Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkering


minstemann

Recommended Posts

Kjøretimer forvirrer meg altså, så jeg trenger sonenhjelp til å løse parkeringens mysterier :icon_confused:

Altså, scene en: Kjøretimen er over, kjørelærer sier: Finn en plass å parkere.. Jeg kjører inn -med nesa først- på en parkeringsplass. På en tom og oversiktelig parkeringsplass faktisk. Kjørelærer mener at det ville vært lurere å rygge inn, for da kan jeg kjøre ut igjen og det er bra. (så kommer det en lang og detaljert forklaring om norske og amerikanske firmaer som krever at de ansatte rygger inn på plassene sine...

Scene to: Kjøretime igår, pluteselig sier kjørelærermannen: Kjør inn ved Hinna kirke og parker. Jeg kjører inn og RYGGER (med mye møye og besvær, det skal nevnes) inn på en parkeringsplass, mellom to andre biler. Når jeg endelig står i ro... Da sier kjørelærermannen at jeg heller burde ha kjørt inn, og rygget ut igjen... Når jeg spør hvorfor vi ikke skulle ha rygget inn og fått god sikt når vi skulle ut igjen, da sier han at det er fordi vi ikke vil gjøre det vanskeligere for oss selv enn vi trenger.

Jeg syns kjørelærere er et vanskelig folkeslag å forstå, så er det noen som kan komme med en kort og gripende forklaring på når det er best å rygge inn på en parkeringsplass og når man bør kjøre inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kjørelærere er et vanskelig folkeslag å forstå, så er det noen som kan komme med en kort og gripende forklaring på når det er best å rygge inn på en parkeringsplass og når man bør kjøre inn?

Haha, for en raring! :angry:

Du rygger inn når du gidder, og føler du har selvtillitt nok til det, også kjører du med nesa først ellers. Og, hvis det er ledig parkeringsplass sånn at du kan kjøre med nesa inn i en, og så videre til neste rute, sånn at du slipper noen som helst rygging, så er det aller best! :icon_confused: Dette tenker jeg hjalp veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rygger inn når du gidder, og føler du har selvtillitt nok til det, også kjører du med nesa først ellers. Og, hvis det er ledig parkeringsplass sånn at du kan kjøre med nesa inn i en, og så videre til neste rute, sånn at du slipper noen som helst rygging, så er det aller best! :angry: Dette tenker jeg hjalp veldig?

Akkurat det der er jeg aller best på, men det var ikke noe alternativ desverre. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker andre veien. Er det knotete der du skal komme deg ut igjen, rygg inn. Er det smale plasser og god plass utenfor, kjør inn. Snør det eller kommer til å rime eller dugge på ruta (ett eller annet som kan hindre sikten når du skal ut igjen), rygg inn. Ellers så kan du spørre kjørelæreren din om å få et klart svar på når han mener du skal gjøre det ene og det andre. Høres jo ut som du har kjørt såpass bra da at han bare må ha noe å sette fingeren på liksom...? :angry:

Ellers enig med Soppen. Kan du kjøre gjennom og inn på neste plass så du slipper å rygge, så gjør du det! Han kan få ringe meg om han klager på at du gjør det! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo hva de to kjørelærerene mener så da gjør du som de vil når du kjører med de respektive, men når du har fått lappen så gjør du som oss andre, nemlig akkurat som du selv vil og synes er lettest! Jeg rygger feks aldri inn. Hvis jeg kan gjør jeg som Soppen, kjører over en tom rute og inn i neste. Jeg parkerer forresten alltid der det er minst biler, dvs som regel et stykke fra innganger men jeg har da ben å gå på og gidder ikke prøve presse meg inn der det er trangt.

Men skjønner at det tydeligvis er et ganske stort poeng det der med å rygge inn for mange, ser at kanskje 80% gjør det der jeg tar toget fra.

