Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkering


minstemann

Recommended Posts

Kjøretimer forvirrer meg altså, så jeg trenger sonenhjelp til å løse parkeringens mysterier :icon_confused:

Altså, scene en: Kjøretimen er over, kjørelærer sier: Finn en plass å parkere.. Jeg kjører inn -med nesa først- på en parkeringsplass. På en tom og oversiktelig parkeringsplass faktisk. Kjørelærer mener at det ville vært lurere å rygge inn, for da kan jeg kjøre ut igjen og det er bra. (så kommer det en lang og detaljert forklaring om norske og amerikanske firmaer som krever at de ansatte rygger inn på plassene sine...

Scene to: Kjøretime igår, pluteselig sier kjørelærermannen: Kjør inn ved Hinna kirke og parker. Jeg kjører inn og RYGGER (med mye møye og besvær, det skal nevnes) inn på en parkeringsplass, mellom to andre biler. Når jeg endelig står i ro... Da sier kjørelærermannen at jeg heller burde ha kjørt inn, og rygget ut igjen... Når jeg spør hvorfor vi ikke skulle ha rygget inn og fått god sikt når vi skulle ut igjen, da sier han at det er fordi vi ikke vil gjøre det vanskeligere for oss selv enn vi trenger.

Jeg syns kjørelærere er et vanskelig folkeslag å forstå, så er det noen som kan komme med en kort og gripende forklaring på når det er best å rygge inn på en parkeringsplass og når man bør kjøre inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kjørelærere er et vanskelig folkeslag å forstå, så er det noen som kan komme med en kort og gripende forklaring på når det er best å rygge inn på en parkeringsplass og når man bør kjøre inn?

Haha, for en raring! :angry:

Du rygger inn når du gidder, og føler du har selvtillitt nok til det, også kjører du med nesa først ellers. Og, hvis det er ledig parkeringsplass sånn at du kan kjøre med nesa inn i en, og så videre til neste rute, sånn at du slipper noen som helst rygging, så er det aller best! :icon_confused: Dette tenker jeg hjalp veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rygger inn når du gidder, og føler du har selvtillitt nok til det, også kjører du med nesa først ellers. Og, hvis det er ledig parkeringsplass sånn at du kan kjøre med nesa inn i en, og så videre til neste rute, sånn at du slipper noen som helst rygging, så er det aller best! :angry: Dette tenker jeg hjalp veldig?

Akkurat det der er jeg aller best på, men det var ikke noe alternativ desverre. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker andre veien. Er det knotete der du skal komme deg ut igjen, rygg inn. Er det smale plasser og god plass utenfor, kjør inn. Snør det eller kommer til å rime eller dugge på ruta (ett eller annet som kan hindre sikten når du skal ut igjen), rygg inn. Ellers så kan du spørre kjørelæreren din om å få et klart svar på når han mener du skal gjøre det ene og det andre. Høres jo ut som du har kjørt såpass bra da at han bare må ha noe å sette fingeren på liksom...? :angry:

Ellers enig med Soppen. Kan du kjøre gjennom og inn på neste plass så du slipper å rygge, så gjør du det! Han kan få ringe meg om han klager på at du gjør det! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo hva de to kjørelærerene mener så da gjør du som de vil når du kjører med de respektive, men når du har fått lappen så gjør du som oss andre, nemlig akkurat som du selv vil og synes er lettest! Jeg rygger feks aldri inn. Hvis jeg kan gjør jeg som Soppen, kjører over en tom rute og inn i neste. Jeg parkerer forresten alltid der det er minst biler, dvs som regel et stykke fra innganger men jeg har da ben å gå på og gidder ikke prøve presse meg inn der det er trangt.

Men skjønner at det tydeligvis er et ganske stort poeng det der med å rygge inn for mange, ser at kanskje 80% gjør det der jeg tar toget fra.

