Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en rase tråd..


Sissi

Recommended Posts

jeg får starte nok en slik tråd jeg.... Vi har kjøpt hus med stor hage, så nå er endelig muligheten der for at jeg kan skaffe meg stor hund ! :) sittet flere ganger og prøvd og skrive ned en liste med kriterier men syntes det er skrekkelig vanskelig. Men her er noen av de jeg kommer på

* stor

*korthåret ( krav fra mannen)

* Med grei avknapp

* Med mulighet og bære kløv, trekke på ski om vinteren/ pulk/vogn?

* "barnevennlig" har 2 små på 2 og 4 år.. så en rase som kan tåle litt barnebråk rundt seg.

* Ikke jaktinstinkter ( altså ikke ren jakthund) noe må man jo regne med stort sett i alle raser..

Ellers en hund som trives og være en del av familien, ikke har store tendenser til og streife.. Like og være ute og sammen med oss en aktiv dag, og kan ta det med ro om det ikke blir like aktiv dag neste dag, altså en hund med litt allsidighet ang aktiviteten, går ikke på veggen om det blir bare med noen rolige gåturer noen dager og lek i hagen.. Gjerne med mulighet for og trene litt lydighet for morro, men ikke det største kravet til det.

Har vokst opp med rottis, dobermann og har ellers vært borti mye store hunder , så jeg føler jo en del erfaringer sitter inne.. altså ikke helt fersk hva stor hund angår.

Har fått tips på og se nærmere På Grosser schweizer sennenhund og det virker i grunn som en flott rase, ikke så mange av disse her i landet ..

Ellers er liksom hundene innen gruppe 2 det som oftest "faller mest i smak" hos meg. Elsker mallossere og bullehunder..

Men pga veldig mye helseproblemer hos mange raser skremmer meg vekk fra og undersøke dem nærmere . Og varierende gemytt hos disse.. så begynner jeg nesten og tvile om jeg vil finne "drømmehunden" min/vår... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lyste Labrador Retriever, men jeg vet (og synes det er helt greit at) det er mange som synes den er alt for kjedelig... I tillegg er den jo ikke HELT korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois?? :)

Stor, korthåret hund, som ikke har mye jaktinstinkt i seg ;) De er utrolig glad/avhengig av eieren sin og utrolig tålmodig og glad i barn :)

De blir jo store, så kan ikke trekke før i voksen alder, men da er de store å sterke :) Kan dra deg og familien på ski, unga på akebrett osv :)

Utrolig godlynte hunder som ikke går av skaftet selv om det blir noen rolige dager innimellom :D

Mitt intrykk av en GD er at de er snille og lettlærte hunder, som elsker å være med der det skjer noe :o

Forteller gjerne mer om det virker spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du beskriver boxeren ja. Endel helseproblemer er det. Uansett hvor nøye du er med å sjekke opp oppdrettere så er du ikke garantert en 100% frisk hund. De helsetestene som tas på boxer er hofter, knær, rygg og hjerte. En C-hofte gir sjeldent (om aldri) problemer for hunden. Spondylose får de fleste boxere etter som de er eldre. De færreste sliter med det. Knær kan være et problem og de som har kneproblemer plages ofte i hverdagen.

Verre er det med sykdommer det ikke er noen statistikk over. Hudproblemer f.eks. Der må du nesten bare prate med folk og håpe at man treffer på ærlige folk.

Mine boxere er blitt henholdsvis 9 år (død av livmorbetennelse), 2,5 år (allergi), 4 år (knær) og 9 år (knær). Har to foreløpig helt friske individer nå som er 3 og 1 år gamle.

Herlig rase som elsker barn som regel. Har ingen stor radius og holder seg i nærheten. Holder seg i hagen og hopper sjeldent over gjerdet for å si det slik. Er sterke og utholdene. Som regel lavt jaktinstinkt. Noen kan slite med den der av-knappen. Er litt ulikt på linjer. Som regel går det veldig greit med litt varierende aktivitet. Mine har aldri hatt problemer med rolige dager innimellom. Som valp kan de være en håndfull. Mye energi og har ikke alltid så høy evne til å konsentrere seg så de vimser litt. Trening må være lystbetont og i korte økter. De kan fort gå lei. Etter min mening er de veldig lettlært om man ikke forlanger for mye på en gang.

De elsker å søke etter gobiter, leker etc. På rolige dager er det kjekt med litt hjernetrim og at de får være sammen med familien. Da er de som regel fornøyde.

