Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull

Huldra

Recommended Posts

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

PUH for en tur dere hadde! :lol: Skjønner godt at du brøt sammen, jeg tror jeg hadde blitt rimelig frynsete selv av å oppleve dette. Bra Tulla tok alt med ro, og at hun taklet det bra tross alt. Gratulerer så mye med konstatert drektig Tulla! Gleder meg til å følge med kullet ;) Med så flotte foreldre må jo dette bli bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bekreftet drektighet :D Du må få Benedicte (labbis) til å gjette, hun var skremmende nøyaktig da hun gjettet på Saetas siste kull!

Oo! Håper hun stikker innom tråden og gjetter da, hvis ikke får jeg gi henne et hint! :lol:

PUH for en tur dere hadde! :D Skjønner godt at du brøt sammen, jeg tror jeg hadde blitt rimelig frynsete selv av å oppleve dette. Bra Tulla tok alt med ro, og at hun taklet det bra tross alt. Gratulerer så mye med konstatert drektig Tulla! Gleder meg til å følge med kullet ;) Med så flotte foreldre må jo dette bli bra :P

Zipo er en flott hund altså - og så snill han var! Da jeg var på besøk første gangen og hilste på, ble han helt opphengt i benet mitt (luktet Tulla), så jeg var litt spent på hvordan han ville takle en løpsk tispe, om han ville bli for innpåsliten.. ;) Men han var en skikkelig gentleman altså! Så snill og tålmodig med en uerfaren tispe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

;)

Dritsmart, og da slipper man jo utgifter (og reise!) til hannhund også - høres egentlig veldig smart ut! :D

Takk!

Vi håper på det perfekte kull; akkurat mange nok valper til valpekjøperne, og akkurat den kjønnfordelingen de vil ha! :lol:

;)

Det er jo ganske farlig ja; vi har jo allerede bestemt oss for å beholde en (hvis det kommer den rette), men kanskje vil det være lett å beholde ikke bare en, men en til, og en til, og en til, og..?? :D

Tro meg, når de er 8 uker så gleder du deg til de skal reise til sine perfekte hjem og det er helt greit at en blir igjen mens resten gjør noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper syv valper. Tre tisper, fire hanner. Og så tenker jeg at disse tanpromillene viser seg, slik at det kommer én hannhund med tantegninger.

Tro meg, når de er 8 uker så gleder du deg til de skal reise til sine perfekte hjem og det er helt greit at en blir igjen mens resten gjør noe annet :D

Det samme tenkte jeg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper også 2 tisper og 3 hanner! ;)

Jeg tipper syv valper. Tre tisper, fire hanner. Og så tenker jeg at disse tanpromillene viser seg, slik at det kommer én hannhund med tantegninger.

Det samme tenkte jeg! :P

Det var da voldsomt til hannhund-tipping her! Vi trenger minst to tisper altså, så noe mindre enn det får det faktisk ikke bli! :lol:

:D

Da tipper jeg 3 tisper og 4 hannhunder. To hannhunder med tan-farge :P

Jasså du! Og jeg som hadde håpet på litt motsatt; fire tisper, to hanner, en tispe (minst) med tan..

Åh så spennende! ;) Grattis med bekreftelse! Blir moro å se hvem som tipper best. hehe:)

Ja, det blir spennende, var fryktelig mye hannhund-tipping her syns jeg..!

Tro meg, når de er 8 uker så gleder du deg til de skal reise til sine perfekte hjem og det er helt greit at en blir igjen mens resten gjør noe annet :P

Hehe, det aner meg at det kan bli sånn ja.. :P Får bare håpe at jeg finner nok perfekte hjem - det har jo så utrolig mye å si! :D

Gratulerer! ;)

Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper 5 valper, to hanner og tre tisper. :P Ingen tan. (Det burde det ikke komme, for da dør jeg litt på meg.. :P)

Haha, jeg skjønner deg godt! Drømmen min er jo "den perfekte" springer MED tan, men jeg er litt redd for at hvis det kommer en med tan, er det ikke så farlig med resten - om ørene står rett opp og valpen er gal.. :P Må virkelig holde meg i både tøylene og skinnet, for det er jo ganske enkelt nydelig! :thumbs:

Jeg og :blink:

:P Nesten litt rart at tan-hunder ikke er vanligere? Men men, da jeg først så en tan-hund, synes jeg det var en noe merkelig springer, den var liksom ikke helt "riktig". Nå er jeg jo av en helt annen oppfatning.. :D

Jeg tipper åtte valper, seks tisper og to hannhunder. Også håper jeg at jeg kan komme og kosemose valpene, når de er gamle nok til det :D

Liker gjettingen din! :D Og selvsagt må du bare komme å kose så mye du orker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer bare fra valpebloggen:

Hele fem uker er gått siden siste parring - tiden flyr sakte! På en måte føles det som evigheter siden vi var på besøk til Zipo, på en annen måte så føler jeg at valpene er rett rundt svingen..! :)

Jeg har bedt faren min om å lage valpekasse til oss; han er veldig nevenyttig og flink med tre, og har muligheter til å gjøre det på jobben. Han har tidligere laget Jærstoler, bøtter, skjærefjøler, penner, fat og skåler og sikkert mye mer, i tillegg til å ha laget omtrent hele huset foreldrene mine bor i. Han er opptatt av at alt skal bli rett og se fint ut, så jeg er kjempespent på å se resultatet - da skal jeg selvsagt legge inn bilde! Jeg som trodde en valpekasse skulle bli en enkel ting å få lagd; er det ikke bare en kasse med noen karmer inni liksom? Der tok jeg feil; her skal man tenke på alt; mål og materiale og føtter og karmer og kanskje profiler og lakk eller maling og bunn og nedsenkning på en eller flere sider og dør eller lem og ... Det kan ikke bli noe mindre enn utrolig bra dette - når man har en slik far til å lage den så! :)

Jeg samler fremdeles aviser som en tulling - hver gang jeg ser en avis liggende og slenge, vurderer jeg om jeg kan ta den med meg, haha! Når vi tenner opp i ovnen bruker vi heller gamle skolenotater enn aviser - for nå er det nesten kriminelt å brenne noe som kan brukes som valpeunderlag! Jeg har foreløpig tolv banankasser med aviser her hjemme nå. I tillegg har mine foreldre sikkert et par, og vi har to naboer som samler, pluss at jeg henter fra jobben min og den tidligere jobben min, og Bjarte tar med seg fra sin jobb. Jeg kan ikke fatte og begripe at vi skal gå tom hvis vi fortsetter å samle sånn..! Ellers har jeg kjøpt inn kladder for bruk i valpekassen den første tiden, noe som gjør at vi ikke trenger så mange aviser i starten i alle fall.

Bukmål: 55 cm (53 cm normal)

Brystkassemål: 67 cm (68 cm normal) - krymper hun eller flytter brystkassevolumet seg til buken??! Eller har jeg kanskje målt feil første gangen?

Temp: 37,8 - 38,0 (målte flere ganger)

Det er faktisk første gangen jeg har målt tempen hennes, av den enkle grunn at jeg aldri har hatt behov for det før, og ei heller eid et termometer.. Normaltemp på hunder er ca 38-38,5 grader. Det kan se ut som om hun ligger i nedre sjikt av normalen. Når det gjelder vekt så har vi ikke badevekt heller, og jeg tviler på at hun får plass på kjøkkenvekten, haha..! Jeg har jo sagt vi skal kjøpe badevekt, så jeg må vel bare få finger'n ut.. :P

Hun har noe utflod, den er hvitaktig og luktløs, og hun er fremdeles noe hoven bak. Ellers er hun som vanlig veldig glad i mat, men selvsagt verre enn til vanlig, dog har hun vært verre enn hva hun er nå.. Formen er fin; hun er fremdeles med på joggeturer med typen. Det er nokså moderat intensitet for Tulla; hun er jo tross alt vant til litt heftigere mosjon enn å trave på flat og bar bakke i relativt rolig tempo (til Tulla å være altså). Snitthastigheten deres ligger på ca 8km/t (ifølge gps-loggen til typen), mens da vi syklet og trente til utholdenhetsprøven lå jo snittet på over 12km/t til slutt.. Rask gange er 6km/t, sånn til opplysning.