Også kan jeg overhodet ikke rygge i rett linje! Damer i bil og sånn vet dere! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker andre veien. Er det knotete der du skal komme deg ut igjen, rygg inn. Er det smale plasser og god plass utenfor, kjør inn. Snør det eller kommer til å rime eller dugge på ruta (ett eller annet som kan hindre sikten når du skal ut igjen), rygg inn. Ellers så kan du spørre kjørelæreren din om å få et klart svar på når han mener du skal gjøre det ene og det andre. Høres jo ut som du har kjørt såpass bra da at han bare må ha noe å sette fingeren på liksom...? :angry:

Ellers enig med Soppen. Kan du kjøre gjennom og inn på neste plass så du slipper å rygge, så gjør du det! Han kan få ringe meg om han klager på at du gjør det! :icon_confused:

Sånn tenker jeg også ;) Rygger den veien det er best plass. Som regel er det ut av parkeringsplassen, og ikke inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørelærere ER rare folk. Vi vil at du skal parkere på en slik måte at du ikke unødvendig er i veien for noen ved rygging inn eller rygging ut. Prøv å tenke deg det selv, du lærer ikke dette for at du skal gjøre det presis slik som vi vil, men for at du skal kunne være effektiv på egenhånd. Men bare for å gjøre det klart for deg, så kommer du ikke til å stryke på oppkjøring, uansett om du rygger inn eller parkerer med nesa inn, så lenge du har bra observasjon så du ser det som foregår rundt deg :icon_confused:

Edit: Jeg kom plutselig på hvorfor det virket som han plutselig skiftet mening. Den første timen du pratet om, da jobbet dere kanskje med rygging, og parkering ved å rygge inn? Hvis dere var i en læringsprosess hvor du skulle fysisk lære deg hvordan du rygger inn, så forstår jeg jo hvorfor han ville du skulle gjøre det :angry:

Kanskje var det ikke parkering dere jobbet med i går? Kanskje ville han bare stoppe og prate om det dere akkurat hadde gjort? Jeg vet jo ikke, bare en tanke her.

Hovedmålet vårt (og elevens) vil jo alltid være at dere skal bli selvstendige nok til å gjøre disse valgene selv (rygge eller kjøre rett inn), men når man holder på å lære selve øvelsen "rygge inn på en parkeringsplass", må man jo nesten gjøre det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et evigvarende diskusjonstema det der...

Hvis man har kjørt endel varebil (med lite vinduer) lærer man å rygge ved hjelp av speilene. DA er det mye enklere å "knote" inn en stor bil på en liten park.plass. I tillegg er det enklere når man skal reise igjen, da..

Men ja - når man får lappen gjør man det enkleste der og da.. Men hvis man vet det blir mye trafikk og "knot" når man skal hente bilen igjen, vil det kanskje være lurt å jobbe litt mer med hvordan man setter fra seg bilen.

Lukeperkering derimot - DET er vanskelig, det! I alle fall til man plutselig skjønner teknikken (og DA skal man plutselig lukeparkere med campingvogn..).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo hva de to kjørelærerene mener så da gjør du som de vil når du kjører med de respektive, men når du har fått lappen så gjør du som oss andre, nemlig akkurat som du selv vil og synes er lettest!

Også kan jeg overhodet ikke rygge i rett linje! Damer i bil og sånn vet dere! :D

Det er en, men kanskje en litt småscisofren kjørelærer..

Vi kjørelærere ER rare folk. Vi vil at du skal parkere på en slik måte at du ikke unødvendig er i veien for noen ved rygging inn eller rygging ut. Prøv å tenke deg det selv, du lærer ikke dette for at du skal gjøre det presis slik som vi vil, men for at du skal kunne være effektiv på egenhånd. Men bare for å gjøre det klart for deg, så kommer du ikke til å stryke på oppkjøring, uansett om du rygger inn eller parkerer med nesa inn, så lenge du har bra observasjon så du ser det som foregår rundt deg :wub:

Edit: Jeg kom plutselig på hvorfor det virket som han plutselig skiftet mening. Den første timen du pratet om, da jobbet dere kanskje med rygging, og parkering ved å rygge inn? Hvis dere var i en læringsprosess hvor du skulle fysisk lære deg hvordan du rygger inn, så forstår jeg jo hvorfor han ville du skulle gjøre det :)

Kanskje var det ikke parkering dere jobbet med i går? Kanskje ville han bare stoppe og prate om det dere akkurat hadde gjort? Jeg vet jo ikke, bare en tanke her.