De kan slite med separasjonsangst. Aggresjon mot andre hunder er ikke uvanlig. Mest innenfor samme kjønn, men enkelte liker å knøvle andre uansett alder og kjønn. Mye sosialisering med greie individer er viktig, men vil ikke alltid hjelpe. Noen blir slik uansett.

Stort sett er de rolige innendørs. Iallefall som voksne. De skal ikke sikle, da har de for mye lepper. Litt snorking må du regne med og også litt snøfting. De elsker som oftest folk og mange sliter med problemer at de hopper på folk bare fordi de er glade. Jeg syns det er vanskelig å lære de å gå pent i bånd. De elsker å trekke og bære på noe. Løsningen for meg er enten trekksele og magebelte (trekk i vei) eller antitrekksele når de ikke får lov å dra.

Jeg syns selv at boxer er en ganske enkel rase. De er blide, lettlærte og har sjeldent ressursforsvar. De bjeffer ikke mye og er enkle å ha rundt seg. Men vet at folk som har hatt f.eks schæfer og så får boxer uttaler at jammen er schæferen mye enklere å ha med gjøre. Jeg har stort sett kun erfaring fra boxer og baserer meg på det når jeg skriver. Har nå en saluki også og den er slett ikke like enkel nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lyste Labrador Retriever, men jeg vet (og synes det er helt greit at) det er mange som synes den er alt for kjedelig... I tillegg er den jo ikke HELT korthåret.

Jeg tror ikke jeg vil ha retriver, de er nydelige og tidligere så jeg faktisk på disse en periode når jeg tenkte fremover. Men jeg ønsker meg større hund enn en labbe denne gang :)

Hun ønsker seg en større hund enn labrador. :D Og pelslaget er nok for langt. Hilsen tipsern om grosseren.

Ja den grosseren drømmte jeg faktisk om i natt, da jeg satt og leste om den til ut i de sene nattetimene.. den er helt klart en rase jeg vil undersøke nærmere. :)

Grand Danois?? :P

*klippe litt*

Forteller gjerne mer om det virker spennende :o

Tusen takk for tips, GD er også en hund jeg har tenkt en del på, men dette med helse er igjen og den korte levetiden som skremmer meg vekk. Stemmer det at først så blir dem sent voksne, og når dem endelig er ferdig med de verste valpenykker og man har fått en rolig avbalansert voksen hund er det bare en liten stund fra det og til man har en eldre hund i hus, litt teit formulert av meg.. men kasnje du skjønner hva jeg mener..

Det høres ut som om du beskriver boxeren ja.

*klipper lang tekst*

Ja boxseren ja, de er herlige hunder! det er jeg ikke tvil om et sekund, men lurer om denne rasen blir litt for "happy" for meg :)

De virker som de er stadig litt vell glad og fornøyd og mangler denne avknappen? Jeg er nå veldig bortskjemt med whippet i hus, som har en avknapp som ikke ligner maken hehe, så overgangen til en boxer blir kasnje litt brutal? :)

Også er mannen min litt sånn negativ til flatnese hunder,men nå er da valget ang rase denne gang mest opp til meg..

Kan hende jeg legger for mye i ordet avknapp, jeg trenger jo nødvenigvis ikke flere mynder i hus som kan ligge og sove hele dagen omså, poenget med en annen rase er jo netopp og stimulere mer turer og trening med hund også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye på grosseren selv, og synes det er en flott hund. Jeg er også stor "gruppe 2"-fan. Det som har gjort at vi gikk bort fra den var at den kan visst vokte en del, og det er en hund som krever en del arbeid. Også dette med trekking i snø kan bli et problem, siden den er en ganske tung hund.

Vi hadde mye de samme kriteriene som dere. Til slutt droppet vi "ikke jaktinstinkt"-kravet, og endte på ridgeback. De varierer i jaktinstinkt, men er jo en jakthund. Ellers oppfyller den kravene ganske bra.

Andre vi selv har sett på som kanskje passer dere bedre er broholmer og cane corso. Sistnevnte har jo variabelt rykte, men det blir stadig bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Boxeren like stor som Labradoren?