Bilde ovenfra:

nikon02%20004.jpg

Bilde fra siden:

nikon02%20003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strengt tatt ikke helt korrekt å regne antall uker eller dager etter siste parring, man skal regne fra første. Så jeg må prøve å "komme i rute".. I går var det altså seks uker siden første parring, så da målte jeg henne:

Bukmål: 59 cm (53 normal) Hun eser ut!

Brystmål: 68 cm (68 normal) Etter å ha blitt målt til mindre enn normalen de siste gangene, er hun nå oppe i "normal" igjen. Og strengt tatt ser det ut som det er akkurat rundt brystkassen at hun har lagt seg mest ut, merkelig nok. Moren min var på besøk her en dag, og lurte på om det var der valpene lå?? :icon_redface:

Bilde ovenfra (tatt i dag, men hun har neppe forandret seg mye siden i går kveld):

nikon03%20003.jpg

Sammenlign med 3,5 ukers bildet:

3uker.jpg

Bilde fra siden:

nikon03%20002.jpg

Hun har også fått patter, og større brystvorter. Pattene er selvsagt ikke så store enda, men det er helt tydelig at noe holder på å skje. De brystvortene som har ligget litt "inne" har begynt å "sprette" ut. I tillegg har hun fremdeles noe hvit utflod, og den har vært tiltagende den siste uken.

Formen er fin, dog er hun ikke så aktiv på tur som hun pleier; det er nemlig mye mer interessant å gå fot og tigge tørrfôr.. Ikke veeeldig uvanlig Tulla det da.. :lol: Men apropos; de siste par dagene før fødsel er det jo vanlig at de ikke vil ha noe å spise. Akkurat dèt har jeg seriøst STORE problemer med å forestille meg! Fra Tulla ble 6-7 mnd har hun spist hver eneste måltid hun har blitt tilbudt, og hun har aldri, aldri stått over. Hun kaster seg alltid over maten som om hun ikke har fått mat før, og jeg har alltid sagt at den dagen den bikkja ikke spiser - da er hun dødelig syk! Nåja, jeg skal ikke ta såå på vei dersom hun ikke spiser når det nærmer seg termin, men det er nesten sånn at det forundrer meg om hun faktisk hopper over et måltid eller to da ja - det er nesten umulig å forestille seg hvordan det vil være..! :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oversett denne tråden med vilje jeg men nå gikk det ikke mer :icon_redface:

Man ser jo stooor forskjell på bildene! Men hva gjør valpene i brystkassa på Tulla? Har du spurt henne om det? :lol: Det er jo litt merkelig, men kanskje helt Tulla? :lol:

Nå gruegleder jeg meg til å se bilder av baby-tulla'er :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Synes tiden går veldig sakte jeg :lol:

Ser godt forskjell på de bildene som er tatt ovenfra da! Men haha, det ser faktisk nesten ut som valpene ligger i brystkassen ja :D

Ja, ikke sant det ser sånn ut? Helt snålt. :D Men jeg er helt enig i at tiden går sakte.. :D

Jeg har oversett denne tråden med vilje jeg men nå gikk det ikke mer :lol:

:lol:

Man ser jo stooor forskjell på bildene! Men hva gjør valpene i brystkassa på Tulla? Har du spurt henne om det? :icon_redface: Det er jo litt merkelig, men kanskje helt Tulla? :devilbanana:

Nå gruegleder jeg meg til å se bilder av baby-tulla'er :D

Nå har ikke jeg studert lengden på hannhundens utstyr, mulig det har noe med saken å gjøre?? :lol: Eller så er det så mange at noen har måttet skvise seg opp i brystkassen?

Gleder meg også til å se små-Tulla'er, er så spent på kjønn og fordeling og farger og ....! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette her! Men jeg synes det var vel frekt å si at frøkenen "eser ut" etter 6 cm ekstra livvidde. Man må da få lov til å legge på seg litt i blant? :lol:

:icon_redface: Eller så er det så mange at noen har måttet skvise seg opp i brystkassen?

