Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt "grooming sheltie"


Caroline

Recommended Posts

Takk :) Vel, jeg har ikke stelt så mange, hovedsaklig Cane, og jeg har jo bare gjort det etter eget hode, og det er ganske likt som her. Poten tar jeg på akkurat samme måte, sat jevner eventuelle fjoner opp til den ekstra tredeputa. Hasene jevner jeg også av, jeg er allergisk mot fjoner :P Ørene skal man jo ikke gjøre noe med, og jeg har heller ikke vært borti spesielt fjonete/hårete belgerører heller. Bad og føn er jo det samme, ihvertfall slik jeg har gjort det. De har jo rimelig lik pelstype og -kvalitet, selv om sheltien har noe mer lengde.

Takk :aww: Shampoen skviser jeg over og gnir inn, bruker spesielt svampen til å gni på bein og steder der møkka samler seg (under mage osv.), men enkelte har så tykk pels at jeg må løfte den her og der får å få inn shampo i alle kriker og kroker, spesielt da i brystpels og skjørter.

Fra start til finish denne gangen tok det utrolig lang tid, for det er krevende å ta bilder alene mens man klipper og holder på, man har ikke mer enn to armer liksom. Normalt tar det totalt en time tenker jeg, alt inkludert. Som regel bader jeg jo alle jeg skal i samme slengen, og lar den første drypptørke mens jeg fortsetter å bade, og så begynner å føne den jeg badet først osv. Da føner jeg alle tørre og lar de stå innendørs/tørt, før jeg avslutter med klippingen.

:ahappy: Tusen takk, Caroline! Da kan det være at mitt lille troll blir groomet litt også :aww:

Hva med å lage et lite hefte av dette? Trykke det opp i x antall eksemplarer og selge på utstillinger etc..? JEG hadde kjøpt! Og jeg har ikke engang sheltie (enda...? :) )! :P

*signere* Det var ingen dum idé! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott beskrivelse, med gode bilder og et fantastisk flott modell! :ahappy: Dette kan du!

..

Ice on Ice bruker jeg som detangler/flokefjerner, og jeg synes den er helt genial. Dog vet jeg at f.eks. Natusan kids balsamspray skal funke ganske bra også. På så lang pels som Mokka har så floker dekkhårene seg under føning, så det er for å hindre floker så godt jeg kan. Tíbrá har ikke like kraftig/grov pels, men jeg bruker noe i skjørtene hennes før føning.

Ville bare skyte inn at på langhårsraser så anbefales ikke Natusan Kids balsamspray da den har endel silikon i seg og over tid vil pelsen bli kladdete og full av produktrester - da burde en i så fall vaske pelsen jevnlig med pelsrens for å unngå "sen-virkninger" av silikon. For korthårhunder spiller det ingen trille om hunden får silikon i pelsen. Ice on Ice er uansett et supert produkt og mye bedre enn Natusan synes jeg. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott beskrivelse, med gode bilder og et fantastisk flott modell! :ahappy: Dette kan du!

Ville bare skyte inn at på langhårsraser så anbefales ikke Natusan Kids balsamspray da den har endel silikon i seg og over tid vil pelsen bli kladdete og full av produktrester - da burde en i så fall vaske pelsen jevnlig med pelsrens for å unngå "sen-virkninger" av silikon. For korthårhunder spiller det ingen trille om hunden får silikon i pelsen. Ice on Ice er uansett et supert produkt og mye bedre enn Natusan synes jeg. :aww:

Ja, dette er bare noe jeg har hørt altså, av bl.a. folk med beardis :aww: Jeg foretrekker Ice on Ice over alt annet!

Jeg kommer til å lage et hefte av det med tiden så jeg kan gi det til valpekjøpere o.l., men det blir også tatt med i NSSKs neste håndbok som kommer neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare skyte inn at på langhårsraser så anbefales ikke Natusan Kids balsamspray (klipp)

Vi anbefaler det i alle fall til beardiser. Men jo - etter noen måneder av massiv bruk vil man selvsagt kjenne at hunden trenger ett bad (men det har den sikkert bare godt av, da). Utst.hundene blir jo jevnlig badet uansett, så da merker man jo ikke noe av det likevel.

Jeg bruker Plush Puppy's OMG-spray, og den er kjempefin. Gir en "ren" følelse selv om de er litt sånn halvskitne og seige når man begynner å børste...

(Men - til Crufts badet jeg begge mine to 5 dager tidligere med grønnsåpe - og de trengte ikke en dråpe sånt i pelsene sine i det hele tatt - de var kjempeflotte. Så kanskje vi eg. bruker mye "dill" vi ikke hadde behøvd hvis man ikke hadde hatt så mye "dill" i til å begynne med...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anbefaler det i alle fall til beardiser. Men jo - etter noen måneder av massiv bruk vil man selvsagt kjenne at hunden trenger ett bad (men det har den sikkert bare godt av, da). Utst.hundene blir jo jevnlig badet uansett, så da merker man jo ikke noe av det likevel.

