Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenvalp

minstemann

Recommended Posts

• Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Å, jeg gleder meg til masse bilder framover :D:P

Det hun sa! :P

Og vi forventer MINST like hyppige oppdateringer som det jeg har gitt - du har tross alt bare èn valp, jeg hadde åtte.. :icon_redface: Så sånn i teorien bør du klare å oppdatere åtte ganger så ofte som meg, det blir .... *regne ut* ... ca fire ganger hver dag! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun sa! :icon_confused:

Og vi forventer MINST like hyppige oppdateringer som det jeg har gitt - du har tross alt bare èn valp, jeg hadde åtte.. :icon_redface: Så sånn i teorien bør du klare å oppdatere åtte ganger så ofte som meg, det blir .... *regne ut* ... ca fire ganger hver dag! :D

Jeg liker den utregningen der, og forventer at minstemann følger den! *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg gleder meg til masse bilder framover :D:P

Det hun sa! :P

Og vi forventer MINST like hyppige oppdateringer som det jeg har gitt - du har tross alt bare èn valp, jeg hadde åtte.. :icon_redface: Så sånn i teorien bør du klare å oppdatere åtte ganger så ofte som meg, det blir .... *regne ut* ... ca fire ganger hver dag! :icon_confused:

Jeg lover jeg skal ta masse masse bilder, og prøve oppdatere miiiiinst fire ganger om dagen -men kanskje vi skal vente til valpis er på plass før vi begynner mase, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover jeg skal ta masse masse bilder, og prøve oppdatere miiiiinst fire ganger om dagen -men kanskje vi skal vente til valpis er på plass før vi begynner mase, eller? :icon_confused:

Masingen begynner allerede nå for å forberede deg, vet du. Jeg SKAL ha bildespam når det er springerbebis på sonen, så det så :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover jeg skal ta masse masse bilder, og prøve oppdatere miiiiinst fire ganger om dagen -men kanskje vi skal vente til valpis er på plass før vi begynner mase, eller? :icon_confused:

For det gjorde du....?? :P Neida, det er bare å sette igang! Drektighetsbilder kan overføres til å være bilder av tingene du har kjøpt, mål på magen kan være mål på sengen og halsbånd, og vi skal ha løpende oppdateringer under "fødselen" - dvs mens du henter han og går hjem! :icon_redface: Her er det ingen kjære mor! :P

Masingen begynner allerede nå for å forberede deg, vet du. Jeg SKAL ha bildespam når det er springerbebis på sonen, så det så :D

I alle fall når de "kommer" fra sonen! Så det så! :P Det er jo dritgøy at det kommer flere springere til sonen, så du har bare med å innrette deg -hirrhirr! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall når de "kommer" fra sonen! Så det så! :hmm: Det er jo dritgøy at det kommer flere springere til sonen, så du har bare med å innrette deg -hirrhirr! :hmm:

Nemlig! Det er få springer-soniser, nettopp derfor er det ekstra viktig med hyppige oppdateringer :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det gjorde du....?? :lol: Neida, det er bare å sette igang! Drektighetsbilder kan overføres til å være bilder av tingene du har kjøpt, mål på magen kan være mål på sengen og halsbånd, og vi skal ha løpende oppdateringer under "fødselen" - dvs mens du henter han og går hjem! :hmm: Her er det ingen kjære mor! :)

I alle fall når de "kommer" fra sonen! Så det så! :lol: Det er jo dritgøy at det kommer flere springere til sonen, så du har bare med å innrette deg -hirrhirr! :hmm:

haha, jeg begynte ikke mase på bilder før valpene var født nei, og jeg har faktisk lagt ut "drektighetsbilder" -så det så..

Nemlig! Det er få springer-soniser, nettopp derfor er det ekstra viktig med hyppige oppdateringer :hmm:

men dere er ikke riktig kloke damer :) Men siden kameraet ligger på lading (!) kan dere få en liten bildeløs oppdatering... Det er som sagt bare noen timer igjen -vi (det vil si Salza og meg) har testet ut den rååååsa dummyen som lillegutt skal få :lol: Salza syns god hun kunne få løpe og hente dummy hun!

Nå, når bare Salza tørker opp igjen -hun er nybadet-skal vi gå oss en god tur, sånn at hun i alle fall er fornøyd, og så skal vi helgehandle -sånn at vi slipper forlate huset igjen når babyspringer er på plass. Skal passe på å fotodokumentere alt vi gjør, sånn at dere sonentanter blir superhappy, tørr ikke legge meg ut med springer-eliten sånn den første uka i alle fall. :)

Nå er det snakk om timer! Er du klar? :hmm:

jeg var mye mer klar for en ukes tid siden, nå er det litt mer sånn: :) VALP, SNART -GURIMALLA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, jeg begynte ikke mase på bilder før valpene var født nei, og jeg har faktisk lagt ut "drektighetsbilder" -så det så..

men dere er ikke riktig kloke damer :) Men siden kameraet ligger på lading (!) kan dere få en liten bildeløs oppdatering... Det er som sagt bare noen timer igjen -vi (det vil si Salza og meg) har testet ut den rååååsa dummyen som lillegutt skal få :lol: Salza syns god hun kunne få løpe og hente dummy hun!