Også kan jeg overhodet ikke rygge i rett linje! Damer i bil og sånn vet dere! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker andre veien. Er det knotete der du skal komme deg ut igjen, rygg inn. Er det smale plasser og god plass utenfor, kjør inn. Snør det eller kommer til å rime eller dugge på ruta (ett eller annet som kan hindre sikten når du skal ut igjen), rygg inn. Ellers så kan du spørre kjørelæreren din om å få et klart svar på når han mener du skal gjøre det ene og det andre. Høres jo ut som du har kjørt såpass bra da at han bare må ha noe å sette fingeren på liksom...? :angry:

Ellers enig med Soppen. Kan du kjøre gjennom og inn på neste plass så du slipper å rygge, så gjør du det! Han kan få ringe meg om han klager på at du gjør det! :icon_confused:

Sånn tenker jeg også ;) Rygger den veien det er best plass. Som regel er det ut av parkeringsplassen, og ikke inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørelærere ER rare folk. Vi vil at du skal parkere på en slik måte at du ikke unødvendig er i veien for noen ved rygging inn eller rygging ut. Prøv å tenke deg det selv, du lærer ikke dette for at du skal gjøre det presis slik som vi vil, men for at du skal kunne være effektiv på egenhånd. Men bare for å gjøre det klart for deg, så kommer du ikke til å stryke på oppkjøring, uansett om du rygger inn eller parkerer med nesa inn, så lenge du har bra observasjon så du ser det som foregår rundt deg :icon_confused:

Edit: Jeg kom plutselig på hvorfor det virket som han plutselig skiftet mening. Den første timen du pratet om, da jobbet dere kanskje med rygging, og parkering ved å rygge inn? Hvis dere var i en læringsprosess hvor du skulle fysisk lære deg hvordan du rygger inn, så forstår jeg jo hvorfor han ville du skulle gjøre det :angry:

Kanskje var det ikke parkering dere jobbet med i går? Kanskje ville han bare stoppe og prate om det dere akkurat hadde gjort? Jeg vet jo ikke, bare en tanke her.

Hovedmålet vårt (og elevens) vil jo alltid være at dere skal bli selvstendige nok til å gjøre disse valgene selv (rygge eller kjøre rett inn), men når man holder på å lære selve øvelsen "rygge inn på en parkeringsplass", må man jo nesten gjøre det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et evigvarende diskusjonstema det der...

Hvis man har kjørt endel varebil (med lite vinduer) lærer man å rygge ved hjelp av speilene. DA er det mye enklere å "knote" inn en stor bil på en liten park.plass. I tillegg er det enklere når man skal reise igjen, da..

Men ja - når man får lappen gjør man det enkleste der og da.. Men hvis man vet det blir mye trafikk og "knot" når man skal hente bilen igjen, vil det kanskje være lurt å jobbe litt mer med hvordan man setter fra seg bilen.

Lukeperkering derimot - DET er vanskelig, det! I alle fall til man plutselig skjønner teknikken (og DA skal man plutselig lukeparkere med campingvogn..).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo hva de to kjørelærerene mener så da gjør du som de vil når du kjører med de respektive, men når du har fått lappen så gjør du som oss andre, nemlig akkurat som du selv vil og synes er lettest!

Også kan jeg overhodet ikke rygge i rett linje! Damer i bil og sånn vet dere! :D

Det er en, men kanskje en litt småscisofren kjørelærer..

Vi kjørelærere ER rare folk. Vi vil at du skal parkere på en slik måte at du ikke unødvendig er i veien for noen ved rygging inn eller rygging ut. Prøv å tenke deg det selv, du lærer ikke dette for at du skal gjøre det presis slik som vi vil, men for at du skal kunne være effektiv på egenhånd. Men bare for å gjøre det klart for deg, så kommer du ikke til å stryke på oppkjøring, uansett om du rygger inn eller parkerer med nesa inn, så lenge du har bra observasjon så du ser det som foregår rundt deg :wub:

Edit: Jeg kom plutselig på hvorfor det virket som han plutselig skiftet mening. Den første timen du pratet om, da jobbet dere kanskje med rygging, og parkering ved å rygge inn? Hvis dere var i en læringsprosess hvor du skulle fysisk lære deg hvordan du rygger inn, så forstår jeg jo hvorfor han ville du skulle gjøre det :)

Kanskje var det ikke parkering dere jobbet med i går? Kanskje ville han bare stoppe og prate om det dere akkurat hadde gjort? Jeg vet jo ikke, bare en tanke her.

Hovedmålet vårt (og elevens) vil jo alltid være at dere skal bli selvstendige nok til å gjøre disse valgene selv (rygge eller kjøre rett inn), men når man holder på å lære selve øvelsen "rygge inn på en parkeringsplass", må man jo nesten gjøre det også :D

Haha, det var det jeg hadde en mistanke om. Dere ER merkelige. :whistle:

men helt ærlig, vi har ikke øvd spesifikt på rygging verken den ene eller den andre gangen, første gang var på slutten av kjøretimen der jeg parkerte på baksiden av varemottaket på jobb sinnsykt tidlig. så der var vi jo helt alene på en stor og fullstendig tom parkeringsplass -der kunne jeg nok både rygget inn og ut uten problemer.

sist time øvde vi på oppkjøring, så nå driver vi å øver på oppkjøringsrutene.. Parkeringen var nok bare en måte å snu på eller noe, mener jo han bør si ifra om vi øver på spesifikke ting som rygging... Ikke bare vente på at jeg tilbyr adferden av meg selv liksom. (kanskje han drømmer om en alternativ karriere som klikkertrener :D )

Et evigvarende diskusjonstema det der...