Hovedmålet vårt (og elevens) vil jo alltid være at dere skal bli selvstendige nok til å gjøre disse valgene selv (rygge eller kjøre rett inn), men når man holder på å lære selve øvelsen "rygge inn på en parkeringsplass", må man jo nesten gjøre det også :D

Haha, det var det jeg hadde en mistanke om. Dere ER merkelige. :whistle:

men helt ærlig, vi har ikke øvd spesifikt på rygging verken den ene eller den andre gangen, første gang var på slutten av kjøretimen der jeg parkerte på baksiden av varemottaket på jobb sinnsykt tidlig. så der var vi jo helt alene på en stor og fullstendig tom parkeringsplass -der kunne jeg nok både rygget inn og ut uten problemer.

sist time øvde vi på oppkjøring, så nå driver vi å øver på oppkjøringsrutene.. Parkeringen var nok bare en måte å snu på eller noe, mener jo han bør si ifra om vi øver på spesifikke ting som rygging... Ikke bare vente på at jeg tilbyr adferden av meg selv liksom. (kanskje han drømmer om en alternativ karriere som klikkertrener :D )

Et evigvarende diskusjonstema det der...

Hvis man har kjørt endel varebil (med lite vinduer) lærer man å rygge ved hjelp av speilene. DA er det mye enklere å "knote" inn en stor bil på en liten park.plass. I tillegg er det enklere når man skal reise igjen, da..

Men ja - når man får lappen gjør man det enkleste der og da.. Men hvis man vet det blir mye trafikk og "knot" når man skal hente bilen igjen, vil det kanskje være lurt å jobbe litt mer med hvordan man setter fra seg bilen.

Lukeperkering derimot - DET er vanskelig, det! I alle fall til man plutselig skjønner teknikken (og DA skal man plutselig lukeparkere med campingvogn..).

Susanne

Jeg liker å rygge ved hjelp av speil jeg, men det er visst ikke helt lov det heller... Lukeparkering har jeg gjort EN gang bare, det håper jeg virkelig at jeg ikke får på oppkjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist time øvde vi på oppkjøring, så nå driver vi å øver på oppkjøringsrutene.. Parkeringen var nok bare en måte å snu på eller noe, mener jo han bør si ifra om vi øver på spesifikke ting som rygging... Ikke bare vente på at jeg tilbyr adferden av meg selv liksom. (kanskje han drømmer om en alternativ karriere som klikkertrener :whistle: )

Jeg liker å rygge ved hjelp av speil jeg, men det er visst ikke helt lov det heller... Lukeparkering har jeg gjort EN gang bare, det håper jeg virkelig at jeg ikke får på oppkjøring :wub:

Øvde på oppkjøring? Høres merkelig ut! De rutene skal man da ikke trene på :S Og ja, vi har faktisk en plan som vi skal gjennom for at elevene våre skal nå alle delmålene som er satt opp i læreplanen vår...som du kan se her: http://www.trafikklaerer.com/L%C3%A6replanB.pdf

Jeg tror nok det beste du kan gjøre er å spørre læreren din, jeg..for det er så mye som du ikke har sagt her, som kanskje kan spille inn på hvorfor han gjør ting som han gjør. Vi driver ikke etter klikkertreningsprinsippet, da det er veldig mye du må gjøre i en bil som ikke er naturlig atferd! Tihi.. :)

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Lukeparkering kan du få på oppkjøring, men igjen er det ikke noe du kan stryke på, med mindre du ikke ser deg om. Sensoren ser etter om du kjører trygt og forsvarlig, han krever ikke at du er et teknisk geni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Nåja... Har kjørt både campinbil, stor van og varebil - alle forutsetter at man kan rygge etter speilene. Såfremt man vurderer å rygge inn på parkeingsplasser, altså. Og når man kan teknikken med det så gjør det faktisk at det å rygge inn på en smal park.plass faktisk er enklere og mere kontrollert enn å kjøre med "snuta" inn.

Selvsagt skal man ha kontroll over hvor man rygger - det sier seg selv. Man skal selvsagt også ha kontroll når man kjører framover, og kjørelæreren min sa alltid at man skulle gå en runde rundt bilen før man starter. I tilfelle det sitter noen barn og leker foran/bak den... Som om DET blir gjort i noen større grad, liksom..

Men hva som er "riktig" å gjøre i enhver anleding er umulig å svare på. Noen liker å rygge inn - andre å rygge ut igjen etterpå...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Har kjørt både campinbil, stor van og varebil - alle forutsetter at man kan rygge etter speilene. Såfremt man vurderer å rygge inn på parkeingsplasser, altså. Og når man kan teknikken med det så gjør det faktisk at det å rygge inn på en smal park.plass faktisk er enklere og mere kontrollert enn å kjøre med "snuta" inn.

