Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull

Huldra

Recommended Posts

Interessant at så mange liker Spesiell - er det kun pga navnet eller hva er det som trekker folk? :lol:

Nope, jeg likte henne før hun fikk det navnet. :lol: For min del er det at jeg liker hodet hennes + tegningene, spesielt på hodet og kroppen. Tror det blir fine tegninger når det hvite krymper litt også. :lol: Men det er jo bare sånn amatørsynsing, jeg har jo overhodet ikke peiling på springer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Neeh, før jeg fikk høre noe som helst navn! Kule tegninger da! :P

Tegninger er det det går i for oss også akkurat nå.. Vi har vel våre favoritter, tror typen min er litt forelsket i Dottie, mens jeg har vært så opptatt av lille M at jeg nå ser bare henne.. Men plutselig kan det snu - ikke godt å si!

Nope, jeg likte henne før hun fikk det navnet. :lol: For min del er det at jeg liker hodet hennes + tegningene, spesielt på hodet og kroppen. Tror det blir fine tegninger når det hvite krymper litt også. :lol: Men det er jo bare sånn amatørsynsing, jeg har jo overhodet ikke peiling på springer. :lol:

Det høres jo ut som om du har vært flink til å finne valper ellers da, så kanskje jeg må holde et ekstra øye med Spesiell? :) Men jo, det ser ut som om hun får et nydelig bliss i alle fall, og det synes jeg er pent. Men det holder jo ikke at hun bare har det.. :lol:

Så masse fine bilder! Gleder meg til de får øyne :D

Det gjør jeg også! Virker som om det kan gå mange evigheter til det skjer - og til de blir like store som dine, og kan ut, og kan høre, og til de begynnner å leke, og kan få leker osv i valpekassen og... og ... Synes det er så liten forskjell fra dag til dag, synes egentlig de bare blir større uten at det skjer så mye mer, samtidig som det skjer mye likevel. Alle har jo tatt sine første famlende skritt, trillet rundt og stablet seg opp på beina igjen, men herlighet - kan de ikke løpe snart? Og se? Og komme ut en liten tur? Og ..?! Utålmodig - jeg det??! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du har vært flink til å finne valper ellers da, så kanskje jeg må holde et ekstra øye med Spesiell? :) Men jo, det ser ut som om hun får et nydelig bliss i alle fall, og det synes jeg er pent. Men det holder jo ikke at hun bare har det.. :lol:

Holder det ikke med pent bliss? :lol: For meg som sitter her og kun har litt bilder å lage meg en favoritt ut av, så får det holde mens de er så små som de er. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare venter på at de skal bli gamle nok til at jeg og junior kan komme og kosemose de jeg :aww:

...og jeg kunne ønske jeg bodde nærme nok til å kosemose :lol:

Angående dette med tan; du kan neppe utelukke det helt ennå, men det skal nok mye til at noen får tydelige tan-markeringer. Mulig det kan komme litt under halen og/eller på bein, men de klare tan-tegningene (ansikt f eks) ser man oftest i løpet av en ukes tid. Ikke for å være gledesdreper altså, jeg skulle gjerne siklet på bilder av tan-valper jeg altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare venter på at de skal bli gamle nok til at jeg og junior kan komme og kosemose de jeg :blink:

Det gleder vi oss til også! :P

...og jeg kunne ønske jeg bodde nærme nok til å kosemose :icon_cry:

Angående dette med tan; du kan neppe utelukke det helt ennå, men det skal nok mye til at noen får tydelige tan-markeringer. Mulig det kan komme litt under halen og/eller på bein, men de klare tan-tegningene (ansikt f eks) ser man oftest i løpet av en ukes tid. Ikke for å være gledesdreper altså, jeg skulle gjerne siklet på bilder av tan-valper jeg altså :lol:

Du er ingen gledesdreper, du er realist. :lol: Jeg er fullstendig klar over det - og innerst inne tror jeg ikke det blir noe tan. Men håpet kan ingen ta i fra meg, hahaha! :)

Noen bilder:

Dag11-12%20040%20copy.jpg

Kose med mamman sin.. (Prikken)

Dag11-12%20043%20copy.jpg

Tulla bryr seg ikke om hun får en pote i øyet. (Prikken)