(Har ikke noe problem med at ts ikke vil ha Labrador, men jeg begynte helt ærlig å lure på egen kunnskap. Har fått inntrykk av at det ikke er store størrelsesforskjellen. Max en 4-5 cm i skulderhøyde?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye på grosseren selv, og synes det er en flott hund. Jeg er også stor "gruppe 2"-fan. Det som har gjort at vi gikk bort fra den var at den kan visst vokte en del, og det er en hund som krever en del arbeid. Også dette med trekking i snø kan bli et problem, siden den er en ganske tung hund.

Vi hadde mye de samme kriteriene som dere. Til slutt droppet vi "ikke jaktinstinkt"-kravet, og endte på ridgeback. De varierer i jaktinstinkt, men er jo en jakthund. Ellers oppfyller den kravene ganske bra.

Andre vi selv har sett på som kanskje passer dere bedre er broholmer og cane corso. Sistnevnte har jo variabelt rykte, men det blir stadig bedre. :wub:

Vaktinstinktet gjør meg ikke så mye, har jo vurdert Boerboel og kan tenke meg vaktinstinktet der når høyere enn hos Grosseren..

Trekking i snø er heller ikke et krav, det er bare en ide om at det er morro med en hund med mer styrke enn min 16 kg tunge whippet gutt ;) han kan sikker trekke på ski.. men vært morro med mulighet og koble på ungene og et akebrett om vinteren og eller en slik sykkelvogn om sommeren hvis vi har lyst :icon_confused:

Broholmer vet jeg ikke mye om, men Cane corso har jeg lest/undersøkt en del om.. men syntes det virker som helseproblemene hos disse er ganske så store, at det dukker mye hud /øye problemer og Hd på disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita er snart 15mnd, ho oppfører seg ganske voksent ;) Vanligvis så regner de med at hunden er voksen ved 18mnd alder :)

De blir eldre og eldre da di forsker på forskjellige sykdommer :icon_confused: Du har samme grund som jeg hadde til at jeg lurte litt på å ikke kjøpe GD, alderen. Men mange GD'er blir i dag både 9, 10 og 11 år :)

Vel en oppdretter som har en god levealder på sine hunder, da har du kommet langt :wub:

Veit om hunder som er både 6-7 år og spreke som unge hunder, ikke gamle å se på :) Men det er forskjell der også, men det tror jeg har mye med daglig trim å gjøre...

Det er ikke mye HD/AD på de, over 80% er fri :D

Eneste som kan forekomme er voksende hjerte og magedreining. Magedreining kan man forebygge mye selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor PM? Vi andre er også interessert i å høre/lære mer om raser som passer til disse kravene.

Ok, jeg har foreslått sankt bernhardshund (selv om jeg er forsiktig med å anbefale egne raser) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tips på og se nærmere På Grosser schweizer sennenhund og det virker i grunn som en flott rase, ikke så mange av disse her i landet ..

Grosser var det første jeg også tenkte på, men jeg har ikke personlig erfaring med den.

Jeg synes den kan være interessant selv en gang i fremtiden, så hvis du ender opp med det, så kommer vi på besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine forslag og svar i tråden min, er morro folk tar seg tid og svare. Det er litt godt og få "pratet" om dette valget med andre, så får man liksom litt flere tanker og synsvinkeler osv.. blir ikke like stort tankekaos da :D

Er jo denne rasen vi i utgangspunktet har forelsket oss i.. har jo passet /lånt hunder av denne rasen og kan ikke si annet enn de satte et spor både i meg og mannen min. Men om tiden er inne for en BB nå er jeg heller usikker på.. dette føler jeg blir mer en rase jeg vil vurdere igjen etterhvert, når barne mine er større blandt annet.

Kita er snart 15mnd, ho oppfører seg ganske voksent :P Vanligvis så regner de med at hunden er voksen ved 18mnd alder :P

*klippe litt tekst*

De er utrolig flotte hunder, jeg har altid vært fasinert av denne rasen også.. ( som så mange andre :) ) men akkurat nå følger jeg litt magefølelse også, og noe sier meg at kanskje det ikke er en GD som er den riktige hunden for oss nå.

Ok, jeg har foreslått sankt bernhardshund (selv om jeg er forsiktig med å anbefale egne raser) ;)

Major! :D Denne rasen kræsjer litt i mine egene bekymringer ang levealder og alt der der.. men den topper alikavel listene høyt for en rase jeg vil vurdere videre.. Det er iallefall noe som føles rett her. Og det må jo sies jeg har altid vært "hemmelig" forelsket i denne rasen, en korthåret..