Hvis man har kjørt endel varebil (med lite vinduer) lærer man å rygge ved hjelp av speilene. DA er det mye enklere å "knote" inn en stor bil på en liten park.plass. I tillegg er det enklere når man skal reise igjen, da..

Men ja - når man får lappen gjør man det enkleste der og da.. Men hvis man vet det blir mye trafikk og "knot" når man skal hente bilen igjen, vil det kanskje være lurt å jobbe litt mer med hvordan man setter fra seg bilen.

Lukeperkering derimot - DET er vanskelig, det! I alle fall til man plutselig skjønner teknikken (og DA skal man plutselig lukeparkere med campingvogn..).

Susanne

Jeg liker å rygge ved hjelp av speil jeg, men det er visst ikke helt lov det heller... Lukeparkering har jeg gjort EN gang bare, det håper jeg virkelig at jeg ikke får på oppkjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist time øvde vi på oppkjøring, så nå driver vi å øver på oppkjøringsrutene.. Parkeringen var nok bare en måte å snu på eller noe, mener jo han bør si ifra om vi øver på spesifikke ting som rygging... Ikke bare vente på at jeg tilbyr adferden av meg selv liksom. (kanskje han drømmer om en alternativ karriere som klikkertrener :whistle: )

Jeg liker å rygge ved hjelp av speil jeg, men det er visst ikke helt lov det heller... Lukeparkering har jeg gjort EN gang bare, det håper jeg virkelig at jeg ikke får på oppkjøring :wub:

Øvde på oppkjøring? Høres merkelig ut! De rutene skal man da ikke trene på :S Og ja, vi har faktisk en plan som vi skal gjennom for at elevene våre skal nå alle delmålene som er satt opp i læreplanen vår...som du kan se her: http://www.trafikklaerer.com/L%C3%A6replanB.pdf

Jeg tror nok det beste du kan gjøre er å spørre læreren din, jeg..for det er så mye som du ikke har sagt her, som kanskje kan spille inn på hvorfor han gjør ting som han gjør. Vi driver ikke etter klikkertreningsprinsippet, da det er veldig mye du må gjøre i en bil som ikke er naturlig atferd! Tihi.. :)

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Lukeparkering kan du få på oppkjøring, men igjen er det ikke noe du kan stryke på, med mindre du ikke ser deg om. Sensoren ser etter om du kjører trygt og forsvarlig, han krever ikke at du er et teknisk geni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Nåja... Har kjørt både campinbil, stor van og varebil - alle forutsetter at man kan rygge etter speilene. Såfremt man vurderer å rygge inn på parkeingsplasser, altså. Og når man kan teknikken med det så gjør det faktisk at det å rygge inn på en smal park.plass faktisk er enklere og mere kontrollert enn å kjøre med "snuta" inn.

Selvsagt skal man ha kontroll over hvor man rygger - det sier seg selv. Man skal selvsagt også ha kontroll når man kjører framover, og kjørelæreren min sa alltid at man skulle gå en runde rundt bilen før man starter. I tilfelle det sitter noen barn og leker foran/bak den... Som om DET blir gjort i noen større grad, liksom..

Men hva som er "riktig" å gjøre i enhver anleding er umulig å svare på. Noen liker å rygge inn - andre å rygge ut igjen etterpå...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Har kjørt både campinbil, stor van og varebil - alle forutsetter at man kan rygge etter speilene. Såfremt man vurderer å rygge inn på parkeingsplasser, altså. Og når man kan teknikken med det så gjør det faktisk at det å rygge inn på en smal park.plass faktisk er enklere og mere kontrollert enn å kjøre med "snuta" inn.

Selvsagt skal man ha kontroll over hvor man rygger - det sier seg selv. Man skal selvsagt også ha kontroll når man kjører framover, og kjørelæreren min sa alltid at man skulle gå en runde rundt bilen før man starter. I tilfelle det sitter noen barn og leker foran/bak den... Som om DET blir gjort i noen større grad, liksom..