Dag11-12%20046%20copy.jpg

Lille M har de siste dagene vært den som først har reagert på at Tulla har kommet opp i kassen, og hun er den første som begynner å søke etter pattene. Hun har blitt rasende flink - den flinkeste av de alle sammen! Hun er nesten alltid den som finner pattene først. Men på bildet har ikke Tulla lagt seg ned enda - valpene "kræler" og hyler og vræler, lille M har funnet ut at pattene er der et sted, og hun har til og med funnet ut at de er langt oppe i luften! Hun er den eneste som har prøvd å klatre opp etter føttene til Tulla, noe hun selvsagt ikke klarer enda. Bildet viser fallet ned (jeg var for sen å knipse at hun strakk seg opp), så det er hun som ligger halvveis på ryggen/siden og halvveis i luften midt i bildet. De andre valpene søker fremdeles stort sett bare nedover. Mini-Tulla fremst i bildet.

Dag11-12%20048%20copy.jpg

Slik som denne.. Her har alle bortsett fra en funnet pattene, og som bildet viser, søker hun fremdeles nedover (Spesiell). Mamma er rett i nærheten - men hvor?! Blir nok litt enklere når synet og hørselen kommer.. ;)

Dag11-12%20045%20copy.jpg

En god og mett liten M. Grunnen til at hun heter M er vel også ganske tydelig nå? I alle fall i min fantasi..!

Dag11-12%20036%20copy.jpg

Tullingen trener på balansen..

I dag har jeg vært på Oppdretterskolen i regi NKK, og skal tilbake i morgen. Lærerikt! Hadde om bla fødsel i dag, og jeg må si at jeg heldigvis ikke hadde det så friskt i minnet alt som kan gå galt - da Tulla fødte! Da tror jeg jeg hadde hatt hjertet virkelig i halsen, ja - kanskje helt ute av halsen også.. Det er forferdelig mye som kan gå galt, men heldigvis endte jo denne fødselen også bra - og det gjør det jo stort sett!

Lærte også at det "nye" er å gi valpene markkur ved 1 uke, mens jeg hadde tenkt å gi de ved 2 uker (strengt tatt på mandag), som var vanlig før (og sikkert blant mange fremdeles i dag). Får håpe jeg har gammeldagse valper som tåler gammeldagse rutiner for sånt! ;) Ellers fikk jeg gode argumenter for ikke å vaksinere valpene før levering; bla er ikke immunsystemet deres modent for vaksine ved 8 ukers alder, så en vaksine er lite effektiv da. I tillegg vil en vaksine gjøre at de maternale antistoffene (immunforsvaret de får via morsmelken, sagt veldig enkelt) bli svekket når man vaksinerer de. Og da er det jo lett å skjønne at det lønner seg å vente til de er 12 uker. :whistle:

Oppdrettereskolen var ferdig kl seks, så da jeg kom hjem stupte jeg omtrent oppi valpekassen - klart jeg måtte se på de små skjønningene! Satt og koste litt med de, håndterte hver enkelt og ga den gode moren litt kos og ros også. Og siden jeg satt så godt (?), fant jeg ut at jeg likegodt kunne klippe klørne nå, som å vente til i morgen som egentlig var planen. Så 180 klør er klippet i dag også - jeg kommer til å bli en racer i kloklipping!

Dag13%20001%20copy.jpg

Tulla vasker en mer eller mindre tilfeldig forbipasserende.

Dag13%20008%20copy.jpg

Valpene kravler seg frem, og de er blitt riktig så flinke å finne "bak fram" på mamman sin. Dottie til venstre, Tullingen til høyre, mini-Tulla foran de.

Dag13%20010%20copy.jpg

Tulla vasker litt mer mens de dier. Og noen har en skikkelig stilig stilling -gjett hvem?! Jo, Spesiell.. ;)

Dag13%20012%20copy.jpg

En labb i øret..

Dag13%20013%20copy.jpg

Noen ser ut til å ha satt fast hodet sitt, men det var nok ganske så frivillig gitt..

Dag13%20014%20copy.jpg

En VELDIG mett Spesiell..

Dag13%20016%20copy.jpg

Koser med mamman sin (Spesiell).

Dag13%20019%20copy.jpg

Noen sovner mens de dier, og kose-sutter i søvne. Dottie og Frakken.

Dag13%20018%20copy.jpg

Sånn kan man også sove! Butterfly (Fivrel?) og Tullingen sitter på gjerdet.

Dag13%20022%20copy.jpg

Man sovner akkurat der man er - akkurat når man sovner.. (Spesiell.)

Dag13%20023%20copy.jpg

Syntes det krevde et nærbilde.. ;o) Sjekk stillingen da!