Nå, når bare Salza tørker opp igjen -hun er nybadet-skal vi gå oss en god tur, sånn at hun i alle fall er fornøyd, og så skal vi helgehandle -sånn at vi slipper forlate huset igjen når babyspringer er på plass. Skal passe på å fotodokumentere alt vi gjør, sånn at dere sonentanter blir superhappy, tørr ikke legge meg ut med springer-eliten sånn den første uka i alle fall. :)

jeg var mye mer klar for en ukes tid siden, nå er det litt mer sånn: :hmm: VALP, SNART -GURIMALLA!

Jeg synes ikke det er lenge siden du sa det var to uker igjen jeg.. Tiden har gått sykt fort! :hmm: Og nå er han jo snart hos deg! :lol: Men hva om du synes han er kjempestygg, bildene var manipulerte, han biter deg, og han ødelegger rhododendron-buskene til huseieren?! :hmm:

Godt du planlegger helgen - har du valpesikret? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om du synes han er kjempestygg, bildene var manipulerte, han biter deg, og han ødelegger rhododendron-buskene til huseieren?! :hmm:

Hva om han rett og slett tisser på gulvet?!

Jeg vil også se bilder av forberedelser. Alle vi sonentanter vil føle oss sikre på at sengen hans er god nok, at han får nok leker og fint halsbånd! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også se bilder av forberedelser. Alle vi sonentanter vil føle oss sikre på at sengen hans er god nok, at han får nok leker og fint halsbånd! :hmm:

Uææ! Tiss på gulvet! :hmm:

:)

Han er nok dessverre ikke født stueren, men ifølge moren min som sov med han i natt, holdt han seg helt til klokken halv syv. :hmm: Dèt er mer enn hva Nenya gjorde, hun fikk sove på rommet vårt i natt (typen min må jo også få "hente" valpen sin?), og hun både tisset og bæsjet inne. Fysj. Isj. :) Eller kanskje skal jeg skylde på gubben som ikke fulgte godt nok med? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er lenge siden du sa det var to uker igjen jeg.. Tiden har gått sykt fort! :hmm: Og nå er han jo snart hos deg! :) Men hva om du synes han er kjempestygg, bildene var manipulerte, han biter deg, og han ødelegger rhododendron-buskene til huseieren?! :hmm:

Uff ja, de rhododendron-buskene er faktisk litt viktige å verne om, særlig siden at Salza og kattekreket beundret rotverket tidligere i vår....

det er vel sikkert som banken at han kommer til å tisse på gulvet vel?

*tusler for å fotografere senger, leker og halsbånd..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ! Tiss på gulvet! :hmm:

:)

Han er nok dessverre ikke født stueren, men ifølge moren min som sov med han i natt, holdt han seg helt til klokken halv syv. :) Dèt er mer enn hva Nenya gjorde, hun fikk sove på rommet vårt i natt (typen min må jo også få "hente" valpen sin?), og hun både tisset og bæsjet inne. Fysj. Isj. :lol: Eller kanskje skal jeg skylde på gubben som ikke fulgte godt nok med? :lol:

Det tar litt tid å utvikle valperadar, kanskje? Nå for tiden våkner jeg midt på natta fordi jeg ikke har blitt vekt av at Nansen soser rundt litt. :hmm: Han har nemlig lært seg å virkelig sove natta igjennom, men jeg tror det er enda etpar uker før jeg lærer å skru av valperadaren min :lol:

Det kiler masse i magen når jeg leser de seneste innleggene her, med bare timer igjen og forberedelser, og juhuuu! :hmm: Det er så fryktelig spennende, minstemann får jo et nytt, helt ukjent familiemedlem, og har sikkert hundrevis av planer og forventninger og drømmer, men ingen kan vite akkurat hvem den lille krabaten er; selv om Huldra sikkert har en ganske god ide :) Men ikke engang hun kan jo vite hvordan dere vil komme overens, hvilke møbler han vil like mest å drepe, hva slags forhold dere vil få, om han vil like å sove oppå hodet ditt eller under sofaen...det er så mye spennende. Og litt skummelt :hmm:

Jeg, melodramatisk? Næsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har handlet så veldig mye til valpis enda. Egentlig er jeg ganske stolt av akkurat det... Valpis kommer til å ha alt han trenger de første ukene -og så kan vi heller vente og se hva vi trenger når han etterhvert vokser ut av de tingene jeg har fra før. :hmm:

men here it goes:

forberedelser2.jpg

Dette er rotekassa, her kan valpis velge seg kobbel og halsbånd etter humør og behov.