Selvsagt skal man ha kontroll over hvor man rygger - det sier seg selv. Man skal selvsagt også ha kontroll når man kjører framover, og kjørelæreren min sa alltid at man skulle gå en runde rundt bilen før man starter. I tilfelle det sitter noen barn og leker foran/bak den... Som om DET blir gjort i noen større grad, liksom..

Men hva som er "riktig" å gjøre i enhver anleding er umulig å svare på. Noen liker å rygge inn - andre å rygge ut igjen etterpå...

Susanne

Nåja? Jeg svarte på minstemanns spørsmål, og jeg tviler på at hun tar kjøretimer i verken campingbil, van eller varebil. Og ja, det er umulig å svare på hva som er riktig, fordi det avhenger av så mange faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Jeg rygger ved å bruke speil og påstår at dette er mye tryggere enn om jeg skulle snu meg og bruke kun rutene! Jeg er nemlig et lite menneske (ikke uvanlig for damer å være kortere enn menn har jeg hørt, jeg er vel heller ingen mikrodame, men er 165cm) og det er ganske mange biler som er sånn konstruert at jeg ikke får full oversikt ved å bruke vinduene. Nå er jeg opptatt av å se meg for så godt som mulig og bruker både sidespeil og bakspeil når jeg rygger (samt ser meg for her og der i vinduer også før og under rygging om noe er uoversiktlig, men selve ryggingen foregår stort sett alltid med bruk av speil!). Rygging inn på små plasser (inn i garasje eller inn i små parkeringsplasser med biler på sidene feks) hadde rett og slett vært en stor utfordring om jeg skulle bruke bakruta! Jeg mener også at det er mye enklere å rygge rett når jeg bruker speil, men det kan sef være vane for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man i det daglige skal kjøre så enkelt, sikkert og effektivt som mulig, men at man skal være i stand til å takle de situasjonene som er vanskeligere og krever mer. Når jeg parkerte med kjørelæreren min, rygget jeg ofte inn (både når han sa det og når han ikke sa det), mens når jeg i ettertid har kjørt alene, kan jeg vel telle på én hånd antall ganger jeg har rygget inn (jeg har bare hatt lappen i seks måneder, men kjørt nesten daglig i fire av dem). Jeg hater å rygge, men jeg gjør det om jeg må. Jeg syns som oftest det er lettere å rygge ut enn å rygge inn, fordi det krever forskjellige ryggeferdigheter - å rygge inn handler om presisjon, å rygge ut handler mer om observasjon. Jeg rygger forøvrig nesten bare ved hjelp av speilene, fordi jeg har veldig mye dårligere sikt og kontroll om jeg prøver å bruke bakvinduet. Men det er jo avhengig av hvor høy man er og hva slags bil man kjører. Jeg syns det var enklere å rygge med kjørelærerens bil enn vår, for eksempel.

Men tilbake til dette med at kjørelæreren sier forskjellige ting og slikt. Etter hvert som jeg hadde vist at jeg behersker å rygge for å snu og parkere om jeg måtte, sluttet kjørelæreren å be meg om å rygge inn. Han ville at jeg selv skulle vurdere hva som er sikrest, enklest og mest effektivt, fordi det er nettopp det man må gjøre når man kommer ut i trafikken selv. At han ikke sier til deg hva du skal gjøre når du parkerer, er vel et tegn på at han mener du har kommet så langt i kjørelæringen at du skal være i stand til å vurdere det selv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det ikke lov å rygge ved hjelp av sidespeil, og hvor står det?

Jeg tror ikke noen har skrevet at det ikke er lov, for det er det. Vi lærer fortrinnsvis bort å rygge ved å snu seg rundt, og uansett hvor mye folk måtte krangle om det her, så er det bakruten som gir best observasjon. Nå tror jeg kanskje folk misforstår litt også, for selvsagt skal man bruke speilene, og de andre rutene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen har skrevet at det ikke er lov, for det er det. Vi lærer fortrinnsvis bort å rygge ved å snu seg rundt, og uansett hvor mye folk måtte krangle om det her, så er det bakruten som gir best observasjon. Nå tror jeg kanskje folk misforstår litt også, for selvsagt skal man bruke speilene, og de andre rutene i tillegg.