Dag13%20025%20copy.jpg

Hvor er valpen? De sniker seg inn over alt! Det kryr av dem!

Forresten, Butterfly/Fivrel så jeg også prøve å klatre opp etter beina til Tulla i dag; er det de to små som er smidigst og ikke tynget av valpefett som klarer det først, eller er de så sultne at de må ta de små grå i bruk? Eller kanskje er det bare tilfeldig..

Sånn - håper dere er LITT mett av bilder nå.. *puh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min" valp kan dette med å legge seg ned og slappe av hvor det måtte være iallefall. *ler* Rare, søte lille valpisen. :icon_cry:

Det er sant! Bare hun ikke faller drømmende om i sporet eller noe..! :whistle:

Blitt store! Og blir bare penere og penere! :blink:

Men de må da vel få opp øya nå snart??? *utålmodig*

JA-A!?! Ikke sant? Men joda, hos de fleste er det pittesmå sprekker innerst i øyekroken, og det er der de åpnes først. Alle har fått tydelige øyne, ikke bare noen klumper liksom; jeg ser øyerendene og jeg ser øyevippene mye bedre enn før. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fineste Tulla-bebisene det ;)

Det er kjempe gøy å se bilder altså! :)Jeg har ikke hørt at man må klippe kørne til valper i den alderen, vokser de fort?

Ja, klørne må klippes og det ofte. Samtidlig så lærer valpene seg at å klippe klør ikke er farlig ;) De vokser raskt og de er sylskarpe (husk at de graver på pattene når de dier) og dette er veldig vondt for tispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige de er! :) Er nok M som er favoritten hos meg :) alle sammen er jo bare shcæmpesøte ;)

Blir ordentlig sjalu jeg nå, hehe.. ;) Blei liksom ordentlig valpesjuk... Ikke sånn at jeg har veldig lyst på en valp liksom(eller.. ikke så mye, hvertfall :lol: ) Men sånn at jeg har lyst på et kull, på en måte - liksom :) Får bare satse på at det ikke er så lenge til tanta mi skal ha et kull ;)

Blei ordentlig hekta nå, jeg :) driver å leser tråden til Susanne en gang til for oppfriskning, faktisk ;);)

gleder meg til flere bilder og oppdateringer om nurkene ;)

edit: kan jo forresten ikke annet enn å bli sjarmert av Spesiell heller, da ;) Makan til avslappa stilling ved melkebaren, tihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene så søte de har blitt! "Spesiell" virker å kunne bli noe helt for seg selv ;)

Skjønner ikke helt hva "M" står for, jeg? Mat? Siden det var James Bond tema får jeg meg ikke helt til å se likheten mellom lille valpepølsa og M i filmene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe gøy å se bilder altså! :D Jeg har ikke hørt at man må klippe kørne til valper i den alderen, vokser de fort?

De vokser kjempefort! Og de blir fort skarpe, og da klorer de opp pattene til Tulla. Må tydeligvis klippe de hver uke ser det ut som. :)

Hæ? Kan de begynne å bevege på seg sånn allerede? Tida går ... :o

Hæ? Synes du tiden går fort? :P Jeg synes det går så treigt! Valper skal få øyne 10-14 dager gamle, disse er 14 i dag, og de har bare små gliper helt innerst i øyekroken - tror jeg blir smågal av å vente! :lol:

Herlige små pølser med matvett de der :)

Tjukk-pølser! :D

Åh, så herlige! :D

De blir bare mer og mer herlige skal jeg si deg! :D

Haha, når jeg så det bilde av M tenkte jeg at det kanskje kunne stå for "Mat".. :lol: Kjempesøte er de. :x

Haha - kanskje det? Men foreløpig ser hun minst ut fremdeles (skal veie de i dag).. Men - hun tar igjen de andre mer og mer!

Så nydelige de er! :D Er nok M som er favoritten hos meg ;) alle sammen er jo bare shcæmpesøte ;)

Blir ordentlig sjalu jeg nå, hehe.. Blei liksom ordentlig valpesjuk... Ikke sånn at jeg har veldig lyst på en valp liksom(eller.. ikke så mye, hvertfall :lol: ) Men sånn at jeg har lyst på et kull, på en måte - liksom :lol: Får bare satse på at det ikke er så lenge til tanta mi skal ha et kull :)

Blei ordentlig hekta nå, jeg :o driver å leser tråden til Susanne en gang til for oppfriskning, faktisk

gleder meg til flere bilder og oppdateringer om nurkene :lol:

edit: kan jo forresten ikke annet enn å bli sjarmert av Spesiell heller, da :) Makan til avslappa stilling ved melkebaren, tihi ;)

Skjønner hva du mener - men fy søren så mye som kan gå galt.. ;) Må innrømme at jeg under fødselen tenkte at jeg angret, at jeg ville trykke på "angre-knappen", og bare få Tulla opp på fotene igjen. Glad det gikk så bra som det gikk, men det er nervepirrende!

