Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke hannhund i avl


antonia

Recommended Posts

Vi har skrevet oss på valpeliste, og venter spent på en hannhund! Men oppdretter krever vi skal skrive under på en kontrakt på at de får bruke vår hannhund i avl. Er dette vanlig?

Vi bor i to forskjellig kanter av landet, og oppdretter sier de selvfølgelig betaler de utgifter vi måtte få i forhold til eventuell parring, men kan de kreve at vi skal komme på et bestemt tidspunkt? eller kan vi si nei dersom det absolutt ikke passer?

Ser det er vanlig at eier av hannhund under parring får en viss sum for parring/#valper i kullet. Er dette et krav også vi har selv om vi skriver kontrakt med oppdretter?

Nå kan det jo hende alt dette står i kontrakten da, ettersom vi ikke har fått lese den ennå! Men tenkte det var greit å spør litt først, slik jeg ikke går inn i denne kontrakten helt blåøyd;)

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Dersom det er heftelser ved hunden er det naturlig at disse heftelsene skal gjenspeiles i prisen.

Altså, dersom oppdretter vil ha valper etter valpen deres bør prisen være riktig i forhold til det, alternativt bør det være en avtale som gir dere betalt ved bruk.

Dersom oppdretter forventer full valpepris for valper med heftelser ville jeg funnet en annen oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere betaler full pris for valpen så har dere rett på vanlig betaling for bruk av hannhunden (avhenger av rase). Oppdretter har da forsåvidt ikke noen juridisk rett til bruk av hunden i det hele tatt, dersom dere mener han ikke bør gå i avl, f.eks. I det hele er det opp til dere om, når og hvor dere vil bruke hannhunden i avl.

Jeg har sett dette vært gjort et par ganger, men synes ikke noe om det. Dere har jo alle utgiftene med å holde hunden, stille den ut, etc. Betaler dere redusert pris (er forvêrt) er saken en helt annen. Da har oppdretter rett til en viss bruk av hannhunden på de vilkårene dere har blitt enige om.

Sånn helt forøvrig ville jeg fått kontrakten tilsendt på forhånd for gjennomlesing, det er liksom ikke det man tenker mest på når man står der reiseklar med en skjønn liten valp i armene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det dere skal ha?

Dersom oppdretter skal ha krav på en (gratis) paring, så skal dere ikke betale full pris for valpen.

Edit:

Dersom dere betaler full pris for valpen så har dere rett på vanlig betaling for bruk av hannhunden (avhenger av rase). Oppdretter har da forsåvidt ikke noen juridisk rett til bruk av hunden i det hele tatt, dersom dere mener han ikke bør gå i avl, f.eks. I det hele er det opp til dere om, når og hvor dere vil bruke hannhunden i avl.

Jeg har sett dette vært gjort et par ganger, men synes ikke noe om det. Dere har jo alle utgiftene med å holde hunden, stille den ut, etc. Betaler dere redusert pris (er forvêrt) er saken en helt annen. Da har oppdretter rett til en viss bruk av hannhunden på de vilkårene dere har blitt enige om.

Sånn helt forøvrig ville jeg fått kontrakten tilsendt på forhånd for gjennomlesing, det er liksom ikke det man tenker mest på når man står der reiseklar med en skjønn liten valp i armene...

Veldig enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal avsted å hilse på oppdrettere og foreldrehundene før kullet er født, og da skal vi gå gjennom denne kontrakten som de vil vi skal skrive under! Takk for gode svar forresten, jeg hadde ikke hatt anelse om hvilke krav eller rettigheter vi som kjøpere ville hatt!

Rasen er staffordshire bullterrier:)

Det å være forvert er ikke aktuelt for oss, men dersom hunden utvikler seg til et supert dyr, og oppdretter vil betale oss for å få bruke han i en parring, så skal ikke jeg være vanskelig og nekte! Vi vil jo gjerne bringe gode gener videre:) Og han skal jo ikke kastreres heller, med mindre han må! og da kan han jo ikke brukes uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på aktivt med hunder i 30 år nå, avl i rundt 20, og ser absolutt ikke noe i veien for at oppdr. til min ene hannhund fikk bruke han gratis i avl i fjor høst - selvsagt ikke.