Jeg bruker Plush Puppy's OMG-spray, og den er kjempefin. Gir en "ren" følelse selv om de er litt sånn halvskitne og seige når man begynner å børste...

(Men - til Crufts badet jeg begge mine to 5 dager tidligere med grønnsåpe - og de trengte ikke en dråpe sånt i pelsene sine i det hele tatt - de var kjempeflotte. Så kanskje vi eg. bruker mye "dill" vi ikke hadde behøvd hvis man ikke hadde hatt så mye "dill" i til å begynne med...)

Susanne

Nemlig! Pelsen både ser ren ut og dufter rent, det har jeg også oppdaget.

Jeg støtter forslaget om at du lager et hefte og selger Caroline! Jeg synes generelt at folk kan betale litt for alt arbeidet som enkelte nedlegger til glede og nytte for andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er bare noe jeg har hørt altså, av bl.a. folk med beardis :lol: Jeg foretrekker Ice on Ice over alt annet!

...

Jeg har selv anbefalt Natusan kids spray til flere hunder og raser jeg altså ;), men på lang sikt vil pelsen får en "product build up" og da kommer kladdene/flokene og glansen blir vekk, så jevnlig bading med (rense)shampo anbefales hvertfall. Og det problemet får en jo ikke ved Ice on Ice. :P

Vi anbefaler det i alle fall til beardiser. Men jo - etter noen måneder av massiv bruk vil man selvsagt kjenne at hunden trenger ett bad (men det har den sikkert bare godt av, da). Utst.hundene blir jo jevnlig badet uansett, så da merker man jo ikke noe av det likevel.

Jeg bruker Plush Puppy's OMG-spray, og den er kjempefin. Gir en "ren" følelse selv om de er litt sånn halvskitne og seige når man begynner å børste...

(Men - til Crufts badet jeg begge mine to 5 dager tidligere med grønnsåpe - og de trengte ikke en dråpe sånt i pelsene sine i det hele tatt - de var kjempeflotte. Så kanskje vi eg. bruker mye "dill" vi ikke hadde behøvd hvis man ikke hadde hatt så mye "dill" i til å begynne med...)

Susanne

Det går vel ikke ann å bruke for mye pelsstelldill vel.. :(

Jeg vet hvertfall at på puddelpels og lignende vil silikon "build-up" gi en elendig pels, og du sitter gjerne med flokekutter og stålkammen og griner ned i det som engang var en vakker (puddel)pels, eller er det bare meg.. :icon_cry:;)

Som du sier så blir utstillingshunder vasket jevnlig og oftere enn hunden i gata, og det renser (til en viss grad) pelsen for produktrester, men det er de som bare bruker vidundermidler aka silikonspray/produkter (som det nye K9 serien som er helt grusom over tid, men fantastisk en gang imellom..) og ikke vet viktigheten av å rense pelsen - og det vil synes etter en tid mener jeg. Et alternativ til renseshampo kan være å bare bytte shampo ofte faktisk. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lurt på å arrangere en groomingkveld/dag hjemme hos meg, men vet ikke helt hvordan interessen er.. Har ikke den største erfaringen med spaniels o.l., men det kunne jo vært spennende å prøve. Brukes det maskin på de, eller kun efileringssaks?

Mange bruker maskin på ører og hals (jeg gjør det selv), mens andre sverger utelukkende til effileringssaks. En del mener at maskinklipping fører til "gråere" pels på ørene, men det er ikke noe hold i den teorien så vidt jeg vet... Orry ble gråere på innsiden av ørene lenge før jeg begynte å klippe med maskin og jeg vet om mange eldre hunder som har like god farge til tross for at de er maskinklippet hele livet.

Ooooog dette ble OT :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker maskin på ører og hals (jeg gjør det selv), mens andre sverger utelukkende til effileringssaks. En del mener at maskinklipping fører til "gråere" pels på ørene, men det er ikke noe hold i den teorien så vidt jeg vet... Orry ble gråere på innsiden av ørene lenge før jeg begynte å klippe med maskin og jeg vet om mange eldre hunder som har like god farge til tross for at de er maskinklippet hele livet.

Ooooog dette ble OT :lol:

Jaja, det er min tråd, og jeg spurte :icon_cry: Kjekt å vite om noen spør en gang, så kan jeg fortsatt klippe selv om jeg ikke har maskin, liksom ;)

Nå er forøvrig den norske versjonen ferdig, og kan finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er min tråd, og jeg spurte :icon_cry: Kjekt å vite om noen spør en gang, så kan jeg fortsatt klippe selv om jeg ikke har maskin, liksom ;)

Nå er forøvrig den norske versjonen ferdig, og kan finnes her.