Jeg klarer ikke å rygge mens jeg snur meg jeg... :wub: Så jeg bruker alltid speilene! Men jeg snur meg selvfølgelig først for å sjekke at det ikke er noen bak. Jeg er også en liten person (159 på sokkelesten :) ), så jeg veit ikke om det har noe med saken å gjøre? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det "rent på papiret" er påkrevd å ha noen som står og observerer for deg om du skal rygge ut og du ikke har sjans å se om det kommer biler bak deg? Det begynner jo å bli et par år siden, men mener teoriboka sa det? Eller var det igjen en av de "burde burde" greiene?

Som en kommentar til temaet lærte jeg noe av det vikitigste av alt når det kom til kjøring - på oppkjøringa mi! Skulle snu langs et skikkelig gatetun. Jeg spør om jeg skal kjøre langt eller om jeg får lov å bruke oppkjørselen på husene. "Nei du det blir litt som i den reklamen til Rema 1000 - det enkleste er ofte det beste!". Som alle har nevnt her; gjør det som du har mest kontroll over i forhold til situasjon. Kjøring er heldigvis ikke som mattestykker eller fysikkstykker: det skal og trenger ikke være vanskeligere enn det er... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få som snur meg rundt og ser bak når jeg skal rygge... :whistle: Det var det jeg lærte når jeg tok lappen og har aldri klart å bruke speilene når jeg skal rygge.. :wub: Men...jeg hater å rygge jeg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å rygge mens jeg snur meg jeg... :D Så jeg bruker alltid speilene! Men jeg snur meg selvfølgelig først for å sjekke at det ikke er noen bak. Jeg er også en liten person (159 på sokkelesten :D ), så jeg veit ikke om det har noe med saken å gjøre? :aww:

Sevlfølgelig har det noe med saken å gjøre, og også bilen har noe å si. Små biler er vanskelig for store personer, og større biler vanskelig for mindre personer :D Sånn er det jo med alt her i verden...jeg kan for eksempel ikke vaske opp ved kjøkkenbenken min i mer enn 10 minutter før jeg begynner å kjenne det i ryggen...fordi standard benkehøyde er altfor lav for meg! Du gjør det beste ut av situasjonen ved å sjekke rundt bilen, og det er bra nok :D

Er det ikke sånn at det "rent på papiret" er påkrevd å ha noen som står og observerer for deg om du skal rygge ut og du ikke har sjans å se om det kommer biler bak deg? Det begynner jo å bli et par år siden, men mener teoriboka sa det? Eller var det igjen en av de "burde burde" greiene?Som en kommentar til temaet lærte jeg noe av det vikitigste av alt når det kom til kjøring - på oppkjøringa mi! Skulle snu langs et skikkelig gatetun. Jeg spør om jeg skal kjøre langt eller om jeg får lov å bruke oppkjørselen på husene. "Nei du det blir litt som i den reklamen til Rema 1000 - det enkleste er ofte det beste!". Som alle har nevnt her; gjør det som du har mest kontroll over i forhold til situasjon. Kjøring er heldigvis ikke som mattestykker eller fysikkstykker: det skal og trenger ikke være vanskeligere enn det er... :aww:

Angående hjelpemann eller ikke ved rygging:

Trafikkreglene §11 pkt.1 sier:

Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører vel selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Kan vel ikke sies enklere enn det :) Og du har rett, det enkleste er ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er en av de sære, men jeg har alltid for en vane å rygge inn på en parkering på parkeringsplassene. Lettere å komme seg ut igjen, liksom. :aww:

Samme her

Har stor bil og liten garasje. Og det letteste er helt klart å rygge bilen inn

Men det hender jo at jeg parkere med nesa inn om jeg har dårlig tid,vanskelig plass etc

Er helt klart en vanesak. Synes det var uvant å lukeparkere med stor bil, men nå går det veldig fint.Har storgate her jeg bor og da blir det en del luke parkering - og igjen - alt er vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevlfølgelig har det noe med saken å gjøre, og også bilen har noe å si. Små biler er vanskelig for store personer, og større biler vanskelig for mindre personer :D Sånn er det jo med alt her i verden...jeg kan for eksempel ikke vaske opp ved kjøkkenbenken min i mer enn 10 minutter før jeg begynner å kjenne det i ryggen...fordi standard benkehøyde er altfor lav for meg! Du gjør det beste ut av situasjonen ved å sjekke rundt bilen, og det er bra nok :D

Okay, tusen takk for svar :aww: Jeg kjører jo stv så det blir litt størrelsesforskjell :) Men da kan jeg ihvertfall bare gjøre som jeg alltid har gjort, med god samvittighet (ikke det at jeg hadde dårlig samvittighet før da) :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...