Neineinei. Det er så mange mange valper nede i magen, at de ligger og trykker mot diafragma. De trykker mindre viktige *host* organer som lunger og hjerte lenger opp i brystkassen, og deeerfor ser brystkassen større ut. Valpene måtte rett og slett ordne seg litt ekstra mageplass!

:devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ja, ikke sant det ser sånn ut? Helt snålt. :icon_redface: Men jeg er helt enig i at tiden går sakte.. :devilbanana:

Eller så er det så mange at noen har måttet skvise seg opp i brystkassen?

Amy gjorde også slik under begge sine drektigheter. Omtrent hver gang vi skulle ta bilder så virket det som om hun trekte valpene opp i brystkassa :lol: Men det kom da henholdsvis 9 og 5 valper (hun så like stor ut begge gangene :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette her! Men jeg synes det var vel frekt å si at frøkenen "eser ut" etter 6 cm ekstra livvidde. Man må da få lov til å legge på seg litt i blant? :D

Hehe, neida 6 cm er jo strengt tatt ikke å "ese ut" heller, i alle fall ikke til Tulla å være! Nå angrer jeg nemlig bittert på at jeg aldri har målt henne de gangene hun har proppet i seg 2kg godis (stjålen selvsagt).. :) Lurer virkelig på hvor stor hun var da; det er nemlig ganske mye større enn hun er nå.

Neineinei. Det er så mange mange valper nede i magen, at de ligger og trykker mot diafragma. De trykker mindre viktige *host* organer som lunger og hjerte lenger opp i brystkassen, og deeerfor ser brystkassen større ut. Valpene måtte rett og slett ordne seg litt ekstra mageplass!

:)

Hæ? ;) Ligger hjerte og lunger egentlig i buken? Ser at jeg har gått glipp av noen viktige timer anatomi hos hund..! :) Men godt å vite at valpene ligger i buken da, og at uviktige organer nå ligger i brystkassen; kunne jo fort gått galt dersom hjerte og lunger plutselig kom tytende ut under fødselen midt mellom morkaker og valper..! :)

Amy gjorde også slik under begge sine drektigheter. Omtrent hver gang vi skulle ta bilder så virket det som om hun trekte valpene opp i brystkassa :P Men det kom da henholdsvis 9 og 5 valper (hun så like stor ut begge gangene :) ).

Hmm, kan jeg da satse på 5 eller 9 valper i magen hennes, er det det du prøver å si? :D Men hun er forresten ikke sånn kun når jeg tar bilde altså, hun er sånn hele tiden, så jammen om jeg vet. :) Men jeg har tro på Argyros forklaring da..! *fåkk, løpe og stoppe matgal tispe som spiser bark fra vedsekken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men apropos; de siste par dagene før fødsel er det jo vanlig at de ikke vil ha noe å spise. Akkurat dèt har jeg seriøst STORE problemer med å forestille meg!

Bortsett fra et par-tre dager rundt 3 uke i første drektigheten til Dina hvor hun var morgenkvalm, så spiste hun som normalt hele drektigheten begge gangene, også på fødselsdagene. Om jeg ikke husker helt feil, så fikk hun frokost på morran og valper på kvelden/natta begge gangene, så hun hadde ihvertfall ikke lest kapittelet om at drektige tisper ikke vil ha mat når det nærmer seg fødsel - og jeg tror ikke det er noe uvanlig hos tisper som er glade i mat. De orker kanskje ikke like mye som vanlig siden de er full av valper (det gjaldt ikke Dina, men hun er lang i lenden, så hun hadde sikkert plass til både valper og mat *flir*) som trykker på alt som er av organer, men jeg hadde ikke satsa på at man får et varsel om når fødsel nærmer seg fordi at tispa kommer til å vegre seg for å spise.. hehe

Jeg gjetter forøvrig på 2 hanner og 4 tisper, alle lever og hvit.. Og jeg gleder meg til bilder, det er lite som er så nydelig som spanielvalper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...