Verken de eller jeg gjør dette for pengene, og det viktigste er at det blir hyggelige valper, som gjerne blir promotert videre.

De pengene fra eller til har INGENTING å si for det store og hele her i hundeverden - og hvis det blir bra valper og andre vil bruke gutten min pga dette - så er det kjempefint, såklart. (omvendt problemststilling for meg akkurat nå, men eksemplet bør holde fordet...)

Men joda - hvis man ønsker å reservere muligheten til å tjene mest mulig penger på hunden skal man såklart IKKE inngå en slik avtale.

Men muligheten er da dels at man må finne en annen oppdretter, kanskje får dårligere valp (les: mindre lovende), og kanskje mister absolutt alle andre sjangser å få lånt han ut til andre resten av livet.

Oppdretteren kommer neppe til å "bruke han opp", liksom... Men kanskje få så bra avkom at man faktisk får en parring eller to/tre som man IKKE hadde fått uten at noen kjente oppdrettere hadde brukt han først.

Bare en tanke - folk får gjøre akkurat som de vil for min del.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter at noe ikke er juridisk riktig, for det står ingenting i regelverket som nekter en oppdretter å lage en slik kontrakt. Dersom det er lagt skjul på noe stiller saken seg en smule annerledes. Så lenge valpekjøper skriver under på kontrakten, så er den kontrakten bindene. Om du har betalt full eller halv pris for hunden er ubetydlig.

Jeg for min del hadde ikke skrevet under på en slik avtale, da det både er frekkt og å "bruke" valpekjøpere. Om man ønsker å bruke denne hunden så mye, så kan man vel sette den ut på fôr?

For jeg tror faktisk, at når en oppdretter selger en hund (hannhund i dette tilfellet) for full pris + forlanger avlsrett, så ligger det på pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har holdt på aktivt med hunder i 30 år nå, avl i rundt 20, og ser absolutt ikke noe i veien for at oppdr. til min ene hannhund fikk bruke han gratis i avl i fjor høst - selvsagt ikke.

Verken de eller jeg gjør dette for pengene, og det viktigste er at det blir hyggelige valper, som gjerne blir promotert videre."

Susanne

Dersom det bare er snakk om at de vil bruke han én gang, spiller det ikke noe rolle for meg om jeg tjener penger på det eller ikke. Men jeg fikk vel mer et inntrykk av at det var snakk om at han skulle funke som en form for avlshund.. altså; at jeg like gjerne kunne hatt han som forhund! Dette er noe jeg ikke vil. Dette skal være en hund som er min, ikke delvis, men fullt og helt!

Jeg er ikke vanskelig å be om de spør om å få bruke han, men det var denne kontrakten jeg ble litt skeptisk til..

Er det vanlig og skrive en slik kontrakt når man kjøper hund fra registert oppdretter? (det ble presisert i mailen, og det virker litt som det var snakk om en standart kontrakt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig og skrive en slik kontrakt når man kjøper hund fra registert oppdretter? (det ble presisert i mailen, og det virker litt som det var snakk om en standart kontrakt?)

I enkelte raser har jeg fått inntrykk at dette blir brukt endel, full valpepris og full avlsrett på hanner, men det er slett IKKE standard! Og en registrert oppdretter trenger slett ikke være mer seriøs enn en ureg, et kennelnavn koster bare 2000,- og hvem som helst kan få det. Jeg ville heller sjekket om deres egne hunder er fullt ut helsesjekket, er deres ev tidligere kull fulgt opp osv. Jeg kunne glatt ha signert en kontrakt med full valpepris og EN vellykket parring på en hannvalp, men ikke full avlsrett, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke vanlig å ta penger for parring og valper hvis det er hannens oppdretter som bruker hunden din? Selv om den er kjøpt på helt vanlig vis, dvs uten noe i kontrakten om dette eller reservert parring etc?