Men hva som er "riktig" å gjøre i enhver anleding er umulig å svare på. Noen liker å rygge inn - andre å rygge ut igjen etterpå...

Susanne

Nåja? Jeg svarte på minstemanns spørsmål, og jeg tviler på at hun tar kjøretimer i verken campingbil, van eller varebil. Og ja, det er umulig å svare på hva som er riktig, fordi det avhenger av så mange faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygging ved hjelp av speil gjør man bare hvis man kjører en bil uten bakrute. Og da skal man egentlig ha en hjelper bak som kan være øynene dine, også :)Når du er så heldig å ha en bakrute, så bruk den! Da er du sikker på at du ser eventuelle syklister, fotgjengere og annet snusk som plutselig kan dukke opp...

Jeg rygger ved å bruke speil og påstår at dette er mye tryggere enn om jeg skulle snu meg og bruke kun rutene! Jeg er nemlig et lite menneske (ikke uvanlig for damer å være kortere enn menn har jeg hørt, jeg er vel heller ingen mikrodame, men er 165cm) og det er ganske mange biler som er sånn konstruert at jeg ikke får full oversikt ved å bruke vinduene. Nå er jeg opptatt av å se meg for så godt som mulig og bruker både sidespeil og bakspeil når jeg rygger (samt ser meg for her og der i vinduer også før og under rygging om noe er uoversiktlig, men selve ryggingen foregår stort sett alltid med bruk av speil!). Rygging inn på små plasser (inn i garasje eller inn i små parkeringsplasser med biler på sidene feks) hadde rett og slett vært en stor utfordring om jeg skulle bruke bakruta! Jeg mener også at det er mye enklere å rygge rett når jeg bruker speil, men det kan sef være vane for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man i det daglige skal kjøre så enkelt, sikkert og effektivt som mulig, men at man skal være i stand til å takle de situasjonene som er vanskeligere og krever mer. Når jeg parkerte med kjørelæreren min, rygget jeg ofte inn (både når han sa det og når han ikke sa det), mens når jeg i ettertid har kjørt alene, kan jeg vel telle på én hånd antall ganger jeg har rygget inn (jeg har bare hatt lappen i seks måneder, men kjørt nesten daglig i fire av dem). Jeg hater å rygge, men jeg gjør det om jeg må. Jeg syns som oftest det er lettere å rygge ut enn å rygge inn, fordi det krever forskjellige ryggeferdigheter - å rygge inn handler om presisjon, å rygge ut handler mer om observasjon. Jeg rygger forøvrig nesten bare ved hjelp av speilene, fordi jeg har veldig mye dårligere sikt og kontroll om jeg prøver å bruke bakvinduet. Men det er jo avhengig av hvor høy man er og hva slags bil man kjører. Jeg syns det var enklere å rygge med kjørelærerens bil enn vår, for eksempel.

Men tilbake til dette med at kjørelæreren sier forskjellige ting og slikt. Etter hvert som jeg hadde vist at jeg behersker å rygge for å snu og parkere om jeg måtte, sluttet kjørelæreren å be meg om å rygge inn. Han ville at jeg selv skulle vurdere hva som er sikrest, enklest og mest effektivt, fordi det er nettopp det man må gjøre når man kommer ut i trafikken selv. At han ikke sier til deg hva du skal gjøre når du parkerer, er vel et tegn på at han mener du har kommet så langt i kjørelæringen at du skal være i stand til å vurdere det selv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det ikke lov å rygge ved hjelp av sidespeil, og hvor står det?

Jeg tror ikke noen har skrevet at det ikke er lov, for det er det. Vi lærer fortrinnsvis bort å rygge ved å snu seg rundt, og uansett hvor mye folk måtte krangle om det her, så er det bakruten som gir best observasjon. Nå tror jeg kanskje folk misforstår litt også, for selvsagt skal man bruke speilene, og de andre rutene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen har skrevet at det ikke er lov, for det er det. Vi lærer fortrinnsvis bort å rygge ved å snu seg rundt, og uansett hvor mye folk måtte krangle om det her, så er det bakruten som gir best observasjon. Nå tror jeg kanskje folk misforstår litt også, for selvsagt skal man bruke speilene, og de andre rutene i tillegg.

