Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt "grooming sheltie"


Caroline

Recommended Posts

Nå har jeg omsider fått somlet meg til dette. Det tok sin tid, jeg satt igjen med 223 bilder før redigering og 114 etter, så det sier seg selv at det blir altfor mye å legge ut her. Derfor legger jeg ut før- og etterbilde, resten av bildene og beskrivelsen kan sees her

Før:

2010-04-02010.jpg

Etter:

2010-04-02216.jpg

Håper det kan være til nytte og interesse for noen :ahappy:

Edit: norsk versjon kommer etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe interessant lesing! Mye som man egentlig ikke tenker over som må gjøres, og det ble virkelig bra resultat! Nå skal jeg faktisk klippe Blondie jeg, og Papillon og Sheltie skal klippes ca likt på beina, så takk for hjelpen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :aww: Jeg ble hanket inn ganske kort tid etter av sheltieklubben som ville ha det med i neste håndbok, så det var litt morsomt :ahappy:

Jeg har faktisk prøvd Salukigrooming idag, for første gang, ellers har jeg jo fått prøvd meg på ymse belgere og en og annen Samojed, så kunnskapen vokser da stadig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Jeg ble hanket inn ganske kort tid etter av sheltieklubben som ville ha det med i neste håndbok, så det var litt morsomt :aww:

Jeg har faktisk prøvd Salukigrooming idag, for første gang, ellers har jeg jo fått prøvd meg på ymse belgere og en og annen Samojed, så kunnskapen vokser da stadig :ahappy:

Du kan godt få prøve deg på springer :aww: Orry ser ikke ut, og tiden har ikke strukket helt til i det siste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lurt på å arrangere en groomingkveld/dag hjemme hos meg, men vet ikke helt hvordan interessen er.. Har ikke den største erfaringen med spaniels o.l., men det kunne jo vært spennende å prøve. Brukes det maskin på de, eller kun efileringssaks?

Ice on Ice bruker jeg som detangler/flokefjerner, og jeg synes den er helt genial. Dog vet jeg at f.eks. Natusan kids balsamspray skal funke ganske bra også. På så lang pels som Mokka har så floker dekkhårene seg under føning, så det er for å hindre floker så godt jeg kan. Tíbrá har ikke like kraftig/grov pels, men jeg bruker noe i skjørtene hennes før føning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Veldig interessant å se hvordan det gjøres, og ser nå hvor mye jobb det er og... godt du synes det er gøy iallefall :ahappy: kunne godt hatt bruk for pote-delen da jeg hadde gordon setter, for det var ikke alltid like velykket. Synes det er så stygt med langhårede hunder som har kjempemasse pels som stikker ut fra potene, ser ut som poten er en halvmeter lang... så det ble jo bedre når jeg klippet da, men hadde ikke helt teknikken inne. Kjenner jeg savnet saksetrimming litt nå :aww: er liksom ikke så mye man kan gjøre med en dalmatiner, tørk over den med en fuktig klut og klipp klørne, så er det klart for utstilling. Trenger ikke ta hensyn til nedrøyting da, det er positivt.

ehm ja... det jeg skulle si var at det var et veldig bra innlegg, og det fikk jeg jo sagt helt i starten her :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg omsider fått somlet meg til dette. Det tok sin tid, jeg satt igjen med 223 bilder før redigering og 114 etter, så det sier seg selv at det blir altfor mye å legge ut her. Derfor legger jeg ut før- og etterbilde, resten av bildene og beskrivelsen kan sees her

Før:

2010-04-02010.jpg

Etter:

2010-04-02216.jpg

Håper det kan være til nytte og interesse for noen :)

Edit: norsk versjon kommer etterhvert!

Du er virkelig dyktig,jeg hadde ikke trodd det gikk an å forandre en hund så mye bare med vann,såpe,sakser og børster.

Helt utrolig forskjell, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg ikke trodd det var samme hunden. :P

Enig,jeg måtte studere ham i tilfelle han var byttet ut :):aww:

Takk :P Jeg ble hanket inn ganske kort tid etter av sheltieklubben som ville ha det med i neste håndbok, så det var litt morsomt :ahappy:

Jeg har faktisk prøvd Salukigrooming idag, for første gang, ellers har jeg jo fått prøvd meg på ymse belgere og en og annen Samojed, så kunnskapen vokser da stadig :)

Alle klubber med grooming hunder skulle hatt en så detaljert beskrivelse med til valpe kjøpere.Flott!