Det er null problem å klippe spaniels med saks altså, eneste forskjellen er at man sparer mye tid med maskin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerte iallefall meg til å ta en makeover på hundene mine, problemet er at de er fine og blanke og reine alt. Og klørne ble klippet i går. ;) Så det eneste jeg eventuelt kan gjøre er å klappe litt på dem, for å se om kanskje pelsen blir enda blankere. :P Noen som ikke har lyst til å TA en makeover på hunden sin, men kanskje vil HA en? :icon_cry: Må ta med egen hårføner dog, for det har jeg ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Wow! Jeg er imponert. En veldig fin oversikt og støtter forslaget om heftet! Skulle jeg hatt en sheltie/lignende «pelsrase» hadde jeg satt stor pris på en slik sak. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage et lite hefte av dette? Trykke det opp i x antall eksemplarer og selge på utstillinger etc..? JEG hadde kjøpt! Og jeg har ikke engang sheltie (enda...? :icon_cry: )! :lol:

Jeg hadde også kjøpt selv om rasen er en helt annen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt tanken på hefte, og kikker så smått etter et rimelig trykkeri. Har alle programmer som trengs (photoshop og indesign) så det bør jo være en mulighet å få til.

Om du får det til så er det kanskje andre sheltieoppdrettere som er interesserte i å kjøpe den for å gi ut til sine valpekjøpere!

(om jeg skulle hatt flere kull så hadde jeg hvertfall vært veldig interessert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superflott guide med forklarende bilder! :lol:

Skjønner godt at raseklubben vil ha med seg den!

Du, har du lyst å groome KO eller? Jeg hater pelsstell, og det synes. :icon_cry:

Det er mye det samme som på sheltie ser jeg, fjoner og labber. Og veldig hårete ører!

Når jeg finner frem børsten lurer jeg alltid på hvorfor i all verden jeg har stor hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott beskrivelse Caroline, den er lest både en og to ganger allerede :P Kanskje skal jeg tørre å prøve meg på ørene til Lucas før Hovedutstillingen, da er det litt tid igjen til at eventuell skamklipp kan bli bra att :lol:

Jeg kupper tråden bittelitt, men det passer så bra i stedet for å lage en egen tråd om det, håper det er i orden!

I går skulle jeg for første gang prøve en sånn hundeføner på Lucas, han var så skitten etter turen og jeg måtte bare bade han. Den bråka sååå ille at valpen stakk av og gjemte seg på badet, Lucas synes først at det var morsomt å "fange lufta", så han glefsa og bjeffa mot føneren, men så fort jeg hadde han på bordet og retta føneren mot kroppen hans så fikk han helt panikk. Jeg hadde nok med å fange Lucas så han ikke ble blåst av bordet og en meter ned, og da glapp føneren ut av henda på meg og drev og danset baluba på egen hånd i stua her ;) Og jeg knakk av latter for det var egentlig veldig komisk :(

Bare så det er sagt, Lucas er vant til å måtte stå på bordet mens jeg steller han, så det var føneren som han synes var ekkel, og den var bare satt på hakk 1, tørr ikke tenke på hvordan hakk 2 ville ha vært! :lol:

Meeeen, spm her er altså: Hvordan i all verden får dere til å føne bikkjene deres uten å blåse dem av bordet?

Og til Caroline: Hvordan i all verden fikk du dette til, alene..? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen, spm her er altså: Hvordan i all verden får dere til å føne bikkjene deres uten å blåse dem av bordet?

Og til Caroline: Hvordan i all verden fikk du dette til, alene..? :icon_cry:

Jeg venner dem til føneren på gulvet, eller om de er veldig usikre, på fanget. Starter når de er små og føner litt av gangen med litt pauser innimellom.

Mokka var en ganske flink og tålmodig modell, så det gikk fint. Han er jo en voksen og dreven mann på 9 år alt. Det ideelle ville jo vært å bruke en av mine egne, for de er vant til masse stell og stå - bli og bli tatt bilder av. Dog er de sjelden utstelte nok til at en ser like stor forskjell :lol: Jeg får nemlig helt mark av antydning til fjoner og tuster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen, spm her er altså: Hvordan i all verden får dere til å føne bikkjene deres uten å blåse dem av bordet?

Et annet, velkjent jungeltriks er å ha en hund som hater å dusje så intenst at hun synker sammen i fanget ditt etterpå og synes føning er som en mild sommerbris sammenligna med den grusomme torturkammeret dusjen utgjør... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...