Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden min få valper

Nikitaf

Recommended Posts

Hunden min fikk HD i høst, så hun er ikke medfødt med det. Å jeg har alltis hatt lyst på valper på hun. Men nå vet jeg ikke om jeg kan det. siden hun har fått HD. Om det kommer til å gjøre vondt for hun når hun skal føde. Eller om jeg kan ta keisersnitt. å om valpene kan få HD, selv om ikke det er medfødt på hunden min. Hun går på smertestillende, så hun har ikke noe særlig vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inviterer til mange diskusjoner - for eksempel hvorvidt HD kan oppstå ut av det blå, eller om det må være en medfødt disposisjon for det. Det igjen gir spørsmål om hvorvidt det kan være arvelig for hennes valper.

Utover hennes status på HD, er det viktig å vite hva som er status for hennes søsken og halvsøsken - HD har en komplisert arvegang, det vet vi, og det hjelper ikke om avlsdyret er fritt hvis søsken er belastet. Det samme gjelder da for avlsdyrets foreldre og deres søsken.

Det anbefales ikke å ta keisersnitt som rutineinngrep - ethvert kirurgisk inngrep er en risiko, både for kullets mor og valpene. Du må også huske på komplikasjoner som kan oppstå etterpå - infeksjon i såret, og ikke alle former for antibiotika kan gies tispa fordi det går i valpenes melk.

Et keisersnitt kan også gjøre den første tiden med valpene tyngre, ved at en del skjer med tispa gjennom fødselen som ikke skjer ved keisersnitt. Altså kan det ta lengre tid før amming og andre ting en nybakt mor skal gjøre kommer i gang, og da må du flaske valpene, hver tredje-fjerde time, den første uka.

Hvis hun har noe som helst smerter, vil en vektøkning med stor sannsynlighet øke hennes belastning og smerter. Det er ikke alle smertestillende en kan gi til drektige tisper, fordi det kan skade fostrene.

En tispe som har fått HD som hun plages med burde etter min mening ikke gå gjennom et svangerskap, det er ni tunge uker som drektig og åtte krevende uker som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet jo enda ikke alle faktorer som gjør at en hund får HD idag. Selv om den har fått det i senere tid, så kan det allikevel ligge i genene og være medfødt, uten at du vet det. Og det vil alltid være en risiko for at valpene hennes da også vil få det.

Hvilken grad av HD har hun da? Hvis hun må gå på smertestillende for å ikke ha vondt, så høres det jo ganske alvorlig ut spør du meg! Det er mange hunder med HD som fungerer uten smertestillende kun med for og riktig trening!

Jeg synes ikke at man skal avle på det, det blir for stor risiko etter min mening.

Og keisersnitt er jo en stor risiko det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD er aldri medfødt, det er ervervet. Hunder utvikler HD etterhvert som de vokser til, og det er mange faktorer som kan påvirke. Det som arves er "potensialet" for å få HD, kan du si litt enkelt.. Fôring, mosjon ++ kan påvirke om dette "potensialet" ender opp som HD eller ikke, eller i hvilken grad.

Når hun går på smertestillende, tyder det på at HD'en er såpass vond at jeg vil anta hun har relativt sterk grad? (Ikke alle HD-hunder går på smertestillende.) Da er det uansett ikke noe å avle på - sjansen er stor for at valpene vil få HD. Tispen vil sannsynligvis også få vondt i hoftene under drektigheten, fordi hun jo må gå og bære på ekstra vekt (valpene ++). Å presse en syk hund gjennom en drektighet er rett og slett bare ondskapsfullt.

Du bør ikke sette valper på henne fordi du har en syk hund som kan føre sykdommen sin videre til valpene. Såvidt jeg ser har du også blandingshund, og dermed vet du heller ikke om søsknene til tispen din er friske, eller om en potensiell hannhunds søsken (og slekt forøvrig) er friske. Sånt bør man vite. Man bør heller ikke få valper på en tispe på over seks år (vet ikke hvor gammel din er), dvs førstegangsfødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er formålet med kullet da?

Jeg personlig er i mot balndigsavl, men hver sin smak selvfølgelig.

At hunden din fikk hd i høst synes jeg høres merkelig ut, at det ble oppdaget nå i høst er jo gjerne mer aktuelt?

Grunnen til at hunden din ikke har vondt er jo nettopp fordi hun går på smertestillende, om det blir kuttet ut så har nok hunden vondt...

Jeg har selv kjøpt valp av mor med c-hofter, far har a, så jeg er gjerne ikke den som skal belære om hd-problematikken.

Jeg hadde nok ikke gjort det om det hadde vært en større rase, Birk er ca 11 kg.

Men nei, jeg synes ikke du skal sette valper på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvilken grad HD det er snakk om, ikke har så stor betydning.

En hund kan ha HD grad E og leve et helt liv uten smerter/smertestillende. Da er på en måte det greit, men man skal ikke avle uansett. En hund med grad C uten noen smerter er også helt fint, og avles på i flere land. Problemet er at man ikke kan være sikker på om denne hunden får store smerter når den blir eldre... Til og med hunder som er HD-fri kan få store smerter i ryggog hofter. Altså har ikke graden av HD alltid sammenheng med smerter! Men man bør uansett ta det med i beregningen, da sansynligheten for smerter er større jo høyere grad HD hunden har.