Og skulle du få lyst til å prøve deg på en berner med masse pels så er det bare å rope ut :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :aww: Jeg ble hanket inn ganske kort tid etter av sheltieklubben som ville ha det med i neste håndbok, så det var litt morsomt :ahappy:

Det er jo ikke så rart! Jeg parkerte meg forann stellebordet i dag med bloggen din og Sheltieklubben sin bok, men fant ut at den ikke avslørte så mye da det er en gammel bok med minimalt med sort hvit bilder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant! Godt forklart og forståelig! :ahappy: Så nesten artig ut, jo! Masse gode tips selv for oss som ikke har hunder med masse pels og som stilles ut! Skal virkelig prøve ut den labbeklippen der neste gang på Buffy, hun pleier å se ut som ei ribba høne... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var knallbra Caroline! Nesten så jeg fikk lyst på rase med sånn type pels jo *ler*. Men det er vel ikke så lurt, jeg som knapt nok greier å klippe rundt potene på mine egne hunder *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var knallbra Caroline! Nesten så jeg fikk lyst på rase med sånn type pels jo *ler*. Men det er vel ikke så lurt, jeg som knapt nok greier å klippe rundt potene på mine egne hunder *ler*.

Ha, ha, ha - Siri og jeg synes det ser omfattende og innviklet ut, liksom.

Kjempefint innlegg Caroline! Lettlest og forståelig for alle og enhver. (Skulle ønske jeg også greide å like pelsstell)

Hvor lang tid brukte du ca? Fra start til finish.

Og kan du forklare litt mere inngående hvordan du bruker denne svampen til å fordele shampoen? (Skviser du den på selve pelsen - skiller du pelsen først og "dutter" på shampo, eller hvordan?)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra beskrevet og fine bilder! Hunden ble jo helt forandret :) Ble litt inspirert her, du har vel ikke lyst til å beskrive kjapt hvordan man groomer en groenendael også? :ahappy:

Takk :aww: Vel, jeg har ikke stelt så mange, hovedsaklig Cane, og jeg har jo bare gjort det etter eget hode, og det er ganske likt som her. Poten tar jeg på akkurat samme måte, sat jevner eventuelle fjoner opp til den ekstra tredeputa. Hasene jevner jeg også av, jeg er allergisk mot fjoner :P Ørene skal man jo ikke gjøre noe med, og jeg har heller ikke vært borti spesielt fjonete/hårete belgerører heller. Bad og føn er jo det samme, ihvertfall slik jeg har gjort det. De har jo rimelig lik pelstype og -kvalitet, selv om sheltien har noe mer lengde.

Ha, ha, ha - Siri og jeg synes det ser omfattende og innviklet ut, liksom.

Kjempefint innlegg Caroline! Lettlest og forståelig for alle og enhver. (Skulle ønske jeg også greide å like pelsstell)

Hvor lang tid brukte du ca? Fra start til finish.

Og kan du forklare litt mere inngående hvordan du bruker denne svampen til å fordele shampoen? (Skviser du den på selve pelsen - skiller du pelsen først og "dutter" på shampo, eller hvordan?)

Susanne

Takk :aww: Shampoen skviser jeg over og gnir inn, bruker spesielt svampen til å gni på bein og steder der møkka samler seg (under mage osv.), men enkelte har så tykk pels at jeg må løfte den her og der får å få inn shampo i alle kriker og kroker, spesielt da i brystpels og skjørter.

Fra start til finish denne gangen tok det utrolig lang tid, for det er krevende å ta bilder alene mens man klipper og holder på, man har ikke mer enn to armer liksom. Normalt tar det totalt en time tenker jeg, alt inkludert. Som regel bader jeg jo alle jeg skal i samme slengen, og lar den første drypptørke mens jeg fortsetter å bade, og så begynner å føne den jeg badet først osv. Da føner jeg alle tørre og lar de stå innendørs/tørt, før jeg avslutter med klippingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink! Utrolig forskjell fra start til slutt! :aww: Det er nesten så jeg ønsker meg sheltie for å ha noe å bedrive pelsstell på. Jeg vil ha en pelsstell-hund! Men, det blir LITT mye med 5 hunder i hus etterhvert, det holder med 2 en stund til, og så kommer det vel 2 til i hus etterhvert, håper jeg. :aww: Kanskje om mange år, at en liten sheltie hadde vært et fint tilskudd i flokken. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...