi melde meg på det der sikkerhetskurset man må ha før man får begynne å øvelseskjøre osv. Hva som kommer etter der er jeg usikker på, men da har jeg jo iallefall begynt!

WOOOHOOO! Jeg skal ha lappen en dag :):ahappy::)

Da kan jeg belønne meg selv med en til hund, nye kurs, masse nye sporskoger og treningsplasser... *drømme*

Så bra:) Regner med at det er det trafikale grunnkurset du mener, og bare pass på og få igang kjøretimer med en gang etter det. Her gjorde jeg feil, og jeg utsatte i mange år før jeg fikk fingern ut igjen (Andre er nok ikke like som meg altså, men jeg vet hvor fort gjort det er å bare utsette og utsette). Så du får få sambo til å pushe deg litt :)

Og bare se, du har jo en goood belønning i sikte. Lappen er egentlig en belønning i seg selv :) Men deeet tenker man ikke over når man står forran det *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kartkjøring er en del av lappen, hvis det ikke er noe nytt. Disse GPS-tidene... Gubben er et år eldre enn meg og tok lappen først i fjor, men nå har vi kjørt MYE bil det året vi bor er i England da.

Ellers er det tydelig hvem som kommer fra "landet" og ikke. :ahappy: Noen steder er lappen et mer desperat mål enn andre. :)

Og forøvrig er ikke lappen ensbetydene med kjøring alskens steder til kurs og aktiviteter. Det krever nemlig at man har bil også. :) Og det koster (gisp) enda mer enn lappen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne den 19 mai. Grugleder meg..

Eneste er at jeg har så utrolig dårlig retningssans at kartkjøringen kommer til å gå rett vest. Når den tid kommer

Derfor man har skilt vettu, det går helt helt bra. Som jeg sa, tenk på alle idiotene som får det til (og da mener jeg skikkelige idioter som ikke burde hatt lappen....) - du er ti ganger bedre! :ahappy:

----

Det koster å ha bil ja, men jeg ville ikke vært foruten alle de herlige naturopplevelsene jeg har fått siden jeg fikk friheten av lappen. Det er de spontane uplanlagte turene som ofte blir en skikkelig flott opplevelse. Hvem trenger vel kartkjøring når du tar det på "elle-melle" i rundkjøringa og ender opp på et helt nytt sted hver gang :) (Endog burde man ha en viss peiling på hvordan å komme seg hjem igjen da, hehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil kan jo koste alt fra 0,- til 2 millioner, så at en bil er dyrere enn å ta lappen, vil jeg si er feil. *husker med gru da vi kjørte rundt i en bil til knapt 5000,-*

Hvordan er det hvis man bare har automatgir-bil å øvelseskjøre med? Det jeg har mest noia for med biler, er girene. Alt uten gir føles spennende, men alt med gir får jeg fnatt av! Ikke vet jeg hvorfor, for jeg har aldri kjørt noe med gir liksom, så jeg vet jo ikke om det er så skummelt som jeg skal ha det til.

Når vi skulle kjøre moped på ungdomsskolen (valgfag) nektet jeg å sette meg på moppedutten med gir. Når de fikk scooter derimot, hoppet jeg rett på å kjørte i vei :ahappy: Det var så moro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...