På vår rase er det vanlig jo. Så sant det ikke står noe annet i kontrakten. Om oppdretter skal ha én parring, så går det greit for meg, men det blir noe helt annet om oppdretter skal ha flere - eller alle parringer. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Så det er ikke vanlig å ta penger for parring og valper hvis det er hannens oppdretter som bruker hunden din? Selv om den er kjøpt på helt vanlig vis, dvs uten noe i kontrakten om dette eller reservert parring etc?

Blir OT dette men:

Om vi hadde importert en tispe som vi gjerne ville ha brukt en av hannene fra vårt A-kull på, så hadde såklart eieren av hannen fått betaling tilsvarende det som en annen eier hadde fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg herved sendt oppdretter en mail med spørsmål om å få tilsendt denne kontrakten på forhånd!

Jeg hadde nok blitt ganske amper om jeg hadde kjørt i maaaange timer for å bare oppdage at den kontrakten er helt urimelig :whistle:

"du skriver under på en kontrakt når du kjøper hund fra registrert staffe-kennel. Vi har avlsrett på din hannhund - Det vil si at vi kan bruke din hun din hund i avl på våre tisper."

det var dette som fikk meg til å stusse på kontrakten, da jeg syns dette fikk hele kjøpet til å virke som en forvertavtale.. (?)

Er det noen med staff fra registrert kennel som vet noe om dette? eventuelt har skrevet under på en slik kontrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mopseverden er det helt vanlig at det står "oppdretter har krav på gratis tilbake parring om oppdretter ønsker dette" Min søster skriver dette i sine kontrakter. Men om hun gjør valpekjøper oppmerksom på dette innen de skriver under og valpen betales vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"du skriver under på en kontrakt når du kjøper hund fra registrert staffe-kennel. Vi har avlsrett på din hannhund - Det vil si at vi kan bruke din hun din hund i avl på våre tisper."

Jeg hadde sagt takk, men NEI takk til dette altså! For hva er våre tisper, de som er reg på kennelnavnet, de som er reg med to eller flere eiere osv. Kan bli mange parringer på en så vag kontrakt. Jeg håper du lar oss få del i svaret du får, og skulle kennelen bli snurt over at du spør etter detaljer, så løp fortfort og ikke se deg tilbake. De kommer ikke til å være der for deg i framtia OM du skulle få prob med hunden du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mopseverden er det helt vanlig at det står "oppdretter har krav på gratis tilbake parring om oppdretter ønsker dette" Min søster skriver dette i sine kontrakter. Men om hun gjør valpekjøper oppmerksom på dette innen de skriver under og valpen betales vet jeg faktisk ikke.

Dette burde hun definitivt informere om på forhånd, og også spesifisere antall parringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt takk, men NEI takk til dette altså! For hva er våre tisper, de som er reg på kennelnavnet, de som er reg med to eller flere eiere osv. Kan bli mange parringer på en så vag kontrakt. Jeg håper du lar oss få del i svaret du får, og skulle kennelen bli snurt over at du spør etter detaljer, så løp fortfort og ikke se deg tilbake. De kommer ikke til å være der for deg i framtia OM du skulle få prob med hunden du kjøper.

kunne ikke sakt meg mer enig... Tror jeg ville vurdert dette nøye, før jeg inngikk en slik avtale...

Hva om du som eier av hannhund er totalt uenig i tispevalge?? Har du noe å si da?? Om den ikke er helsesjekket f.eks... Hørtes litt skummelt ut...

Hva om den ikke utvikler seg slik de hadde tenkt, skal den fortsatt avles på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tulip her altså... det var en spesiell og veldig lite konkret måte å skrive på i en salgskontrakt...

du skal betale full pris, men de har full avelsrett??? Hadda nok sagt nei takk til denne kennelen, og heller tittet på en av de andre du har tittet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått kontrakten ennå da, men det var dette de skrev for å informere meg om at der var en kontrakt jeg måtte skrive under på og kort hva den omhandlet! De skrev også at videre detaljer kunne vi ta når vi kom på besøk! Men jeg vil ta en titt på denne kontrakten FØR jeg kommer på besøk, siden det er så stor avstand mellom oss og oppdretter!