Ettersom din hund HAR smerter, er jo den saken ganske grei...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spørsmålene dine er liksom sånn at jeg lurer på om du mener dem alvorlig, eller om du er ute etter å provosere fram en storm av svar ...

Man avler ikke på en åtte år gammel blandingstispe med HD, og man lar ikke en tispe med løpetid være alene sammen en hanhund. Dette er liksom så grunnleggende kunnskap at jeg klarer ikke å tro at dette er noe annet enn en dårlig spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er at jeg passet en hannhund for 1 ukes tid en helg . Da var de to en del alene. Så derfor så tenkte jeg veldig på dette nå..

For symtomene til at en hund er gravid ?

Hadde hun løpetid da? Parret de?

Det er ikke noen klare symptomet etter en uke. Men en drektig tispe er ofte veldig kontaktsøkende og vill etter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er at jeg passet en hannhund for 1 ukes tid en helg . Da var de to en del alene. Så derfor så tenkte jeg veldig på dette nå..

For symtomene til at en hund er gravid ?

Hvis hun ikke hadde løpetid, kan hun ikke ha blitt drektig. Hvis hun hadde løpetid, ville jeg kontaktet dyrlegen og hørt hva du kan gjøre for å avbryte drektigheten. Blør hun enda? Jeg mener fremdeles at det er ondskapsfullt ovenfor tispen din om du lar henne gå gjennom en (første) drektighet i en alder av åtte år, og med smertefull HD. Lar du henne gå gjennom drektigheten, så sørg i alle fall for å fortelle dette til valpekjøperne; de som er rimelig oppegående og fornuftige vil skygge banen, og ergo får du ikke solgt til gode hjem.

Jeg synes du nå bør konsentrere deg om å holde tispen din i slank og veltrent form (det er bra for HD'en hennes; hun bør ha masse muskler for å holde hofteleddene "på plass" ettersom hofteskålene ikke gjør jobben).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spørsmålene dine er liksom sånn at jeg lurer på om du mener dem alvorlig, eller om du er ute etter å provosere fram en storm av svar ...

Man avler ikke på en åtte år gammel blandingstispe med HD, og man lar ikke en tispe med løpetid være alene sammen en hanhund. Dette er liksom så grunnleggende kunnskap at jeg klarer ikke å tro at dette er noe annet enn en dårlig spøk.

Det samme tenkte jeg: En 7 1/2 år gammel blandingshund med HD, som går på smertestillende, skal avles på..??? :icon_confused:

Ærlig talt..

Men nå ser jeg at du er redd for at ho ble drektig da ho var sammen med hannen. Hvis ho ikke hadde løpetid, og var høyløpsk, så er det ingen fare for drektighet.

HVIS ho var høyløpsk, så regner jeg med at du visste det...og at du også visste at de da kunne parre seg.

Er det fare for at ho kan være drektig, så ta henne med til dyrlegen og få tatt en abortsprøyte, hvis det ikke er for sent. Den skal helst tas iløpet av noen få døgn etter parring.

En såpass gammel tispe med HD skal ikke gå gjennom en drektighet og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne tispa bør ikke avles på, av flere grunnen, alle nevnt i innleggene over. Det er ditt ansvar å følge med om hun har løpetid eller ikke, men om det nå skulle være slik at hun er drektig kan du avbryte svangerskapet hos dyrlegen, hvilket jeg håper og ber om at du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter bare ikke valper på en 7,5 år gammel tispe, særlig ikke på ei som har sterk HD (regner med at det er det pga. meidsinering) og som aldri har hatt valper før.

Det blir som om din bestemor skulle få barn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikita.

Jeg bare tenker for min egen del, at jeg aldri ville finne på å kjøpe en valp etter en hund som har HD. Markedet flommer over av blandingsvalper, så å finne seg valp etter noen friske foreldre er ikke så vanskelig. Jeg tror derfor at du kan få store problemer med å finne gode hjem til eventuelle valper. Tenk om det kommer 10 stk? Slett ikke umulig. Min hund har forøvrig HD, men er slett ikke så dårlig (enda) at han må ha smertestillende. Dette vil nok være en stor påkjenning for tispen din, både pga. helsestatus og alder.

Nei, mitt råd er at om du er redd for at hunden er drektig, så tar du kontakt med veterinær og tar en abortsprøyte. Dette er uansett en billigere løsning enn å fø opp et valpekull :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke denne tispen gå igjennom en drektighet. Jeg må si jeg blir sjokkert over at du kan være såpass uansvarlig og la henne gå alene med en hann hvis hun hadde løpetid?

Jeg skal ikke angripe deg, men du bør ta kontakt med veterinær så raskt som mulig og få ordnet opp i dette. Hvis hun har så store smerter at hun må gå på smertestillende har hun for vondt til å klare å gå gjennom et svangerskap. Håper virkelig for hunden sin del at du tar dette på alvor og drar til veterinæren for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...