Å hjelpes meg, så herlige bilder! :) "Spesiell" er spesiell ja :)

Hva ER det med henne da? Er det virkelig bare tegningene? ;)

Kjære vene så søte de har blitt! "Spesiell" virker å kunne bli noe helt for seg selv :D

Skjønner ikke helt hva "M" står for, jeg? Mat? Siden det var James Bond tema får jeg meg ikke helt til å se likheten mellom lille valpepølsa og M i filmene... :lol:

Hehe, nei hun ligner vel ikke så mye på M i Bondfilmene, det kom vel litt som en bonus at det var noen som het M i filmene. Men på ene siden av magen sånn ca, har hun et tegning som ser ut som en M (eller W). Og M er litt enklere å si enn W da.. :)

Ser du den ikke på bildet her?

Legg litt godvilje til, og den merkelige flekken som ikke er rund, blir en M. ;)

Nå skal jeg veie de, og ta hodebilder, kommer tilbake senere med oppdateringer. De er jo tross alt 14 dager i dag! ;)

(Måtte fjerne noen smilies for å få poste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei hun ligner vel ikke så mye på M i Bondfilmene, det kom vel litt som en bonus at det var noen som het M i filmene. Men på ene siden av magen sånn ca, har hun et tegning som ser ut som en M (eller W). Og M er litt enklere å si enn W da.. ;)

Ser du den ikke på bildet her?

Legg litt godvilje til, og den merkelige flekken som ikke er rund, blir en M. ;)

Haha, ja, ok, ser det nå :) De navnene du har på dem nå, blir de å hete det på stamtavlen eller er dette "kosenavn"? Synes forresten at hvis Spesiell skal fortsette å være så spesiell, så er det selvsagt hvilken av dem du skal beholde ;) Snakk om hund med personlighet og humor! Må jo bare ha det når man fødes ute en vinterdag på et fortau og deretter velger å sove med armer og bein i merkelige stillinger og ligge lettere hengslengt ved melkebaren! Kan ikke bli annet enn bra det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, ok, ser det nå ;) De navnene du har på dem nå, blir de å hete det på stamtavlen eller er dette "kosenavn"? Synes forresten at hvis Spesiell skal fortsette å være så spesiell, så er det selvsagt hvilken av dem du skal beholde :lol: Snakk om hund med personlighet og humor! Må jo bare ha det når man fødes ute en vinterdag på et fortau og deretter velger å sove med armer og bein i merkelige stillinger og ligge lettere hengslengt ved melkebaren! Kan ikke bli annet enn bra det :)

Navnene jeg kaller dem nå er bare navn gitt for å ha noe annet å si enn "hann 1" og "tispe 5", og for å kunne lære oss å se forskjellen på de tidlig. Det blir nok enklere å se forskjell på de etterhvert som de vokser til, men i begynnelsen var det jo et lite hav av marsvin med forskjellige tegninger, og det eneste som skilte de var jo tegninger (og kjønn). Så navnene er bare noen slags huskelapper for oss. ;) De skal slett ikke hete det på stamtavlen, heldigvis! ;) De skal få navn etter James Bond filmer, og for eksempel kan jeg jo røpe at den vi skal beholde, skal hete Show Them (the) Quantum Of Solace.

Spesiell er morsom, men typen har en forkjærlighet for Dottie.. Og han sier at hvis jeg ikke er enig i hans valg, blir det hans valg som gjelder, siden det er han som skal ha hund. Da sier jeg at hvis jeg er uenig med han, så kanskje jeg skal beholde en selv også?! Men da sier han at han kanskje må vurdere hannhund, for det er kanskje ikke så dumt... hehe, høres ut som om det kan bli spennende å bestemme seg! Han lurer også på når han kan si at han har fått seg hund? De er jo her hele gjengen, men vi aner jo ikke hvilken som skal bli hans? :) Men ja - sonen har talt; høres ut som om nesten alle liker Spesiell. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...