Gå til innhold
Hundesonen.no

Schanderulvens Saga

Izziebelle

Recommended Posts

Skrevet

Måtte nesten lage en egen tråd til min vakre valp! Fra før av har jeg Marco fra samme oppdrett som også er onkel til Saga da moren hennes er kullsøster til Marco. Jeg hadde planlagt lenge at min neste valp skulle være fra helt andre linjer enn Marco sånn at det hadde gått an å kombinere senere, men jeg falt så til de grader for denne Marco kopien når jeg så bilder av henne som 7 uker gammel.. Og nå har hun kommet hjem! Mammaen hennes må sies å være den mestvinnende tispa i Norge noensinne. Hun fikk i løpet av 2 mnd følgende tittel: NORD NO DK FIN CH WW-09 DKV-09 NV-09 FINV-09 Av 65 finske lapphunder på den finske vinner utstillinga i Desember så ble hun BIR! Ei ordentlig flott jente som jeg er stolt av å ha både bror og datter til. Pappaen til Saga er Rahkkasan Elias "Storm", en flott kraftig ung gutt som har CK på utstilling.

Så langt virker Saga som ei ordentlig trivelig avbalansert jente. Hun er tøff og skikkelig stilig! Og ufattelig vakker ;) Hun har skjønt at det er best å gå på do ute, men ikke alltid jeg er kjapp nok. Men kun 1 gang har hun gjort noe utenfor avisen og det er da bra! Dessuten sov hun fra 11-7 og det er jo ikke verst det heller. Gleder meg til å bli bedre kjent med henne ;)

IMG_4925.JPG

IMG_4929.JPG

IMG_4877.JPG

IMG_4895.JPG

IMG_4896.JPG

Skrevet

Det var en flott jente ;) Jeg begynner faktisk å få skikkelig sansen for finsk lapphund nå! Lykke til med den lille frøkna, får håpe hun går i sin mors potespor ;)

Skrevet

Det var en flott jente ;) Jeg begynner faktisk å få skikkelig sansen for finsk lapphund nå! Lykke til med den lille frøkna, får håpe hun går i sin mors potespor ;)

Klart du får sansen etter å ha blitt kjent med de flotte hundene til Christian! Hehe! Jeg må si at Casper ser ut som en råstilig hund! Dalmatinere er virkelig flotte!

Skrevet

Så utrolig nydelig hun er! Gratulerer så masse! Ordentlig ulldott, ser hun ut som ;)

Har du tenkt til å ta henne med på spesialen? ;)

edit: elsker det siste bildet, forresten! Vakker, vakker, vakker :)

Skrevet

Så utrolig nydelig hun er! Gratulerer så masse! Ordentlig ulldott, ser hun ut som :)

Har du tenkt til å ta henne med på spesialen? :)

edit: elsker det siste bildet, forresten! Vakker, vakker, vakker :)

Takk takk! Hvis du mener spesialen i Kongsberg så blir hun selvfølgelig med dit. Dessverre er hun 1 uke for ung til å stilles, men god trening er det uansett :) Elsker det siste bildet jeg og! Dama er skikkelig stolt! :D

Skrevet

Ja, var Kongsberg jeg tenkte på :) Da sees vi vel der, da :) Jeg må jo nesten få stilt ut Chantie da.. Har jo ikke stilt ut siden valpeshow :)

Ja, er god trening det!

Skrevet

Gojente! Hvem er moren? Du nevnte bare alle titlene hennes. :)

Haha! Glemmer navnet når man skal skryte av hele tittelrekka :) Schanderulven's Navdinieida-Noita heter mammaen :)

Skrevet

Ja, var Kongsberg jeg tenkte på :) Da sees vi vel der, da :) Jeg må jo nesten få stilt ut Chantie da.. Har jo ikke stilt ut siden valpeshow :)

Ja, er god trening det!

Du må nesten det ja! :)

Skrevet

Takk takk alle sammen! ;) Hun er virkelig en herlig valp og så enkel å ha med å gjøre. Marco var en ytterst rabiat og sta valp så det her er overgang ja :icon_confused: Hun er veldig kontaktsøkende, biter nesten ikke og liker å like tett inntil :wub:

24062_10150128658890113_788305112_11675029_2647702_n.jpg

Skrevet
:icon_confused: Skal jeg noen gang ha hund kun bassert på utseende så må det bli en sånn. For noe så utrolig nydelig da! Også så tro kopi av Marco.
Skrevet

Så herlig hun ser ut! :(

Hun er kjempe herlig i virkeligheten også :)

Herlighet så søt :icon_confused:

Takk, er veldig enig ;)

Hærlig liten valpis ;) flere bilder :) Gjerne av foreldrene også :D

Legger ut flere bilder nå :D

:) Skal jeg noen gang ha hund kun bassert på utseende så må det bli en sånn. For noe så utrolig nydelig da! Også så tro kopi av Marco.

;) Naaw, ja de er nå ikke så verst disse raringene mine.

Her er noen flere bilder :wub:

IMG_4941.JPG

IMG_4943.JPG

IMG_4936.JPG

IMG_4950.JPG

IMG_4967.JPG

IMG_4966.JPG

IMG_4975.JPG

Liten labb og Marco ;)

IMG_4705.JPG

Mamma til Saga og kullsøster til Marco; Navdi.

IMG_4692.JPG

Pappaen hennes; Storm.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...