(litt usikker på hva det garnnøstet gjør nedi der, men det finner vi utav.)

fORBEREDELSER6.jpg

Salza syns han skal bruke dette halsbåndet, fordi brunt passer han -og tøffinger trenger piratpynt... dessuten er det for stort til Salza (...)

forberedelser7.jpg

forberedelser4.jpg

Her er valpis sin seng -den kan han ligge i når vi surfer på sonen..

FORBEREDELSER5.jpg

Hvis han ikke heller vil ligge i denne sengen, selv om den er i andre enden av stua...

Det kan han jo tenke litt på -og i tillegg så kryr det av tepper og sånn over alt, for ikke å snakke om at sofaen jo er et nærliggende alternativ.

Forberedelser1.jpg

valpis har visst med seg en bærepose med leker, men kan også gå å forsyne seg her... dette er de lekene som vi har ryddet bort -i tillegg finnes det en hel kasse med tilgjengelige leksaker på stua også -pluss treningsleker som ligger i sekken..

Ellers så har jeg jo shoppet litt til han, blant annet disse:

FORBEREDELSER3.jpg

og en sånn seng, men den står igjen hos mamma og pappa:

75601304_l.jpg

(80x110 cm, er det godkjent eller?)

Og det lyseste av disse halsbåndene:

75651044_l.jpg

Det tar det nok litt tid før han vokser inn i, men men..

og bøttevis av sånne rosa her:

75601253_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.... *telle leker og granske senger* Mjaaaa, mjooooo, hmmmm hmmmm hmmm... *granske litt mer*

Joa! Godkjent! :hmm:

Fasit er forresten et veldig kult navn! :hmm:

Når det gjelder busker så *sukke* gruer jeg meg litt til å flytte herfra. Leier hus og her er det ikke mange bed som er uraserte... :hmm: Så jeg får enten passe på å flytte på vinteren og late som ingenting og håpe at ingen ser noe, eller kjøpe inn masse jord og planter og ordne opp... Blir vel det siste tenker jeg...

Når kommer egentlig tingen din i hus? Synes det har vært "noen timer til" i evigheter nå jeg.. *tromme med fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.... *telle leker og granske senger* Mjaaaa, mjooooo, hmmmm hmmmm hmmm... *granske litt mer*

Joa! Godkjent! :hmm:

Fasit er forresten et veldig kult navn! :hmm:

Når det gjelder busker så *sukke* gruer jeg meg litt til å flytte herfra. Leier hus og her er det ikke mange bed som er uraserte... :hmm: Så jeg får enten passe på å flytte på vinteren og late som ingenting og håpe at ingen ser noe, eller kjøpe inn masse jord og planter og ordne opp... Blir vel det siste tenker jeg...

Når kommer egentlig tingen din i hus? Synes det har vært "noen timer til" i evigheter nå jeg.. *tromme med fingrene*

helt ærlig, det syns jeg også.... men det siste jeg hørte var at de var utenfor bergen -og det er jo en god stund siden..

nå har heldigvis huseierene masse dyr selv, så hagen er egentlig ganske fritt fram for dyra -det eneste er altså noen rhododendronbusker som huseiermannen er veldig glade i -og som da Salza og kattekreket alt har vært og gravd opp noen nye dreneringshull til allerede..

men nå skal jeg på "ny valp-fest" med kake og kaffe hos huseierne, for nå gleder vi oss alle sammen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du var med bildene! :hmm: Og ja, målene på pute-sengen er godkjent. :hmm:

Har du hørt noe mer eller? Jeg snakket med søstersen for en liten time siden, da var han visst veldig på å skulle bite på henne, og ville mye heller bite på henne eller buret eller teppet enn de tyggetingene jeg har sendt med. Noe jeg strengt tatt er glad for - synes det er deilig fint når valper gjør normale valpeting; tyder på at alt er bare bra. :hmm: Og nå har han begynt å spise av skålen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker hodeskalleposene. :hmm: Kjøpt hvor?

Spent på dine vegne nå, hehe.

de er kjøpt på rusta i Sverige.

Flink du var med bildene! :hmm: Og ja, målene på pute-sengen er godkjent. :hmm:

Har du hørt noe mer eller? Jeg snakket med søstersen for en liten time siden, da var han visst veldig på å skulle bite på henne, og ville mye heller bite på henne eller buret eller teppet enn de tyggetingene jeg har sendt med. Noe jeg strengt tatt er glad for - synes det er deilig fint når valper gjør normale valpeting; tyder på at alt er bare bra. :hmm: Og nå har han begynt å spise av skålen også..

Nei, jeg har ikke hørt noe. :) Men regner med at de kanskje må vente en god stund på ferga, siden det nok er ekstra mange som kjører idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er kjøpt på rusta i Sverige.

Nei, jeg har ikke hørt noe. :hmm: Men regner med at de kanskje må vente en god stund på ferga, siden det nok er ekstra mange som kjører idag.

Det må de sikkert, men nå skal de straks ombord! Hvor lenge er det fra andre siden og til de kommer til deg da tro? En time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...