Gir kontrakten meg dårlige vibber, så blir nok denne oppdretteren også eliminert fra "aktuelle oppdrettere"-listen min :whistle:

Vi som skal ha staff har jo et hav av oppdrettere å velge mellom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt kjøpt en slik hund, men da med et par krav fra min side. Jeg skulle hatt vanlig betaling for paring, de får selv bruke tid og penger på transport av hund til paring og er det en kombinasjon jeg er totalt uenig i så skal jeg ha siste ordet. Rett og slett slike ting som man faktisk bør kunne styre over sin egen hund. Og oppdretter bør jo helst være en oppdretter jeg kommer over ens med og er enig med når det gjelder rasen og avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått kontrakten ennå da, men det var dette de skrev for å informere meg om at der var en kontrakt jeg måtte skrive under på og kort hva den omhandlet! De skrev også at videre detaljer kunne vi ta når vi kom på besøk! Men jeg vil ta en titt på denne kontrakten FØR jeg kommer på besøk, siden det er så stor avstand mellom oss og oppdretter!

Gir kontrakten meg dårlige vibber, så blir nok denne oppdretteren også eliminert fra "aktuelle oppdrettere"-listen min :whistle:

Vi som skal ha staff har jo et hav av oppdrettere å velge mellom! :)

Fornuftig, fornuftig! Om som du selv sier, et hav av oppdrettere. Det er ingen rase som har eksplodert som staffen de siste årene, ikke engang chi, så man MÅ være nøye med hvor man kjøper fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvor mange paringer er det snakk om egentlig? I enkelte raser har jo noen hanner "ørten" kull, mens bl.a. for min rase så gjelder samme for tispe og hannhund: "kan få godkjent ett 3dje kull til om tidligere avkom er X% fri for Hd og Y% har bestått/gjennomført mentaltester". Dvs kun 2 kull blir godkjent av raseklubben inntil avkommene har bestått visse krav, da kan man søke om å få godkjent ett tredje kull. For hanner så regnes da ikke utenlandsparinger med i antall kull, kun norskfødte kull.

I mopseverden er det helt vanlig at det står "oppdretter har krav på gratis tilbake parring om oppdretter ønsker dette"

Om jeg, rent hypotetisk, hadde vurdert mops, så ser jeg at med ett slikt punkt i kontrakten, så hadde det ikke blitt noe kjøp fra min sin side.

Jeg hadde sagt takk, men NEI takk til dette altså! For hva er våre tisper, de som er reg på kennelnavnet, de som er reg med to eller flere eiere osv. Kan bli mange parringer på en så vag kontrakt.

Enig.

Dratini; det er godt å vite, jeg ble så usikker på om det var en "uskreven lov" nemlig!

Ikke innad i min rase i alle fall. Men det er jo en kjennsgjerning at det finnes hannhunder av andre raser som blir avlet i "hytt og gevær" på :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her, med mindre jeg var fôrvert ville jeg ikke gått med på å gi oppdretter avlsrett. Mest fordi jeg selv vil vurdere hvorvidt hunden egner seg til avl og evt. hvilke kombinasjoner som er aktuelle. Man hører jo en del skrekkhistorier om uenigheter mellom deleiere evt. oppdrettere og fôrverter om slikt. Jeg hadde gladelig gitt min oppdretter gratis bruk av hannhunden min dersom han var egnet for avl, men jeg har avgjort at det er han ikke.

Det handler ikke så mye om penger, men om arbeid og ikke minst etikk. Hva er etikken i å selge en hund for så å kreve å få bruke den gratis? Akkurat som at jeg skulle solgt en hest til naboen, og så kreve å bruke den i konkurranse eller på runderidning som jeg selv fikk betalt for. Ikke at det er lukrativt å være oppdretter, men de får da faktisk betalt for valpene de selger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...