Jeg klarer ikke å rygge mens jeg snur meg jeg... :wub: Så jeg bruker alltid speilene! Men jeg snur meg selvfølgelig først for å sjekke at det ikke er noen bak. Jeg er også en liten person (159 på sokkelesten :) ), så jeg veit ikke om det har noe med saken å gjøre? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det "rent på papiret" er påkrevd å ha noen som står og observerer for deg om du skal rygge ut og du ikke har sjans å se om det kommer biler bak deg? Det begynner jo å bli et par år siden, men mener teoriboka sa det? Eller var det igjen en av de "burde burde" greiene?

Som en kommentar til temaet lærte jeg noe av det vikitigste av alt når det kom til kjøring - på oppkjøringa mi! Skulle snu langs et skikkelig gatetun. Jeg spør om jeg skal kjøre langt eller om jeg får lov å bruke oppkjørselen på husene. "Nei du det blir litt som i den reklamen til Rema 1000 - det enkleste er ofte det beste!". Som alle har nevnt her; gjør det som du har mest kontroll over i forhold til situasjon. Kjøring er heldigvis ikke som mattestykker eller fysikkstykker: det skal og trenger ikke være vanskeligere enn det er... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få som snur meg rundt og ser bak når jeg skal rygge... :whistle: Det var det jeg lærte når jeg tok lappen og har aldri klart å bruke speilene når jeg skal rygge.. :wub: Men...jeg hater å rygge jeg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å rygge mens jeg snur meg jeg... :D Så jeg bruker alltid speilene! Men jeg snur meg selvfølgelig først for å sjekke at det ikke er noen bak. Jeg er også en liten person (159 på sokkelesten :D ), så jeg veit ikke om det har noe med saken å gjøre? :aww:

Sevlfølgelig har det noe med saken å gjøre, og også bilen har noe å si. Små biler er vanskelig for store personer, og større biler vanskelig for mindre personer :D Sånn er det jo med alt her i verden...jeg kan for eksempel ikke vaske opp ved kjøkkenbenken min i mer enn 10 minutter før jeg begynner å kjenne det i ryggen...fordi standard benkehøyde er altfor lav for meg! Du gjør det beste ut av situasjonen ved å sjekke rundt bilen, og det er bra nok :D

Er det ikke sånn at det "rent på papiret" er påkrevd å ha noen som står og observerer for deg om du skal rygge ut og du ikke har sjans å se om det kommer biler bak deg? Det begynner jo å bli et par år siden, men mener teoriboka sa det? Eller var det igjen en av de "burde burde" greiene?Som en kommentar til temaet lærte jeg noe av det vikitigste av alt når det kom til kjøring - på oppkjøringa mi! Skulle snu langs et skikkelig gatetun. Jeg spør om jeg skal kjøre langt eller om jeg får lov å bruke oppkjørselen på husene. "Nei du det blir litt som i den reklamen til Rema 1000 - det enkleste er ofte det beste!". Som alle har nevnt her; gjør det som du har mest kontroll over i forhold til situasjon. Kjøring er heldigvis ikke som mattestykker eller fysikkstykker: det skal og trenger ikke være vanskeligere enn det er... :aww:

Angående hjelpemann eller ikke ved rygging:

Trafikkreglene §11 pkt.1 sier:

Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører vel selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Kan vel ikke sies enklere enn det :) Og du har rett, det enkleste er ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er en av de sære, men jeg har alltid for en vane å rygge inn på en parkering på parkeringsplassene. Lettere å komme seg ut igjen, liksom. :aww:

Samme her

Har stor bil og liten garasje. Og det letteste er helt klart å rygge bilen inn

Men det hender jo at jeg parkere med nesa inn om jeg har dårlig tid,vanskelig plass etc

Er helt klart en vanesak. Synes det var uvant å lukeparkere med stor bil, men nå går det veldig fint.Har storgate her jeg bor og da blir det en del luke parkering - og igjen - alt er vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevlfølgelig har det noe med saken å gjøre, og også bilen har noe å si. Små biler er vanskelig for store personer, og større biler vanskelig for mindre personer :D Sånn er det jo med alt her i verden...jeg kan for eksempel ikke vaske opp ved kjøkkenbenken min i mer enn 10 minutter før jeg begynner å kjenne det i ryggen...fordi standard benkehøyde er altfor lav for meg! Du gjør det beste ut av situasjonen ved å sjekke rundt bilen, og det er bra nok :D

Okay, tusen takk for svar :aww: Jeg kjører jo stv så det blir litt størrelsesforskjell :) Men da kan jeg ihvertfall bare gjøre som jeg alltid har gjort, med god samvittighet (ikke det at jeg hadde dårlig samvittighet før da) :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...