Det første jeg tenkte var Rhodesian Ridgeback. Har dere sett noe på den rasen? ;)

Flotte , nydelige hunder! Men tro i grunn ikke det er helt hva jeg er ute etter...

Du har jo mynde fra før, så hvorfor ikke en greyhound? :P De klarer mer fysisk enn whippet, og ellers er de ganske lik whippeten. Elsker aktivitet og klarer fint rolige dager. Men vet ikke om du er intr. i mynder da? Kanskje du ønsker noe "nytt"?

Ja! jeg har vært i en indre krig med meg selv om jeg skulle velge større myndetype eller en rase fra en helt annen gruppe denne gang, både greyhound og irsk ulvehund er noen som har vært "'ønske liste" hunder i mange år.. men denne gang tror jeg vi skal gå for noe "nytt" . Jeg elsker myndene , men som whippet eier i 7 år nå så merker jeg at det er ikke helt min hundetype eller.. med en annen rase ved siden av som utfyller hverandre så blir det rett.. utrolig knottete forklart :D

Grosser var det første jeg også tenkte på, men jeg har ikke personlig erfaring med den.

Jeg synes den kan være interessant selv en gang i fremtiden, så hvis du ender opp med det, så kommer vi på besøk :(

Denne rasen gir meg god magefølelse også, det er noe som kan stemme her med det bilde jeg har i hodet av hvordan egenskaper og type hund jeg er ute etter.. Men disse har et stort aktivitets behov og jeg må nesten lese/undersøke rasen nærmere for og se om vi har det som kan trengs for en slik rase..

Så til nå ser listen min slik ut, i en tilfeldig rekkefølge.. av raser som må undersøkes nærmere:

Boerboel ( den må bare få være med på listen min til en annen rase klarer og overbevise meg helt om at den er bedre) :D

Sankt bernhardshund

Grosser

Broholmer( denne har jeg ikke fått undersøkt så mye om, men den faller innefor en del av hva jeg er ute etter så må iallefall ta den med i listen inntil videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major! :D Denne rasen kræsjer litt i mine egene bekymringer ang levealder og alt der der.. men den topper alikavel listene høyt for en rase jeg vil vurdere videre.. Det er iallefall noe som føles rett her. Og det må jo sies jeg har altid vært "hemmelig" forelsket i denne rasen, en korthåret..

Ja, godgutten min det :) Ja, det er jo en stor hund, og kroppen slites jo ut litt fortere enn hos en mindre rase. Likevel, jeg tenker litt sånn at jeg skal glede meg over syv-åtte virkelig gode år, og hvem vet - kanskje jeg får enda noen bonusår? Jeg er i alle fall superfornøyd med valget mitt, og har ikke angret en eneste dag siden jeg, så spontant, hev meg rundt og reiste landet på tvers for å hente hjem vidunderet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn når det gjelder Boerboel :D : Hvis du skulle hatt Boerboel valp, hadde jeg villet hatt fra Finn :D (boerboel.no) Han er en bra oppdretter, og holder god kontakt. Det er også mange fantastiske hunder han har. Og + for et kjempefint miljø!

Den er jo ikke godkjent som rase ennå, men de arragnerer egne treff både hos Finn og på Tyriheim.

I og med at rasen ikke kan registreres, er det jo ikke mulig å stille ut, men hvertfall på det treffet som blir arrangert hos Finn, kommer det dommere, og hundene kan bli bedømt og få en SABT score :)

Jeg skal nok ha en Boerboel en gang i fremtiden, for det er virkelig noen fantastiske hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Når det gjelder Boerboel, er det veldig mange som har korsbåndsproblemer, noe som medfører operasjoner og rehabilitering i ung alder. Mange før de er året.

Jeg har 2 cane corso selv, og kunne anbefalt tispe til deg. Hannen blir kanskje for vaktsom i og med at dere har barn, og sikkert venner av barna på besøk ganske ofte.

Tispene er behagelige og ukompliserte. Jeg har et stort nettverk innenfor rasen, og dette sier de alle sammen. For å ha hannhund, skal du være spesielt interessert, og også takle unghundtiden med disse, som jammen ikke er enkel! Jeg har både hann og tispe, og ser veldig tydelig forskjell på gemytt, instinkter og væremåte.

Kanskje hadde en rottweiler også passet for deg? De er enklere enn corsoen og boerboelen, som begge har sterkere vaktinstinkt enn rottisen.

Har ikke øye eller hudproblemer på mine, og det er eller ikke registret noe særlig av det eller i slekta. HD er representert i alle store raser, og Cane Corso er ikke av de verste sånn sett. Boerboel er nok like ille, men de har korsbåndsproblematikken i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har foreslått sankt bernhardshund (selv om jeg er forsiktig med å anbefale egne raser) :icon_redface:

:P Ikke "min" rase,men jeg kjenner veldig mange og for et herlig vesen :P

Store,funksjonelle,lettlærte,snille,glade i alt og alle...og mange av dem jeg har opplevd har blitt ti år og mer.De bærer gjerne kløv,tåler lange turer og slapper like gjerne av i sofaen..

Når de har blitt voksne :D Ellers så må jeg legge til etter å ha hatt noen av de korthårete i huset i røyteperiodene at jeg UTEN TVIL foretrekker bernerpels :P:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet:

Når det gjelder Boerboel, er det veldig mange som har korsbåndsproblemer, noe som medfører operasjoner og rehabilitering i ung alder. Mange før de er året.

Dette er ikke for å "kuppe" tråden, eller for å starte nok en unødvendig diskusjon rundt emnet med sykeliggjøring av BB, men ren nysgjerrighet; hva baserer du denne uttalelsen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk grosser med en gang jeg leste tråden din - og det er ikke en rase jeg pusher ofte på folk. Det er jo en rase hvor du må være villig til å vente litt, du kan ikke ønske deg valp i går eller finne fem forskjellige kull på finn.no... Men om du virkelig vil ha grosser, er det verdt ventetiden.

Jeg kjenner hun som vel må regnes som landets eneste aktive oppdretter (hun har noen valpekjøpere som har hatt et kull hver eller så), og om ikke hun har kullplaner i nærmeste framtid kan hun garantert sette deg i kontakt med oppdrettere i andre land - rasemiljøet er ikke altfor stort, og hun har god oversikt og et brennende engasjement for rasen.

Grosser sies å være litt "mer" enn berneren, men det er jo store individforrskjeller - jeg synes berneren jeg har nå er "mer" enn mange av de vi har hatt tidligere.

Grosseren er en flott all round av en arbeidshund - den ble kalt fattigbondens hest i gamle dager, da den trakk tunge kjerrer og jobbet hardt. De to store sennenhundrasene blir ofte beskrevet som gode allroundhunder, poteter - og med seige motorer. De er ingen spurtere, men de holder løpet helt ut. Og de har også kvaliteter som familiehunder. Så vidt jeg vet er det lite eller ikke noe jakt i en grosser, de er sterke og arbeidsvillige hunder som fungerer godt i familier - hun jeg kjenner har selv barn og jobber med barn, og har fått sertifisert hunder som besøkshunder før, om jeg ikke husker feil.

Det som stopper meg fra grosseren er pelsen...

Hvis du vil treffe flere grossere samlet, er det sennenspesial i Eidsvoll 13. mai. Der deles storcertet ut for grosser, så det kommer sikkert mange dit. Mange til grosser å være, i hvert fall ;) Rop ut om du vil vite antall, jeg får PM når det nærmer seg siden dyret mitt er påmeldt.

Siste helga i august arrangerer Klubben for Større Selskapshunder utstilling i Drammen, i samarbeid med annen klubb, og siden KSS er grosserens raseklubb pleier også den helga å trekke noen grossere.

Ellers vet jeg at de samles med ujevne mellomrom til rasetreff, så du kan jo ta kontakt om du vil treffe flere på en gang og få fleres erfaring av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

presa canario passer også veldig godt inn i beskrivelsen din.

de trenger minimalt med pelsstell, røyter ganske lite, er gode familiehunder, har god av og på-knapp, streifer ikke (er jo opprinnelig en vakthund som skulle passe på gården), de skal ikke ha noe særlig jaktinstinkt, de egner seg godt til kløv eller trekk. De kan brukes i lydighet, men man må nok ha litt tålmodighet med noen av dem.

De er ikke kjempestore, men ligger på ca 58-65 cm. og 45 - 60 kg.

Det er noe leddproblemer i rasen, men det er det vel på de fleste store rasene.. man får jo bare være nøye på statistikken bakover på den valpen man velger.

Og man bør være nøye på gemyttet på foreldredyrene så man får en stabil og selvsikker hund ;)

Presaen blir vel egentlig ganske lik boerboelen, bare at de er litt mindre? Vet ikke åssen boerboelen er med feks lydighetstrening jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...